Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Revista Romana de Fiscalitate nr. 31, septembrie 2009

20-Oct-2009
3209

Nr. 31, Septembrie 2009


Prestari servicii - cu sau fara TVA?
expert contabil Madalina Paraschiv

Operatiuni pentru care se acorda rambursarea TVA
economist Marian Ciocarlan

Tratamentul fiscal din punct de vedere al TVA aplicabil pentru serviciile prestate unei societati de arhitectura si proiectare
expert contabil Simona Panait

Achizitii intracomunitare de bunuri
contabil Viviana Oprea

Reevaluarea mijloacelor fixe
economist Andrei Gheorghiu

Locul impozitarii in cazul unor cursuri de pregatire profesionala
economist Andra Popescu

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Prestari servicii - cu sau fara TVA?

expert contabil Madalina Paraschiv

O societate comerciala cu raspundere limitata persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, are ca asociat unic o societate din S.U.A. nu are birou, agentie, sucursala sau alt loc de afacere in Romania, nefiind inregistrata in scopuri de TVA in Romania. Societatea comerciala cu raspundere limitata intentioneaza sa incheie un contract comercial cu societatea din S.U.A. pentru prestarea catre aceasta de servicii de coordonare si supervizare pe teritoriul Romaniei a unor teste clinice pentru noi medicamente realizate de companii farmaceutice in scopul de a colecta si procesa statistic datele medicale pentru obtinerea in final a intrarii pe piata a medicamentelor respective. Aceste  prestari de servicii trebuie facturate cu TVA?


O livrare de bunuri sau o prestare de servicii se factureaza cu TVA daca conform art. 126 alin. (1) din Codul fiscal este operatiune impozabila din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata.

Conform art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, din punct de vedere al taxei sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) operatiunile care, in sensul art. 128 - 130, constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata;
b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 132 si 133;
c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila, astfel cum este definita la art. 127 alin. (1), actionand ca atare;
d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte din una dintre activitatile economice prevazute la art. 127 alin. (2).

In sensul art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, operatiunea nu este impozabila in Romania daca cel putin una din conditiile prevazute la lit. a) - d) nu este indeplinita.

Serviciile care fac obiectul contractului ce urmeaza sa fie incheiat intre societatea comerciala cu raspundere limitata din Romania si societatea din S.U.A. vor fi efectuate cu plata si vor rezulta dintr-o activitate economica desfasurata de o persoana impozabila pentru ca o societate comerciala este considerata conform art. 127 alin. (1) persoana impozabila, iar activitatea economica desfasurata este de prestari servicii si se regaseste la art. 127 alin. (2) din Codul fiscal.

Ramane de stabilit daca locul serviciilor prestate este considerat a fi in Romania conform art. 133 din Codul fiscal.

Conform art. 133 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, pentru urmatoarele prestari de servicii intangibile locul prestarii este considerat a fi locul unde clientul caruia ii sunt prestate serviciile este stabilit sau are un sediu fix, cu conditia ca respectivul client sa fie stabilit sau sa aiba un sediu fix in afara Comunitatii ori sa fie o persoana impozabila actionand ca atare, stabilita sau care are un sediu fix in Comunitate, dar nu in acelasi stat cu prestatorul:

1. inchirierea bunurilor mobile corporale, cu exceptia mijloacelor de transport;
2. operatiunile de leasing avand ca obiect utilizarea bunurilor mobile corporale, cu exceptia mijloacelor de transport;
3. transferul si/sau transmiterea folosintei drepturilor de autor, brevetelor, licentelor, marcilor comerciale si a altor drepturi similare;

4. serviciile de publicitate si marketing;
5. serviciile consultantilor, inginerilor, juristilor si avocatilor, contabililor si expertilor contabili, ale birourilor de studii si alte servicii similare;
6. prelucrarea de date si furnizarea de informatii;

7. operatiunile bancare, financiare si de asigurari, inclusiv reasigurari, cu exceptia inchirierii de seifuri;
8. punerea la dispozitie de personal;
9. acordarea accesului la sistemele de distributie a gazelor naturale si a energiei electrice, inclusiv serviciile de transport si transmitere prin intermediul acestor retele, precum si alte prestari de servicii legate direct de acestea;

10. telecomunicatiile. Sunt considerate servicii de telecomunicatii serviciile avand ca obiect transmiterea, emiterea si receptia de semnale, inscrisuri, imagini si sunete sau informatii de orice natura, prin cablu, radio, mijloace optice sau alte mijloace electromagnetice, inclusiv cedarea dreptului de utilizare a mijloacelor pentru astfel de transmisii, emiteri sau receptii. Serviciile de telecomunicatii cuprind, de asemenea, si furnizarea accesului la reteaua mondiala de informatii. In cazul in care serviciile de telecomunicatii sunt prestate de catre o persoana stabilita in afara Comunitatii sau care are un sediu fix in afara Comunitatii de la care serviciile sunt prestate, catre o persoana neimpozabila care este stabilita, are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in Comunitate, se considera ca prestarea are loc in Romania, daca serviciile au fost efectiv utilizate in Romania;
11. serviciile de radiodifuziune si televiziune. In cazul in care serviciile de radiodifuziune si de televiziune sunt prestate de catre o persoana stabilita in afara Comunitatii sau care are un sediu fix in afara Comunitatii de la care serviciile sunt prestate, catre o persoana neimpozabila care este stabilita, are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in Comunitate, se considera ca locul prestarii este in Romania, daca serviciile au fost efectiv utilizate in Romania;
12. serviciile furnizate pe cale electronica. In cazul in care serviciile furnizate pe cale electronica sunt prestate de o persoana stabilita in afara Comunitatii sau care are un sediu fix in afara Comunitatii de la care serviciile sunt prestate, catre o persoana neimpozabila care este stabilita, are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in Romania, se considera ca locul prestarii este in Romania;

13. obligatia de a se abtine de la realizarea sau exercitarea, total sau partial, a unei activitati economice sau a unui drept prevazut la prezenta litera;
14. prestarile de servicii de intermediere, efectuate de persoane care actioneaza in numele si contul altor persoane, cand aceste servicii sunt prestate in legatura cu serviciile de la pct. 1-13.

Serviciile de coordonare si supervizare pe teritoriul Romaniei a unor teste clinice pentru noi medicamente realizate de companii farmaceutice in scopul de a colecta si procesa statistic datele medicale pentru obtinerea in final a intrarii pe piata a medicamentelor respective se incadreaza la servicii similare cu serviciile consultantilor, ale birourilor de studii, prevazute la art. 133 alin. (2) lit. g) pct. 5 din Codul fiscal, pentru care locul prestarii se considera a fi unde clientul caruia ii sunt prestate serviciile este stabilit sau are un sediu fix, pentru ca respectivul client este stabilit sau are un sediu fix in afara Comunitatii.

In acest caz societatea comerciala cu raspundere limitata persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, va realiza operatiuni care nu au locul prestarii in Romania si nu vor fi operatiuni impozabile din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata in Romania.

Pentru aceste operatiuni se exercita dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor efectuate in Romania, in conformitate cu prevederile art. 145 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

Conform art. 145 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania.

Prestarile de servicii care nu au locul prestarii in Romania, nefiind operatiuni impozabile din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata in Romania se evidentiaza in decontul de TVA la randul 3 ?Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal?.

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Operatiuni pentru care se acorda rambursarea TVA

economist Marian Ciocarlan

Pe baza de cerere, orice persoana impozabila, stabilita intr-un stat membru, inregistrata in scopuri de TVA, dar care nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, poate beneficia de rambursarea TVA aferente urmatoarelor operatiuni:

  • livrari de bunuri mobile si prestari de servicii facturate de persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania, operatiuni economice a caror contravaloare a fost achitata acestora;
  • import de bunuri pentru care taxa pe valoarea adaugata s-a achitat in vama.

Operatiuni pentru care nu se acorda rambursarea

Rambursarea taxei datorate sau achitate nu se acorda pentru:

  • achizitii de bunuri a caror livrare, efectuata ulterior achizitiei, este considerata operatiune scutita cu drept de deducere a TVA deoarece reprezinta:
    • o livrare intracomunitara de bunuri catre o persoana care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru;
    • o livrare intracomunitara de mijloace de transport noi catre un cumparator care nu ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA;
    • o livrare intracomunitara de produse accizabile catre o persoana impozabila sau catre o persoana juridica neimpozabila care nu ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA;
    • un transfer de bunuri din Romania intr-un alt stat membru pentru realizarea activitatii economice;
  • achizitii de bunuri sau prestari de servicii a caror livrare sau prestare, efectuata ulterior achizitiei, este scutita cu sau fara drept de deducere a TVA:
    • operatiuni din interiorul tarii;
    • importuri de bunuri si achizitii intracomunitare;
    • exporturi sau alte operatiuni similare;
    • livrari intracomunitare;
    • transportul international si intracomunitar;
    • traficul international de bunuri;
    • intermedieri pentru operatiuni de export si livrari intracomunitare efectuate in numele si in contul altei persoane;
  • achizitii de bunuri si servicii pentru care nu se acorda dreptul de deducere a TVA deoarece:
    • sunt utilizate pentru alte operatiuni decat cele taxabile;
    • taxa pe valoarea adaugata este aferenta sumelor achitate in numele si in contul clientului si care apoi se deconteaza acestuia;
    • taxa datorata sau achitata este aferenta achizitiilor de bauturi alcoolice si produse din tutun.

Rambursarea TVA nu se efectueaza pentru bunuri imobile situate pe teritoriul Romaniei chiar in situatia in care contravaloarea acesteia a fost achitata vanzatorului!

Perioada de solicitare a rambursarii

Rambursarea poate fi solicitata pentru urmatoarele perioade de realizare a operatiunilor:

? o perioada de minimum trei luni;
? o perioada de maximum un an calendaristic;
? o perioada mai mica de trei luni, ramasa dintr-un an calendaristic.

Conditiile impuse pentru rambursare

Pentru a beneficia de rambursare, persoana impozabila stabilita intr-un stat membru trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii, valabile pe intreaga perioada pentru care se solicita rambursarea:

1. sa nu fie stabilita sau sa nu aiba un sediu fix in Romania pentru realizarea de activitati economice;
2. sa nu fie inregistrata in scopuri de TVA in Romania;
3. sa nu intruneasca conditiile pentru a fi obligata sa se inregistreze in scopuri de taxa in Romania;
4. sa nu fi efectuat livrari de bunuri si prestari de servicii in Romania. Nu se iau in considerare urmatoarele operatiuni efectuate in Romania:

  • servicii de transport si servicii accesorii transportului legate direct de exportul de bunuri sau de bunurile plasate in regimurile vamale suspensive, inclusiv intermedierea;
  • livrarea de bunuri care urmeaza a fi plasate sau admise in:
    • regim vamal de admitere temporara, cu exonerare totala de la plata drepturilor de import;depozit necesar cu caracter temporar;
    • zona libera sau antrepozit liber;
    • regim de antrepozit vamal;
    • regim de perfectionare activa, cu suspendare de la plata drepturilor de import;
    • regim de tranzit vamal extern;
    • apele teritoriale, pentru incorporarea in platformele de forare sau pentru aprovizionarea acestora;
    • regim de antrepozit de TVA;
    • prestarea de servicii aferenta livrarilor de bunuri enumerate anterior;
    • importul de bunuri care urmeaza sa fie plasate in regimde antrepozit de TVA;
    • livrari de bunuri si prestari de servicii pentru care taxa este achitata de catre beneficiari;

5. sa utilizeze bunurile achizitionate sau importate in Romania, inclusiv serviciile din Romania pentru:

  • operatiuni aferente activitatii sale economice din statul membru;
  • livrari de bunuri si prestari de servicii pentru care taxa este achitata de catre beneficiari.

Documentele necesare pentru rambursarea TVA

Pentru a beneficia de rambursarea de TVA, persoana impozabila stabilita intr-un stat membru trebuie sa depuna urmatoarele documente, pentru a face dovada respectarii conditiilor de rambursare impuse prin O.M.F.P. nr. 523 din 3 aprilie 2007:

  • cererea de rambursare completata pe formularul tipizat cod 308 (cod M.F.P. 14.13.03.02./8) denumit ?Cerere de rambursare pentru persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in Romania, stabilite in alt stat membru al Uniunii Europene?.

Cererea se completeaza in format electronic, fiind depusa la organul fiscal in acelasi format, dar insotit de formularul editat pe suport hartie. Formatul electronic al cererii se preia prin folosirea programului de asistenta elaborat deMinisterul Finantelor Publice.

Pe cerere se mentioneaza codul de inregistrare in scopuri de TVA, inscris in certificatul de inregistrare fiscala din tara de origine a solicitantului.

La cererea depusa se anexeaza, in original, toate facturile si declaratiile vamale de import din care rezulta suma TVA solicitata la rambursare.

Pe prima pagina a cererii se inscriu datele informative ale persoanei impozabile care solicita rambursarea, iar pe a doua pagina sunt enumerate sintetic documentele in baza carora se solicita rambursarea, sistematizate pe urmatoarele coloane care trebuie completate de catre solicitant:

? numarul curent al documentului;
? natura bunurilor sau a serviciilor pentru care s-a achitat TVA solicitata la rambursare simbolizate astfel:

A = achizitie;
I = import;
S = prestari de servicii;
? denumirea partenerului care a livrat bunul sau a prestat serviciul;
? codul de identificare fiscala al partenerului;
? data si numarul facturii;
? suma TVA, in lei, solicitata la rambursare.

Cererea se depune in termen de 6 luni de la incheierea anului calendaristic in care taxa devine exigibila. Prin completarea cererii, persoana impozabila trebuie sa mentioneze contul sau bancar, deschis in Romania sau in statul sau de resedinta, in care urmeaza sa se efectueze rambursarea. Contul trebuie deschis la o institutie de credit participanta la sistemul electronic de plati din Romania sau la o institutie de credit din strainatate. In aceasta situatie, institutia de credit unde se afla deschis contul in care urmeaza a se efectua plata trebuie sa aiba un corespondent in Romania. Toate comisioanele bancare aferente acestei operatiuni sunt suportate de catre titularul contului care solicita rambursarea TVA.

Pe formularul tipizat de cerere, reprezentantul persoanei impozabile sau imputernicitul desemnat declara, sub sanctiunile aplicate faptei de fals in acte publice, urmatoarele:

  • nu a efectuat livrari de bunuri sau prestari de servicii ce au avut loc sau au fost considerate ca avand loc in Romania, in perioada la care se refera respectiva cerere de rambursare;
  • bunurile si serviciile pentru care solicita rambursarea taxei au fost utilizate pentru desfasurarea activitatii sale in calitate de persoana impozabila;
  • datele inscrise in formularul de cerere sunt corecte si complete;
  • certificatul emis de autoritatea competenta din statul membru in care aceasta este stabilita, pentru a face dovada ca este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA intr-un stat membru. In situatia in care autoritatea fiscala competenta romana este deja in posesia unui astfel de certificat nu trebuie sa mai solicite un nou certificat, timp de un an de zile de la data emiterii acestuia;
  • declaratia scrisa prin care sa confirme ca in perioada la care se refera cererea sa de rambursare nu a efectuat livrari de bunuri sau prestari de servicii care au avut loc sau au fost considerate ca avand loc in Romania;
  • angajamentul prin care isi asuma obligatia de a restitui organului fiscal din Romania orice suma care i s-ar rambursa din greseala.

Cererea si documentele anexate acesteia se depun la organul fiscal competent, la registratura acestuia sau prin posta. Documentele justificative privind suma solicitata la rambursare, certificatul emis de statul membru in care persoana impozabila este stabilita si declaratiile intocmite intr-o limba straina trebuie insotite obligatoriu de traduceri in limba romana, certificate de traducatori autorizati.

Termenul de depunere al cererii de rambursare

Cererea de rambursare se depune la organul fiscal competent in termen de cel mult 6 luni de la incheierea anului calendaristic in care taxa devine exigibila.

Organul fiscal competent pentru solutionarea cererilor de rambursare este Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti.

Valoarea minima admisa a cererii de rambursare

Valoarea minima admisa pentru o cerere de rambursare este de:

  • 25 lei, in situatia in care cererea se refera la o perioada de un an calendaristic sau la perioada ramasa dintr-un an calendaristic;
  • 200 lei, in situatia in care cererea se refera la o perioada mai scurta decat un an calendaristic, dar nu mai mica de trei luni;

Decizia de rambursare a TVA

In decizie se inscrie modul de solutionare a sumei solicitate la rambursare, in urmatoarea ordine:

_ TVA solicitata la rambursare ........ lei;
_ TVA aprobata la rambursare ......... lei;
_ TVA respinsa la rambursare .......... lei:

In situatia in care se respinge o anumita suma solicitata la rambursare, prin decizie se inscrie motivul de fapt si temeiul de drept ? actul normativ in baza caruia s-a efectuat refuzul. Aceasta decizie este emisa sub rezerva verificarii ulterioare, caz in care ea poate fi desfiintata sau modificata, fie din initiativa organului fiscal, fie la solicitarea persoanei impozabile, pe baza constatarilor organului fiscal competent.

Rezerva verificarii ulterioare se anuleaza numai la implinirea termenului de prescriptie.

Decizia de rambursare a TVA poate fi contestata in termen de 30 de zile de la data comunicarii, sub sanctiunea decaderii, la organul fiscal emitent, competent conform prevederilor din Codul de procedura fiscala.

Termenul de emitere a deciziei privind rambursarea

Decizia privind solutionarea cererii de rambursare trebuie emisa in termen de sase luni de la data la care cererea se depune la organul fiscal competent.

In situatia in care rambursarea este respinsa, total sau partial, organele fiscale competente trebuie sa precizeze motivele respingerii cererii.

Fiind un act administrativ fiscal, decizia emisa poate fi contestata de catre persoana impozabila care a solicitat rambursarea.

Restituirea documentelor verificate

Documentele care au fost anexate in original la cererea de rambursare sunt restituite persoanei impozabile petente in termen de o luna de la data emiterii deciziei de rambursare.

Documentele sunt restituite numai dupa marcarea acestora prin stampilare, astfel incat sa se previna posibilitatea de a mai fi anexate la o alta cerere de rambursare.

Restituirea sumei rambursate

In situatia in care se constata ca cererile de rambursare sunt frauduloase, dar nu se aplica nicio sanctiune administrativa, organele fiscale competente urmeaza sa refuze orice rambursare catre persoana impozabila respectiva pe o perioada de 2 ani de la data respectivei cereri.

In situatia in care se constata faptul ca o suma a fost rambursata dintr-o eroare sau suma rambursata a fost obtinuta in mod fraudulos, organul fiscal competent poate solicita restituirea acesteia, inclusiv accesoriile aferente ca sanctiune administrativa.

Daca persoana impozabila nu achita sumele respectiva, dar mai are in curs de solutionare o alta cerere depusa, organul fiscal alege una din urmatoarele doua alternative:

  • suspenda solutionarea cererii de rambursare pana la plata sumelor datorate;
  • deduc suma datorata din cererea de rambursare in curs de solutionare.

Daca persoana impozabila nu achita sumele respective si nu mai prezinta o noua cerere de rambursare, organul fiscal competent recupereaza suma in baza prevederilor referitoare la asistenta reciproca privind rambursarile de TVA.

Procedura de rambursare a TVA

Rambursarea TVA se efectueaza prin parcurgerea urmatoarelor etape:

1. cererea, insotita de documentatie, este repartizata Serviciului de administrare a contribuabililor nerezidenti din cadrul D.G.F.P.;
2. Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenti inregistreaza cererea in Registrul de evidenta a cererilor de rambursare si utilizeaza numarul respectiv de inregistrare drept numar de referinta, care se inscrie pe toate documentele existente sau emise pentru solutionarea cererii de rambursare in cauza;
3. inainte de inregistrarea cererii de rambursare, se verifica daca persoana care a solicitat rambursarea este inregistrata in Romania ca platitor de impozite, taxe sau contributii;
4. documentele anexate cererii de rambursare se scaneaza si se arhiveaza in format electronic;
5. aceste documente, anexate cererii de rambursare, sunt supuse verificarii.
Verificarea consta doar in analiza informatiilor inscrise in documentele anexate la cerere, fara a se efectua o inspectie fiscala propriu-zisa. Concluziile aferente verificarii se inscriu in Referatul privind analiza documentara;

! In situatia in care exista suspiciuni asupra unor facturi, se poate solicita efectuarea unei cercetari la fata locului, la persoana impozabila stabilita in Romania care a emis factura respectiva.

6. dupa efectuarea verificarii tuturor facturilor si finalizarea eventualelor controale incrucisate se emite Decizia de rambursare a TVA si, daca este cazul, Nota privind compensarea obligatiilor fiscale sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume;
7. Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenti transmite persoanei impozabile
Decizia de rambursare a TVA si Nota privind restituirea/rambursarea;
8. dupa operarea datelor privind solutionarea cererii de rambursare in evident speciala, dosarul solicitarii se arhiveaza. Dosarul solicitarii cuprinde:

  • Cererea solicitantului
  • Referatul de analiza
  • Procesul-verbal privind rezultatul cercetarii la fata locului (daca este cazul)
  • Decizia de rambursare
  • Nota privind compensarea obligatiilor fiscal
  • Nota privind restituirea sau rambursarea unor sume, cuprinzand data la care s-a efectuat operatiunea de compensare sau de rambursare.

! De aceleasi drepturi si in aceleasi conditii privind rambursarea TVA intr-un stat membru poate beneficia si o persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA, care achita TVA pe teritoriul unui stat membru.

In orice stat membru se respecta aceeasi procedura de rambursare a TVA, adoptata prin Directiva a 8-a, respectiv Directiva 79/1072/EEC din data de 6 decembrie 1979.
Pentru completarea dosarului rambursarii, persoana impozabila stabilita in Romania trebuie sa solicite organului fiscal competent din Romania un certificat din care sa rezulte faptul ca este inregistrata in scopuri de taxa in Romania conform art. 153.

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tratamentul fiscal din punct de vedere al TVA aplicabil pentru serviciile prestate unei societati de arhitectura si proiectare

 expert contabil Simona Panait

O societate comerciala de arhitectura stabilita in Germania a incheiat cu o societate comerciala cu raspundere limitata persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, un contract de prestari de servicii de arhitectura si proiectare pentru un obiectiv de constructii situat in Romania.

Pentru realizarea obiectului contractului societatea din Germania incheie trei contracte, un contract cu un birou de proiectare din Romania si doua contracte cu doua birouri de proiectare din Germania.

Care este tratamentul fiscal din punct de vedere al TVA aplicabil pentru serviciile prestate societatii de arhitectura din Germania, precum si pentru serviciile prestate de societatea comerciala de arhitectura stabilita in Germania catre societatea comerciala cu raspundere limitata persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal?


Conform art. 133 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, locul prestarii de servicii este considerat a fi locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile.

La pct. 13 alin. (4) din normele metodologice, se mentioneaza ca in sensul art. 133 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, serviciile legate de bunurile imobile cuprind operatiuni precum:

a) lucrarile de constructii-montaj, transformare, finisare, instalare, reparatii, intretinere, curatare si demolare, efectuate asupra unui bun imobil prin natura sa, precum si orice operatiune ce se efectueaza in legatura cu livrarea de bunuri mobile si incorporarea acestora intr-un bun imobil astfel incat bunurile mobile devin bunuri imobile prin destinatia lor;
b) studiile si activitatile de supervizare, care fac parte in mod obisnuit din ocupatia arhitectilor, supervizorilor sau inginerilor si care au ca obiectiv pregatirea si coordonarea unei activitati prevazute la lit. a);

c) activitatile de evaluare a unui bun imobil;
d) punerea la dispozitie de spatii de parcare;
e) punerea la dispozitie de spatii de depozitare a bunurilor;
f) serviciile de cazare si punerea la dispozitie de spatii de camping;
g) inchirierea de seifuri ce sunt bunuri imobile prin natura lor;
h) operatiunile de inchiriere, arendare, concesionare sau leasing a bunurilor imobile;
i) serviciile de administrare a bunurilor imobile prin natura lor;
j) acordarea accesului si drepturilor de folosinta pentru cai rutiere si structuri care fac parte din acestea, ca de exemplu poduri si tuneluri.

Pentru ca locul prestarii este in Romania, conform art. 133 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, pentru ca obiectivul de constructii este situat in Romania, ne intereseaza serviciile prestate de biroul de proiectare din Romania catre societatea de arhitectura din Germania care sunt in legatura cu bunul imobil din Romania si prestarile de servicii de arhitectura si proiectare pentru un obiectiv de constructii situat in Romania prestate de societatea de arhitectura din Germania catre societatea comerciala cu raspundere limitata persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal.

Numai aceste servicii sunt operatiuni impozabile din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata in Romania si operatiuni taxabile, pentru care conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, trebuie identificata persoana obligata la plata taxei, respectiv prestatorul sau beneficiarul serviciilor.

Pentru serviciile de proiectare prestate de biroul din Romania persoana obligata la plata taxei este prestatorul in conformitate cu prevederile art. 150 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.

Pentru prestarile de servicii de arhitectura si proiectare pentru un obiectiv de constructii situat in Romania prestate de societatea de arhitectura din Germania catre societatea comerciala cu raspundere limitata persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, in conformitate cu prevederile art. 150 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal, persoana obligata la plata taxei este beneficiarul din Romania.

Conform art. 157 alin. (2) din Codul fiscal, beneficiarul din Romania fiind persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 va evidentia in decontul de TVA taxa aferenta serviciilor achizitionate in beneficiul sau, pentru care este obligata la plata taxei, in conditiile art. 150 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 ? 1471, la randurile 6 si 17 ?Bunuri si servicii achizitionate pentru care benficiarul din Romania este obligat la plata TVA (taxare inversa)?, cu exceptia achizitiilor intracomunitare de bunuri. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Achizitii intracomunitare de bunuri

contabil Viviana Oprea


O societate comerciala pe actiuni persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, a achizitionat bunuri produse in Polonia de la un furnizor din afara Comunitatii care nu este inregistrat in scopuri de TVA in nici un stat membru.

Achizitionarea bunurilor s-a efectuat in urmatorul mod:
- furnizorul din Polonia a vandut bunurile cumparatorului din afara Comunitatii;
- cumparatorul din afara Comunitatii a revandut bunurile societatii comerciale pe actiuni din Romania, bunurile fiind transportate din Polonia in Romania. Relatia de transport exista intre societatea din Romania si cumparatorul din afara Comunitatii, transportul fiind in sarcina beneficiarului final.

Daca societatea comerciala pe actiuni din Romania relizeaza in Romania achizitie intracomunitara de bunuri conform art. 1301 alin. (1) din Codul fiscal?


Conform art. 126 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, este operatiune impozabila in Romania din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata daca este efectuata cu plata, avand locul in Romania, potrivit art. 1321 alin. (1) o achizitie intracomunitara de bunuri, altele decat mijloace de transport noi sau produse accizabile, efectuata de o persoana impozabila ce actioneaza ca atare sau de o persoana juridica neimpozabila, care nu beneficiaza de derogarea prevazuta la alin. (4), care urmeaza unei livrari intracomunitare efectuate in afara Romaniei de catre o persoana impozabila ce actioneaza ca atare si care nu este considerata intreprindere mica in statul sau membru, si careia nu i se aplica prevederile art. 132 alin. (1) lit. b) cu privire la livrarile de bunuri care fac obiectul unei instalari sau unui montaj sau ale art. 132 alin. (2) cu privire la vanzarile la distanta.

Conform art. 1321 alin. (1) din Codul fiscal, locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.

In conformitate cu prevederile art. 21 din Regulamentul Consiliului Comunitatii Europene nr. 1777/2005 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 77/388/CEE privind sistemul comun de taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiei intracomunitare de bunuri, dreptul statului membru de achizitie de a impozita achizitia trebuie sa ramana neafectat de tratamentul din alte state membre, aplicat tranzactiei in ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata.

In cazul prezentat furnizorul care nu este stabilit si nici inregistrat in scopuri de TVA in Comunitate a efectuat o livrare intracomunitara de bunuri care in conformitate cu prevederile art. 1321 alin. (1) din Codul fiscal are loc in Polonia unde se afla bunurile cand incepe transportul bunurilor spre Romania. Operatiunea indeplineste conditiile unui livrari intracomunitare de bunuri, intrucat bunurile sunt transportate dintr-un stat membru in alt stat membru, iar intre furnizor si cumparator exista relatia de transport.

Prin urmare societatea comerciala cu raspundere limitata client final al bunurilor livrate realizeaza o achizitie intracomunitara de bunuri in sensul art. 1301 alin. (1) impozabila in Romania conform art. 126 alin. (3) lit. a) coroborat cu art. 1321 alin. (1).

Potrivit art. 21 din Regulamentul Consiliului Comunitatii Europene nr. 1777/2005 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 77/388/CEE privind sistemul comun de taxa pe valoarea adaugata, chiar daca furnizorul nu si-a indeplinit obligatiile legale de a se inregistra in scopuri de TVA in statul membru din care realizeaza livrarea intracomunitara de bunuri scutita de taxa, respectiv Polonia, in Romania are loc o achizitie intracomunitara de bunuri conform prevederilor art. 1301 alin. (1) din Codul fiscal.

Pentru achizitia intracomunitara de bunuri realizata in Romania societatea comerciala cu raspundere limitata are obligatia platii taxei pe valoarea adaugata conform art. 151 din Codul fiscal, dar fiind persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 va evidentia taxa aferenta achizitiei intracomunitare de bunuri in decontul de taxa, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 ? 1471, la randurile 4 si 15 ?Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)?, in conformitate cu prevederile art. 157 alin. (2) din Codul fiscal.

Conform art. 1564 alin. (2) din Codul fiscal, societatea comerciala cu raspundere limitata trebuie sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului calendaristic in care a intervenit exigibilitatea taxei conform art. 135 declaratia recapitulativa privind achizitiile intracomunitare, care se completeaza conform instructiunilor aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 552/2008.

Click aici pentru urmatoarea pagina!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Editura recunoscuta CNCSIS conform deciziei nr. 284/11.09.2007 
Bdul Natiunile Unite nr. 4, Gemenii Center, sector 5, Bucuresti
Tel./Fax: 021.317.25.87
ISSN: 1842-8029


Presedinte: George Straton
Director Economic: Mariana Netoiu
Director General: Florin Campeanu
Director Creatie-Productie: Cristina Straton

? RENTROP & STRATON ? Toate drepturile rezervate. Nicio parte din aceasta lucrare nu poate fi reprodusa, arhivata sau transmisa sub nicio forma si prin niciun fel de mijloace, mecanice sau electronice, fotocopiere, inregistrare audio sau video, fara permisiunea in scris din partea editorului. Autorii sau editorii nu sunt responsabili pentru nicio pierdere ocazionata vreunei persoane fizice sau juridice care actioneaza sau se abtine de la actiuni ca urmare a citirii materialelor publicate in aceasta lucrare.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii

    • Plafoanele de incasari si plati au fost modificate ultima data prin OUG 115/2023, si le vom reda in continuarea articolului pe cele care se aplica in anul 2025. Dar ce amenzi se dau pentru nerespectarea legii? Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii Pentru nerespectarea legii amenzile sunt de 25% din suma care depaseste plafoanele( le vom reda mai jos). De asemenea, se aplica amenzi intre 15.000 lei si 20.000 lei pentru acordarea de avantaje...» citeste mai departe aici

  • Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025

    • In urma implementarii sistemului RO e-TVA, prin care se va gestiona mai usor TVA-ului firmelor, atat pentru eficientizarea administrarii lui, cat si pentru reducerea evaziunii fiscale, a aparut obligativitatea contribuabililor de a raspunde, atunci cand o primesc de la ANAF, la Notificarea de conformare e -TVA. Iar din anul 2025, se aplica mai multe schimbari in privinta ei. Reamintim ca in situatia in care se identifica diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul...» citeste mai departe aici

  • Rezerva legala. Cand se constituie, cum se calculeaza si studii de caz practice

    • Rezerva legala este un instrument financiar esential pentru protejarea stabilitatii economice a unei companii, avand scopul de a acoperi eventualele pierderi sau de a sustine activitatea in perioade dificile. In acest articol, vom analiza conditiile in care trebuie sa fie constituita rezerva legala, modul de calcul, precum si cateva studii de caz utile care ajuta la intelegerea aplicarii corecte a reglementarilor legale in vigoare. » citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raport de repartizare active si reglementari cheie

    • Raportul de repartizare a activelor unei companii este un document esential care ofera o evidenta clara si detaliata a modului in care sunt alocate bunurile si resursele companiei catre actionari sau alte parti interesate. In acest articol vom oferi un model de raport de repartizare a activelor, vom analiza situatiile in care este necesar un astfel de raport si vom prezenta reglementarile legislative cu privire la intocmirea documentului. » citeste mai departe aici

  • Accize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acesta

    • Nici accizele nu au scapat modificarilor fiscale si contabile de mare impact care se vor aplica incepand cu anul acesta. Au aparut modificari in privinta lor, in special prin OUG 138/2024, publicat recent in Monitor. Guvernul a oficializat OUG nr. 138/2024, care introduce o serie de modificari importante in Codul fiscal, pentru platitorii de accize, cu scopul de a spori conformarea fiscala si de a combate riscurile asociate eludarii prevederilor legale. Dintre acestea, cele mai relevante...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016