Raportul Special
realizat de specialisti
|
Nr. 31, Septembrie 2009 |
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil Manual de politici contabile - Stick USB Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Prestari servicii - cu sau fara TVA? expert contabil Madalina Paraschiv O societate comerciala cu raspundere limitata persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, are ca asociat unic o societate din S.U.A. nu are birou, agentie, sucursala sau alt loc de afacere in Romania, nefiind inregistrata in scopuri de TVA in Romania. Societatea comerciala cu raspundere limitata intentioneaza sa incheie un contract comercial cu societatea din S.U.A. pentru prestarea catre aceasta de servicii de coordonare si supervizare pe teritoriul Romaniei a unor teste clinice pentru noi medicamente realizate de companii farmaceutice in scopul de a colecta si procesa statistic datele medicale pentru obtinerea in final a intrarii pe piata a medicamentelor respective. Aceste prestari de servicii trebuie facturate cu TVA?
Conform art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, din punct de vedere al taxei sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: a) operatiunile care, in sensul art. 128 - 130, constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata; In sensul art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, operatiunea nu este impozabila in Romania daca cel putin una din conditiile prevazute la lit. a) - d) nu este indeplinita. Serviciile care fac obiectul contractului ce urmeaza sa fie incheiat intre societatea comerciala cu raspundere limitata din Romania si societatea din S.U.A. vor fi efectuate cu plata si vor rezulta dintr-o activitate economica desfasurata de o persoana impozabila pentru ca o societate comerciala este considerata conform art. 127 alin. (1) persoana impozabila, iar activitatea economica desfasurata este de prestari servicii si se regaseste la art. 127 alin. (2) din Codul fiscal. Ramane de stabilit daca locul serviciilor prestate este considerat a fi in Romania conform art. 133 din Codul fiscal. Conform art. 133 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, pentru urmatoarele prestari de servicii intangibile locul prestarii este considerat a fi locul unde clientul caruia ii sunt prestate serviciile este stabilit sau are un sediu fix, cu conditia ca respectivul client sa fie stabilit sau sa aiba un sediu fix in afara Comunitatii ori sa fie o persoana impozabila actionand ca atare, stabilita sau care are un sediu fix in Comunitate, dar nu in acelasi stat cu prestatorul: 1. inchirierea bunurilor mobile corporale, cu exceptia mijloacelor de transport; 4. serviciile de publicitate si marketing; 7. operatiunile bancare, financiare si de asigurari, inclusiv reasigurari, cu exceptia inchirierii de seifuri; 10. telecomunicatiile. Sunt considerate servicii de telecomunicatii serviciile avand ca obiect transmiterea, emiterea si receptia de semnale, inscrisuri, imagini si sunete sau informatii de orice natura, prin cablu, radio, mijloace optice sau alte mijloace electromagnetice, inclusiv cedarea dreptului de utilizare a mijloacelor pentru astfel de transmisii, emiteri sau receptii. Serviciile de telecomunicatii cuprind, de asemenea, si furnizarea accesului la reteaua mondiala de informatii. In cazul in care serviciile de telecomunicatii sunt prestate de catre o persoana stabilita in afara Comunitatii sau care are un sediu fix in afara Comunitatii de la care serviciile sunt prestate, catre o persoana neimpozabila care este stabilita, are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in Comunitate, se considera ca prestarea are loc in Romania, daca serviciile au fost efectiv utilizate in Romania; 13. obligatia de a se abtine de la realizarea sau exercitarea, total sau partial, a unei activitati economice sau a unui drept prevazut la prezenta litera; Serviciile de coordonare si supervizare pe teritoriul Romaniei a unor teste clinice pentru noi medicamente realizate de companii farmaceutice in scopul de a colecta si procesa statistic datele medicale pentru obtinerea in final a intrarii pe piata a medicamentelor respective se incadreaza la servicii similare cu serviciile consultantilor, ale birourilor de studii, prevazute la art. 133 alin. (2) lit. g) pct. 5 din Codul fiscal, pentru care locul prestarii se considera a fi unde clientul caruia ii sunt prestate serviciile este stabilit sau are un sediu fix, pentru ca respectivul client este stabilit sau are un sediu fix in afara Comunitatii. In acest caz societatea comerciala cu raspundere limitata persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, va realiza operatiuni care nu au locul prestarii in Romania si nu vor fi operatiuni impozabile din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata in Romania. Pentru aceste operatiuni se exercita dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor efectuate in Romania, in conformitate cu prevederile art. 145 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal. Conform art. 145 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania. Prestarile de servicii care nu au locul prestarii in Romania, nefiind operatiuni impozabile din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata in Romania se evidentiaza in decontul de TVA la randul 3 ?Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal?. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Operatiuni pentru care se acorda rambursarea TVA economist Marian Ciocarlan Pe baza de cerere, orice persoana impozabila, stabilita intr-un stat membru, inregistrata in scopuri de TVA, dar care nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, poate beneficia de rambursarea TVA aferente urmatoarelor operatiuni:
Operatiuni pentru care nu se acorda rambursarea Rambursarea taxei datorate sau achitate nu se acorda pentru:
Rambursarea TVA nu se efectueaza pentru bunuri imobile situate pe teritoriul Romaniei chiar in situatia in care contravaloarea acesteia a fost achitata vanzatorului! Perioada de solicitare a rambursarii Rambursarea poate fi solicitata pentru urmatoarele perioade de realizare a operatiunilor: ? o perioada de minimum trei luni; Conditiile impuse pentru rambursare Pentru a beneficia de rambursare, persoana impozabila stabilita intr-un stat membru trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii, valabile pe intreaga perioada pentru care se solicita rambursarea: 1. sa nu fie stabilita sau sa nu aiba un sediu fix in Romania pentru realizarea de activitati economice;
5. sa utilizeze bunurile achizitionate sau importate in Romania, inclusiv serviciile din Romania pentru:
Documentele necesare pentru rambursarea TVA Pentru a beneficia de rambursarea de TVA, persoana impozabila stabilita intr-un stat membru trebuie sa depuna urmatoarele documente, pentru a face dovada respectarii conditiilor de rambursare impuse prin O.M.F.P. nr. 523 din 3 aprilie 2007:
Cererea se completeaza in format electronic, fiind depusa la organul fiscal in acelasi format, dar insotit de formularul editat pe suport hartie. Formatul electronic al cererii se preia prin folosirea programului de asistenta elaborat deMinisterul Finantelor Publice. Pe cerere se mentioneaza codul de inregistrare in scopuri de TVA, inscris in certificatul de inregistrare fiscala din tara de origine a solicitantului. La cererea depusa se anexeaza, in original, toate facturile si declaratiile vamale de import din care rezulta suma TVA solicitata la rambursare. Pe prima pagina a cererii se inscriu datele informative ale persoanei impozabile care solicita rambursarea, iar pe a doua pagina sunt enumerate sintetic documentele in baza carora se solicita rambursarea, sistematizate pe urmatoarele coloane care trebuie completate de catre solicitant: ? numarul curent al documentului; A = achizitie; Cererea se depune in termen de 6 luni de la incheierea anului calendaristic in care taxa devine exigibila. Prin completarea cererii, persoana impozabila trebuie sa mentioneze contul sau bancar, deschis in Romania sau in statul sau de resedinta, in care urmeaza sa se efectueze rambursarea. Contul trebuie deschis la o institutie de credit participanta la sistemul electronic de plati din Romania sau la o institutie de credit din strainatate. In aceasta situatie, institutia de credit unde se afla deschis contul in care urmeaza a se efectua plata trebuie sa aiba un corespondent in Romania. Toate comisioanele bancare aferente acestei operatiuni sunt suportate de catre titularul contului care solicita rambursarea TVA. Pe formularul tipizat de cerere, reprezentantul persoanei impozabile sau imputernicitul desemnat declara, sub sanctiunile aplicate faptei de fals in acte publice, urmatoarele:
Cererea si documentele anexate acesteia se depun la organul fiscal competent, la registratura acestuia sau prin posta. Documentele justificative privind suma solicitata la rambursare, certificatul emis de statul membru in care persoana impozabila este stabilita si declaratiile intocmite intr-o limba straina trebuie insotite obligatoriu de traduceri in limba romana, certificate de traducatori autorizati. Termenul de depunere al cererii de rambursare Cererea de rambursare se depune la organul fiscal competent in termen de cel mult 6 luni de la incheierea anului calendaristic in care taxa devine exigibila. Organul fiscal competent pentru solutionarea cererilor de rambursare este Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti. Valoarea minima admisa a cererii de rambursare Valoarea minima admisa pentru o cerere de rambursare este de:
Decizia de rambursare a TVA In decizie se inscrie modul de solutionare a sumei solicitate la rambursare, in urmatoarea ordine: _ TVA solicitata la rambursare ........ lei; In situatia in care se respinge o anumita suma solicitata la rambursare, prin decizie se inscrie motivul de fapt si temeiul de drept ? actul normativ in baza caruia s-a efectuat refuzul. Aceasta decizie este emisa sub rezerva verificarii ulterioare, caz in care ea poate fi desfiintata sau modificata, fie din initiativa organului fiscal, fie la solicitarea persoanei impozabile, pe baza constatarilor organului fiscal competent. Rezerva verificarii ulterioare se anuleaza numai la implinirea termenului de prescriptie. Decizia de rambursare a TVA poate fi contestata in termen de 30 de zile de la data comunicarii, sub sanctiunea decaderii, la organul fiscal emitent, competent conform prevederilor din Codul de procedura fiscala. Termenul de emitere a deciziei privind rambursarea Decizia privind solutionarea cererii de rambursare trebuie emisa in termen de sase luni de la data la care cererea se depune la organul fiscal competent. In situatia in care rambursarea este respinsa, total sau partial, organele fiscale competente trebuie sa precizeze motivele respingerii cererii. Fiind un act administrativ fiscal, decizia emisa poate fi contestata de catre persoana impozabila care a solicitat rambursarea. Restituirea documentelor verificate Documentele care au fost anexate in original la cererea de rambursare sunt restituite persoanei impozabile petente in termen de o luna de la data emiterii deciziei de rambursare. Documentele sunt restituite numai dupa marcarea acestora prin stampilare, astfel incat sa se previna posibilitatea de a mai fi anexate la o alta cerere de rambursare. Restituirea sumei rambursate In situatia in care se constata ca cererile de rambursare sunt frauduloase, dar nu se aplica nicio sanctiune administrativa, organele fiscale competente urmeaza sa refuze orice rambursare catre persoana impozabila respectiva pe o perioada de 2 ani de la data respectivei cereri. In situatia in care se constata faptul ca o suma a fost rambursata dintr-o eroare sau suma rambursata a fost obtinuta in mod fraudulos, organul fiscal competent poate solicita restituirea acesteia, inclusiv accesoriile aferente ca sanctiune administrativa. Daca persoana impozabila nu achita sumele respectiva, dar mai are in curs de solutionare o alta cerere depusa, organul fiscal alege una din urmatoarele doua alternative:
Daca persoana impozabila nu achita sumele respective si nu mai prezinta o noua cerere de rambursare, organul fiscal competent recupereaza suma in baza prevederilor referitoare la asistenta reciproca privind rambursarile de TVA. Procedura de rambursare a TVA Rambursarea TVA se efectueaza prin parcurgerea urmatoarelor etape: 1. cererea, insotita de documentatie, este repartizata Serviciului de administrare a contribuabililor nerezidenti din cadrul D.G.F.P.; ! In situatia in care exista suspiciuni asupra unor facturi, se poate solicita efectuarea unei cercetari la fata locului, la persoana impozabila stabilita in Romania care a emis factura respectiva. 6. dupa efectuarea verificarii tuturor facturilor si finalizarea eventualelor controale incrucisate se emite Decizia de rambursare a TVA si, daca este cazul, Nota privind compensarea obligatiilor fiscale sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume;
! De aceleasi drepturi si in aceleasi conditii privind rambursarea TVA intr-un stat membru poate beneficia si o persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA, care achita TVA pe teritoriul unui stat membru. In orice stat membru se respecta aceeasi procedura de rambursare a TVA, adoptata prin Directiva a 8-a, respectiv Directiva 79/1072/EEC din data de 6 decembrie 1979. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Tratamentul fiscal din punct de vedere al TVA aplicabil pentru serviciile prestate unei societati de arhitectura si proiectare expert contabil Simona Panait O societate comerciala de arhitectura stabilita in Germania a incheiat cu o societate comerciala cu raspundere limitata persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, un contract de prestari de servicii de arhitectura si proiectare pentru un obiectiv de constructii situat in Romania. Pentru realizarea obiectului contractului societatea din Germania incheie trei contracte, un contract cu un birou de proiectare din Romania si doua contracte cu doua birouri de proiectare din Germania. Care este tratamentul fiscal din punct de vedere al TVA aplicabil pentru serviciile prestate societatii de arhitectura din Germania, precum si pentru serviciile prestate de societatea comerciala de arhitectura stabilita in Germania catre societatea comerciala cu raspundere limitata persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal?
La pct. 13 alin. (4) din normele metodologice, se mentioneaza ca in sensul art. 133 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, serviciile legate de bunurile imobile cuprind operatiuni precum: a) lucrarile de constructii-montaj, transformare, finisare, instalare, reparatii, intretinere, curatare si demolare, efectuate asupra unui bun imobil prin natura sa, precum si orice operatiune ce se efectueaza in legatura cu livrarea de bunuri mobile si incorporarea acestora intr-un bun imobil astfel incat bunurile mobile devin bunuri imobile prin destinatia lor; c) activitatile de evaluare a unui bun imobil; Pentru ca locul prestarii este in Romania, conform art. 133 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, pentru ca obiectivul de constructii este situat in Romania, ne intereseaza serviciile prestate de biroul de proiectare din Romania catre societatea de arhitectura din Germania care sunt in legatura cu bunul imobil din Romania si prestarile de servicii de arhitectura si proiectare pentru un obiectiv de constructii situat in Romania prestate de societatea de arhitectura din Germania catre societatea comerciala cu raspundere limitata persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal. Numai aceste servicii sunt operatiuni impozabile din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata in Romania si operatiuni taxabile, pentru care conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, trebuie identificata persoana obligata la plata taxei, respectiv prestatorul sau beneficiarul serviciilor. Pentru serviciile de proiectare prestate de biroul din Romania persoana obligata la plata taxei este prestatorul in conformitate cu prevederile art. 150 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal. Pentru prestarile de servicii de arhitectura si proiectare pentru un obiectiv de constructii situat in Romania prestate de societatea de arhitectura din Germania catre societatea comerciala cu raspundere limitata persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, in conformitate cu prevederile art. 150 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal, persoana obligata la plata taxei este beneficiarul din Romania. Conform art. 157 alin. (2) din Codul fiscal, beneficiarul din Romania fiind persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 va evidentia in decontul de TVA taxa aferenta serviciilor achizitionate in beneficiul sau, pentru care este obligata la plata taxei, in conditiile art. 150 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 ? 1471, la randurile 6 si 17 ?Bunuri si servicii achizitionate pentru care benficiarul din Romania este obligat la plata TVA (taxare inversa)?, cu exceptia achizitiilor intracomunitare de bunuri. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Achizitii intracomunitare de bunuri contabil Viviana Oprea
Daca societatea comerciala pe actiuni din Romania relizeaza in Romania achizitie intracomunitara de bunuri conform art. 1301 alin. (1) din Codul fiscal?
Conform art. 1321 alin. (1) din Codul fiscal, locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor. In conformitate cu prevederile art. 21 din Regulamentul Consiliului Comunitatii Europene nr. 1777/2005 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 77/388/CEE privind sistemul comun de taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiei intracomunitare de bunuri, dreptul statului membru de achizitie de a impozita achizitia trebuie sa ramana neafectat de tratamentul din alte state membre, aplicat tranzactiei in ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata. In cazul prezentat furnizorul care nu este stabilit si nici inregistrat in scopuri de TVA in Comunitate a efectuat o livrare intracomunitara de bunuri care in conformitate cu prevederile art. 1321 alin. (1) din Codul fiscal are loc in Polonia unde se afla bunurile cand incepe transportul bunurilor spre Romania. Operatiunea indeplineste conditiile unui livrari intracomunitare de bunuri, intrucat bunurile sunt transportate dintr-un stat membru in alt stat membru, iar intre furnizor si cumparator exista relatia de transport. Prin urmare societatea comerciala cu raspundere limitata client final al bunurilor livrate realizeaza o achizitie intracomunitara de bunuri in sensul art. 1301 alin. (1) impozabila in Romania conform art. 126 alin. (3) lit. a) coroborat cu art. 1321 alin. (1). Potrivit art. 21 din Regulamentul Consiliului Comunitatii Europene nr. 1777/2005 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 77/388/CEE privind sistemul comun de taxa pe valoarea adaugata, chiar daca furnizorul nu si-a indeplinit obligatiile legale de a se inregistra in scopuri de TVA in statul membru din care realizeaza livrarea intracomunitara de bunuri scutita de taxa, respectiv Polonia, in Romania are loc o achizitie intracomunitara de bunuri conform prevederilor art. 1301 alin. (1) din Codul fiscal. Pentru achizitia intracomunitara de bunuri realizata in Romania societatea comerciala cu raspundere limitata are obligatia platii taxei pe valoarea adaugata conform art. 151 din Codul fiscal, dar fiind persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 va evidentia taxa aferenta achizitiei intracomunitare de bunuri in decontul de taxa, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 ? 1471, la randurile 4 si 15 ?Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)?, in conformitate cu prevederile art. 157 alin. (2) din Codul fiscal. Conform art. 1564 alin. (2) din Codul fiscal, societatea comerciala cu raspundere limitata trebuie sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului calendaristic in care a intervenit exigibilitatea taxei conform art. 135 declaratia recapitulativa privind achizitiile intracomunitare, care se completeaza conform instructiunilor aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 552/2008. Click aici pentru urmatoarea pagina! --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Editura recunoscuta CNCSIS conform deciziei nr. 284/11.09.2007 Presedinte: George Straton Director Economic: Mariana Netoiu Director General: Florin Campeanu Director Creatie-Productie: Cristina Straton
? RENTROP & STRATON ? Toate drepturile rezervate. Nicio parte din aceasta lucrare nu poate fi reprodusa, arhivata sau transmisa sub nicio forma si prin niciun fel de mijloace, mecanice sau electronice, fotocopiere, inregistrare audio sau video, fara permisiunea in scris din partea editorului. Autorii sau editorii nu sunt responsabili pentru nicio pierdere ocazionata vreunei persoane fizice sau juridice care actioneaza sau se abtine de la actiuni ca urmare a citirii materialelor publicate in aceasta lucrare. |
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Sfaturi de la experti
Regimul de declarare al D112 in 2025. Independenta fata de perioada fiscala pentru TVA
Intrebare: O societate comerciala s-a infiintat in luna august 2024 si s-a declarat platitoare de TVA de la infiintare. Pana la data de 31.12.2024 a avut o cifra de 178.000 lei. In aceasta situatie se recalculeaza cifra de afaceri pentru a...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Salariat angajat cu o ora pe saptamana
Intrebare: Nu am primit raspuns la intrebarea mea. Cate zileore de odihna ii revin la o norma de lucru de 1 orasaptamana, respectiv ziua de vineri? In raspuns s-a evidentiat cu titlu de exemplu 5 zile la care s-a calculat indenizatia de CO.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii
Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025
Rezerva legala. Cand se constituie, cum se calculeaza si studii de caz practice
Accize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acesta
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA