Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

[MODEL] Registru de evidenta fiscala si raspunsuri de la specialisti

26-Iun-2025
3547
[MODEL] Registru de evidenta fiscala si raspunsuri de la specialisti

Registrul de Evidenta Fiscala este un act obligatoriu de tinut pentru contribuabilii care isi determina venitul in sistem real. In continuarea acest articol gasesti un model util de REF, reglementarile esentiale si raspunsuri de la specialisti la cele mai frecvente intrebari ale contribuabililor legate de acest document

MODEL Registru de evidenta fiscala

Modelul si continutul Registrului de evidenta fiscala a fost aprobat prin Ordinul Nr. 3254/2017 din 19 decembrie 2017 privind Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Reglementari cheie despre registrul de evidenta fiscala

Contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectueaza in sistem real au obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscal (REF), in vederea stabilirii venitului net anual, conform art. 68 alin. (8) din Codul fiscal. De asemenea, au obligatia de a completa acest registru toate persoanele fizice care desfasoara activitati independente, indiferent de forma de organizare – PFA, PFI, II, IF, Profesii Liberale.

Completarea corecta a Registrului de evidenta fiscala are o importanta majora, acesta fiind documentul in baza caruia contribuabilul persoana fizica se autoimpune, atat pentru impozit, cat si pentru contributii.

In REF trebuie sa fie trecut totalul veniturilor si totalul cheltuielilor pentru intreaga perioada de activitate desfasurata in anul fiscal precedent pana la data depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate.

ATENTIE!
ANAF verifica daca aveti Registrul de Evidenta Fiscala, completat conform noilor modificari legislative! Va oferim informatii complete despre intocmirea corecta a acestui document! Veti avea un Registru impecabil, actualizat! Detalii AICI>>

Registrul de Evidenta Fiscala se tine dupa caz pe fiecare sursa de venit din cadrul fiecarei categorii de venit, astfel incat venitul brut si cheltuielile deductibile determinate anual sa corespunda cu cele inscrise in Declaratia privind venitul realizat din Romania. In cazul in care contribuabilul are mai multe surse de venit, evidenta se tine pe fiecare sursa de venit in cadrul aceluiasi Registru de Evidenta Fiscala.

Atentie! TVA colectata/dedusa potrivit regulilor prevazute in titlul VII - Taxa pe valoarea adaugata nu reprezinta venit/cheltuiala si nu se inregistreaza in Registrul de Evidenta Fiscala. Constituie cheltuieli deductibile si efectuate in scopul desfasurarii activitatii, cheltuielile care indeplinesc conditiile generale prevazute la art. 68 alin. (4) din Codul fiscal.


Registrul de Evidenta Fiscala se intocmeste intr-un singur exemplar, fara sa se lase randuri libere. Se completeaza cate o fila, dupa caz, pentru fiecare sursa din cadrul fiecarei categorii de venit. Registrul se pastreaza la domiciliul fiscal al contribuabilului.

In Saga PS, Registrul de incasari si plati cuprinde toate incasarile si toate platile efectuate de contribuabil. Nu conteaza ca sunt deductibile sau nu. Practic cu exceptia sumelor ridicate/depuse la banca se trec toate incasarile si toate platile efectuate. Inclusiv creditele primite si restituirea lor, aporturile aduse si retrase.

Registrul de evidenta fiscala se bazeaza pe date extrase din evidenta contabila si de aceea este necesar pentru contibuabili sa stie de la bun inceput ce e venit din activitate, ce e incasare, ce nu e un venit din punct de vedere fiscal si, bineinteles, care e cheltuiala deductibila integral sau partial, care e nedeductibila, care nu e cheltuiala.

Mentionam ca sumele pentru calculul impozitului le regasiti in REF si nu in Registrul de incasari si plati care cuprinde absolut toate incasarile si platile efectuate de catre dumneavoastra, inclusiv TVA.

[Q&A] Intrebari si raspunsuri de la specialisti cu privire la registrul de evidenta fiscala

In continuare vom vedea câteva intrebari si raspunsuri de la specialisticu privire la registrul de evidenta fiscala, dupa cum urmeaza:

ATENTIE!
ANAF verifica daca aveti Registrul de Evidenta Fiscala, completat conform noilor modificari legislative! Va oferim informatii complete despre intocmirea corecta a acestui document! Veti avea un Registru impecabil, actualizat! Detalii AICI>>

Unde pot urmari pierderea anterioara raportata daca nu am acces la registru de evidenta fiscala?

Potrivit Codului fiscal, pentru calculul rezultatului fiscal contribuabilii sunt obligati sa intocmeasca un registru de evidenta fiscala, tinut in forma scrisa sau electronica, cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, asa cum am amintit si mai sus.

Totusi, in cazul in care nu sunteti in posesia Registrului de evidenta fiscala, pentru a urmari pierderea anterioara raportata, puteti cauta informatii in:

1. Declaratiile fiscale-formulare 101 (Declaratie privind impozitul pe profit);
2. Situatiile financiare anuale-bilanturi anuale si situatiile financiare depuse la ANAF;
3. Certificatul de atestare fiscala obtinut de la ANAF;
4. Certificatul constatator al societatii, emis de Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC). Acest certificat contine informatii despre situatiile financiare ale societatii, inclusiv profitul sau pierderea acesteia, daca acestea au fost depuse si inregistrate corespunzator la ONRC.


Registrul de evidenta fiscala este obligatoriu sa existe in format fizic sau se acepta si cel generat din programe de contabilitate? 

Registrul poate fi intocmit fara probleme in format electronic. Important este sa fie generat corect si complet de programul de contabilitate utilizat si sa poata fi accesibil la cererea autoritatilor fiscale.
Acesta trebuie sa reflecte in mod ordonat datele completate incat sa permita, in orice moment, identificarea si controlul operatiunilor contabile.


Cum se evidentiaza in registrul de evidenta fiscala recuperarea unei pierderi anterioare, daca anul se incheie tot cu pierdere?

Registrul de evidenta fiscala reprezinta un document obligatoriu pe care firmele platitoare de impozit pe profit sunt obligate sa il intocmeasca.
In registrul de evidenta fiscala trebuie inscrise veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, potrivit art. 19 alin. (1) din Codul fiscal, veniturile neimpozabile, potrivit art. 23 din Codul fiscal, deducerile fiscale, elementele similare veniturilor, elementele similare cheltuielilor, cheltuielile nedeductibile, potrivit art. 25 din Codul fiscal, precum si orice informatie cuprinsa in declaratia fiscala, obtinuta in urma unor prelucrari ale datelor furnizate de inregistrarile contabile. Evidentierea veniturilor si a cheltuielilor aferente se efectueaza pe natura economica, prin totalizarea acestora pe trimestru si/sau an fiscal, dupa caz.


Cum trebuie sa procedeze firmele in cazul in care baza impozabila pentru impozitul pe profit a fost diminuata in urma inspectiei fiscale?

In contextul in care societatea a fost supusa unei inspectii fiscale ANAF si inspectorii au diminuat baza impozabila, modul de completare a Registrului de Evidenta Fiscala trebuie adaptate corespunzator.

Conform prevederilor pct. 8 din Normele metodologice emise in aplicarea art. 19 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 se dispune ca pentru calculul rezultatului fiscal este obligatorie intocmirea registrului de evidenta fiscala, document care poate fi tinut in forma scrisa sau electronica, cu respectarea dispozitiilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile ulterioare, referitoare la utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor.

La art. 23 din Legea contabilitatii se prevede ca persoanele prevazute la art. 1 care utilizeaza sisteme informatice de prelucrare automata a datelor au obligatia sa asigure prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate in conformitate cu normele contabile aplicate, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice, timp de 10 ani si sa asigure autoritatilor fiscale accesul la informatiile pastrate pe suporturi tehnice.

Registrul de evidenta fiscala se completeaza in toate situatiile in care informatiile cuprinse in declaratiile fiscale sunt obtinute ca urmare a prelucrarii datelor din evidenta contabila. Modul de completare a registrului de evidenta fiscala este la latitudinea fiecaruia, in functie de specificul activitatii si de necesitatile proprii.

Modelul si continutul registrului de evidenta fiscala stabilit initial in anexa nr. 1 din Omfp nr. 870/2005 pot fi mentinute in continuare sau registrul poate fi completat si cu alte informatii care vin in ajutorul utilizatorului, cum este de ex. simbolul contului in care au fost inregistrate sumele respective.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016