Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Repartizarea costurilor intre societatea mama si celelalte sucursale

06-Ian-2009
7267

Intrebare:


Cum trebuie sa justifice o sucursala apartinand unei persoane juridice nerezidente, cheia de repartizare a costurilor?

La societatea mama 4-5 persoane lucreaza 2-3 zile pe saptamana pentru SUCURSALA din Romania, in sensul ca:

- platile catre furnizori si catre salariati se fac din contul firmei mama;
- facturile catre clienti, contractele cu furnizorii si clientii se intocmesc tot de personalul
angajat la firma mama care este membra in UE.
- directorii Sucursalei sunt si administratori la firma mama.

In aceasta situatie nu se pune problema prezentarii Dosarului Pretului de Transfer (DPT). La un seminar organizat de M.F. privind DPT mi s-a spus ca trebuie sa folosim "cheia de repartizare a costurilor?.

Raspuns in septembrie 2008:

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Vezi detalii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii

Intr-adevar, repartizarea costurilor intre societatea mama si celelalte sucursale ale acesteia un intra sub incidenta preturilor de transfer deoarece nu are loc o tranzactie intre persoane afiliate astfel inc?t autoritatile fiscale sa fie indreptatite sa ajusteze suma cheltuielilor inregistrate in evidenta firmei dvs. Dosarul preturilor de transfer este necesar doar pentru reflectarea pretului de piata al bunurilor sau serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei.

Recuperarea costurilor nu se face in baza unui pret stabilit, ci in baza cheltuielilor efective realizate de societatea mama pentru conducerea activitatii, intr-o anumita perioada de timp.

Conform definitiei preluate din normele OECD, preturile de transfer sunt preturile la care o intreprindere transfera bunuri fizice, proprietati necorporale sau furnizeaza servicii unor intreprinderi asociate. In acest sens, recuperarea costurilor nu cade sub incidenta H.G. nr. 529 din 30 mai 2007 pentru aprobarea Procedurii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate si a acordului de pret in avans, publicata in M.Of. nr. 395 din 12 iunie 2007.

Nu intra in discutie activitatea firmelor straine desfasurate pe teritoriul Romaniei printr-un sediu permanent.

Prin legislatia fiscala din Romania nu a fost reglementata o ?cheie de repartizare a costurilor? astfel incat sa demonstrati organului de inspectie fiscala aplicarea corecta a unei formule matematice de repartizare a unor cheltuieli efectuate de societatea mama.
Repartizarea costurilor de catre firma mama pe fiecare beneficiar al serviciului respectiv trebuie
efectuata in functie de criteriile proprii, stabilite de fiecare societate. Aplicarea corecta a criteriilor proprii poate fi demonstrata pe baza unui deviz anexat la factura emisa de societatea mama. Criteriile de repartizare se pot stabili si consemna in diverse documente incheiate anterior facturii emise, intre societatea mama si societatea afiliata acesteia, in functie de natura obiectului de activitate. Cea mai buna cheie de repartizare a costurilor pe care am regasit-o personal in practica, a fost repartizarea costurilor intre firmele afiliate in functie de unitatea de produs obtinuta intr-o perioada determinata. De exemplu, este greu de demonstrat ca un salariat al firmei mama a lucrat doua zile pe luna pentru firma dvs., dar este mai usor de demonstrat ca s-au repartizat corect, direct proportional, costurile de salarizare a acesteia in functie de productia obtinuta de firma dvs. in stricta corelatie cu alte firme afiliate societatii mama.

Dupa parerea mea, pentru a nu fi considerate servicii propriu-zise, costurile respective nu trebuie sa cuprinda un adaos comercial practicat de societatea mama astfel inc?t aceasta sa realizeze un profit pe seama firmelor afiliate ei. Lipsa adaosului comercial v-ar ajuta in fata echipei de inspectie fiscala care nu ar mai fi indreptatita sa considere ca prin facturile emise de firma mama s-a avut in vedere o ?aranjare? a profiturilor. In acelasi timp, daca echipa de inspectie fiscala ar considera operatiunea drept o tranzactie, la estimarea pretului de piata al tranzactiei echipa de inspectie fiscala nu ar mai avea posibilitatea sa aplice una din urmatoarele metode reglementate prin Codul fiscal:

  • metoda compararii preturilor;
  • metoda cost-plus;
  • metoda pretului de revanzare;
  • orice alta metoda recunoscuta in liniile directoare privind preturile de transfer emise de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Repartizarea costurilor intre societatea mama si celelalte sucursale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

01-Sep-2012

Pentru sfaturi practice legate de aplicarea legislatiei in materie de preturi de transfer vizitati dosarpreturidetransfer.ro.





Subiectele saptamanii

  • Impozitare mai stricta pentru toate societatile romane! Ce s-a modificat?
    • In data de 7 iunie, Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, la Paris. Prin urmare, cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de Romania cu alte state urmeaza sa se modifice. Schimbarile sunt necesare pentru a combate situatiile in care dubla neimpozitare a devenit o portita pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Din iulie vor beneficia de scutirea de impozit pe venit mult mai putini programatori!
    • Incepand cu luna iulie 2017, mai multi programatori nu vor mai beneficia de scutirea de impozit pe venit, dupa o modificare adusa de Ordinul comun al ministerelor Comunicatiilor, Educatiei, Muncii si Finantelor nr. 409/4.020/737/703 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 468 din 22 iunie 2017, in vigoare de la 1 iulie 2017. Daca la inceput de an, potrivit legii, aceasta scutire de impozit urma sa fie valabila...» citeste mai departe aici

  • Ref. Modificare legislativa importanta privind impozitul datorat de persoanele juridice pentru cladirile nerezidentiale
    • Deputatul PNL de Alba Claudiu Racuci, impreuna cu deputatul PNL de Gorj Dan Vilceanu, au depus la Parlament o initiativa legislativa care modifica Legea nr. 227/ 2015 privind Codul Fiscal, transmite Agerpres: "Noul Cod fiscal, adoptat in anul 2015, a adus multe modificari pozitive ale politicii fiscale, a stimulat cresterea economica, dar, are in continuare mai multe neajunsuri. De exemplu, astazi, o cladire de la Blaj sau Targu Jiu este impozitata la fel ca o cladire din centru Municipiului...» citeste mai departe aici

  • Facturare servicii UBER. Model Monografie contabila pentru firme
    • Serviciile prin UBER ridica mari semne de intrebare firmelor cand vine vorba de facturare. Tocmai de aceea am ales ca analiza urmatoare sa faca referire la o societate care desfasoara servicii de transport persoane conform platformei Uber si care primeste saptamanal bonus de la partenerul din UE. Avand in vedere ca Uber factureaza in numele societatii pentru serviciile prestate de aceasta, nu s-a regasit in facturile respective si factura de bonus si nici nu se stie daca aceasta se...» citeste mai departe aici

  • Derularea de operatiuni economice de catre o persoana fizica. Cum procedam cu inregistrarea si plata TVA?
    • In cazul urmator, o persoana fizica a desfasurat in perioada 2011-2013 activitate de comercializare vehicule folosite, cumparate si vandute pe teritoriul national. Prin insumarea valorii contractelor de vanzare a depasit plafonul de inregistrare ca platitor de TVA la nivelul anului 2011 (119.000 lei). In contextul unei inspectii fiscale se vehiculeaza ipoteza unei sesizari penale pentru infractiunea de ascundere a masei impozabile prevazuta si pedepsita de art. 9 alin. (1) lit. a) din Legea...» citeste mai departe aici

  • MFP: Particularitati privind contabilitatea ambalajelor
    • Intr-un numar din anul curent al Revistei de Finante si Contabilitate, aparute sub egida MFP, dr. Alexandrina Teodora Borfoaia, Directia de Legislatie si Reglementari Contabile, Ministerul Finantelor Publice. La nivelul unei intreprinderi, procesul de productie al ambalajelor care sunt destinate ambalarii si transportului produselor finite si al marfurilor se supune principiilor si regulilor generale privind contabilitatea stocurilor. In schimb, din punct de vedere contabil, prezinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.