
Raportul Special
realizat de specialisti
Reglementarile contabile au fost modificate prin Ordinul 2048/2022. Actul normativ aduce mai multe noutati, printre care si obligativitatea intocmirii si completarii raportului privind impozitul pe profit de la 1 ianuarie 2023.
Ordinul 2048/2022 privind completarea reglementarilor contabile aplicabile operatorilor economici a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 878 din 07 septembrie 2022.
Ordinul urmareste respectarea Directivei (UE) 2021/2101 a Parlamentului European si a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2013/34/UE in ceea ce priveste prezentarea, de catre anumite intreprinderi si sucursale, de informatii privind impozitul pe profit.
Noile cerinte de prezentare vizeaza doar o parte dintre entitati, respectiv cele care se incadreaza in criteriul de marime prevazut de Directiva, si corespund obiectivului de imbunatatire a transparentei intreprinderilor si a controlului public, sub aspectul informatiilor referitoare la impozitul pe profit, prin adaptarea cadrului juridic existent cu privire la obligatiile in ceea ce priveste publicarea de rapoarte.
Astfel, principala prevedere a directivei se refera la grupurile multinationale si, dupa caz, anumite entitati autonome, care ar trebui sa furnizeze publicului un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit atunci cand depasesc un anumit nivel al cifrei de afaceri nete/al veniturilor, pe parcursul a doua exercitii financiare consecutive, in functie de veniturile consolidate ale grupului sau de veniturile entitatii autonome. In mod simetric, o astfel de obligatie nu se mai aplica atunci când indicatorii respectivi inceteaza sa depaseasca cuantumul relevant pe parcursul a doua exercitii financiare consecutive.
Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014 vor fi completate cu urmatoarele aspecte:
- obligatia ca societatile-mama finale (cele aflate la cel mai inalt nivel din structura unui grup de entitati) a caror cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului lor, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 750.000.000 euro, astfel cum se reflecta in situatiile lor financiare anuale consolidate, sa intocmeasca, sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive. Avand in vedere posibilitatea acordata statelor membre care nu au adoptat moneda euro, de a converti pragul de 750.000.000 euro in moneda nationala, la cursul de schimb valabil la data de 21 decembrie 20212, in proiectul de ordin elaborat s-a utilizat cuantumul de 3.700.000.000 lei (echivalentul a 747.474.740 euro);
- definirea unor termeni care au semnificatie in contextul noilor cerinte de raportare (de exemplu: societate-mama finala, entitate autonoma etc.);
SAF-T Ghid de raportare corecta
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
- stabilirea momentului de la care o societate-mama finala nu mai face obiectul obligatiilor de raportare, respectiv atunci cand cifra de afaceri neta consolidata a acesteia la data bilantului scade sub pragul valoric mentionat pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive;
- reglementarea obligatiilor de raportare pentru entitatile autonome, similare celor aplicabile societatilor-mama vizate de Directiva 2101/2021;
- reglementarea obligatiilor de raportare privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, aplicabile in cazul entitatilor sau societatilor-mama finale si entitatilor lor afiliate in cazul in care aceste entitati, inclusiv sucursalele lor, sunt stabilite, isi au sediul comercial fix sau au o activitate economica permanenta pe teritoriul unui singur stat membru si in nicio alta jurisdictie fiscala;
- reglementarea obligatiilor de raportare privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, aplicabile in cazul filialelor mijlocii si mari, care sunt controlate de catre o societate-mama finala care nu intra sub incidenta reglementarilor nationale;
- reglementarea obligatiilor de raportare privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, aplicabile in cazul sucursalelor din Romania, infiintate de entitati care nu intra sub incidenta legislatiei unui stat membru;
- stabilirea continutului raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit;
- introducerea unor prevederi privind urmatoarele aspecte:
publicarea si accesibilitatea Raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit;
responsabilitatea pentru intocmirea, publicarea si asigurarea accesului la raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit;
rolul auditorului statutar in contextul raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit.
Prevederi similare vor fi incluse si in Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016.
Prevederile Ordinului urmeaza sa intre in vigoare la data de 1 ianuarie 2023.
Entitatile si sucursalele care au obligatia de a transmite rapoarte cu privire la impozitul pe profit
a)Societatile-mama finale, a caror cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului lor, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei (echivalentul a 747.474.740 euro la cursul valutar publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la data de 21 decembrie 2021), astfel cum se reflecta in situatiile lor financiare anuale consolidate, au obligatia sa intocmeasca, sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.
b)Entitatile autonome a caror cifra de afaceri neta a depasit la data bilantului lor, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile lor financiare anuale individuale, au obligatia sa intocmeasca, sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.
c) Filialele mijlocii si mari, care sunt controlate de catre o societate-mama finala care nu intra sub incidenta prezentelor reglementari, atunci când cifra de afaceri neta consolidata a depasit la data bilantului sau, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile sale financiare consolidate, au obligatia sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit privind respectiva societate-mama finala pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.
d)Sucursalele din Romania, infiintate de entitati care nu intra sub incidenta legislatiei unui stat membru, au obligatia sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit privind societatea-mama finala sau entitatea autonoma, in ceea ce priveste cel mai recent dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive.
Continutul raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit
Raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit care trebuie prezentat include informatii cu privire la toate activitatile entitatii autonome sau ale societatii-mama finale, inclusiv activitatile tuturor entitatilor afiliate, consolidate in situatiile financiare aferente exercitiului financiar in cauza si:
a) numele societatii-mama finale sau al entitatii autonome, exercitiul financiar in cauza, moneda utilizata pentru prezentarea raportului si, dupa caz, o lista a tuturor filialelor consolidate in situatiile financiare ale societatii-mama finale, pentru exercitiul financiar relevant, stabilite in Uniune sau in jurisdictiile fiscale incluse in anexele I si II la Concluziile Consiliului privind lista UE revizuita a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale;
b) o scurta descriere a naturii activitatilor acestora;
c) numarul de salariati in echivalent norma intreaga;
d) veniturile, care reprezinta suma cifrei de afaceri nete, a altor venituri din exploatare, a veniturilor din interese de participare, cu exceptia dividendelor primite de la entitatile afiliate, a veniturilor din alte investitii si imprumuturi care fac parte din activele imobilizate, a altor dobanzi de incasat si a altor venituri similare enumerate la pct. 600;
e) cuantumul profitului sau pierderii brut(e);
f) cuantumul impozitului pe profit acumulat in cursul exercitiului financiar in cauza, care reprezinta cheltuielile curente cu impozitele recunoscute in ceea ce priveste profiturile sau pierderile impozabile din exercitiul financiar in cauza de catre entitati si sucursale, in jurisdictia fiscala relevanta;
g) cuantumul impozitului pe profit platit in numerar, care reprezinta cuantumul impozitului pe profit platit in cursul exercitiului financiar in cauza de catre entitati si sucursale in jurisdictia fiscala relevanta; si
h) cuantumul castigurilor acumulate la sfârsitul exercitiului financiar in cauza.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Este oficial! Finantele completeaza mai multe reglementari contabile introduse prin ORDINUL 2048/2022Informare ONRC. Cum trebuie raportate informatiile despre impozitul pe profit, conform Ordinului 2048/2022Noi obligatii pentru firme de la 1 ianuarie 2023, conform Ordinului 2048/2022. Ce trebuie sa contina Raportul privind impozitul pe profitMin. Finantelor: Modalitatea de raportare a informatiilor referitoare la impozitul pe profitArticole similare
Doua termene limita importante pentru contribuabili in august 2024, privind activitatea contabilaManualul contabilului din firmele mici, un instrument esential in 2013!3 situatii diferite in care sunt obligatorii situatiile financiare. STUDII DE CAZSituatii financiare anuale: Pana cand pot fi depuse situatiile financiare corectate?Situatiile financiare pentru anul 2022 pot fi depuse pana pe 31 mai 2023. Ce amenzi risca firmele in caz contrarUltimele articole
Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorSemnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmeiLegea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunarSituatiile financiare anuale, modificate: termene de depunere, semnare bilant, balanta de verificareDeschidere punct de lucru firma. Etape si acte necesareArticole similare
Titlul III, Capitolul 11Perisabilitati. Mod de calcul si norme in 2013In 2022 NU mai este valabila reportarea pe 28 trimestre consecutive in cazul microintreprinderilorEliminarea celor 92 de taxe nu aduce beneficii prea mari pentru firmeReducerea CAS si neimpozitarea profitului reinvestit ar putea fi aplicateUltimele articole
IMPOZIT PE PROFIT. EXEMPLU util de calcul in cazul pierderilor fiscaleIMPOZIT PE PROFIT si deducerea pierderilor fiscale pana la 70%D177 in 2025. Rectificativa sau depunere cu suma zero in cazul unei eroriIMPOZIT PE PROFIT declarat eronat. Pe langa D101 trebuie sa depui si D100 in 2025?Masuri fiscale 2025. Schimbari pentru dividende, IMPOZIT PE PROFIT, CASS si proprietatiSfaturi de la experti
Intrebare: In momentul in care produsele sunt scoase din antrepozit, valoarea accizei nu intra in costul marfii?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Recuperare TVA pentru achizitie intracomunitara taxabila in statul membru al furnizorului
Intrebare: TVA platita in Germania poate fi recuperata in cazul in care mai platesc inca o data TVA in Romania prin D301?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA