Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Revista Romana de Fiscalitate nr. 33, noiembrie 2009 - pagina 2

20-Nov-2009
4263

Nr. 33, Noiembrie 2009 - pagina 2


Nu sunt limitate cheltuielile cu dobanzile si pierderile din diferente de curs valutar, calculate la imprumuturile obtinute direct sau indirect de la:
? banci internationale de dezvoltare si organizatii similare, si cele care sunt garantate de stat;
? societati comerciale bancare romane sau straine;
? sucursalele bancilor straine, care isi desfasoara activitatea in Romania;
? cooperativele de credit;
? societatile de leasing pentru operatiuni de leasing;
? societatile de credit ipotecar si de la persoanele juridice care acorda credite potrivit legii.

In cazul imprumuturilor obtinute de la alte entitati, cu exceptia celor enumerate mai sus, dobanzile deduc-tibile sunt limitate la:
a) nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, corespunzatoare ultimei luni din trimestru, pentru imprumuturile in lei; si
b) nivelul ratei dobanzii anuale de 7% pentru anul 2007 si anul 2008. Incepand cu anul 2009, nivelul ratei dobanzii este de 8%/an.
Limita de deductibilitate se aplica separat pentru fiecare imprumut, inainte de aplicarea prevederilor referitoare la limitare.
In conturile de furnizori si clienti nu se inregistreaza imprumuturile in valuta.

Spre deosebire de tratamentul aplicat diferentelor de curs aferente imprumuturilor in valuta (pierderea neta), evaluarea creantelor si datoriilor in valuta, respectiv clientii si debitorii inregistrati in evidenta contabila in conturile din clasa 4, se face numai la finele anului la completarea situatiilor financiare. In contabilitatea furnizorilor si clientilor se inregistreaza operatiunile privind cumpararile, respectiv livrarile de marfuri si produse, lucrarile executate si serviciile prestate.
Diferentele de curs inregistrate la finele anului cu ocazia evaluarii se inregistreaza in venituri sau cheltuieli din diferente de curs valutar, dupa caz.
Veniturile sunt impozabile, iar cheltuielile sunt deductibile.
In acest caz, nu se limiteaza cheltuielile cu diferentele de curs rezultate ca urmare a evaluarii creantelor si datoriilor in valuta.
Conturile contabile utilizate sunt aceleasi, 665 si 765, dar in cazul:
? imprumuturilor, se utilizeaza articolul 665 = 512, 531, 541 si 512, 531, 541 = 765,
? in cazul furnizorilor, 665 = 401, 404, 408 sau 401, 404, 408 = 765,
? in cazul clientilor, 411, 418, 419 = 765 sau 665 = 411, 418, 419.
Calculul gradului de indatorare se face numai in cazul imprumuturilor cu termen de rambursare mai mare de un an.
Cheltuielile cu diferentele de curs valutar sunt limitate numai daca sunt aferente unor imprumuturi pentru care se calculeaza gradul de indatorare.
Calculul impozitului si al cheltuielilor nedeductibile se face numai extracontabil, in registrul de evidenta fiscala.

Trebuie avute in vedere si prevederile pct. 65 din Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la pasii care trebuie urmati pentru calculul deductibilitatii cheltuielilor cu dobanzile.

12) Art. 24 a suferit o serie de modificari legate in mod special de ?valoarea de intrare? a mijloacelor fixe, punandu-se accentul pe ?valoarea fiscala? de la data intrarii in patrimoniu a acestora.

Principalele modificari se refera la:
- aplicarea metodelor de amortizare,
- utilizarea amortizarii liniare, din punct de vedere fiscal, a cheltuielilor de constituire.


13) Referitor la art. 27, au fost introduse reglementari legate de tratamentul fiscal aplicabil transferului sediului social al unei societati europe sau societati cooperative europene, din Romania intr-un alt stat membru al comunitatii europene.
Este vorba, in special, de impunerea rezervelor, a provizioanelor, a plusvalorii actionarilor, recunoasterea pierderii fiscale etc.

14) Modificarea termenelor de depunere a declaratiilor de impozit pe profit si plata acestuia, in concordanta cu prevederile art. 111 alin. (41) din Codul de procedura fiscala.
Astfel:
- organizatiile nonprofit si societatile care realizeaza venituri majoritare din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura calculeaza, depun declaratia si fac plata impozitului, anual, pana la data de 25 februarie a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul pe profit;
- societatile, altele decat societatile bancare, care definitiveaza inchiderea exercitiului financiar pana la data de 25 februarie a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul pe profit depun declaratia si fac plata impozitului pana la aceasta data;
- celelalte societati au obligatia de a depune declaratia anuala de impozit pe profit si de a face plata pana la data de 25 aprilie a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul pe profit;
- impozitul pe dividende se declara si se plateste pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a efectuat plata acestora;
- impozitul pe dividendele distribuite si neplatite pana la finele anului fiscal, se declara si se plateste pana la data de 25 ianuarie a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul pe dividende.

-----------------------------------------------------------

Certificatul de atestare fiscala

economist Marian Ciocarlan

In vederea continuarii transpunerii directivelor europene si a corelarii dispozitiilor Codului fiscal cu prevederile existente in alte acte normative existente in legislatia nationala, a fost necesara modificarea unor prevederi din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Eliberarea

Certificatul de atestare fiscala se elibereaza unei persoane juridice de catre organul fiscal competent numai dupa plata taxelor de timbru. Certificatul se elibereaza doar la cererea persoanei juridice obligate sa do ve deas ca, in diverse situatii, modul de indeplinire a obligatiei fiscale privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor.
Certificatului de atestare fiscala se intocmeste numai dupa consultarea dosarului fiscal al petentei si analiza in formatiilor preluate din fisa pentru evidenta analitic pe platitor a contribuabilului.
Certificatul de atestare fiscala cuprinde creantele fiscale exigibile, existente in sold in ultima zi a lunii anterioa re depunerii cererii, denumite luna de referinta, si neachitate pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala.
Sumele neachitate sunt considerate sume res tante. Pentru a fi considerat valabil, pe certificat se inscrie
obligatoriu:
? numarul de inregistrare;
? data eliberarii;
? perioada de utilizare;
? numele si semnatura persoanei imputernicite a organului fiscal.

Continutul certificatului
Certificatul cuprinde 3 sectiuni:
? sectiunea A, destinata obligatiilor de plata;
? sectiunea B, destinata diverselor mentiuni;
? sectiunea C, destinata informatiilor pentru verificarea eligibilitatii persoanelor juridice pentru accesarea fondurilor externe nerambursabile.

Sectiunea A cuprinde, daca este cazul, sume referitoare la:
? obligatiile de plata restante pe fiecare tip de impozit, taxa, contributie si alte venituri bugetare;
? obligatii fiscale accesorii.
Sectiunea B poate cuprinde, de la caz la caz, mentiu ni referitoare la:
? actul prin care s-au acordat inlesniri la plata si sumele aferente;
? planul de reorganizare judiciara aprobat de catre ju decatorul-sindic si valoarea obligatiilor cu termene de plata viitoare;
? cererile de restituire si cererile de compensare in curs de solutionare, inclusiv sumele care fac obiectul
acestora;
? decontul de TVA cu sume negative si optiune de ram bursare, inclusiv suma de rambursat;
? alte mentiuni.
Sectiunea C poate cuprinde informatii referitoare la:
? diferenta dintre obligatiile de plata cuprinse la sectiunea A si sumele mentionate la sectiunea B;
? totalul obligatiilor bugetare de plata in ultimele 12 luni.
Nota: informatiile de la acest punct se completeaza nu mai daca sunt solicitate in mod expres prin cererea
completata si depusa de catre persoana juridica.

Certificatul nu cuprinde urmatoarele sume:
? creantele fiscale stabilite prin acte administrative fiscale a caror executare este suspendata pana la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei;
? amenzi contraventionale pentru care s-au formulat plangeri in instanta.

Termenul de eliberare
Certificatul de atestare fiscala trebuie eliberat in cel mult 5 zile lucratoare de la inregistrarea cererii. Daca persoana juridica are sedii secundare inregistrate la alte organe fiscale, certificatul se elibereaza in cel mult 10 zile lucratoare de la inregistrarea cererii.
Modul de eliberare
Certificatul de atestare fiscala se intocmeste in 3 exemplare originale, din care:
? doua exemplare se predau firmei care l-a solicitat;
? al treilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal.
Valabilitatea certificatului
Un astfel de certificat poate fi utilizat pe o perioada de 30 de zile de la data eliberarii acestuia. In cadrul acestei perioade, certificatul poate fi utilizat de persoana juridica pentru diverse institutii care solicita un astfel de certificat prin multiplicarea acestuia in copii legalizate.

--------------------------------------------------------------------------

Inactivitate temporara

expert contabil Simona Panait

Asa cum se reglementeaza prin Ordinul Institutului National de Statistica nr. 337 din 20 aprilie 2007 privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala ? CAEN, se considera ca o activitate are loc atunci se realizeaza bunuri sau servicii prin combinatia dintre resurse-echipamente, forta de munca, tehnici de pro ductie si fluxuri de informatii sau produse.
Orice activitate de productie bunuri sau servicii de numite in ansamblul lor ?produse? se caracterizeaza prin:
? intrari de produse (bunuri sau servicii);
? proces de productie;
? iesiri de produse (bunuri sau servicii).

Activitatile curente sunt reprezentate atat de activi tati le desfasurate de catre o firma, ca parte integranta a obiectului sau de activitate, cat si de activitatile conexe acestora.
La punctul 1 al art. 7 alin. (1) din Codul fiscal, activi tatea este definita drept ?orice activitate? desfasurata de o persoana in scopul obtinerii de venit.
Pentru activitatea desfasurata, orice firma este obligata sa depuna declaratii fiscale, obligatie care rezulta din prevederile art. 81 din Ordonanta Guvernului nr. 92 din 24 decembrie 2003, republicata, privind Codul de procedura fiscala.

Activitatea unei firme poate fi suspendata temporar, caz in care se considera ca firma respectiva se afla in inactivitate temporara. Suspendarea temporara a acti vitatii trebuie inscrisa sub forma de mentiune la Regis trul co mertului pe baza de cerere la care se ane xeaza fie Hotararea adunarii generale a sociatilor/actionarilor fie decizia asociatului unic privind suspendarea temporara a ac tivitatii. Hotararea adunarii generale a asocia ti lor/actio narilor sau decizia asociatului unic trebuie sa cu prin da durata suspendarii, cu precizarea exacta a datei de la ........... pana la data .......... in cadrul unui interval de timp care nu poate depasi 3 ani consecutivi.

Solutionarea cererii depuse este de competenta ju deca torului delegat.
Inactivitatea temporara inregistrata la Registrul comer tului trebuie anuntata organului fiscal competent de care apartine firma aflata intr-o astfel de situatie, indiferent de faptul ca aceasta intentioneaza sa solicite sau sa nu solicite aplicarea regimului derogatoriu de declarare.
Notificarea intrarii in inactivitate temporara trebuie efec tuata in termen de 15 zile de la producerea evenimentului.

Regimul derogatoriu de declarare

Obligatia de declarare a obligatiilor fiscale poate fi sus pendata de organul fiscal competent numai pe baza de cerere intocmita si depusa de catre orice firma care se afla in perioada de inactivitate temporara.
Suspendarea temporara a activitatii se inscrie in registrul comertului si tocmai de aceea se dovedeste doar pe baza documentului denumit ?extras de registru? emis de oficiul registrului comertului de pe langa tribunal.
Acest certificat se elibereaza de catre Registrul co mer tului, doar pe baza de cerere, in cel mult 24 de ore de la data depunerii acesteia si este valabil pentru o perioada de 30 de zile de la data emiterii.

Solicitarea regimului derogatoriu de declarare nu este obligatoriu, este optional. Obligatorie este doar notificarea catre organul fiscal teritorial privind incetarea temporara a activitatii.

Regimul derogatoriu de declarare a impozitelor, taxelor si contributiilor la organul fiscal de administrare este reglementat prin O.M.F.P. nr. 1.221 din 12 iunie 2009. Obtinerea aprobarii pentru aplicarea regimului derogatoriu de declarare are atat avantaje, cat si dezavantaje.

Obtinerea aprobarii regimului derogatoriu va scuteste de:
- intocmirea si depunerea declaratiilor fiscale la fiecare termen legal;
- primirea din partea organului fiscal competent a notificarilor pentru ne de pu ne rea declaratiilor fiscale;
- impunerea din oficiu de catre organul fiscal competent;
- includerea in lista contribuabililor declarati inactivi.

Retineti urmatoarele trei dezavantaje!
Aprobarea regimului derogatoriu de declarare nu va scuteste de:
? organizarea evidentei contabile;
? organizarea evidentei fiscale;
? inspectia fiscala.

Procedurile de administrare cu privire la stabilirea, ve rificarea si colectarea impozitelor, taxelor, contribu-tiilor si a altor sume datorate bugetului general conso lidat sunt aplicabile chiar daca acelasi organ fiscal de administrare v-a aprobat regimul derogatoriu de declarare.

Firmele care au beneficiat de acest regim anterior datei de 1 mai 2009 beneficiaza in continuare de aceasta facilitate pentru intreaga perioada pentru care regimul derogatoriu a fost aprobat numai daca sunt indeplinite cumulativ conditiile impuse de acest ordin. Pentru a beneficia in continuare de acest regim, firmele respective au avut posibilitatea sa depuna la orga nul fiscal competent, pana la data de 17 iulie 2009, o copie a extrasului de registru emis de oficiul registrului co mer tu lui din care sa rezulte inac-tivitatea temporara.

Procedura de aprobare a regimului de declarare derogatoriu
Regimul de declarare derogatoriu presupune atat depunerea, la alte termene si in alte conditii decat cele uzuale, a declaratiilor fiscale pentru impozitele, taxele si contributiile administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, cat si nedepunerea acestora pentru intreaga perioada declarata pentru inactivitate.
Solicitarea regimului derogatoriu de declarare se efectueaza in scris, pe baza de cerere care se completeaza si se depune de firma petenta la organul fiscal de administrare a impozitelor, taxelor si contributiilor cu mentionarea exacta a perioadei pentru care se solicita aplicarea acestui regim.

La cerere se anexeaza urmatoarele documente:
- declaratia pe propria raspundere intocmita de administratorul firmei din care sa rezulte ca indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
- nu desfasoara niciun fel de activitate;
- nu obtine venituri din exploatare, financiare, extraordinare si alte elemente similare veniturilor;
- nu are personal angajat;
- certificatul eliberat de registrul comertului prin care se dovedeste ca a fost solicitata inscrierea de mentiuni cu privire la inactivitatea temporara.

Cererea trebuie solutionata de compartimentul cu atributii in gestionarea declaratiilor fiscale in termen de 30 de zile de la data depunerii, interval de timp in care se verifica daca sunt indeplinite conditiile pentru aprobarea regimului derogatoriu de declarare.

Conditii cumulative
Fiecare firma care beneficiaza de aprobarea regimului de declarare derogatoriu trebuie sa respecte ur ma toarele conditii cumulative pentru intreaga perioada acordata:
1. sa nu desfasoare niciun fel de activitate;
2. sa nu obtina venituri, indiferent de natura acestora:
- venituri de exploatare;
- venituri financiare;
- venituri extraordinare;
- alte elemente similare veniturilor.

In aceasta ca te gorie se includ:
- diferentele favorabile de curs valutar, rezultate in urma evaluarii creantelor si datoriilor in valuta, inregistrate in evidenta contabila in rezulta tul reportat, ca urmare a retratarii sau transpunerii;
- rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe;
3. sa nu detina personal angajat;
4. sa nu efectueze plati de venituri cu regim de re tine re la sursa a impozitului;
5. sa nu figureze in evidenta fiscala a organului fiscal de administrare a impozitelor, taxelor si contributiilor cu obligatii declarative si de plata ne in deplinite;
6. sa nu se afle in situatia de a i se solutiona o cerere de rambursare a TVA sau o cerere de restituire a impozitelor, taxelor si contributiilor;
7. sa nu se afle in cadrul unei actiuni de inspectie fiscala, in curs de derulare;
8. sa nu fie inscrisa in lista contribuabililor declarati inactivi.

Tipuri de declaratii fiscale supuse regimului derogatoriu
? Declaratiile fiscale supuse regimului derogatoriu sunt cele inscrise in vectorul fiscal al fiecarei firme care solicita aplicarea acestui regim de declarare. In functie de natura activitatilor desfasurate anterior suspen-darii activitatii aceste declaratii pot fi:
? Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cod 100;
? Declaratie privind impozitul pe profit, cod 101;
? Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul asigurarilor sociale si fondurilor speciale, cod 102;
? Declaratie privind accizele, cod 103;
? Declaratie privind distribuirea intre asociati a ve niturilor si cheltuielilor?, cod 104;
? Decont privind accizele, cod 120;
? Decont privind impozitul la titeiul din productia interna, cod 130;
? Decont de TVA, cod 300.

Decizia privind aprobarea sau respingerea cererii
Solutionarea cererii se materializeaza fie prin aprobarea cererii, fie prin respingerea acesteia pe baza de referat motivat. In baza referatului se emite Decizia pri vind aprobarea sau respingerea cererii de acordare a regimului de declarare derogatoriu.

Prin cererea depusa la organul fiscal de administrare, regimul derogatoriu se solicita pentru toate declaratiile obligatorii rezultate din vectorul fiscal. Nu se admite un regim derogatoriu selectiv doar pentru anumite declaratii.

Decizia privind aprobarea cuprinde:
? perioada pentru care este aprobata aplicarea re gimului derogatoriu;
? conditiile de aprobare ale acestui regim de declarare.

Decizia privind respingerea cuprinde motivarea respingerii, cu referire la:
? constatarea nerespectarii conditiilor cumulative de acor dare;
? existenta riscului de producere a fenomenului de evaziune fiscala.

Comunicarea deciziei
Decizia se comunica firmei petente printr-una din urma toarele modalitati reglementate prin Codul de procedura fiscala:
- prin prezentarea petentei la sediul organului fiscal com petent si preluarea sub semnatura a deciziei, caz in care data comunicarii se considera data prelua rii sub semnatura;
- prin remiterea de catre persoanele imputernicite ale organului fiscal, sub semnatura, caz in care data comunicarii se considera data remiterii sub sem natura;
- prin posta, la domiciliul fiscal al firmei petente, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, caz in care data comunicarii se considera data semna turii de primire;
- prin fax sau e-mail, daca se asigura confirmarea primirii acestuia;
- prin publicitate.

Regimul de declarare derogatoriu se aproba doar pentru perioade mai mari de 12 luni, dar fara a depasi 36 de luni.

Decizia de aprobare sau respingere se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului, impreuna cu Referatul pri vind solutionarea cererii de acordare a regimului de de clarare derogatoriu.

Contestarea deciziei
Deoarece este un act administrativ fiscal, decizia de res pingere a cererii privind aplicarea regimului derogatoriu de declarare se poate contesta in baza prevederilor cuprinse de la articolul 205 la 209 din Ordonanta Gu ver nului nr. 92/2003, republicata, privind Codul de procedura fiscala, in termen de 30 de zile de la data comuni carii, potrivit prevederilor art. 207 alin. (1) din acelasi act normativ.
Solutionarea contestatiei formulate este de com petenta organelor fiscale emitente a deciziei de respingere.

Riscul nerespectarii conditiilor de aplicare a re gimului derogatoriu

Pe intreaga perioada aprobata a regimului derogatoriu de declarare, organul fiscal este indreptatit sa verifice daca sunt respectate cumulativ toate conditiile impuse de lege pentru aplicarea acestuia.

Nerespectarea conditiilor enumerate conduce implicit la anularea aprobarii primite pentru aplicarea acestui regim de declarare. In baza constatarilor efectuate, organul fiscal competent anuleaza aprobarea acordata si trans mite catre firma in cauza o notificare din care sa rezulte ca inceteaza aplicarea regimului derogatoriu de decla rare a impozitelor, taxelor si contributiilor.
Regimul derogatoriu nu mai este aplicabil incepand cu luna in care nu mai este indeplinita oricare dintre condi tii le cumulative impuse prin lege.

Incetarea regimului de declarare derogatoriu
Regimul derogatoriu inceteaza si dupa expirarea perioa dei pentru care a fost aprobat. Dupa incetarea aplicarii acestui regim, se continua din oficiu regimul de declarare aplicabil anterior ob ti ne rii regimului derogatoriu, fara a interveni modificari in vectorul fiscal. In situatia in care cererea initiala a fost depusa pentru o perioada mai mica de 36 de luni, de exemplu pentru 24 de luni, regimul derogatoriu poate fi acordat pentru inca o perioada de 12 luni, dar numai pe baza de cerere, in conditiile aceleiasi proceduri de acordare.

Termene de depunere a declaratiilor fiscale
Daca un astfel de regim a fost aprobat, nu se depune nicio declaratie in cadrul perioadei aprobate de aplicare a regimului derogatoriu.
Ca exceptie de la aceasta re gula, pentru fractiunile de an fiscal din afara perioadei de aplicare a regi-mului, se depun doar urmatoarele de cla ratii la termenele impuse de lege:
- Declaratie privind impozitul pe profit, cod 101;
- Decont privind accizele, cod 120;
- Decont privind impozitul la titeiul din productia interna, cod 130.

Vector fiscal
Modificarea privind aplicarea regimului de declarare derogatoriu si incetarea aplicarii unui astfel de regim se inscrie in vectorul fiscal al firmei care a solicitat aceasta facilitate.

Nu trebuie confundata notiunea de firma aflata in inactivitate temporara cu firma declarata inactiva d.p.d.v. fiscal. Firmele care se afla in regim derogatoriu de declarare nu sunt considerate inactive si de aceea nu se includ in lista contribuabililor declarati inactivi, care urmeaza un alt regim juridic decat cei cu inactivitate temporara.
Totusi, in ambele situatii, organele fiscale competente pot anula din oficiu inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, atat firmele care figureaza in lista contribuabililor declarati inactivi, cat si firmele aflate in
inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului.
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA se opereaza din prima zi a lunii urmatoare celei in care s-a depus notificarea de incetare temporara a activitatii. Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, firme le respective pot solicita inregistrarea in scopuri de TVA numai daca inceteaza situatia care a condus la scoaterea din evidenta.

Comportamentul contabil si fiscal al unei firme aflate in regim derogatoriu de declarare

Comportamentul contabil
Totusi, desi nu mai realizeaza venituri, in aceasta perioada de nedepunere a declaratiilor fiscale, firma functioneaza, deci exista: are un spatiu de desfasurare a activitatii administrative si financiar-contabile pentru care pla teste chirie, daca este locator sau impozit, daca este pro prietar.
Firma respectiva inregistreaza in continuare cheltuieli de exploatare care trebuie inregistrate in evidenta contabila asa cum se prevede prin Legea contabilitatii.

Aprobarea regimului derogatoriu de declarare va scuteste de anularea temporara a inregistrarii in scopuri de TVA.
Chiar daca nu mai are salariati, firma respectiva poate organiza si conduce evidenta contabila si fiscala pe baza con tractelor de prestari de servicii incheiate cu persoane fi zice sau juridice, autorizate. Contabilitatea trebuie sa asi gure inregistrarea cronologica si sistematica a documentelor justificative privind cheltuielile efectuate si a sumei TVA achitate, completarea si depunerea si tua tiilor financiare anuale sau semestriale.
De asemenea, chiar daca se afla in perioada de inactivitate, orice firma are obligatia sa efectueze inven-tarierea generala a patrimoniului cel putin o data pe an. Inca un motiv in plus sa constatam faptul ca inac-tivitatea temporara a unei firme nu inseamna sistarea activittii financiar-contabile.

Comportamentul fiscal
In perioada de inactivitate temporara se pot realiza venituri de alta natura decat cele aferente obiectului sau de activitate, de exemplu venituri din dobanzi aferente disponibilului din cont. Astfel de situatii conduc implicit la anularea regimului derogatoriu aprobat de catre organul fiscal teritorial, indiferent de marimea veniturilor.
O astfel de situatie poate fi incasarea de venituri sub forma de dobanzi acordate pentru disponibilul existent in conturile bancare, chiar daca suma acestora este neglijabila (1,8 lei; 0,7 lei etc.).

Pentru a evita incasarea unor astfel de venituri neglijabile care reprezinta un impediment pentru obtinerea regimului derogatoriu, depuneti la banca o cerere prin care solicitati fie inchiderea, fie suspendarea contului bancar.

O alta situatie care poate conduce la anularea regimului derogatoriu de declarare poate fi si aceea in care o firma inregistrata in scopuri de TVA a realizat, anterior inregistrarii suspendarii activitatii, o achizitie intracomunitara a unui echipament industrial. Intre timp, bunul respectiv se defecteaza, iar reparatia este suportata de beneficiarul din Romania. Deoarece bunul este in perioada de garantie, iar contravaloarea acestuia nu a fost achitata integral, furnizorul ii acorda cum pa ratorului din Romania o reducere de pret in baza documentului denumit ?credit note?.
Un astfel de document tre buie inregistrat obligatoriu in evidenta contabila si fis cala la data primirii acestuia.

Inregistrarile care se efectueaza sunt:
? d.p.d.v. contabil, prin formula contabila, in negru:
401 = 767
?Furnizori? ?Venituri din sconturi obtinute?

si concomitent, in rosu:

4426 = 4427
?TVA deductibila? ?TVA colectata?

O astfel de inregistrare contabila trebuie efectuata la momentul producerii evenimentului, dovedit prin primirea documentului justificativ ?credit-note?. Practic, in regis trarea contabila nu poate fi amanata dupa expirarea pe rioadei aprobate pentru aplicarea regimului derogatoriu.
? d.p.d.v. fiscal, pe baza jurnalului pentru vanzari si a jurnalului pentru cumparari.

Operatiunea inregistrata d.p.d.v. contabil si fiscal trebuie raportata d.p.d.v. fiscal prin decontul de TVA cod 300 si declaratia informativa trimestriala. Din acest moment al inregistrarii veniturilor din reducerea de pret obtinuta, firma respectiva pierde dreptul de a beneficia de regimul derogatoriu de declarare fiscala. Situatia creata trebuie notificata in scris organului fiscal competent care anuleaza aplicarea regimului derogatoriu cu efect asupra vectorului fiscal. Numai dupa modificarea vectorului fiscal decontul de TVA poate fi operat in fisa sintetica pe platitor.

In situatia in care o firma care a incetat activitatea in anul 2009 nu a obtinut regimul derogatoriu de declarare sau a pierdut acest drept din cauza nerespectarii cumulative a conditiilor impuse prin
O.M.F.P. nr. 1.221/2009, poate solicita pe baza de cerere, depusa pana la data de 25 februarie 2010, schimbarea perioadei fiscale din trimestru in semestru sau an calendaristic.

Aceasta posibilitate este reglementata prin O.M.F.P. nr. 257 din 15 februarie 2007 privind Procedura pentru aprobarea perioadei fiscale semestriale/anuale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA elaborat in baza prevederilor articolului art. 1561 din Codul fiscal si a punctului 80 din normele de aplicare a acestuia.

Aveti posibilitatea sa solicitati drept perioada fiscala:
? semestrul calendaristic, daca in cursul anului 2009 ati realizat operatiuni impozabile pe cel mult trei luni calendaristice dintr-un semestru;
? anul calendaristic, daca in cursul anului 2009 ati realizat operatiuni impozabile pe cel mult sase luni calendaristice.

Pentru obtinerea aprobarii, este necesara prezentarea urmatoarelor documente:
- declaratie pe propria raspundere privind activitatea efectiv desfasurata, cu recomandarea de a anexa si certificatul de inactivitate temporara eliberat de registrul comertului;
- balantele de verificare intocmite pentru anul 2009;
- jurnalul pentru vanzari intocmit pentru fiecare perioa da fiscala aferenta anului 2009;
- alte documente pentru motivarea cererii de schimbare a perioadei fiscale.

Inactivitatea fiscala
O persoana impozabila care se declara in mod voluntar in inactivitate temporara la Registrul comertului nu trebuie confundata cu o firma declarata inactiva fiscal, involuntar din partea sa, dar voluntar declarata de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin ordin emis in acest sens si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

O asemenea persoana impozabila se considera in inac tivitate fiscala.

Lista contribuabililor declarati inactivi fiscal cu prinde informatii referitoare la:
? denumirea contribuabilului;
? codul unic de inregistrare;
? domiciliul fiscal;
? organul fiscal care a intocmit dosarul de declarare ca inactiv;
? data de la care persoana impozabila devine inactiva.
Nu sunt declarati inactivi contribuabilii care se afla in stare de insolventa sau contribuabilii pentru care s-a pronuntat sau a fost adoptata o hotarare de dizolvare.

Conditiile de declarare a unui contribuabil inactiv
Un contribuabil este declarat inactiv daca in de plineste una dintre urmatoarele conditii:
- nu depune nicio raportare fiscala pe parcursul unui semestru calendaristic;
- se sustrage de la efectuarea inspectiei fiscale, fapt dovedit prin declararea unor date informative care nu permit organului fiscal identificarea sediului social;
- organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat.

Dezavantajele resimtite de un contribuabil de clarat inactiv
Pe intreaga perioada de declarare a starii de inactivitate se suspenda:
- avizele, autorizatiile, licentele, acordurile si orice alte acte de functionare si desfasurare a activitatii
obtinute anterior declararii starii de inactivitate;
- procedurile de avizare, autorizare, certificare, licentiere sau alte proceduri similare in curs de derulare la momentul declararii starii de inactivitate;
- operatiunile si procedurile vamale legate de activitatea contribuabilului respectiv. Listele privind contribuabilii inactivi sunt comunicate informatic di rectiilor regionale vamale, birourilor vamale si comisionarilor in vama autorizati.

Nota:
Suspendarea nu presupune:
? prelungirea termenelor pentru care avizele, autorizatiile, licentele, acordurile sau alte acte de functionare sunt acordate;
? amanarea sau exonerarea obligatiilor de plata da torate pentru eliberarea, modificarea sau prelungirea acestora.

Alte dezavantaje:
- anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Anularea produce efecte incepand cu prima zi in care persoana respectiva a fost declarata inactiva fiscal;
- inscrierea acestei stari in cazierul fiscal. Inactivitatea fiscala se inscrie atat in cazierul fiscal al persoanei
juridice declarate inactiva, cat si in ca zierul fiscal al reprezentantilor legali ai acesteia.

?Avantajele? unui contribuabil declarat inactiv

Pe intreaga perioada de declarare a starii de inactivitate:
- se aplica procedurile de administrare fiscala referitoare la gestiunea, controlul si colectarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat;
- nu se transmit notificari pentru nedepunerea declaratiilor fiscale.

Incetarea starii de inactivitate
Incetarea starii de inactivitate are loc numai pe baza de cerere depusa de reprezentantul legal al contri-buabilului declarat inactiv la organul fiscal competent.

Reactivarea unui contribuabil pe baza de cerere este posibila numai daca este indeplinita una din urma-toarele doua conditii:
1. au incetat motivele care au generat declararea starii de ,,contribuabil inactiv?;
2. exista o hotarare judecatoreasca, devenita irevocabila, pentru anularea starii de inactivitate.

Reactivare contribuabil
Reactivarea efectiva are loc numai dupa efectuarea inspectiei fiscale generale, pe baza referatului cu pro punerea de reactivare intocmit de catre echipa de inspectie fiscala si avizat de directorul executiv coordonator si va sta la baza intocmirii Listei contribuabililor reactivati. Inspectia fiscala generala se efec-tueaza pe perioada de prescriptie sau de la ultima inspectie fiscala la solicitarea scrisa a reprezentantului legal al contribuabilului declarat inactiv.
In situatia in care respectivul contribuabil a fost in registrat in scopuri de TVA, dar inregistrarea a fost anu-lata la momentul declararii in stare de inactivitate: la momentul reactivarii, contribuabilul respectiv poate solicita in registrarea in scopuri de TVA.
Reactivarea unui contribuabil declarat inactiv are loc incepand cu data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a ordinului de reactivare emis de Agentia Nationala de Administrare fiscala.

Lista contribuabililor reactivati cuprinde informatii referitoare la:
- denumirea contribuabilului;
- codul unic de inregistrare;
- domiciliul fiscal;
- organul fiscal care a intocmit dosarul de declarare ca inactiv;
- perioada de timp pentru care a fost declarat inactiv.

Riscurile tranzactiilor efectuate cu un contribuabil inactiv sunt urmatoarele:
? un contribuabil inactiv nu mai are dreptul sa mai emi ta facturi sau alte documente similare;
? facturile emise in regim de interdictie nu produc efecte juridice din punct de vedere fiscal, in sensul ca un bun sau un serviciu facturat de catre un contribuabil inactiv nu reprezinta pentru cumparator sau beneficiar cheltuiala deductibila la determinarea profitului impozabil, iar suma TVA inscrisa pe factura emisa nu poate fi dedusa, chiar daca a fost achitata.

In acest sens, prin Codul fiscal se face precizarea ca autoritatile fiscale nu iau in considerare atat tranzactiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv, cat si tranzactde ceiile efectuate de un contribuabil declarat inactiv.
Prin Codul fiscal sunt inserate urmatoarele restrictii pentru tranzactiile derulate cu un contribuabil inactiv al carui certificat de inregistrare fiscala a fost suspendat in baza ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala:
- d.p.d.v. al impozitului pe profit, sunt considerate nedeductibile cheltuielile inregistrate in baza unui
document emis de un contribuabil inactiv (art. 21 alin. (4) lit. r));
- d.p.d.v. al TVA, un contribuabil declarat inactiv poate fi anulat din oficiu din evidenta persoanelor
inregistrate in scopuri de TVA, caz in care suma TVA inscrisa pe o factura se considera eronat colectata, motiv pentru care nu poate fi dedusa de catre un cumparator (pct. 45 alin. (2) lit. b) din normele de aplicare a art. 145 din Codul fiscal).

Pentru a evita producerea unor astfel de riscuri, inainte de efectuarea unei tranzactii, consultati periodic lista contribuabililor de clarati inactivi, publicata pe site www.anaf.ro . Numai dupa aceea decideti daca finalizati sau daca refuzati incheierea tranzactiei.

Comportamentul contabil si fiscal al unei firme aflate in regim de inactivitate fiscala

Comportamentul contabil
Desi organele de inspectie fiscala nu iau in considerare tranzactiile efectuate de catre un contribuabil declarat inactiv se recomanda totusi inregistrarea in evident a contabila a documentelor de achizitie bunuri si servicii efectuate in perioada de inactivitate.
De asemenea, chiar daca se afla in perioada de inactivitate, orice firma are obligatia sa efectueze inven-tarierea generala a patrimoniului, cel putin o data pe an, acesta fiind inca un motiv in plus pentru a demonstra ca nu a realizat operatiuni impozabile.

Comportamentul fiscal
In perioada de declarare a starii de inactivitate, nu este permisa realizarea de achizitii de bunuri, indiferent de faptul ca furnizorii acestora sunt stabiliti in state membre, in state terte sau pe teritoriul national.
De asemenea, nu pot fi realizate nici venituri din activitatea de baza. Din acest motiv nu se pot depune la organul fiscal teritorial raportarile fiscale uzuale.

 ------------------------------------------------------------------------------------------------
Presedinte: George Straton
Director General: Florin Campeanu
Director Economic: Mariana Netoiu
Director Creatie-Productie: Cristina Straton
 
? RENTROP & STRATON

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit pe dividende in 2025. Cui se aplica si termen de plata

    • Dividendele sunt partea din profitul unei companii care este distribuita actionarilor ca urmare a investitiei lor in actiunile firmei respective. Dividendele se pot distribui fie anual, fie trimestrial, cu depunerea bilantului interimar si pentru ele se plateste impozit conform prevederilor legale. Afla din acest articol cat este impozitul pe dividende in 2025 si cine are obligatia de a-l plati la bugetul statului si ce alte taxe se platesc pentru dividende. » citeste mai departe aici

  • Venituri din dividende. Ce obligatii fiscale ai daca incasezi dividende

    • Veniturile din dividende reprezinta o sursa de castig pentru multi investitori, dar si o categorie fiscala care implica responsabilitati legale clare. Daca primesti dividende, este important sa cunosti obligatiile fiscale asociate acestora, inclusiv impozitul pe venit si contributiile sociale, acolo unde este cazul. In acest articol, vom detalia ce taxe trebuie sa plateasca beneficiarii de dividende in 2025, ce termene trebuie respectate si care sunt pasii necesari pentru a ramane in...» citeste mai departe aici

  • Doua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscal

    • Noi impozite au fost introduse prin Legea nr. 290/2024 si Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024, aducand schimbari semnificative pentru contribuabilii din domeniile respective. Este vorba despre obligatii suplimentare pentru institutiile de credit, sub forma unui impozit suplimentar pe cifra de afaceri, precum si pentru persoanele juridice care detin constructii, care vor fi supuse unui impozit pe constructii incepand cu 1 ianuarie 2025. In acest context, ANAF actualizeaza, printr-un...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importante

    • Conform legislatiei in vigoare, asa cum reaminteste si ANAF contribuabililor, data de 20 ianuarie 2025 este termenul limita de depunere a notificarii pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare. Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a notificarii importante Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca, luni 20 ianuarie 2025, este termenul de depunere al urmatoarelor declaratii, in scopul notificarii...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditii

    • Pentru a aplica regimul microintreprinderii si in anul 2025, avand in vedere modificarile legislative recente, firmele trebuie sa indeplineasca mai multe conditii la data de 31 decembrie 2024, asa cum apar in Codul Fiscal. Insa, daca firmele au fost platitoare de impozit pe profit in anii 2023-2024, exista mai multe restrictii cu privire la posibilitatea de a reveni la impozitul pe veniturile micro. Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro In acest sens, este...» citeste mai departe aici

  • Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii

    • Si pentru companiile implicate in transportul de marfa anul 2025 aduce mai multe schimbari. Spre exemplu, au fost amanate sanctiunile pentru nerespectarea cerintelor de transmitere a coordonatelor GPS, pana la 31 martie 2025, oferind astfel mai mult timp operatorilor economici pentru a implementa si testa sistemele necesare. De asemenea, exisa si obligatii legate de dotarea vehiculelor cu sisteme GPS si aplicatii specifice. Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016