Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Regularizare in 2016 a avansului incasat integral in 2015. Care sunt implicatiile fiscale?

30-Mar-2016
3747

In analiza urmatoare, dam ca exemplu o firma care firma achizitioneaza un apartament in baza unei promisiuni de vanzare-cumparare si face in cursul anului 2015 patru plati cu titlu de avans. Contractul de vanzare-cumparare se incheie la notariat in anul 2016. Facturile de avans primite de societate in anul 2015 sunt cu TVA 24%. Cele patru transe de avans pentru care s-au primit facturi si au fost achitate reprezinta contravaloarea totala a apartamentului.

Vom vedea cum se face regularizarea avansurilor tinand cont de faptul ca in 2016 livrarile de constructii sunt cu taxare inversa. Se mentioneaza ca apartamentul este nou si cei doi parteneri sunt persoane impozabile inregsitrate in scopuri de TVA in Romania.


Cota de TVA aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator. Faptul generator intervine in anul 2016, la data livrarii apartamentului, conform contractului de vanzare-cumparare, incheiat, in forma autentica, la un notar. Astfel, chiar daca in anul 2015 s-a incasat, in avans, sub forma de rate, contravaloarea integrala a apartamentului, iar prin facturile emise s-a colectat TVA prin aplicarea cotei standard TVA 24%, in anul 2016, la data livrarii, trebuie efectuata regularizarea avansurilor, prin aplicarea cotei de 20%. In acest caz, avantajat este cumparatorul care va primi, in anul 2016, prin restituire din partea vanzatorului, diferenta de cota de 4% ca urmare a regularizarii celor 4 facturi de avans emise pentru cele 4 rate. Regularizarea facturilor de avans se efectueaza la momentul livrarii apartamentului in anul 2016. Pentru livrare, se emite o factura prin aplicarea regimului normal de taxare si cota standard TVA 20%.

Regularizarea facturilor emise pentru avansuri (rate) si facturarea apartamentului prin aplicarea regimului normal de taxare poate fi efectuata, fie pe aceeasi factura, fie prin emiterea a doua facturi separate (o factura de stornare a celor 4 facturi de avans si o factura pentru livrarea apartamentului), conform prevederilor art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.

Art. 330 din Legea nr. 227/2015, denumit "Corectarea facturilor" aplicabil incepand cu data de 1 ianuarie 2016 este echivalent al art. 159 din Legea nr. 571/2003, aplicabil pana la 31 decembrie 2015. Art. 330 alin. (1) lit. b) prevede


"(1) Corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel: …. b) in cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului, fie se emite o noua factura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar, pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite o noua factura continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite o factura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data facturii corectate. "

Asa cum se poate constata, avand in vedere faptul ca valoarea apartamentului s-a incasat, integral, in anul 2015, pentru livrarea in anul 2016, vanzatorul nu poate aplica regimul de taxare inversa prevazut la art. 331 din Codul fiscal alin. (2) lit. g), chiar daca ambii parteneri sunt persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA. Acest regim de taxare inversa s-ar fi aplicat numai pentru diferenta ramasa de incasat in anul 2016. In acest context, am in vedere cele doua exemple de la pct. 109 alin. (17) din normele de aplicare ale art. 331

"Exemplul nr. 1: O persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA a emis facturi partiale si/sau de avansuri in valoare de 100.000 lei plus TVA 24.000 lei, in cursul anului 2015, pentru livrarea de telefoane mobile catre un beneficiar inregistrat in scopuri de TVA. Faptul generator de taxa, respectiv livrarea telefoanelor mobile, are loc dupa data de 1 ianuarie 2016, iar valoarea totala a livrarii este de 500.000 lei (exclusiv TVA). Regularizarea facturilor partiale si/sau de avansuri emise in anul 2015, care se efectueaza in perioada fiscala in care are loc livrarea, se realizeaza astfel in factura emisa de furnizor:
- 100.000 -24.000 lei (TVA)
+100.000 +20.000 lei (TVA, datorita modificarii de cota)
+400.000 -"taxare inversa"

Beneficiarul va calcula taxa datorata: 400.000 lei x 20% = 80.000 lei pe care o va inscrie in jurnalul pentru cumparari si in decontul de taxa ca taxa colectata si taxa deductibila. "

"Exemplul nr. 2: in exemplul nr. 1, in ipoteza in care s-ar fi facturat intreaga valoare a livrarii in cursul anului 2015, respectiv 500.000 lei plus 120.000 lei TVA, iar livrarea are loc dupa 1 ianuarie 2016, nu se mai aplica taxare inversa, deoarece se aplica regimul in vigoare la data exigibilitatii taxei, dar se aplica cota in vigoare la data livrarii. Astfel, daca livrarea are loc in luna februarie 2016, se va emite factura de regularizare pentru aplicarea cotei de TVA de 20%:
-500.000 -120.000 (TVA)
+500.000 +100.000 (TVA) "

Pentru aplicarea tratamentului fiscal mentionat anterior, am in vedere urmatoarele argumente care au la baza prevederile din Codul fiscal si normele de aplicare care au intract in vigoare la data de 1 ianuarie 2016:
- regimul de impozitare aplicabil este cel in vigoare la data la care intervine faptul generator, aspect reglementat prin art. 280 alin. (4) din Legea nr. 227/2015.

Avand in vedere faptul ca pentru livrarea unei constructii incepand cu anul 2016 se modifica regimul de impozitare, din regim normal de taxare in vigoare la data faptului generator in anul 2015 (faptul generator fiind incasarea avansului) in regim de taxare inversa = masuri de simplificare (faptul generator fiind livrarea apartamentului), nu sunt aplicabile prevederile art. 280 "Faptul generator si exigibilitatea - definitii" alin. 6) din legea nr. 227/2015
deoarece nu a avut loc o incasare partiala de avans "In cazul schimbarii regimului de impozitare se procedeaza la regularizare pentru a se aplica regimul de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii pentru cazurile prevazute la art. 282 alin. (2) lit. a), numai daca factura este emisa pentru contravaloarea partiala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, si la art. 282 alin. (2) lit. b), daca a fost incasat un avans pentru valoarea partiala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii, mai putin in cazul operatiunilor pentru care se aplica sistemul TVA la incasare, pentru care se aplica regulile stabilite la art. 282 alin. (7). "

- avand in vedere ca in anul 2015 s-a incasat valoarea totala a apartamentului, dupa regularizarea avansului (stornarea celor 4 facturi) se aplica regimul normal de taxare prin colectarea TVA, aplicand cota de 20%, in vigoare la data faptului generator (data vanzarii in anul 2016). In acest sens, am in vedere prevederile art. 291 din Legea nr. 227/2015, alin. (6) "In cazul schimbarii cotei se va proceda la regularizare pentru a se aplica cota in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii, pentru cazurile prevazute la art. 282 alin. (2), precum si in situatia prevazuta la alin. (5). ".

In concluzie, daca in anul 2015 s-a incasat valoarea integrala a apartamentului, in anul 2016 se efectueaza regularizarea avansurilor incasate in anul 2015, prin:
- aplicarea regimului normal de taxare, fara aplicarea regimului de taxare inversa;
- colectarea TVA la cota standard TVA 20%.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Regularizare in 2016 a avansului incasat integral in 2015. Care sunt implicatiile fiscale?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Registrul de evidenta fiscala in cazul unei PFA neplatitoare de TVA
    • In cele ce urmeaza vom analiza cazul unei Persoane Fizice Autorizate (PFA) impozitata la norma de venit si vom vedea daca in aceasta situatie exista obligativitatea completarii Registrului de incasari si plati si/sau a Registrului de evidenta fiscala. Este aceasta obligata sa intocmeasca receptii+ bon consum la facturile de achizitii, Jurnalele de TVA, Registrul de inventar? Iata ce spune specialistul nostru La art. 69 alin. (8) din Codul fiscal, contribuabilii care desfasoara activitati pentru...» citeste mai departe aici

  • MFP: Ordin privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un nou proiect de Ordin privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice. De asemenea, proiectul prevede si reglementarea unor aspecte contabile. Asadar, proiectul de Ordin arata astfel: Art. 1. – (1) Potrivit prevederilor art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii nr....» citeste mai departe aici

  • Este OFICIAL: Salariul minim creste cu 9,47% de la 1 ianuarie 2019, iar cel diferentiat cu 23,68%
    • Guvernul a aprobat Hotararea privind majorarea salariului minim brut, de la 1 ianuarie 2019, de la 1.900 de lei, la 2.080 de lei, iar pentru angajatii pe functii pentru care sunt necesare studii superioare si care au cel putin un an vechime, salariul minim brut a fost stabilit, asa cum se anuntase anterior, la 2.350 de lei. “In 9 noiembrie, Guvernul a aprobat o ordonanta de urgenta prin care a fost modificat Codul Muncii - Legea nr. 53/2003 si a creat cadrul legal pentru stabilirea...» citeste mai departe aici

  • S-a dat startul solicitarilor de finantare pentru proiecte pilot si crearea de noi produse agricole
    • Agentia pentru Finantarea Investitiilor Rurale (AFIR) anunta ca, incepand de luni, 10 decembrie 2018, ora 9.00 si pana la 1 martie 2019, ora 16.00, se primesc solicitarile de finantare a unor proiecte din sectorul agricol, din cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala (PNDR) 2014-2020. Prin submasura 16.1 pot fi finantate proiectele de infiintare si functionare a grupurilor operationale pentru dezvoltarea de proiecte pilot si noi produse in sectorul agricol. De asemenea, se vor primi si...» citeste mai departe aici

  • Distribuirea profitului la dividende. Regim fiscal
    • O societate, microintreprindere, care a primit o subventie pentru investitii, a apelat la sfatul specialistului nostru in urmatorul caz: “Lunar, investitia se contabiliza la venituri cu o cota parte din valoarea amortizarii investitiei (utilaje). Dupa 5 ani de la primirea subventiei, societatea vinde utilajele si trece la venit toata subventia ramasa. Inainte de vanzarea utilajelor, societatea inregistra pierdere. Operatiunea de trecere a subventiei ramase la venit genereaza un profit...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016