Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Reprezentare fiscala pe teritoriul Romaniei, reprezentat din stat tert. Cum se inregistreaza facturile fiscale?

06-Iun-2019
2418

"Sunt reprezentantul fiscal pentru o firma din Norvegia firma A - Aceasta are o nava in constructie in Romania si comanda un vinci pentru aceasta nava unei firme din Norvegia firma B si aceasta cu reprezentant fiscal in Romania. Firma B - din Norvegia comanda la randul ei vinciul de la o firma din Romania C - cu conditia ca vinciul sa fie trimis direct pe nava aflata in constructie in Romania la Vard Braila in numele firmei A 1.Cum factureaza firma - C - din Romania catre firma B - din Norvegia din punct de vedere al TVA-ului, tinand cont ca vinciul se pune pe nava direct la Vard Braila? Mentionez ca nava pleaca la export in afara UE si vinciul este platit de firma - A - din Norvegia, proprietarul navei. 2. Cum factureaza firma B - din Norvegia catre firma A - din Norvegia, din punct de vedere al TVA-ului? 2. Reprezentantii fiscali a firmelor A - si -B- din Norvegia inregistreaza vreo factura in aceasta situatie?"

Raspunsul specialistului

Avand in vedere ca vinciul respectiv este livrat pe teritoriul Romaniei, operatiunea reprezinta pentru furnizorul C din Romania o livrare taxabila in Romania pentru care se aplica cota standard TVA 19%. Pentru aplicarea acestui tratament fiscal nu este relevant faptul ca:
- firma B are sediul activitatii economice in Norvegia;
- firma B este reprezentata fiscal in Romania;
- vinciul este platit de catre firma A din Norvegia;
- nava pe care se monteaza vinciul, produsa in Romania, la Vard Braila, va fi exportata in afara teritoriului Romaniei.

La randul sau, efectueaza o operatiune taxabila in Romania si cumparatorul - revanzator B din Norvegia care emite factura catre beneficiarul A cu TVA colectata, prin aplicarea cotei standard TVA 19%. Din detaliile prezentate, am retinut ca este inregistrat in scopuri de TVA in Romania, prin reprezentant fiscal si firma B din Romania,conform prevederilor art. 316 alin. (4) din Codul fiscal si pct. 88 alin. (6) lit. a) din normele de aplicare ale art. art. 316 alin. (4) ".... In vederea inregistrarii in scopuri de TVA:

a) persoana impozabila nestabilita in Romania obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (4) din Codul fiscal trebuie sa furnizeze o declaratie pe propria raspundere organului fiscal competent, in care sa mentioneze ca va realiza in Romania operatiuni taxabile pentru care este persoana obligata la plata taxei conform art. 307 alin. (1) din Codul fiscal si/sau ca urmeaza sa desfasoare operatiuni scutite cu drept de deducere, cu exceptia serviciilor de transport si a serviciilor auxiliare acestora, scutite in temeiul art. 294 alin. (1) lit. c) - n), art. 295 alin. (1) lit. c) si art. 296 din Codul fiscal, pentru care inregistrarea este optionala. Pe langa declaratia pe propria raspundere, trebuie prezentate contractele, comenzile, sau alte documente, din care rezulta aceste informatii; "

Avand in vedere ca la inregistrarea prin reprezentant fiscal conform prevederilor pct. 89 alin. (1) lit. d) din norme, la cerere se depune si contractul incheiat intre persoana nestabilita in Romania si reprezentantul fiscal propus, din care sa rezulte obiectul si intinderea mandatului acordat reprezentantului, consider ca aceasta tranzactie intre A si B care are locul in Romania trebuie prevazuta intr-un act aditional la contractul initial de reprezentare. Incheierea unui act aditional pentru operatiuni taxabile in Romania se impune numai daca inregistrarea prin reprezentant fiscal in Romania s-a efectuat doar pentru operatiuni de:
- achizitii din import si/sau din comunitate (achizitii intracomunitare de bunuri, impozabile in Romania);
- livrari la export si/sau in comunitate (livrari intracomunitare de bunuri).

Astfel, daca se extinde activitatea reprezentantului fiscal in Romania, fata de cea prezentata initial, consider ca la organul fiscal competent trebuie depusa si o declaratiei rectificativa de inregistrarea la care se anexeaza actul aditional la contractul initial de reprezentare. In acest sens, aduc drept argument prevederile pct. 89 alin. (1) lit. a) cu privire la natura actictivitatii si lit. d) cu privire la contract, din normele de aplicare a prevederilor art. 316 alin. (7) din Codul fiscal "......, persoana impozabila nestabilita care se inregistreaza in Romania prin reprezentant fiscal, desemneaza reprezentantul fiscal printr-o cerere depusa la organul fiscal competent la care reprezentantul propus este inregistrat in scopuri de TVA. Inregistrarea in scopuri de TVA prin reprezentant fiscal poate fi solicitata de o persoana impozabila nestabilita in Romania daca este obligata sa se inregistreze in Romania in scopuri de TVA sau poate opta sa se inregistreze, conform prevederilor de la pct. 88 alin. (6). Cererea trebuie insotita de:

a) declaratia de incepere a activitatii, care cuprinde: data si natura activitatii pe care o va desfasura in Romania, precum si de documentele prevazute la pct. 88 alin. (6);....
d) contractul incheiat intre persoana nestabilita in Romania si reprezentantul fiscal propus, din care sa rezulte intinderea mandatului acordat reprezentantului. "

Practic, conform prevederilor alin. (2) de la pct. 89 din norme, se admite doar un singur reprezentant fiscal pentru ansamblul operatiunilor desfasurate in Romania de persoana impozabila nestabilita in Romania, fara a se admite coexistenta mai multor reprezentanti fiscali cu angajamente limitate pentru reprezentarea aceleiasi persoane impozabile nestabilite in Romania.

Deci, in functie de activitatea prevazuta initial, prin contractul de reprezentare, trebuie sa analizati daca este cazul sa incheiati un act aditional cu privire la extinderea activitatilor desfasurate pe teritoriul Romaniei de catre firma A sau firma B, caz in care trebuie sa depuneti la organul fiscal competent o Declaratie de mentiuni 015, cod 14.13.01.10.11/n, reglementat prin anexa nr. 2 din O.P.A.N.A.F. nr. 3725 din 19 decembrie 2017 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal, bifat la pct. 1.1 Inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (4) din Codul fiscal. La aceasta declaratie se depune actul aditional incheiat la contractul initial de reprezentare. 

Avand in vedere ca vinciul respectiv este destinat realizarii pe teritoriul Romaniei de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere, reprezentantul fiscal B emite factura de livrare in limita competentelor acordate prin contractul de reprezentare de catre persoana impozabila din Norvegia, reprezentata fiscal in Romania. In contractul de reprezentare fiscala, se prevede ca factura se emite, fie de catre sediul activitatii economice al persoanei reprezentate (Norvegia), fie de catre reprezentantul fiscal desemnat. 

In acest context, am in vedere prevederile pct. 89 alin. (11 ) din normele de aplicare ale art. 316 alin. 89 alin. (7) din Codul fiscal " (11) Reprezentantul fiscal emite, in limita mandatului sau, facturi pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii efectuate de persoana impozabila nestabilita in Romania, aplicand regimul de taxa corespunzator operatiunilor respective, pe care o transmite beneficiarilor. De asemenea, primeste, in limita mandatului sau, facturi pentru achizitiile efectuate de persoana impozabila nestabilita in Romania. Facturile de achizitii trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal, inclusiv denumirea/numele beneficiarului care nu este stabilit in Romania si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare prevazut la art. 316 ale reprezentantului fiscal. Prezentele norme metodologice nu instituie obligatii privind moneda in care se fac decontarile sau privind modalitatea in care se realizeaza decontarile, respectiv prin reprezentantul fiscal sau direct intre persoana impozabila nestabilita in Romania si clientii/furnizorii acesteia."

Indiferent de emitentul facturii, fiind operatiune taxabila in Romania, atat reprezentantul fiscal B, cat si reprezentantul fiscal A evidentiaza factura emisa/primita in jurnalul pentru vanzari/cumparari si raporteaza operatiunea, atat prin decontul de TVA cod 300, cat si prin declaratia informativa cod 394. Reprezentantul fiscal A exercita prin decontul de TVA cod 300 dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in factura primita de la B deoarece vinciul este destinat realizarii navei care urmeaza a fi exportate. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 297 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal "(4) Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 294, 295 si 296;.... "

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Reprezentare fiscala pe teritoriul Romaniei, reprezentat din stat tert. Cum se inregistreaza facturile fiscale?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia 230: Descarca noua versiune actualizata 2020
    • UPDATE AUGUST 2020: Ordinul nr. 147/2020 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 44 din 22 ianuarie 2020. Proiectul de Ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 112 - versiunea actualizata 2020
    • UPDATE septembrie 2020 ANAF a actualizat, in data de 23 iulie 2020, PDF-ul inteligent necesar pentru generarea Declaratiei 112 - declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun nr. 1942/979/819 al MFP/MMJS/MS, publicat in M.Of.426/ 21.05.2020, valabil incepand cu 01.04.2020. Pentru a accesa softul A, actualizat in data de 28.09.2020, click AICI. Pentru a accesa softul J*, actualizat in...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101- ANAF a actualizat PDF-ul inteligent
    • Pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala a fost publicata Declaratia 101, privind impozitul pe profit conform OPANAF nr. 3200/20.12.2018. PDF-ul inteligent pentru 2019 (valabil pentru an sfarsit de perioada 2018) a fost actualizat in data de 21.06.2019. OPANAF nr. 3200/2018 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 “Declaratie privind impozitul...» citeste mai departe aici

  • Declaratia recapitulativa 390 VIES. Cum arata noul formular.
    • UPDATE septembrie 2020. Ordinul nr. 705/2020 din 11 martie 2020 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 217 din 17 martie 2020. Pentru a descarca Soft A, click AICI. Pentru a descarca Soft J, click AICI. Pentru a vedea Anexa validari, click AICI. Articol initial: Agentia Nationala de Administrare Fiscala a supus dezbaterii publice un nou proiect...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! Se apropie termenul limita pentru depunerea notificarii privind intentia de restructurare a obligatiilor bugetare
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala reaminteste ca termenul limita de depunere a notificarii, prin care se manifesta intentia de a beneficia de masura de restructurare a obligatiilor bugetare restante, este data de 30 septembrie 2020. Se incadreaza la aceasta facilitate toti contribuabilii care inregistreaza obligatii bugetare restante la data de 31.07.2020 si care doresc sa isi restructureze aceste obligatii bugetare potrivit prevederilor Cap.I din Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 1602/946/2020. Noi masuri privind indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate si concediile. Model cerere
    • Ordinul nr. 1602/946/2020 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 15/2018/1.311/2017 a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 865 din 22 septembrie 2020. Conform actului normativ care a intrat in vigoare de la 22 septembrie 2020,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016