Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Retragerea optionala din evidenta platitorilor de TVA. Ce procedura e valabila in 2017?

10-Apr-2017
9207

Tinem sa va prezentam rezolvarea corecta a situatiei in care se doreste retragerea optionala din evidenta platitorilor de TVA, alaturi de obligatia de a efectua ajustarea, precum si procedura aferenta.

"O societate cu TVA trimestrial (TVA la incasare) vrea retragerea optionala de la TVA. Din anul 2015 pana in prezent nu a mai obtinut venituri avand doar factura de telefon drept cheltuiala. In balanta mai exista stoc de marfuri la pret de vanzare (comert cu amanuntul):
- Debit 371 = 17369.35 lei
- Credit 378 = 2024.90 lei
- Credit 44281 = 3361.29 lei (TVA 24%).
Cum trebuie procedat pentru a iesi de la TVA? Trebuie facuta o ajustare? Cum vom proceda?".

 

Conform prevederilor art. 310 alin. (7) din Codul fiscal, retragerea din evidenta platitorilor de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire este posibila daca persoana impozabila respectiva indeplineste, cumulativ, urmatoarele doua conditii:



1) in cursul anului calendaristic precedent nu depaseste plafonul de scutire de 220.000 lei;
2) la data solicitarii nu a depasit plafonul de scutire pentru anul in curs.

Solicitarea se depune la organul fiscal competent intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila respectiva, iar anularea este valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA.

Solicitarea are loc prin completarea formularului cod 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (010), cod 14.13.01.10.11/1" la capitolul V. DATE PRIVIND VECTORUL FISCAL punctul 1. Taxa pe valoarea adaugata sectiunea "Anularea inregistrarii in scopuri de TVA si scoaterea din evidenta ca persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA" , punct 1.5 "Ca urmare a solicitarii persoanei impozabile, intrucat nici cifra de afaceri din anul precedent, nici cifra de afaceri realizata in anul in curs pana la data solicitarii nu au depasit plafonul de scutire prevazut la art. 310 alin. (1) din Codul fiscal" , subpunct:
- 1.15.1. Cifra de afaceri din anul precedent realizata, potrivit dispozitiilor legale in vigoare;
- 1.15.2. Cifra de afaceri realizata in anul in curs, pana la data depunerii prezentei, calculata potrivit legii.

Pentru marfurile existente in stoc la data retragerii din evidenta platitorilor de TVA trebuie efectuata ajustarea sumei TVA deduse la momentul achizitiei marfurilor respective. Ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 304 din Codul fiscal alin. (1) lit. c) din Codul fiscal
" (1) In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri:….
c) persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate. ". Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la punctul 78 alin. (1) din normele de aplicare ale acestui articol" (1) In situatia in care intervin situatiile prevazute la art. 304 alin. (1) din Codul fiscal, se ajusteaza taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor, activelor corporale fixe in curs de executie. Ajustarea reprezinta …… anularea totala sau partiala a deducerii exercitate initial in situatia in care persoana impozabila pierde potrivit legii dreptul de deducere, denumita in continuare ajustare negativa. Ajustarea se evidentiaza in decontul de taxa aferent perioadei fiscale in care a intervenit evenimentul care a generat ajustarea. "

Suma TVA rezultata din ajustare se inregistreaza prin formula contabila 635 sau 6588 = 4426 se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari cu semnul minus si se raporteaza prin ultimul decont de TVA cod 300 la randul 32 “Regularizari taxa dedusa”. Daca ajustarea nu s-a raportat prin ultimul decont 300, se poate efectua, ulterior, suma rezultata din ajustare fiind raportata prin formularul cod 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata" reglementat prin O.M.F.P. nr. 793 din 19 februarie 2016.

Ajustarea sumei TVA deduse trebuia efectuata pe baza listelor de inventariere a bunurilor aflate in stoc si a bunurilor de capital existente in patrimoniul firmei la data retragerii din evidenta platitorilor de TVA pe baza unor situatii operative de calcul a sumei TVA care trebuie ajustata. Din listele de inventariere trebuie sa rezulte cota de TVA in vigoare la momentul exercitarii dreptului de deducere a TVA, astfel incat suma TVA ajustata determinata pe baza situatiilor operative sa fie egala cu suma TVA dedusa anterior, la momentul intrarii marfurilor in patrimoniu, de exemplu 24% sau 20% sau 19%.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabillitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatie

    • Un nou sistem de calcul al impozitului pe constructii, care se aplica asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor inca din data de 31 decembrie a anului anterior, este un vigoare incepand cu 1 ianuarie 2025. Cum se va stabili impozitul, pana cand se va plati acesta, si cine are aceasta obligatie, vedem in randurile care urmeaza. Mentionam insa ca pentru a putea aplica aceste reglementari Ministerul Finantelor trebuie sa emita normele metodologice corespunzatoare. Din...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an

    • Inca din data de 1 ianuarie 2025 se aplica mai multe modificari in privinta impozitului pe veniturile microintreprinderii, pe care le vom enunta in continuarea articolului. Printre cele mai importante apare schimbarea cu privire la plafon, care a scazut de la 500.000 euro la 250.000 euro. Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an 1. Scade plafonul de venituri pentru a aplica pentru acest sistem de impozitare Astfel, o microintreprindere este o persoana juridica...» citeste mai departe aici

  • Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare

    • Angajatii sau administratorii firmelor care se deplaseaza in afara tarii in interes de serviciu sau pentru diverse misiuni sunt remunerati de angajatori cu diurna externa. Este extrem de important ca acesta sa fie calculata corespunzator, nu doar pentru respectarea reglementarilor fiscale, dar si pentru a evita posibile erori care ar putea afecta atat drepturile salariatului, cat si contabilitatea companiei. Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare In acest...» citeste mai departe aici

  • Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025

    • Incepand cu 1 ianuarie 2025, noua Clasificare a activitatilor din economia nationala - CAEN Rev.3 devine obligatorie pentru toti contribuabilii. In acext context, fiindca au aparut aceste actualizari prin Ordinul nr. 377/2024 al Institutului National de Statistica, persoanele fizice si juridice vor trebui sa actualizeze codul CAEN al obiectului de activitate, conform prevederilor legale. Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025 Avand in vedere ca prin Ordinul...» citeste mai departe aici

  • Norme de venit 2025. LISTELE pe judete

    • Normele de venit reprezinta plafoane anuale stabilite de stat pentru determinarea impozitului pe venit la persoanele care desfasoara activitati independente. Exista anumite conditii ce trebuie indeplinite de contribuabili pentru aplicarea normelor de venit, vom analiza in acest articol principalele reglementari legislative si vom prezenta listele cu normele de venit stabilite in 2025 pentru fiecare judet. » citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016