Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Reprezentare fiscala pe teritoriul Romaniei, reprezentat din stat tert. Cum se inregistreaza facturile fiscale?

06-Iun-2019
892

"Sunt reprezentantul fiscal pentru o firma din Norvegia firma A - Aceasta are o nava in constructie in Romania si comanda un vinci pentru aceasta nava unei firme din Norvegia firma B si aceasta cu reprezentant fiscal in Romania. Firma B - din Norvegia comanda la randul ei vinciul de la o firma din Romania C - cu conditia ca vinciul sa fie trimis direct pe nava aflata in constructie in Romania la Vard Braila in numele firmei A 1.Cum factureaza firma - C - din Romania catre firma B - din Norvegia din punct de vedere al TVA-ului, tinand cont ca vinciul se pune pe nava direct la Vard Braila? Mentionez ca nava pleaca la export in afara UE si vinciul este platit de firma - A - din Norvegia, proprietarul navei. 2. Cum factureaza firma B - din Norvegia catre firma A - din Norvegia, din punct de vedere al TVA-ului? 2. Reprezentantii fiscali a firmelor A - si -B- din Norvegia inregistreaza vreo factura in aceasta situatie?"

Raspunsul specialistului

Avand in vedere ca vinciul respectiv este livrat pe teritoriul Romaniei, operatiunea reprezinta pentru furnizorul C din Romania o livrare taxabila in Romania pentru care se aplica cota standard TVA 19%. Pentru aplicarea acestui tratament fiscal nu este relevant faptul ca:
- firma B are sediul activitatii economice in Norvegia;
- firma B este reprezentata fiscal in Romania;
- vinciul este platit de catre firma A din Norvegia;
- nava pe care se monteaza vinciul, produsa in Romania, la Vard Braila, va fi exportata in afara teritoriului Romaniei.

La randul sau, efectueaza o operatiune taxabila in Romania si cumparatorul - revanzator B din Norvegia care emite factura catre beneficiarul A cu TVA colectata, prin aplicarea cotei standard TVA 19%. Din detaliile prezentate, am retinut ca este inregistrat in scopuri de TVA in Romania, prin reprezentant fiscal si firma B din Romania,conform prevederilor art. 316 alin. (4) din Codul fiscal si pct. 88 alin. (6) lit. a) din normele de aplicare ale art. art. 316 alin. (4) ".... In vederea inregistrarii in scopuri de TVA:

a) persoana impozabila nestabilita in Romania obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (4) din Codul fiscal trebuie sa furnizeze o declaratie pe propria raspundere organului fiscal competent, in care sa mentioneze ca va realiza in Romania operatiuni taxabile pentru care este persoana obligata la plata taxei conform art. 307 alin. (1) din Codul fiscal si/sau ca urmeaza sa desfasoare operatiuni scutite cu drept de deducere, cu exceptia serviciilor de transport si a serviciilor auxiliare acestora, scutite in temeiul art. 294 alin. (1) lit. c) - n), art. 295 alin. (1) lit. c) si art. 296 din Codul fiscal, pentru care inregistrarea este optionala. Pe langa declaratia pe propria raspundere, trebuie prezentate contractele, comenzile, sau alte documente, din care rezulta aceste informatii; "

Avand in vedere ca la inregistrarea prin reprezentant fiscal conform prevederilor pct. 89 alin. (1) lit. d) din norme, la cerere se depune si contractul incheiat intre persoana nestabilita in Romania si reprezentantul fiscal propus, din care sa rezulte obiectul si intinderea mandatului acordat reprezentantului, consider ca aceasta tranzactie intre A si B care are locul in Romania trebuie prevazuta intr-un act aditional la contractul initial de reprezentare. Incheierea unui act aditional pentru operatiuni taxabile in Romania se impune numai daca inregistrarea prin reprezentant fiscal in Romania s-a efectuat doar pentru operatiuni de:
- achizitii din import si/sau din comunitate (achizitii intracomunitare de bunuri, impozabile in Romania);
- livrari la export si/sau in comunitate (livrari intracomunitare de bunuri).

Astfel, daca se extinde activitatea reprezentantului fiscal in Romania, fata de cea prezentata initial, consider ca la organul fiscal competent trebuie depusa si o declaratiei rectificativa de inregistrarea la care se anexeaza actul aditional la contractul initial de reprezentare. In acest sens, aduc drept argument prevederile pct. 89 alin. (1) lit. a) cu privire la natura actictivitatii si lit. d) cu privire la contract, din normele de aplicare a prevederilor art. 316 alin. (7) din Codul fiscal "......, persoana impozabila nestabilita care se inregistreaza in Romania prin reprezentant fiscal, desemneaza reprezentantul fiscal printr-o cerere depusa la organul fiscal competent la care reprezentantul propus este inregistrat in scopuri de TVA. Inregistrarea in scopuri de TVA prin reprezentant fiscal poate fi solicitata de o persoana impozabila nestabilita in Romania daca este obligata sa se inregistreze in Romania in scopuri de TVA sau poate opta sa se inregistreze, conform prevederilor de la pct. 88 alin. (6). Cererea trebuie insotita de:

a) declaratia de incepere a activitatii, care cuprinde: data si natura activitatii pe care o va desfasura in Romania, precum si de documentele prevazute la pct. 88 alin. (6);....
d) contractul incheiat intre persoana nestabilita in Romania si reprezentantul fiscal propus, din care sa rezulte intinderea mandatului acordat reprezentantului. "

Practic, conform prevederilor alin. (2) de la pct. 89 din norme, se admite doar un singur reprezentant fiscal pentru ansamblul operatiunilor desfasurate in Romania de persoana impozabila nestabilita in Romania, fara a se admite coexistenta mai multor reprezentanti fiscali cu angajamente limitate pentru reprezentarea aceleiasi persoane impozabile nestabilite in Romania.

Deci, in functie de activitatea prevazuta initial, prin contractul de reprezentare, trebuie sa analizati daca este cazul sa incheiati un act aditional cu privire la extinderea activitatilor desfasurate pe teritoriul Romaniei de catre firma A sau firma B, caz in care trebuie sa depuneti la organul fiscal competent o Declaratie de mentiuni 015, cod 14.13.01.10.11/n, reglementat prin anexa nr. 2 din O.P.A.N.A.F. nr. 3725 din 19 decembrie 2017 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal, bifat la pct. 1.1 Inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (4) din Codul fiscal. La aceasta declaratie se depune actul aditional incheiat la contractul initial de reprezentare. 

Avand in vedere ca vinciul respectiv este destinat realizarii pe teritoriul Romaniei de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere, reprezentantul fiscal B emite factura de livrare in limita competentelor acordate prin contractul de reprezentare de catre persoana impozabila din Norvegia, reprezentata fiscal in Romania. In contractul de reprezentare fiscala, se prevede ca factura se emite, fie de catre sediul activitatii economice al persoanei reprezentate (Norvegia), fie de catre reprezentantul fiscal desemnat. 

In acest context, am in vedere prevederile pct. 89 alin. (11 ) din normele de aplicare ale art. 316 alin. 89 alin. (7) din Codul fiscal " (11) Reprezentantul fiscal emite, in limita mandatului sau, facturi pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii efectuate de persoana impozabila nestabilita in Romania, aplicand regimul de taxa corespunzator operatiunilor respective, pe care o transmite beneficiarilor. De asemenea, primeste, in limita mandatului sau, facturi pentru achizitiile efectuate de persoana impozabila nestabilita in Romania. Facturile de achizitii trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal, inclusiv denumirea/numele beneficiarului care nu este stabilit in Romania si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare prevazut la art. 316 ale reprezentantului fiscal. Prezentele norme metodologice nu instituie obligatii privind moneda in care se fac decontarile sau privind modalitatea in care se realizeaza decontarile, respectiv prin reprezentantul fiscal sau direct intre persoana impozabila nestabilita in Romania si clientii/furnizorii acesteia."

Indiferent de emitentul facturii, fiind operatiune taxabila in Romania, atat reprezentantul fiscal B, cat si reprezentantul fiscal A evidentiaza factura emisa/primita in jurnalul pentru vanzari/cumparari si raporteaza operatiunea, atat prin decontul de TVA cod 300, cat si prin declaratia informativa cod 394. Reprezentantul fiscal A exercita prin decontul de TVA cod 300 dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in factura primita de la B deoarece vinciul este destinat realizarii navei care urmeaza a fi exportate. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 297 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal "(4) Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 294, 295 si 296;.... "

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Reprezentare fiscala pe teritoriul Romaniei, reprezentat din stat tert. Cum se inregistreaza facturile fiscale?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Salariul minim, majorat cu 100 de lei! Premierul desemnat: Aceasta decizie nu o poate lua decat un Guvern legitim
    • Asa cum a anuntat ieri - 22 octombrie - ministrul demis al Muncii, astazi a fost pus in Transparenta decizionala proiectul de Hotarare privind majorarea salariului minim brut pe economie la 2.262 de lei, fata de 2080 de lei, cat este in prezent. Cresterea de 100 de lei se aplica salariului minim net. Pentru persoanele cu studii superioare, salariul de baza minim brut pe economie se majoreaza cu aproape 300 de lei, de la de la 2.350 lei la 2.620 lei lunar. Ministrul demis al Muncii a...» citeste mai departe aici

  • OG 6/2019: Anularea obligatiilor accesorii
    • O societate a primit o decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand dobanzi si penalitati aferente impozitului pe profit, TVA, si fond pentru persoane cu handicap pentru trimestrul trecut (iunie 2019). Pot fi anulate printr-o solicitare catre ANAF? Iata care este opinia specialistului nostru: Prin Capitolul II din OG 6/2019 s-a instituit posibilitatea anularii unor obligatii accesorii. Conform art. 23 din ordonanta aceasta facilitate se aplica pentru debitorii - persoane...» citeste mai departe aici

  • Completarea plajei de facturi din declaratia 394
    • Va rog sa imi spuneti ce facturi se trec la plaja de facturi in Declaratia 394, daca avem si livrari in Romania cu 19%, scutite, intracomunitare si externe. Trebuie trecute doar facturile din tara si sarit peste cele ce nu fac obiectul livrarilor interne sau trec toata plaja din decizie. Completarea si depunerea declaratiei: Cartusul I Plaje de facturi 2.1 Plaja de facturi alocate _______ _______ _______ ________ de la seria _______ numarul _______ la seria _______ numarul ________ din...» citeste mai departe aici

  • Spor de noapte? Rezolvari legale pentru problemele privind retribuirea corecta a salariatilor
    • De cate ori nu v-ati aflat in situatia de a nu sti cum sa aplicati legea, a nu sti in ce categorie sa incadrati un anumit interval orar de munca sau de a nu sti cum sa retribuiti corect orele lucrate noaptea sau in weekend? Astazi vom aborda doua astfel de situatii si va vom arata cum trebuie tratate corect. Ore sulimentare in intervalul orar de noapte De exemplu, pentru un angajat care lucreaza zilnic intre 9:00 - 18:00 si care efectueaza suplimentar cate 2 ore in intervalul 22:00 - 6:00, ati...» citeste mai departe aici

  • Achizitionarea de locuinte, fara adeverinta de venit, pentru romanii din diaspora! (propunere)
    • Ilan Laufer, fost ministru al IMM-urilor si coordonatorul programului Smart Start USA, este de parere ca una dintre cele mai bune masuri de repatriere a romanilor care incearca sa isi cladeasca un viitor in afara granitelor este ca statul sa le acorde posibilitatea achizitionarii de locuinte fara adeverinta de venit. Acesta a precizat chiar ca are deja in lucru un draft de proiect de lege in acest sens. "Este nevoie de o Lege a repatrierii pentru Romania, pentru care eu o sa ma lupt in...» citeste mai departe aici

  • MFP: Disponibilitatile prevazute in OUG 114/2018 se vireaza la bugetul de stat (proiect de Ordin)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un proiect de Ordin care completeaza Ordinul nr. 1386/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind virarea la bugetul de stat de catre Ministerul Sanatatii si Ministerul Tineretului si Sportului a disponibilitatilor prevazute la art. 57 si 59 din OUG 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016