Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Regim deduceri: rezident si beneficiar in state diferite. Cum rambursam TVA?

10-Oct-2012
3995
Vom stabili cum se procedeaza pentru rambursarea TVA facturata de un operator economic rezident in Germania pentru operatiunile desfasurate pe teritoriul Romaniei in beneficiul unor clienti care sunt persoane impozabile stabilite in Turcia sau Elvetia.

Raspuns

O societate germana - denumita in continuare "Firma A" - s-a inregistrat in scopuri de TVA in Romania prin desemnarea unui reprezentant fiscal pentru livrari de bunuri efectuate pe teritoriul Romaniei (livrari de carburanti catre clienti din Turcia si Elvetia). Astfel, Firma A factureaza livrarea de carburanti catre clientii sai din Turcia si Elvetia aplicand TVA de 24% si incaseaza contravaloarea facturilor emise in conturi deschise in Turcia si, respectiv, in Elvetia. Clientii din Turcia si Elvetia solicita ulterior rambursarea taxei achitate catre Firma A, in temeiul Directivei a 13-a a Comisiei Europene. In acest context, firma A solicita clarificari cu privire la urmatoarele aspecte:

1) Posibilitatea clientilor Firmei A stabiliti in Turcia sau Elvetia de a solicita rambursarea TVA facturate de Firma A pentru operatiunile desfasurate pe teritoriul Romaniei, indiferent de tara in care este deschis contul in care acesti clienti achita catre Firma A contravaloarea facturilor in baza carora este solicitata rambursarea TVA.

In opinia noastra, tara in care este deschis contul in care clientii achita contravaloarea facturilor emise de Firma A nu are relevanta in analiza cererii de rambursare a TVA in temeiul Directivei a 13-a. Nu exista prevederi legale care sa oblige persoanele impozabile care solicita rambursarea sa achite facturile emise de furnizori in conturi deschise in Romania.


2) In ce masura este necesara efectuarea unei inspectii fiscale incrucisate la nivelul Firmei A, atat timp cat solicitantul rambursarii (compania din Turcia sau Elvetia) a pus deja la dispozitia autoritatilor fiscale competente extrase ale conturilor bancare ce demonstreaza achitarea TVA solicitata la rambursare; totusi, in situatia in care aceasta inspectie fiscala trebuie efectuata, intrebarea este daca reprezentantul fiscal al Firmei A in Romania este obligat sa detina extrase de cont care sa demonstreze incasarea la nivelul Firmei A a contravalorii TVA pentru care clientul din Turcia sau Elvetia solicita rambursarea.

Situatiile in care organele fiscale au obligatia/posibilitatea efectuarii de inspectii fiscale incrucisate si documentele pe care reprezentantii fiscali ai societatilor verificate au obligatia de a le pune la dispozitia organelor de control nu sunt reglementate de Codul fiscal sau de normele de aplicare a acestuia. Obligatia de a aduce dovezi privind achitarea taxei in Romania revine persoanei impozabile care solicita rambursarea in temeiul Directivei a 13-a.

3) Posibilitatea demonstrarii achitarii taxei solicitate la rambursare de catre clientii Firmei A printr-o declaratie pe propria raspundere si/sau extrase de cont ale Firmei A care sa ateste incasarea sumelor aferente.
In conformitate cu prevederile art. 147^2 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, persoana impozabila neinregistrata si care nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, nestabilita in Comunitate, poate solicita rambursarea taxei achitate pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in Romania, daca, in conformitate cu legile tarii unde este stabilita, o persoana impozabila stabilita in Romania ar avea acelasi drept de rambursare in ceea ce priveste TVA sau alte impozite/taxe similare aplicate in tara respectiva.

La punctul 50 alin. (7) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt prevazute documentele pe care reprezentantul in scopul rambursarii trebuie sa le depuna la organul fiscal competent, in numele si in contul solicitantului. De asemenea, la punctul 50 alin. (8) din norme se prevede ca organul fiscal competent poate impune reprezentantului in vederea rambursarii orice alte obligatii in plus fata de cele prevazute la alin. (7).

Avand in vedere aceste prevederi legale, la punctul 13.1. din Anexa 1 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 5/2010 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata formulate de catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii, se precizeaza ca, pentru solutionarea cererii, organul fiscal are dreptul de a cere reprezentantului orice alte documente pe care le considera necesare.

Prin urmare, in opinia noastra, organul fiscal competent are dreptul de a solicita documente care dovedesc achitarea taxei solicitate la rambursare. In opinia noastra, o declaratie pe propria raspundere nu reprezinta document valid din care sa rezulte achitarea taxei. Apreciem ca dovada achitarii taxei ar putea fi reprezentata de extrasul de cont obtinut de la banca prin care s-a efectuat plata facturii respective.

Baza legala: Legea nr 571 / 2003 articolul 147^2 alin. (1) lit. b)

Sursa: ANAF


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Achizitie si amortizare licente. Monografie, aspecte fiscale si contabile

    • Achizitia unei licente informatice are un tratament contabil si fiscal diferit in functie de caracteristicile licentei – in special durata de utilizare si scopul acesteia. In acest articol vom prezenta reglementarile contabile relevante, particularitatile amortizarii si o monografie detaliata pentru reflectarea corecta a acestor costuri in contabilitate.» citeste mai departe aici

  • Creditare asociatie non profit (ONG). Monografie si reglementari legislative

    • Creditarea unei asociatii non-profit reprezinta o solutie viabila atunci cand organizatia se confrunta cu lipsa temporara de lichiditati sau intarzieri in obtinerea finantarilor. Aceasta practica, frecvent utilizata de membri, fondatori sau alte persoane interesate, presupune respectarea unor reglementari legale si contabile specifice. In acest articol, vom analiza cadrul legislativ aplicabil si vom prezenta o monografie contabila utila pentru o implementare corecta a acestei operatiuni in...» citeste mai departe aici

  • Masuri fiscale. 4 masuri importante, cu aplicabilitate din 1 AUGUST 2025

    • Incepand cu 1 august 2025, Romania va intra intr-o noua etapa fiscala, marcata de modificari semnificative care vor influenta direct mediul economic, consumatorii si bugetul de stat. Guvernul pregateste un prim val de reforme, parte a unui pachet mai amplu de masuri fiscale si bugetare, cu scopul declarat de a creste veniturile publice si de a reduce cheltuielile nejustificate. Printre schimbarile anuntate, patru masuri fiscale majore se remarca prin aplicabilitatea imediata si...» citeste mai departe aici

  • Cedare mijloace fixe catre asociat. Cum tratam TVA-ul si impozitul pe venit

    • Gestionarea mijloacelor fixe reprezinta un aspect important al activitatii oricarei entitati economice, mai ales atunci cand acestea nu mai sunt utilizate in activitatea curenta. In astfel de cazuri, societatile pot analiza optiuni precum valorificarea, casarea sau cedarea acestora. Transferul unor mijloace fixe catre asociat, in special atunci cand acesta este o autoritate publica, ridica o serie de implicatii fiscale si contabile ce trebuie tratate cu atentie, pentru a respecta cadrul legal in...» citeste mai departe aici

  • Distribuire dividende. Cum sa le distribui in 2025 daca profitul este in contul 1068 - alte rezerve

    • In practica, nu este deloc neobisnuit ca firmele sa fi repartizat in anii anteriori profitul catre rezerve, mai exact, in contul 1068 „Alte rezerve”, fara a distribui imediat dividende catre asociati. Totusi, odata ce se doreste retragerea acestor sume sub forma de dividende, apare intrebarea daca este suficienta o hotarare AGA sau trebuie intocmit si un bilant interimar? In acest articol, analizam cadrul legal aplicabil, conditiile in care se poate face transferul din contul...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda

    • Incepand cu anul 2025, persoanele care obtin venituri din arendarea terenurilor agricole trebuie sa acorde o atentie deosebita modului de calcul al impozitului pe venit si al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS). Astfel, contribuabilii se intreaba tot mai des care este formula concreta de calcul a acestor obligatii fiscale in 2025? Raspunsul depinde atat de valoarea veniturilor realizate, cat si de sursa acestora (unul sau mai multi platitori). In continuare, detaliem exact cum...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016