Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Regularizare in 2016 a avansului incasat integral in 2015. Care sunt implicatiile fiscale?

30-Mar-2016
3867

In analiza urmatoare, dam ca exemplu o firma care firma achizitioneaza un apartament in baza unei promisiuni de vanzare-cumparare si face in cursul anului 2015 patru plati cu titlu de avans. Contractul de vanzare-cumparare se incheie la notariat in anul 2016. Facturile de avans primite de societate in anul 2015 sunt cu TVA 24%. Cele patru transe de avans pentru care s-au primit facturi si au fost achitate reprezinta contravaloarea totala a apartamentului.

Vom vedea cum se face regularizarea avansurilor tinand cont de faptul ca in 2016 livrarile de constructii sunt cu taxare inversa. Se mentioneaza ca apartamentul este nou si cei doi parteneri sunt persoane impozabile inregsitrate in scopuri de TVA in Romania.


Cota de TVA aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator. Faptul generator intervine in anul 2016, la data livrarii apartamentului, conform contractului de vanzare-cumparare, incheiat, in forma autentica, la un notar. Astfel, chiar daca in anul 2015 s-a incasat, in avans, sub forma de rate, contravaloarea integrala a apartamentului, iar prin facturile emise s-a colectat TVA prin aplicarea cotei standard TVA 24%, in anul 2016, la data livrarii, trebuie efectuata regularizarea avansurilor, prin aplicarea cotei de 20%. In acest caz, avantajat este cumparatorul care va primi, in anul 2016, prin restituire din partea vanzatorului, diferenta de cota de 4% ca urmare a regularizarii celor 4 facturi de avans emise pentru cele 4 rate. Regularizarea facturilor de avans se efectueaza la momentul livrarii apartamentului in anul 2016. Pentru livrare, se emite o factura prin aplicarea regimului normal de taxare si cota standard TVA 20%.

Regularizarea facturilor emise pentru avansuri (rate) si facturarea apartamentului prin aplicarea regimului normal de taxare poate fi efectuata, fie pe aceeasi factura, fie prin emiterea a doua facturi separate (o factura de stornare a celor 4 facturi de avans si o factura pentru livrarea apartamentului), conform prevederilor art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.

Art. 330 din Legea nr. 227/2015, denumit "Corectarea facturilor" aplicabil incepand cu data de 1 ianuarie 2016 este echivalent al art. 159 din Legea nr. 571/2003, aplicabil pana la 31 decembrie 2015. Art. 330 alin. (1) lit. b) prevede


"(1) Corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel: …. b) in cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului, fie se emite o noua factura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar, pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite o noua factura continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite o factura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data facturii corectate. "

Asa cum se poate constata, avand in vedere faptul ca valoarea apartamentului s-a incasat, integral, in anul 2015, pentru livrarea in anul 2016, vanzatorul nu poate aplica regimul de taxare inversa prevazut la art. 331 din Codul fiscal alin. (2) lit. g), chiar daca ambii parteneri sunt persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA. Acest regim de taxare inversa s-ar fi aplicat numai pentru diferenta ramasa de incasat in anul 2016. In acest context, am in vedere cele doua exemple de la pct. 109 alin. (17) din normele de aplicare ale art. 331

"Exemplul nr. 1: O persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA a emis facturi partiale si/sau de avansuri in valoare de 100.000 lei plus TVA 24.000 lei, in cursul anului 2015, pentru livrarea de telefoane mobile catre un beneficiar inregistrat in scopuri de TVA. Faptul generator de taxa, respectiv livrarea telefoanelor mobile, are loc dupa data de 1 ianuarie 2016, iar valoarea totala a livrarii este de 500.000 lei (exclusiv TVA). Regularizarea facturilor partiale si/sau de avansuri emise in anul 2015, care se efectueaza in perioada fiscala in care are loc livrarea, se realizeaza astfel in factura emisa de furnizor:
- 100.000 -24.000 lei (TVA)
+100.000 +20.000 lei (TVA, datorita modificarii de cota)
+400.000 -"taxare inversa"

Beneficiarul va calcula taxa datorata: 400.000 lei x 20% = 80.000 lei pe care o va inscrie in jurnalul pentru cumparari si in decontul de taxa ca taxa colectata si taxa deductibila. "

"Exemplul nr. 2: in exemplul nr. 1, in ipoteza in care s-ar fi facturat intreaga valoare a livrarii in cursul anului 2015, respectiv 500.000 lei plus 120.000 lei TVA, iar livrarea are loc dupa 1 ianuarie 2016, nu se mai aplica taxare inversa, deoarece se aplica regimul in vigoare la data exigibilitatii taxei, dar se aplica cota in vigoare la data livrarii. Astfel, daca livrarea are loc in luna februarie 2016, se va emite factura de regularizare pentru aplicarea cotei de TVA de 20%:
-500.000 -120.000 (TVA)
+500.000 +100.000 (TVA) "

Pentru aplicarea tratamentului fiscal mentionat anterior, am in vedere urmatoarele argumente care au la baza prevederile din Codul fiscal si normele de aplicare care au intract in vigoare la data de 1 ianuarie 2016:
- regimul de impozitare aplicabil este cel in vigoare la data la care intervine faptul generator, aspect reglementat prin art. 280 alin. (4) din Legea nr. 227/2015.

Avand in vedere faptul ca pentru livrarea unei constructii incepand cu anul 2016 se modifica regimul de impozitare, din regim normal de taxare in vigoare la data faptului generator in anul 2015 (faptul generator fiind incasarea avansului) in regim de taxare inversa = masuri de simplificare (faptul generator fiind livrarea apartamentului), nu sunt aplicabile prevederile art. 280 "Faptul generator si exigibilitatea - definitii" alin. 6) din legea nr. 227/2015
deoarece nu a avut loc o incasare partiala de avans "In cazul schimbarii regimului de impozitare se procedeaza la regularizare pentru a se aplica regimul de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii pentru cazurile prevazute la art. 282 alin. (2) lit. a), numai daca factura este emisa pentru contravaloarea partiala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, si la art. 282 alin. (2) lit. b), daca a fost incasat un avans pentru valoarea partiala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii, mai putin in cazul operatiunilor pentru care se aplica sistemul TVA la incasare, pentru care se aplica regulile stabilite la art. 282 alin. (7). "

- avand in vedere ca in anul 2015 s-a incasat valoarea totala a apartamentului, dupa regularizarea avansului (stornarea celor 4 facturi) se aplica regimul normal de taxare prin colectarea TVA, aplicand cota de 20%, in vigoare la data faptului generator (data vanzarii in anul 2016). In acest sens, am in vedere prevederile art. 291 din Legea nr. 227/2015, alin. (6) "In cazul schimbarii cotei se va proceda la regularizare pentru a se aplica cota in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii, pentru cazurile prevazute la art. 282 alin. (2), precum si in situatia prevazuta la alin. (5). ".

In concluzie, daca in anul 2015 s-a incasat valoarea integrala a apartamentului, in anul 2016 se efectueaza regularizarea avansurilor incasate in anul 2015, prin:
- aplicarea regimului normal de taxare, fara aplicarea regimului de taxare inversa;
- colectarea TVA la cota standard TVA 20%.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Regularizare in 2016 a avansului incasat integral in 2015. Care sunt implicatiile fiscale?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Regim fiscal pentru cazare si transport fara documente justificative pe durata deplasarilor
    • Potrivit HG 714/2018, personalul din institutiile publice beneficiaza, incepand cu 1 ianuarie 2019, de o indemnizatie de delegare de 20 lei/zi si o alocatie de cazare de 230 lei/zi, plus decontarea combustibilului pentru utilizarea in deplasare a masinii personale, de 7,5 litri/100 km. In baza vechii HG 1860/2006, Codul fiscal dadea dreptul firmelor private sa respecte aceleasi decontari, diferenta fiind doar in cazul diurnei, unde se accepta ca si cheltuiala deductibila de 2,5 ori diurna pentru...» citeste mai departe aici

  • Premierul Romaniei, legat de OUG 114: Fiecare ministru va spune ce probleme sunt pe fiecare capitol
    • Prim-ministrul Romaniei, Viorica Dancila, a anuntat luni, 18 februarie, ca a chemat la intrevederi pe toti ministrii din cabinetul sau pentru a discuta despre problemele ridicate de Ordonanta fiscala 114 si pentru a gasi solutiile care se impun. Prezent la cea de-a XXII-a sesiune ordinara a Adunarii generale a Asociatiei Comunelor din Romania (A.Co.R.), premierul a tinut sa precizeze ca, desi este foarte posibil ca OUG 114 sa se modifice, asta nu inseamna o “cedare” din partea...» citeste mai departe aici

  • Ai abonament la STB, dar nu il validezi cand urci in mijlocul de transport in comun? Poti fi amendat cu pana la 500 de lei
    • UPDATE! Noul Regulament de calatorie al STB (fost RATB) a fost aprobat, adoptat si a intrat in vigoare, fiind postat pe site-ul Societatii. Persoanele care au un abonament valabil, dar nu valideaza titlul de calatorie risca sa fie amendati cu pana la 500 de lei. Potrivit informatiilor furnizate de STB, constituie contraventie in domeniul Serviciului public de transport de persoane in regiunea Bucuresti-Ilfov si se sanctioneaza cu amenda de la 100 la 500 de lei, functie de gravitate,...» citeste mai departe aici

  • Este oficial! Alocatiile de stat, MAJORATE prin OUG!
    • UPDATE 20 februarie 2019! Vesti bune pentru parinti! Alocatiile copiilor depasesc pragul de 84 lei/luna la care ramasesera blocate din iunie 2015 (cand fusesera dublate, de la cuatumul de 42 de lei/luna)! MMJS anunta ca Guvernul a adoptat marti, 19 februarie, Ordonanta de Urgenta prin care se MAJOREAZA alocatiile copiilor, de la 84 de lei, la 150 de lei/luna. Incepand cu data de 1 a lunii urmatoare intrarii in vigoare a Legii bugetului de stat pe 2019, cuantumul alocatiilor de stat pentru...» citeste mai departe aici

  • Zilierii primesc sprijin din partea Guvernului in cautarea si gasirea unui loc de munca
    • Ministerul Muncii si Justitiei Sociale (MMJS) anunta aprobarea criteriilor de acreditare a agentiilor de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, venind, astfel, in intampinarea nevoilor zilierilor. Proiectul de Hotarare initiat de MMJS si aprobat de Guvern prevede si procedura de acreditare si notificare, suspendare si retragere a acreditarii, respectiv a dreptului de a presta servicii de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, dar si obligatiile agentiilor de...» citeste mai departe aici

  • Propunere legislativa: Simplificarea procedurilor pentru transformarea amenzilor in munca in folosul comunitatii
    • Mai multi deputati PNL (si un candidat independent) au inregistrat in Senat o propunere legislativa pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor. Astfel, procedurile ar fi simplificate, astfel incat cei care nu-si platesc la timp amenzile sa poata fi obligati de autoritatile statului sa presteze munca in folosul comunitatii, in cuantumul amenzilor. Propunerea legislativa a fost inregistrata de curand la Senat pentru dezbatere. Actul...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016