Raportul Special
realizat de specialisti
Registrul de Evidenta Fiscala este un document important si necesar pentru persoanele fizice autorizate (PFA), iar in acest articol vom vedea cine are aceasta obligatie mai exact, cum se completeaza actul, dar si un model care vine in ajutorul contribuabililor.
Registrul de Evidenta Fiscala este un document in care sunt inscrise de catre persoanele fizice autorizate cheltuielile deductibile, veniturile impozabile si baza impozabila. Astfel poate fi stabilit impozitul pe venit.
ANAF verifica daca aveti Registrul de Evidenta Fiscala, completat conform noilor modificari legislative! Va oferim informatii complete despre intocmirea corecta a acestui document, click AICI»
Contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectueaza in sistem real au obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscala, in vederea stabilirii venitului net anual, conform art. 68 alin. (8) din Codul fiscal.
Contribuabilii pot tine Registrul de evidenta fiscala in forma scrisa sau electronica, cu respectarea modelului si continutului prevazute in anexa nr. 1 la Ordinul 2354/2017.
Registrul de evidenta fiscala se intocmeste intr-un singur exemplar de catre contribuabili, fara a se lasa randuri libere, completandu-se cate o fila din modelul prevazut in anexa nr. 1, dupa caz, pentru fiecare sursa din cadrul fiecarei categorii de venit.
Modelul si continutul Registrului de evidenta fiscala a fost aprobat prin Ordinul Nr. 3254/2017 din 19 decembrie 2017 privind Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
ANAF verifica daca aveti Registrul de Evidenta Fiscala, completat conform noilor modificari legislative! Va oferim informatii complete despre intocmirea corecta a acestui document, click AICI»
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Baza legala:
-Ordinul nr. 870/2005 privind Registrul de evidenta fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare
-Ordinul Nr. 3254/2017 din 19 decembrie 2017 privind Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
ANAF verifica daca aveti Registrul de Evidenta Fiscala, completat conform noilor modificari legislative! Va oferim informatii complete despre intocmirea corecta a acestui document, click AICI»
In continuare va oferim cateva spete fiscale cu privire la Registrul de Evidenta Fiscala, asa cum au fost explicate de specialistii nostri de la portalcodulfiscal.ro.
In situatia in care in trimestrul III an 2023 o microintreprindere depaseste pragul de 500.000 de euro si depune formularul D700 pana in 15 octombrie, care este data limita de achizitie a Registrului de Evidenta Fiscala de la ANAF? Se poate intocmi acest Registru si in format electronic respectand modelul celui achizitionat de la ANAF? Exista vreun articol de lege aparut referitor la acest aspect cu tinerea in format electronic a Registrului de Evidenta Fiscala?
Raspuns:
Potrivit Ordinului nr. 870/2005 privind Registrul de evidenta fiscala, art. 1 alin. (1) Contribuabilii, inregistrati ca platitori de impozit pe profit, sunt obligati sa intocmeasca Registrul de evidenta fiscala in conformitate cu prezentul ordin.
Termenul in care, un contribuabil nou infiintat sau care si-a schimbat vectorul fiscal, are obligatia achizitionarii REF este de 30 de zile, potrivit art. 11, alin. (3)-(4), de la data inregistrarii/de la data la care au devenit platitori de impozit pe profit.
In acelasi Ordin, la art. 12 avem la alin. (1) precizarea ca prin derogare de la prevederile art.1 alin. (1), contribuabilii inregistrati ca platitori de impozit pe profit pot tine Registrul de evidenta fiscala in forma electronica, cu respectarea modelului si continutului prevazute la anexa nr.1 la prezentul ordin.
In situatia prezentata de dumneavoastra aveti obligatia intocmirii REF de la 01.07.2023, respectiv din trimestrul in care s-a depasit plafonul si ati devenit platitori de impozit pe profit. Daca aveti in vedere achizitia registrului in format fizic de la unitatile ANAF atunci acest termen este de 30 de zile de la data depasirii plafonului.
Avand in vedere faptul ca exista posibilitatea ca in luna septembrie sa depasiti plafonul, iar trecerea la impozit pe profit sa se faca retroactiv de la 01.07.2023, atunci consider ca data la care devii platitor de impozit pe profit este data depunerii D700 de modificare vector fiscal.
O societate trece la impozit pe profit incepand cu 01 ian 2023. Este obligata societatea sa achizitioneze registrul de evidenta fiscala furnizat de ANAF? Care sunt sanctiunile in cazul in care nu s-ar achizitiona? Calculul impozitului pe profit se face cu ajutorul softului contabil si acesta genereaza registru de evidenta fiscala. Va multumesc!
Raspuns:
Conform art. 19 din legea 227/2015 privind Codul fiscal:
"(7) In scopul determinarii rezultatului fiscal, contribuabilii sunt obligati sa evidentieze in registrul de evidenta fiscala veniturile impozabile inregistrate intr-un an fiscal, potrivit alin. (1), precum si cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, in acelasi an fiscal, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare, potrivit art. 25.".
Normele metodologice date in aplicarea pargrafului stipuleaza la pct. 8 ca:
"8. In aplicarea prevederilor art. 19 alin. (7) din Codul fiscal, pentru calculul rezultatului fiscal contribuabilii sunt obligati sa intocmeasca un registru de evidenta fiscala, tinut in forma scrisa sau electronica, cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor. In registrul de evidenta fiscala trebuie inscrise veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, potrivit art. 19 alin. (1) din Codul fiscal, veniturile neimpozabile potrivit art. 23 din Codul fiscal, deducerile fiscale, elementele similare veniturilor, elementele similare cheltuielilor, cheltuielile nedeductibile, potrivit art. 25 din Codul fiscal, precum si orice informatie cuprinsa in declaratia fiscala, obtinuta in urma unor prelucrari ale datelor furnizate de inregistrarile contabile. Evidentierea veniturilor si a cheltuielilor aferente se efectueaza pe natura economica, prin totalizarea acestora pe trimestru si/sau an fiscal, dupa caz."
Asadar, puteti tine si in format electronic, respectiv genera registrul de evidenta fiscala.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
REGISTRU EVIDENTA FISCALA pentru determinarea venitului anual in sistem real. Cum procedam conform OUG 80 din 2014?Firme care depasesc in 2023 plafonul de 500.000 euro. Pana cand va trebui achizitionat Registrul de Evidenta Fiscala?Reguli completare REGISTRU EVIDENTA FISCALA de catre un PFASfaturi de la experti
Profit reinvestit activitate in domeniul agricol
Intrebare: O societate comerciala, platitoare de impozit pe profit de la 01.01.2024, cu activitate in domeniul agricol (cod CAEN 0111), este inregistrata in vectorul fiscal cu impozit pe profit anual, cu termen de depunere D101 si plata...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Beneficii pentru plata in termen a impozitului pe profit
Intrebare: Va rog sa imi spuneti de ce facilitati beneficiem aferente anului 2024, mai precis la calculul impozitului pe profit, plata la termen etc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025
Impozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completare
Ajustarea de TVA. Ce inseamna, situatii in care intervine si studii de caz utile
Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri
Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca
Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA