Raportul Special
realizat de specialisti
? Prevederi vechi si abrogate cu sanctiuni actualizate! ?
Odata cu republicarea Legii nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite, o prevedere a atras atentia, generand preocupare si controverse. Riscul unei interpretari eronate este sanctionat cu prestarea unei activitati in folosul comunitatii sau cu amenda de la 700 lei la 1.250 lei.
Potrivit art. 1 lit. f) din cuprinsul formei republicate in Monitorul Oficial nr. 291 din 5 mai 2009, constituie activitati comerciale ilicite si atrag raspunderea contraventionala sau penala nedeclararea de catre operatorii economici, la organele fiscale, inainte de aplicare, a adaosurilor comerciale si a celor de comision!
Pentru a analiza masura in care aceasta prevedere este aplicabila trebuie avut in vedere contextul legislativ in care a fost adoptata si, in succesiune, reglementarile ulterioare (intr-adevar la acea data existau obligatii de raportare a acestor informatii catre anumite structuri care faceau parte din Ministerul Finantelor; a se vedea, spre exemplu, Hotararea Guvernului nr. 801 din 18 decembrie 1992 cu privire la incheierea procesului de negociere a preturilor si tarifelor, care de asemenea a ramas fara obiect, ca urmare a modificarilor legislative intervenite ulterior).
In opinia noastra, prevederea cuprinsa in Legea nr. 12/1990 nu este in vigoare, fiind abrogata de alte acte normative. Astfel, din concursul a doua acte normative a caror reglementare coincide, ultima prevaleaza. Ne aflam in prezenta unei abrogari tacite, deoarece, ulterior momentului in care prevederea a fost inclusa in Legea nr. 12/1990 (Legea nr. 42/1991 pentru modificarea si completarea Legii nr. 12/1990), au fost adoptate acte normative avand sfera de aplicare similara si care reglementau de o alta maniera obligatiile comerciantilor in domeniul adaosului comercial si al comercializarii produselor.
In fapt, dispozitiile legale referitoare la stabilirea preturilor au fost abrogate implicit prin prevederile Legii concurentei nr. 21 din 10 aprilie 1996, republicata in 2005.
Aceasta dispune, fara echivoc si fara a institui obligatii colaterale in acest domeniu, in cadrul art. 4, faptul ca preturile produselor si tarifele serviciilor si lucrarilor se determina in mod liber, prin concurenta, pe baza cererii si ofertei. Numai preturile si tarifele practicate in cadrul unor activitati cu caracter de monopol natural sau al unor activitati economice, prevazute prin lege, se stabilesc si se ajusteaza cu avizul Ministerului Finantelor Publice, cu exceptia celor pentru care, prin legi speciale, sunt prevazute alte competente.
Asadar, ori de cate ori nu ne aflam in situatia exceptiilor prevazute de acest act normativ, operatorii economici nu au obligatii privind preturile produselor si tarifele serviciilor si lucrarilor.
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Problemele de interpretare au fost generate, pe de o parte, de faptul ca nu au fost respectate prevederile art. 16 din Legea nr. 24/2000, republicata, privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, referitoare la obligatia abrogarii exprese a dispozitiilor legale cazute in desuetudine sau care inregistreaza aspecte de contradictorialitate cu reglementarea preconizata.
Pe de alta parte, in cadrul procedurii republicarii potrivit art. 68 din acelasi act normativ, nu exista posibilitatea identificarii si eliminarii prevederilor abrogate implicit, ori desuete, desi Consiliul Legislativ supravegheaza aceasta procedura.
Astfel, cu ocazia republicarii, sub aparenta unei prevederi actuale sunt reluate dispozitii legale lipsite de obiect.
Chiar si Ordonanta Guvernului nr. 99/2000, republicata, privind comercializarea produselor si serviciilor de piata se suprapune cu prevederea generica de informare cuprinsa in Legea nr. 12/1990, modificand-o implicit. Singurele obligatii prevazute de acest act normativ in raport cu preturile practicate sunt prevazute generic la art. 67 si vizeaza exclusiv raporturile dintre comerciant si consumatori, autoritatile nefiind implicate in acest proces.
Nici Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate demarcat electronice fiscale nu instituie vreo obligatie referitoare la instiintarea organelor fiscale teritoriale despre adaosul comercial practicat. Obligatiile de raportare sunt de o cu totul alta natura si nu vizeaza sub nicio
formamodul de creare a pretului.
In concluzie, in mod categoric prevederile art. 1 lit. f ) din Legea nr. 12/1990 nu produc efecte juridice, deoarece au fost abrogate implicit de acte normative ulterioare. Prezent a acestei prevederi in actul normativ republicat este datorata faptului ca nu exista o procedura de eliminare, cu ocazia republicarii, a reglementarilor abrogate implicit.
Acest lucru ar fi trebuit sa se realizeze in mod expres, prin Legea nr. 363/2007 in temeiul careia a si fost republicata.
Articol publicat in 10 iulie 2009
Justinian Cucu
Editorial publicat in lucrarea Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2009
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Situatii in care este posibila vanzarea in pierdereAFIR deschide sesiuni de depunere a proiectelor pentru noi submasuri din PNDR 2020Este OFICIAL! Legea 370/2022 a adus mai multe modificari asupra OG 16/2022. Ce schimbari fiscale vor fi aplicate in 2023?Este OFICIAL! Din 26 iulie 2023 magazinele vor trebui sa afiseze toate preturile produselor: atat cel intreg, cat si cel redusCodul fiscal a fost modificat. Consultati OUG 102 din 2013!Ultimele articole
Firme care NU au terminale POS. Ce amenzi se aplicaPlafon plati numerar 2023: Noi modificari asupra tranzactiilor in numerar, conform OUG 115/2023Incasare facturi. Exista posibilitatea de a achizitiona POS fara a avea casa de marcat?Cum trebuie sa aplice firmele OUG 67/2023 privind plafonarea adaosurilor la anumite produseAmenzi intre 100.000 si 2.000.000 lei pentru operatorii economici care NU respecta prevederile OUG 67/2023Articole similare
Declararea adaosului comercial, ANULATA. Ce aduce nou Legea 222/2020Revista Romana de Fiscalitate nr. 30Refacturarea de cheltuieli. Cand putem factura livrari de bunuri sau prestari de servicii pe care nu le avem in obiectul de activitate?Studiu de caz: Obligativitatea declararii adaosului comercialMinisterul Finantelor actualizeaza lista faptelor care vor fi trecute in cazierul fiscal al contribuabililorUltimele articole
In atentia firmelor! Finantele propun noi masuri de prevenire si combatere a activitatilor economice iliciteComert online. Care sunt reglementarile privind casa de marcat fiscala?Sfaturi de la experti
Sediu fix.Sediu permanent in Bulgaria
Intrebare: Daca se folosesc resursele societatii din Romania (codul de TVA RO), adica: - programul de gestiune; - programul de facturare; - angajatii care vor emite NIR-urile pentru achizitia din Spania catre depozitul din BG (folosindu-se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Va rog sa imi spuneti cum procedez in situatia in care: Eu - firma ABC am contract cu aceasta persoana, pictorita, iar valoarea contractului este mai mica de 12 salarii. In luna in care s-a executat lucrarea (lucrarea se intinde...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA