
Raportul Special
realizat de specialisti
In noul numar al Revistei de Finante si Contabilitate, editate sub egida Ministerului de Finante, s-a avut in vedere tema "Noul Cod de procedura fiscala - un pas mare in echilibrarea raportului dintre contribuabil si administratia fiscala".
Mai multe explicatii pe aceasta tema au fost oferite, in cadrul revistei, de Doru Petru DUDAs – Director general, Directia Generala de Legislatie Cod Procedura Fiscala, Reglementari Nefiscale si Contabile - Ministerul Finantelor Publice.
Unul dintre cele patru mari obiective asumate de Ministerul Finantelor Publice in rescrierea Codului de procedura fiscala a fost reprezentat de imbunatatirea semnificativa a echilibrului juridic necesar optimizarii raportului dintre contribuabil si administratia fiscala.
Un raport juridic echilibrat atat din perspectiva contribuabilului, cat si din perspectiva administratiei fiscale, este cu atat mai important cu cat un astfel de echilibru conduce la diminuarea tensiunilor existente in relatia dintre cele doua parti, in folosul economiei si societatii romanesti, in ultima instanta.
Astfel, prin acest demers legislativ s-a urmarit:
- evitarea producerii abuzului de putere din partea statului, prin stabilirea unor principii si reguli clare pe care trebuie sa le respecte administratia fiscala in relatia sa cu contribuabilul;
- evitarea abuzului de drept din partea contribuabilului, prin clarificarea unor reguli antiabuz existente.
Statistic vorbind, din totalul de aproximativ 320 de modificari aduse Codului de procedura fiscala, peste 80 au urmarit imbunatatirea acestui echilibru.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Cele mai importante abordari in acest sens, aduse prin noul Cod de procedura fiscala1, vizeaza:
- reglementarea unor principii de conduita, cum sunt:
- principiul legalitatii in administrarea impozitelor si taxelor, potrivit caruia procedura fiscala se desfasoara in conformitate cu dispozitiile legii, organul fiscal avand obligatia de a asigura respectarea dispozitiilor legale privind realizarea drepturilor si obligatiilor contribuabilului sau a altor persoane implicate in procedura;
- principiul rezonabilitatii si echitatii, conform caruia in cazul in care organul fiscal are un drept de apreciere si isi exercita acest drept, utilizarea lui nu poate fi discretionara, ci acesta trebuie sa actioneze echilibrat, asigurand o justa proportie intre scopul urmarit si mijloacele utilizate pentru atingerea acestuia;
- exercitarea dreptului de apreciere, regula care stabileste ca organul fiscal trebuie sa ia in considerare si opinia emisa respectivului contribuabil de organul fiscal competent in cadrul activitatii de asistenta si indrumare a contribuabililor, precum si solutia adoptata de organul fiscal in cadrul unui act administrativ fiscal sau de instanta judecatoreasca printr-o hotarare definitiva, daca exista astfel de documente emise anterior pentru situatii de fapt similare la acelasi contribuabil. Astfel, aceasta noua regula a fost condusa spre o asemenea abordare care sa asigure protectia contribuabilului fata de inconsecventa opiniilor exprimate de diferite structuri ale administratiei fiscale, in legatura cu interpretarea legilor fiscale;
Reglementarea unor principii de aplicare a legislatiei fiscale, respectiv de interpretare a legislatiei fiscale, cum este principiul "in dubio contra fiscum” (in caz de dubiu cu privire la norma fiscala, interpretarea se face in favoarea contribuabilului), prin care contribuabilul este protejat contra unei aplicari abuzive a legii de catre organul fiscal si este de natura a reduce conflictele intre administratia fiscala si contribuabil. Astfel, atunci cand trebuie sa aplice norma fiscala la o situatie individuala si exista o incertitudine cu privire la sensul in care se aplica legea la situatia fiscala respectiva, organul fiscal trebuie:
>> mai intai sa clarifice respectivul text, apeland la vointa legiuitorului si scopul legii, asa cum acestea sunt exprimate in diversele documente publice (note de fundamentare, expuneri de motive, dezbateri parlamentare, rapoarte si avize ale comisiilor de specialitate ale Parlamentului etc. - documente care se regasesc publicate pe site-ul Guvernului, ministerelor, Parlamentului etc.);
>> sa recurga la interpretarea sistematica, respectiv interpretarea prevederilor unele prin altele, dand fiecarei prevederi intelesul care rezulta din ansamblul legii;
>> atunci cand textul unei prevederi poate avea mai multe intelesuri, acesta se interpreteaza in sensul care corespunde cel mai bine cu scopul general al legii;
>> o prevedere legala se interpreteaza in sensul in care ea poate produce efectele urmarite de scopul general al legii, iar nu in sensul in care ea sa nu produca niciun efect;
>> sa aplice regula de interpretare in favoarea contribuabilului, in cazul in care prin parcurgerea
tuturor regulilor anterior amintite sensul normei nu a fost clarificat.
Aceste principii de interpretare a legii fiscale preluate in dreptul fiscal din dreptul civil au ca scop protejarea contribuabilului de posibilele prejudicii pe care tocmai imperfectiunea legii i le poate aduce, fara ca el sa fi avut posibilitatea sa corecteze acea imperfectiune a legii. In schimb, administratia fiscala, statul in fond, era cel in masura si in drept fie sa elaboreze o lege clara, fie sa o corecteze atunci cand a constatat ca aceasta este susceptibila de mai multe interpretari si poate crea confuzii;
>> reglementarea renuntarii la stabilirea creantei fiscale, in situatia in care:
>> este constatata incetarea persoanei juridice sau decesul persoanei fizice si nu exista
succesori;
>> creanta fiscala principala (sau totalul acestora) este mai mica fata de plafonul stabilit
prin hotarare a consiliului local, dar care nu poate fi mai mare de 20 lei;
>> reducerea duratei inspectiei fiscale si reglementarea "sanctiunii” nerespectarii duratei
prevazute de lege. Astfel, durata inspectiei este de:
>> 180 de zile pentru contribuabilii mari;
>> 90 de zile pentru cei mijlocii;
>> 45 de zile pentru restul contribuabililor (cei mici).
In cazul in care inspectia nu se finalizeaza intr-o perioada egala cu dublul duratei, aceasta inceteaza fara a se mai putea emite decizia de impunere si mai poate fi reluata, o singura data, cu aprobarea conducatorului ierarhic, daca nu a intervenit prescriptia;
>> s-au prevazut cauzele de suspendare a inspectiei, precum si perioadele de suspendare, care nu pot fi mai mari de 6 luni in cazul aparitiei unor situatii care impiedica finalizarea inspectiei si care trebuie clarificate sau de 3 luni la cererea justificata a contribuabilului;
>> s-a prevazut expres, ca regula procedurala, emiterea unei decizii ce se comunica contribuabilului, atunci cand se decide suspendarea inspectiei fiscale, tocmai pentru ca aceasta sa poata fi atacata de contribuabil daca nu indeplineste conditiile de legalitate;
>> s-a prevazut posibilitatea ca, la cererea contribuabilului si in scopul platii obligatiilor fiscale suplimentare, organele de inspectie fiscala sa poata emite decizii de impunere provizorii pentru obligatiile fiscale suplimentare aferente unei perioade si unui tip de obligatie verificate;
obligatiile fiscale stabilite prin decizii de impunere provizorii se includ in deciziile intocmite de organele de inspectie fiscala si se contesta impreuna cu acestea. Aceste decizii devin titluri executorii de la data la care devine titlu executoriu decizia de impunere, decizie prin care se efectueaza regularizarea sumelor din deciziile de impunere provizorii. Aceasta prevedere evita acumularea de accesorii in sarcina contribuabilului, datorate duratei mari a inspectiei fiscale
>> s-a prevazut un termen maxim de 30 de zile in care un control inopinat trebuie finalizat pentru a fi evitate abuzurile administratiei fiscale in derularea acestui tip de control;
>> au fost prevazute reguli de organizare a evidentei sumelor reprezentand prejudiciile evaluate potrivit proceselor-verbale de sesizare a organelor de urmarire penala, prin care organele fiscale constata situatii de fapt care ar putea intruni elementele constitutive ale unei infractiuni sau a proceselor-verbale incheiate la solicitarea organelor de urmarire penala, care permit distribuirea eventualelor plati facute de cei interesati in contul acestor prejudicii si prin care acestia urmaresc obtinerea unor drepturi, cum ar fi limitarea suportarii de accesorii datorate pentru respectivele prejudicii sau a drepturilor conferite de legea evaziunii fiscale (reducerea pedepsei);
>> s-a definit notiunea de obligatie fiscala restanta, aceasta fiind frecvent utilizata in alte proceduri administrative, cum sunt: licitatiile, emiterea de licente/autorizatii, precum si situatia in care se considera ca un contribuabil inregistreaza obligatii restante. De altfel, obligatiile de plata restante au reprezentat element obligatoriu inscris in certificatul de atestare fiscala, fara ca acestea sa fie definite de lege, iar interpretarile date au creat prejudicii economice contribuabililor;
>> s-a reglementat incetarea de drept a masurilor asiguratorii care au fost luate inainte de emiterea titlului de creanta, atunci cand titlul de creanta nu a fost emis si comunicat in termen de cel mult 6 luni de la data la care au fost dispuse masurile asiguratorii, cu posibilitatea prelungirii acestuia pana la un an, in cazuri exceptionale;
>> in scopul armonizarii cu Codul de procedura penala, s-a prevazut ca, in situatia in care au fost instituite masuri asiguratorii si au fost sesizate organele de urmarire penala, masurile asiguratorii sa inceteze de drept la data la care au fost luate masuri asiguratorii potrivit Legii nr. 135/20102 privind Codul de procedura penala;
>> s-au prevazut reguli menite a simplifica procedura vanzarii la licitatie. Astfel, in situatia in care bunul nu se vinde nici la a treia licitatie, se organizeaza o noua licitatie, caz in care bunul poate fi vandut la cel mai mare pret oferit, chiar daca acesta este inferior pretului de pornire a licitatiei. in cazul bunurilor mobile, daca la a patra licitatie nu se prezinta niciun participant, se considera ca bunul nu are valoare de piata si se restituie debitorului;
>> s-a majorat termenul de depunere a contestatiei formulate impotriva actelor administrativ fiscale la 45 de zile in loc de 30 de zile cat era prevazut in Codul de procedura fiscala anterior3;
>> s-a reglementat posibilitatea contestatorului de a-si sustine oral contestatia in fata organului competent cu solutionarea acesteia, situatie in care se va convoca si organul fiscal emitent, scopul fiind dezbaterea contradictorie a cauzei;
Sursa: Revista de Finante si Contabilitate - MFP
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Scoaterea din evidenta a datoriilor si creantelor la o societate in insolventa. Cum procedam?Perioada fiscala la TVA pentru persoanele impozabile care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriProcedura de aplicare a masurilor asiguratoriiPlati fiscale gresite. Cum procedam?ANAF: Se modifica administrarea contribuabililor mijlocii. Ce e nou din 2013Ultimele articole
Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesareCODUL DE PROCEDURA FISCALA. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025Dobanzi/Penalitati de intarziere/nedeclarare 2025. [MOD de CALCUL], cuantum si reglementari cheieLista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Formulare ONRC: Cine poate semna si depune cereri de inmatriculare sau inregistrare la registrul comertuluiArticole similare
Stampila devine istorie! CONTRIBUABILIi nu mai trebuie sa stampileze documentele depuse la Casele de Asigurari de SanatateRambursare TVA si Ordinul 3699/2015. E obligatoriu profitul in contul 121?Actualizare ANAF: Ghid fiscal al persoanelor juridice romane platitoare de impozit pe profitCheltuieli deductibile, cu deductibilitate limitata sau nedeductibile. Conditii si exceptii de la regulaNOUA sesiune de asistenta online de la ANAF: Completarea si depunerea Declaratiei Unice in 2019Ultimele articole
Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legalImpozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arendaMasuri fiscale. 4 masuri importante, cu aplicabilitate din 1 AUGUST 2025SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscalD177 in 2025. Rectificativa sau depunere cu suma zero in cazul unei eroriArticole similare
Prelungire consultarea publica pentru Proiectul privind activitatea de control periodic si inopinat desfasurat de ASFNotificarea de conformare. 5 situatii cand NU este necesara emiterea documentuluiRegim fiscal creditare firma de catre administratori. Care e procedura?Noile reguli privind controlul inopinatCum sa treci cu SUCCES de un CONTROL ANAFUltimele articole
Inspectii ANAF in luna mai 2024. Au fost stabilite sume suplimentare de peste 600 mii leiControl ANAF. Ce verifica ANAF cand vine in control si la ce sa fii atent in cazul unei inspectii fiscale inopinateInspectii fiscale 2023: Au fost aprobate modelul Notificarii de conformare si procedura aferenta (Ordinul 420/2023)Inspectii fiscale 2023: ANAF a publicat modelul Notificarii de confirmare care va fi trimisa catre persoanele fizice inainte de controlCine va efectua controalele INOPINATE la contribuabili pentru verificarea situatiei fiscale (Proiect de OUG)Articole similare
Amnistie fiscala pentru inca o categorie profesionala!Amnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitatiNoutati Legislatie Fiscala 30 iunie - 04 iulie 2008Impozit pe venitul microintreprinderilor si baza de calcul in 2015. Ce cota se aplica?Firmele care achita PREJUDICIIle semnalate de ANAF ar putea scapa de plangerea penalaUltimele articole
Amnistie fiscala 2024. Modificari importante introduse prin OUG 112/2024Noi masuri de sprijin, adoptate de Guvern: extindere stimulente fiscale, plafonare tarife RCA, promovare amnistie fiscalaOUG pentru masuri fiscal-bugetare, adoptat de Guvern. 5 prevederi importanteProiect de OUG: Amnistia fiscala oferita firmelor vizeaza datoriile restante la 31 august 2024Facturare in E-Factura: CCF cere lamuriri in privinta emiterii de facturi de catre persoanele impozabile care au codul de TVA anulatSfaturi de la experti
Acordare burse private.Plafon 1500 lei
Intrebare: Deci, deductibilitatea este de maximum 1500 lei pe luna per angajat? Pentru ca, daca plata catre universitate se face lunar in mai multe transe si, de exemplu, sunt 3 transe egale, atunci diferenta nu mai trebuie trecuta pe statul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: De la ANAF mi se spune ca trebuie sa ma inregistrez in scopuri de TVA pentru toata activitatea pentru ca s-a depasit plafonul de 300 000 de lei - chiar daca acest plafon a fost obtinut din venituri din activitati scutite. Ma...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative
Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025
Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare
Permis de Antreprenor - Avantaj competitiv pentru afaceri din toate industriile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA