Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Registrul de Evidenta Fiscala: Obligatii si Model

20-Mai-2024
1651
Registrul de Evidenta Fiscala: Obligatii si Model

Registrul de Evidenta Fiscala este un document important si necesar pentru persoanele fizice autorizate (PFA), iar in acest articol vom vedea cine are aceasta obligatie mai exact, cum se completeaza actul, dar si un model care vine in ajutorul contribuabililor.

Ce este Registrul de Evidenta Fiscala

Registrul de Evidenta Fiscala este un document in care sunt inscrise de catre persoanele fizice autorizate cheltuielile deductibile, veniturile impozabile si baza impozabila. Astfel poate fi stabilit impozitul pe venit.
ANAF verifica daca aveti Registrul de Evidenta Fiscala, completat conform noilor modificari legislative! Va oferim informatii complete despre intocmirea corecta a acestui document, click AICI»

Cine trebuie sa il intocmeasca

Contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectueaza in sistem real au obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscala, in vederea stabilirii venitului net anual, conform art. 68 alin. (8) din Codul fiscal.

Cum se completeaza

Contribuabilii pot tine Registrul de evidenta fiscala in forma scrisa sau electronica, cu respectarea modelului si continutului prevazute in anexa nr. 1 la Ordinul 2354/2017.

Registrul de evidenta fiscala se intocmeste intr-un singur exemplar de catre contribuabili, fara a se lasa randuri libere, completandu-se cate o fila din modelul prevazut in anexa nr. 1, dupa caz, pentru fiecare sursa din cadrul fiecarei categorii de venit.

Model Registru de Evidenta Fiscala

Modelul si continutul Registrului de evidenta fiscala a fost aprobat prin Ordinul Nr. 3254/2017 din 19 decembrie 2017 privind Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
ANAF verifica daca aveti Registrul de Evidenta Fiscala, completat conform noilor modificari legislative! Va oferim informatii complete despre intocmirea corecta a acestui document, click AICI»

Cadrul legal

Baza legala:

-Ordinul nr. 870/2005 privind Registrul de evidenta fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare

-Ordinul Nr. 3254/2017 din 19 decembrie 2017 privind Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
ANAF verifica daca aveti Registrul de Evidenta Fiscala, completat conform noilor modificari legislative! Va oferim informatii complete despre intocmirea corecta a acestui document, click AICI»

Spete relevante privind Registrul de Evidenta Fiscala

In continuare va oferim cateva spete fiscale cu privire la Registrul de Evidenta Fiscala, asa cum au fost explicate de specialistii nostri de la portalcodulfiscal.ro.

Speta 1. Registrul de evidenta fiscala impozit pe profit

 In situatia in care in trimestrul III an 2023 o microintreprindere depaseste pragul de 500.000 de euro si depune formularul D700 pana in 15 octombrie, care este data limita de achizitie a Registrului de Evidenta Fiscala de la ANAF? Se poate intocmi acest Registru si in format electronic respectand modelul celui achizitionat de la ANAF? Exista vreun articol de lege aparut referitor la acest aspect cu tinerea in format electronic a Registrului de Evidenta Fiscala?

Raspuns: 

Potrivit Ordinului nr. 870/2005 privind Registrul de evidenta fiscala, art. 1 alin. (1) Contribuabilii, inregistrati ca platitori de impozit pe profit, sunt obligati sa intocmeasca Registrul de evidenta fiscala in conformitate cu prezentul ordin.
Termenul in care, un contribuabil nou infiintat sau care si-a schimbat vectorul fiscal, are obligatia achizitionarii REF este de 30 de zile, potrivit art. 11, alin. (3)-(4), de la data inregistrarii/de la data la care au devenit platitori de impozit pe profit.
In acelasi Ordin, la art. 12 avem la alin. (1) precizarea ca prin derogare de la prevederile art.1 alin. (1), contribuabilii inregistrati ca platitori de impozit pe profit pot tine Registrul de evidenta fiscala in forma electronica, cu respectarea modelului si continutului prevazute la anexa nr.1 la prezentul ordin.

In situatia prezentata de dumneavoastra aveti obligatia intocmirii REF de la 01.07.2023, respectiv din trimestrul in care s-a depasit plafonul si ati devenit platitori de impozit pe profit. Daca aveti in vedere achizitia registrului in format fizic de la unitatile ANAF atunci acest termen este de 30 de zile de la data depasirii plafonului.

Avand in vedere faptul ca exista posibilitatea ca in luna septembrie sa depasiti plafonul, iar trecerea la impozit pe profit sa se faca retroactiv de la 01.07.2023, atunci consider ca data la care devii platitor de impozit pe profit este data depunerii D700 de modificare vector fiscal.


Speta 2. Modul de intocmire a Registrului de evidenta fiscala

O societate trece la impozit pe profit incepand cu 01 ian 2023. Este obligata societatea sa achizitioneze registrul de evidenta fiscala furnizat de ANAF? Care sunt sanctiunile in cazul in care nu s-ar achizitiona? Calculul impozitului pe profit se face cu ajutorul softului contabil si acesta genereaza registru de evidenta fiscala. Va multumesc!


Raspuns: 

Conform art. 19 din legea 227/2015 privind Codul fiscal:
"(7) In scopul determinarii rezultatului fiscal, contribuabilii sunt obligati sa evidentieze in registrul de evidenta fiscala veniturile impozabile inregistrate intr-un an fiscal, potrivit alin. (1), precum si cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, in acelasi an fiscal, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare, potrivit art. 25.".

Normele metodologice date in aplicarea pargrafului stipuleaza la pct. 8 ca:

"8. In aplicarea prevederilor art. 19 alin. (7) din Codul fiscal, pentru calculul rezultatului fiscal contribuabilii sunt obligati sa intocmeasca un registru de evidenta fiscala, tinut in forma scrisa sau electronica, cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor. In registrul de evidenta fiscala trebuie inscrise veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, potrivit art. 19 alin. (1) din Codul fiscal, veniturile neimpozabile potrivit art. 23 din Codul fiscal, deducerile fiscale, elementele similare veniturilor, elementele similare cheltuielilor, cheltuielile nedeductibile, potrivit art. 25 din Codul fiscal, precum si orice informatie cuprinsa in declaratia fiscala, obtinuta in urma unor prelucrari ale datelor furnizate de inregistrarile contabile. Evidentierea veniturilor si a cheltuielilor aferente se efectueaza pe natura economica, prin totalizarea acestora pe trimestru si/sau an fiscal, dupa caz."

Asadar, puteti tine si in format electronic, respectiv genera registrul de evidenta fiscala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025

    • Impozitul pe dividende a fost modificat prin OUG 156/2024 iar incepand cu data de 1 ianuarie 2025 creste de la 8%, la 10%. Acesta cota majorata se aplica insa doar dividendelor distribuite incepand cu anul in curs, NU si celor distribuite inainte de 1 ianuarie. Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025 Sa luam cazul urmator. O societate are dividende nedistribuite la nivelul anului 2023 si aferente anului 2024. Ar mai avea...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completare

    • ANAF a pus in dezbatere un nou Proiect de Ordin prin care va modifica declaratiile D101 pentru impozit pe profit si D101 Grup fiscal, conform noutatilor din anul 2024. Vor fi actualizate si instructiunile de completare a formularelor. Proiectul de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea modelului, continutului si instructiunilor de completare a formularelor 101"Declaratie privind impozitul pe profit" si 101 Grup fiscal "Declaratie consolidata privind impozitul pe profit determinat de...» citeste mai departe aici

  • Ajustarea de TVA. Ce inseamna, situatii in care intervine si studii de caz utile

    • Ajustarea de TVA este un proces fiscal ce presupune recalcularea taxei pe valoarea adaugata deduse initial, atunci cand apar modificari semnificative in destinatia bunurilor sau serviciilor achizitionate. Aceasta ajustare poate interveni in diverse situatii, precum schimbarea utilizarii bunurilor, pierderi sau distrugeri, ori atunci cand bunurile devin inutilizabile. In acest articol vom explica ce inseamna ajustarea de TVA, vom detalia principalele cazuri in care aceasta intervine si vom...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri

    • Modelul, continutul si modalitatea de depunere a Declaratiei Unice in 2025 au fost reglementate prin Ordinul 7015/2024. Formularul poate fi depus online de PFA-uri pana pe data de 26 mai 2025. Iar in acest context ANAF a actualizat PDF-ul inteligent. Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri Noul formular 212 "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" se utilizeaza de persoanele...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016