Raportul Special
realizat de specialisti
lect. dr. Narcis Eduard Mitu,
Universitatea din Craiova
Cine plateste, de fapt, toate impozitele percepute de administratia unui stat? De cele mai multe ori, nu indivizii sau firmele care cedeaza in mod direct statului veniturile fiscale sunt si cei care platesc cu adevarat impozitele.
Firmele pot transpune sarcina platii impozitelor ?inainte?, adica asupra clientilor lor, prin cresterea preturilor proportional cu valoarea impozitului care trebuie platit. Or, dimpotriva, pot sa ?paseze? aceasta sarcina ?inapoi? asupra furnizorilor care vor obtine salarii, rente si alte preturi ale factorilor de productie mult mai mici decat in situatia in care n-ar fi existat impozit.
Ce este si cum se manifesta repercusiunea impozitelor
Fenomenul financiar de repercusiune a aparut pe fondul incercarii contribuabililor de a diminua, cat mai mult, efectele provocate asupra veniturilor proprii de catre impozitele percepute de stat.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Conform principiului echitatii fiscale, persoana care plateste impozitul statului ar trebui sa fie una si aceeasi cu persoana care-l suporta efectiv.
Insa, de multe ori, impozitul platit de catre contribuabilul legal este inclus in pretul marfii sau in tariful serviciului prestat si se transmite cumparatorului sau consumatorului de serviciu, odata cu incasarea de la acesta a pretului sau a tarifului respectiv.
Daca raporturile economice de schimb continua, noul suportator va include, la randul sau, impozitul in pret sau in tarif si-l va transmite in sarcina urmatorului cumparator sau consumator. Aceste operatiuni se deruleaza, succesiv, pana se ajunge la consumatorul final.
Prin urmare, se poate observa ca repercusiunea impozitelor este un fenomen complex, care pe fond reprezinta procesul de transmitere (translatie) partiala sau totala, a efectelor economice ale impozitului de la contribuabilul de drept (desemnat prin lege sa suporte sau sa achite obligatia fiscala) catre contribuabilul de fapt (cel care suporta, in realitate, impozitul).
Impozitele care se pot repercuta mai usor sunt cele indirecte, dar in anumite limite, pot fi repercutate si unele impozite directe (cum sunt, de exemplu, impozitele pe venit, impozitul funciar, impozitele pe circulatia averii s.a.).
In consecinta, o parte a cailor prin care se poate realiza repercusiunea impozitelor sunt:
Sintetizand, factorii care influenteaza producerea repercusiunii (incidentei indirecte) a impozitelor sunt numerosi si diversi. Printre acestia, pot fi apreciati ca avand un rol mai important in fundamentarea deciziilor de politica fiscala:
? tehnicile de impozitare;
? elasticitatea cererii si ofertei raportata la pretul de echilibru.
(Mai pot fi amintite: existenta schimburilor economice cuantificabile monetar, organizarea factorilor de productie la nivel microeconomic, natura materiei impozabile, conjunctura economica, puterea publica.)1
In primul caz, tehnicile de impozitare diferentiate (ca urmare a unor cote diferite, exonerari, reduceri de impozite, deduceri din baza impozabila etc.), prin dimensiunea, momentul si punctul de impact direct al impozitului, influenteaza fluxurile monetare de pe caile de transmitere (repercusiunea), actionand astfel in mod diferit asupra categoriilor de subiecti aflati pe parcursul circuitului impozitelor, si, in consecinta, este influentata in mod diferit incidenta (in expresie monetara) asupra consumatorilor finali.
Caracterul elastic sau inelastic al cererii si ofertei, repercuteaza impozitul fie asupra consumatorilor, fie a producatorilor sau este impartit intre ambii participanti la tranzactia comerciala, in conditiile in care cota efectiva de impozitare modifica
preturile relative ale bunurilor si serviciilor.
Astfel, un management corect al politicii fiscale presupune studierea incidentei impozitelor asupra consumatorilor finali, respectiv ?cautarea celor care, in ciuda a ceea ce spune legiuitorul, poarta povara impozitului?2 ca urmare a mecanismelor de functionare si difuzare in ansamblul economiei.
Clasificarea repercusiunii impozitelor
Din punct de vedere juridic, repercusiunea poate fi de doua feluri:
Transpunerea, partiala sau integrala, a impozitelor platite de unele persoane in sarcina altor persoane este influentata de conditiile concrete ale fiecarui subiect impozabil, de timpul si locul unde se petrece actiunea etc. Astfel, in functie de modul in care se realizeaza transpunerea sarcinii fiscale, se poate distinge:
? repercusiunea progresiva, cand transpunerea se realizeaza de la producator la consumator;
? repercusiunea regresiva, cand transpunerea se realizeaza de la consumator la producator;
? repercusiunea oblica, cand transferarea impozitelor are loc asupra altor operatiuni economice decat asupra celei care i-a dat nastere initial (cum ar fi, de pilda, cresterea salariilor motivata de cresterea impozitelor pe consum).
Din punctul de vedere al conditiilor concrete, locul si momentul cand fenomenul se manifesta, repercusiunea impozitelor poate fi partiala sau integrala, in functie de o serie de factori interdependenti, cum sunt:3
? gradul de concentrare a activitatilor producatoare de venituri impozabile;
? tipul de impozit (direct sau indirect, selectiv sau general);
? raportul, existent pe piata, intre cererea si oferta aferenta unor bunuri sau servicii impozabile (daca cererea este mai mare decat oferta, repercusiunea se poate realiza mai usor);
? gradul de ocupare a fortei de munca si evolutia consumului de bunuri si servicii in legatura cu acesta;
? felul marfurilor si/sau serviciilor care fac obiectul vanzariicumpararii (transpunerea este posibila, intr-o masura mai mare, in cazul marfurilor si/sau serviciilor cu cerere neelastica) s.a.
Note
1 Carmen Corduneanu, Sistemul fiscal in stiinta finantelor, Editura Codecs, Bucuresti, 1998, pag. 275.
2 Joseph Stiglitz, Princeton University, Economics of the public sector, Second edition, Norton & Company, Ltd. London, pag. 411.
3 Iulian Vacarel, coordonator, Finante publice, Editura Didactica si Pedagogica, Editia a IV-a, Bucuresti, 2003, pag. 439-440.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Sfaturi de la experti
Regimul de declarare al D112 in 2025. Independenta fata de perioada fiscala pentru TVA
Intrebare: O societate comerciala s-a infiintat in luna august 2024 si s-a declarat platitoare de TVA de la infiintare. Pana la data de 31.12.2024 a avut o cifra de 178.000 lei. In aceasta situatie se recalculeaza cifra de afaceri pentru a...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Salariat angajat cu o ora pe saptamana
Intrebare: Nu am primit raspuns la intrebarea mea. Cate zileore de odihna ii revin la o norma de lucru de 1 orasaptamana, respectiv ziua de vineri? In raspuns s-a evidentiat cu titlu de exemplu 5 zile la care s-a calculat indenizatia de CO.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii
Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025
Rezerva legala. Cand se constituie, cum se calculeaza si studii de caz practice
Accize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acesta
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA