Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Repercusiunea impozitelor - apr. 2008

09-Iun-2008
5314

lect. dr. Narcis Eduard Mitu,
Universitatea din Craiova

Cine plateste, de fapt, toate impozitele percepute de administratia unui stat? De cele mai multe ori, nu indivizii sau firmele care cedeaza in mod direct statului veniturile fiscale sunt si cei care platesc cu adevarat impozitele.

Firmele pot transpune sarcina platii impozitelor ?inainte?, adica asupra clientilor lor, prin cresterea preturilor proportional cu valoarea impozitului care trebuie platit. Or, dimpotriva, pot sa ?paseze? aceasta sarcina ?inapoi? asupra furnizorilor care vor obtine salarii, rente si alte preturi ale factorilor de productie mult mai mici decat in situatia in care n-ar fi existat impozit.

Ce este si cum se manifesta repercusiunea impozitelor

Fenomenul financiar de repercusiune a aparut pe fondul incercarii contribuabililor de a diminua, cat mai mult, efectele provocate asupra veniturilor proprii de catre impozitele percepute de stat.

Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Vezi detalii

Conform principiului echitatii fiscale, persoana care plateste impozitul statului ar trebui sa fie una si aceeasi cu persoana care-l suporta efectiv.

Insa, de multe ori, impozitul platit de catre contribuabilul legal este inclus in pretul marfii sau in tariful serviciului prestat si se transmite cumparatorului sau consumatorului de serviciu, odata cu incasarea de la acesta a pretului sau a tarifului respectiv.

Daca raporturile economice de schimb continua, noul suportator va include, la randul sau, impozitul in pret sau in tarif si-l va transmite in sarcina urmatorului cumparator sau consumator. Aceste operatiuni se deruleaza, succesiv, pana se ajunge la consumatorul final.

Prin urmare, se poate observa ca repercusiunea impozitelor este un fenomen complex, care pe fond reprezinta procesul de transmitere (translatie) partiala sau totala, a efectelor economice ale impozitului de la contribuabilul de drept (desemnat prin lege sa suporte sau sa achite obligatia fiscala) catre contribuabilul de fapt (cel care suporta, in realitate, impozitul).

Impozitele care se pot repercuta mai usor sunt cele indirecte, dar in anumite limite, pot fi repercutate si unele impozite directe (cum sunt, de exemplu, impozitele pe venit, impozitul funciar, impozitele pe circulatia averii s.a.).

In consecinta, o parte a cailor prin care se poate realiza repercusiunea impozitelor sunt:

  • prin adaugarea la pretul de vanzare a marfurilor sau la tariful serviciilor a impozitelor indirecte si recuperarea lor de la cumparatori sau/si consumatori in momentul incasarii preturilor sau tarifelor;
  • prin cumpararea, in conditii conjuncturale favorabile, a materiilor prime, materialelor, combustibililor, marfurilor etc. la preturi mai scazute decat cele de echilibru, ceea ce face posibila transpunerea unei parti a impozitelor asupra furnizorilor;
  • prin diminuarea pretului de vanzare a bunurilor mobile si imobile, cu valoarea impozitului pe circulatia averii, care se transfera astfel in sarcina cumparatorilor etc.

Sintetizand, factorii care influenteaza producerea repercusiunii (incidentei indirecte) a impozitelor sunt numerosi si diversi. Printre acestia, pot fi apreciati ca avand un rol mai important in fundamentarea deciziilor de politica fiscala:

? tehnicile de impozitare;

? elasticitatea cererii si ofertei raportata la pretul de echilibru.

(Mai pot fi amintite: existenta schimburilor economice cuantificabile monetar, organizarea factorilor de productie la nivel microeconomic, natura materiei impozabile, conjunctura economica, puterea publica.)1

In primul caz, tehnicile de impozitare diferentiate (ca urmare a unor cote diferite, exonerari, reduceri de impozite, deduceri din baza impozabila etc.), prin dimensiunea, momentul si punctul de impact direct al impozitului, influenteaza fluxurile monetare de pe caile de transmitere (repercusiunea), actionand astfel in mod diferit asupra categoriilor de subiecti aflati pe parcursul circuitului impozitelor, si, in consecinta, este influentata in mod diferit incidenta (in expresie monetara) asupra consumatorilor finali.

Caracterul elastic sau inelastic al cererii si ofertei, repercuteaza impozitul fie asupra consumatorilor, fie a producatorilor sau este impartit intre ambii participanti la tranzactia comerciala, in conditiile in care cota efectiva de impozitare modifica
preturile relative ale bunurilor si serviciilor.

Astfel, un management corect al politicii fiscale presupune studierea incidentei impozitelor asupra consumatorilor finali, respectiv ?cautarea celor care, in ciuda a ceea ce spune legiuitorul, poarta povara impozitului?2 ca urmare a mecanismelor de functionare si difuzare in ansamblul economiei.

Clasificarea repercusiunii impozitelor


Din punct de vedere juridic, repercusiunea poate fi de doua feluri:

  • repercusiune oficiala (repercusiune in intentia legiuitorului), caz in care insasi legea face distinctie intre platitorul i0mpozitului (contribuabilul legal) si suportatorul acestuia (contribuabilul de fapt). Cel mai adesea este cazul impozitelor indirecte (T.V.A., de exemplu), dar si al unor impozite directe, percepute prin stopaj la sursa;
  • repercusiune neoficiala, care se produce atunci cand contribuabilul de drept transmite sarcina fiscala asupra altui subiect economic, devenit contribuabil real, impotriva vointei legiuitorului, care nu prevede, nu doreste si nici nu cunoaste acest lucru in momentul instituirii impozitului.

Transpunerea, partiala sau integrala, a impozitelor platite de unele persoane in sarcina altor persoane este influentata de conditiile concrete ale fiecarui subiect impozabil, de timpul si locul unde se petrece actiunea etc. Astfel, in functie de modul in care se realizeaza transpunerea sarcinii fiscale, se poate distinge:

? repercusiunea progresiva, cand transpunerea se realizeaza de la producator la consumator;

? repercusiunea regresiva, cand transpunerea se realizeaza de la consumator la producator;

? repercusiunea oblica, cand transferarea impozitelor are loc asupra altor operatiuni economice decat asupra celei care i-a dat nastere initial (cum ar fi, de pilda, cresterea salariilor motivata de cresterea impozitelor pe consum).

Din punctul de vedere al conditiilor concrete, locul si momentul cand fenomenul se manifesta, repercusiunea impozitelor poate fi partiala sau integrala, in functie de o serie de factori interdependenti, cum sunt:3

? gradul de concentrare a activitatilor producatoare de venituri impozabile;

? tipul de impozit (direct sau indirect, selectiv sau general);

? raportul, existent pe piata, intre cererea si oferta aferenta unor bunuri sau servicii impozabile (daca cererea este mai mare decat oferta, repercusiunea se poate realiza mai usor);

? gradul de ocupare a fortei de munca si evolutia consumului de bunuri si servicii in legatura cu acesta;

? felul marfurilor si/sau serviciilor care fac obiectul vanzariicumpararii (transpunerea este posibila, intr-o masura mai mare, in cazul marfurilor si/sau serviciilor cu cerere neelastica) s.a.

Note
1 Carmen Corduneanu, Sistemul fiscal in stiinta finantelor, Editura Codecs, Bucuresti, 1998, pag. 275.

2 Joseph Stiglitz, Princeton University, Economics of the public sector, Second edition, Norton & Company, Ltd. London, pag. 411.

3 Iulian Vacarel, coordonator, Finante publice, Editura Didactica si Pedagogica, Editia a IV-a, Bucuresti, 2003, pag. 439-440.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Repercusiunea impozitelor - apr. 2008":
Rating:

Nota: 4.75 din 2 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Comisia Europeana raspunde solicitarii MFP privind pragul de TVA pentru intreprinderile mici
    • Ministerul Finantelor Publice a solicitat Comisiei Europene in luna aprilie a acestui an, continuarea aplicarii masurii de derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata care permite scutirea de la plata TVA a persoanelor impozabile cu o cifra de afaceri anuala care nu depaseste un prag specific. In acelasi timp, Romania a solicitat derogare privind cresterea plafonului de scutire de la echivalentul in moneda nationala a 65.000 de...» citeste mai departe aici

  • Proiectul de modificare a Normelor de aplicare a OUG 28/1999 privind casele de marcat
    • OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale a suferit modificari substantiale prin OUG 91/2014 precum si mai multe modificari de mica amploare insa normele metodologice nu au fost adaptate, ultima modificare a acestora fiind adusa de HG 73/2014. Astfel, au aparut numeroase neconcordante intre ordonanta si normele de aplicare. Conform OG 20/2017 normele trebuiau publicate pana la data de 30 septembrie 2017. Pe site-un Ministerului...» citeste mai departe aici

  • ANAF modifica si completeaza doua acte normative
    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementate prin Ordinul presedintelui ANAF nr....» citeste mai departe aici

  • Credite noi pentru IMM-uri, dupa incheierea unui nou acord cu FEI
    • In urma semnarii unui acord cu Fondul European de Investitii (FEI) in cadrul Programului "Initiativa pentru IMM-uri", Libra Internet Bank va acorda credite in valoare de pana la 47,7 milioane de euro IMM-urilor, in conditii avantajoase. "Ne bucura extinderea acordului cu Fondul European de Investitii si pentru programul Initiativa pentru IMM-uri, data fiind experienta deja acumulata in anii anteriori pentru programele EaSi, COSME si PROGRESS Microfinance sau Programul dedicat finantarii...» citeste mai departe aici

  • Romania adera la Pilonul European al Drepturilor Sociale si semneaza Proclamatia Interinstitutionala
    • In sedinta de Guvern de miercuri, 18 octombrie, Executivul a aprobat Memorandumul cu tema Elemente generale de pozitionare a Romaniei cu privire la "Proclamatia interinstitutionala privind Pilonul European al Drepturilor Sociale", transmite Ministerul Muncii. In document se propune, pe de o parte, aderarea Romaniei la Pilonul european al drepturilor sociale si semnarea Proclamatiei Interinstitutionale, iar, pe de alta parte, aprobarea elementelor de pozitie mentionate la punctul VII din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"