Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Revista Romana de Fiscalitate nr. 36, Februarie 2010

22-Dec-2009
3104

Revista Romana de Fiscalitate

Nr. 36, Februarie 2010

Cuprins
  • Facturarea bunurilor livrate unui client dintr-un alt stat membru
  • TVA la recuperarea primei de asigurare obligatorie
  • Evidentierea in decontul de TVA a unei achizitii intracomunitare
  • Operatiune triunghiulara de bunuri
  • Locul de impozitare al serviciilor de consultanta in mangement
  • Dreptul de deducere a TVA aferente platii in rate

Facturarea bunurilor livrate unui client dintr-un alt stat membru

economist Andreea Banu

O societate comerciala inregistrata in scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal, produce umerase pentru un client dintr-un alt stat membru. Clientul din alt stat membru dispune expedierea umerasele unei fabrici de confectii din Romania. Fabrica de confectii utilizeaza umerasele pentru livrarea confectiilor aceluiasi client din alt stat membru.
Poducatorul de umerase poate factura aceste bunuri livrate fara TVA clientului sau din alt stat membru?

Aceste bunuri pot fi facturate fara TVA din Romania numai daca livrarea bunurilor respective ar fi considerata operatiune neimpozabila in Romania pentru ca locul livrarii conform art. 132 din Codul fiscal ar fi in statul membru al clientului sau daca ar fi operatiune scutita de taxa conform art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.



Conform art. 132 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, si pct. 10 alin. (1) din normele metodologice, producatorul de umerase a efectuat o livrare de bunuri care sunt expediate sau transportate de furnizor sau de un tert pentru care locul livrarii se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul.

In sensul art. 132 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, bunurile sunt considerate a fi transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert care actioneaza in numele si in contul unuia dintre acestia, daca ori furnizorul ori cumparatorul este persoana insarcinata sa realizeze transportul. Terta persoana care realizeaza transportul in numele si in contul furnizorului sau al cumparatorului este transportatorul sau orice alta persoana care intervine in numele si in contul furnizorului ori al cumparatorului in realizarea serviciului de transport.

Conform art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, este scutita de taxa o livrare intracomunitara de bunuri catre o persoana care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, daca se justifica scutirea de taxa pe baza urmatoarelor documente prevazute la art. 10 alin. (1) din instructiunile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2222/2006, cu modificarile ulterioare:

a) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, si in care sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;
b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
si, dupa caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.

Pentru ca umerasele livrate nu s-au transportate direct din Romania catre alt stat membru, producatorul de umerase nu are posibilitatea sa aplice scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, neefectuand o livrare intracomunitara de bunuri definita la art. 128 alin. (9) din Codul fiscal, ci o livrare de bunuri obisnuita care trebuie facturata cu TVA din Romania, deoarece clientul din alt stat membru trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania pentru efectuarea transferurilor de bunuri considerate operatiuni asimilate unei livrari intracomunitare de bunuri efectuate cu plata prevazute la art. 128 alin. (10) din Codul fiscal, care chiar daca sunt operatiuni scutite de taxa conform art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, trebuie evidentiate la autoritatile fiscale din Romania cu ajutorul declaratiei recapitulative prevazute la art. 1564 din Codul fiscal si pentru care clientul din alt stat membru trebuie sa solicitate inregistrarea in scopuri de TVA in Romania inaintea efectuarii operatiunii in conformitate cu prevederile art. 153 alin. (5) din Codul fiscal.

Pentru a evita ca operatorii economici sa se inregistreze in scopuri de TVA in mai multe state membre pentru transferuri de bunuri sau pentru achizitii intracomunitare de bunuri asimilate, in cazul in care desfasoara operatiuni pluripartite in cadrul Comunitatii, in Romania sunt implementate masurile de simplificare in domeniul taxei pe valoarea adaugata privind operatiunile pluripartite din Comunitate, legate de lucrari asupra bunurilor mobile corporale, prevazute in anexa nr. 1 la Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1823/2007.

Masurile de simplificare in domeniul taxei pe valoarea adaugata privind operatiunile pluripartite din Comunitate, legate de lucrari asupra bunurilor mobile corporale, prevazute in anexa nr. 1 la Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1823/2007, se aplica daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii prevazute la art. 3 din acest ordin:
a) contractorul principal:

1. este inregistrat in statul sau membru in scopuri de TVA;
2. nu are un cod de inregistrare in scopuri de TVA in statul membru in care sunt realizate efectiv lucrarile asupra bunurilor mobile corporale;
3. transmite codul sau de inregistrare in scopuri de TVA partii/partilor cocontractante;
b) ceilalti operatori economici implicati sunt persoane impozabile din perspectiva TVA;
c) produsele prelucrate se vor intoarce in statul membru al contractorului principal.
In cazul din exemplul nostru contractorul principal este clientul din alt stat membru care trebuie sa fie inregistrat in statul sau membru in scopuri de TVA, sa nu fie inregistrat in scopuri de TVA in Romania unde se realizeaza efectiv lucrarile asupra bunurilor mobile corporale si sa transmita codul sau de inregistrare in scopuri de TVA partii/partilor cocontractante din Romania, respectiv producatorului de umerase si fabricii de confectii. Ceilalti operatori economici implicati, respectiv producatorul de umerase si fabrica de confectii trebuie sa fie persoane impozabile din perspectiva TVA. Confectiile si umerasele trebuie sa ajunga in statul membru al contractorului principal.

In scopul aplicarii masurilor de simplificare, nu se considera loc de sosire locul unei opriri provizorii in vederea efectuarii anumitor lucrari asupra bunurilor, dar se va considera ca locul de sosire este intotdeauna statul membru al contractorului principal. In acest sens, in toate situatiile in care se prevede aplicarea unei scutiri de taxa pentru livrarea intracomunitara de bunuri sau neimpozitarea in Romania a serviciilor conform art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuta din Codul fiscal, care sunt conditionate de dovada ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru, aceasta dovada a transportului va fi prezentata in cadrul termenului prevazut in contract.

In cazul din exemplul nostru, tratamentul fiscal din punctul de vedere al TVA, fara aplicarea masurilor de simplificare ar fi urmatorul:
Livrarea umeraselor clientului din alt stat membru are locul impozitarii in Romania in care incepe transportul, conform art. 132 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, furnizorul din Romania in principiu, trebuie sa aplice TVA din Romania, intrucat bunurile nu se transporta direct in statul membru al clientului.
Fabrica de confectii care executa lucrari asupra bunurilor mobile corporale in beneficiul clientului din alt stat membru care a achizitionat umerasele pentru confectii, bunurile prelucrate fiind transportate in afara Romaniei, efectueaza prestari de servicii ce au locul in statul membru al clientului, care a acordat codul de inregistrare in scopuri de TVA clientului, conform art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuta din Codul fiscal.
Atunci cand, umerasele si confectiile se transporta din Romania in statul membru al clientului, acesta efectueaza un transfer de bunuri in Romania, conform art. 128 alin. (10) din Codul fiscal, pentru care trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, iar acest transfer este scutit de TVA in conditiile art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal. Clientul efectueaza o achizitie intracomunitara asimilata in statul sau membru, conform art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului sau din legislatia altui stat membru.
In cazul din exemplul nostru, tratamentul fiscal din punctul de vedere al TVA, cu aplicarea masurilor de simplificare este urmator:
Se considera ca furnizorul de umerase efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri in Romania catre clientul din alt stat membru, in conditiile art. 128 alin. (9) din Codul fiscal, care este scutita de taxa in conditiile art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau conform echivalentului sau din legislatia altui stat membru.
Clientul umeraselor efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri in statul sau membru, in conditiile art. 1301 alin. (1) din Codul fiscal sau conform echivalentului sau din legislatia altui stat membru.
Fabrica de confectii care a executat lucrarile asupra bunurilor mobile corporale in beneficiul clientului care a achizitionat umerasele pentru bunurile prelucrate care sunt transportate in afara Romaniei, a efectuat o prestare de servicii ce are loc in statul membru al clientului, care a acordat codul de inregistrare in scopuri de TVA a acestuia, conform art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuta din Codul fiscal.
Transportul bunurilor prelucrate din Romania in statul membru al clientului se considera nontransfer in Romania, in conditiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal.
Transportul bunurilor prelucrate din Romania in statul membru al clientului nu se considera o achizitie intracomunitara asimilata realizata de client in statul sau membru, in conditiile art. 128 alin. (12), coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, sau conform echivalentului acestor prevederi din legislatia altui stat membru.
Trebuie retinut ca aplicarea masurilor de simplificare este optionala pentru operatorii economici implicati in operatiuni pluripartite.


****************************

TVA la recuperarea primei de asigurare obligatorie

economist Andreea Banu

Pen tru recuperarea de la utilizatorul unui autoturism in sistem de leasing a primei de asigurare obligatorie (RCA) achitate de societatea de leasing se datoreaza TVA?

Transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing este considerata prestare de servicii conform art. 129 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal.
La pct. 7 alin. (2) din Normele metodologice, se precizeaza ca la sfarsitul perioadei de leasing, daca locatorul/finantatorul transfera locatarului/utilizatorului dreptul de proprietate asupra bunului, la solicitarea acestuia, operatiunea reprezinta o livrare de bunuri pentru valoarea la care se face transferul. Se considera a fi sfarsitul perioadei de leasing si data la care locatarul/utilizatorul poate opta pentru cumpararea bunului inainte de sfarsitul perioadei de leasing, dar nu mai devreme de 12 luni. Se considera a fi sfarsitul perioadei de leasing si data la care locatarul/utilizatorul poate opta pentru cumpararea bunului inainte de sfarsitul perioadei de leasing, dar nu mai devreme de 12 luni, situatie in care valoarea de transfer va cuprinde si suma ratelor care nu au mai ajuns la scadenta, inclusiv toate cheltuielile accesorii facturate odata cu rata de leasing.

Daca optiunea de cumparare a bunului de catre locatar/utilizator se exercita inainte de derularea a 12 luni consecutive de la data inceperii contractului de leasing, respectiv data de la care bunul este pus la dispozitia locatarului/utilizatorului, se considera ca nu a mai avut loc o operatiune de leasing, ci o livrare de bunuri la data la care bunul a fost pus la dispozitia locatarului/utilizatorului.
In cazul prezentat pe perioada derularii contractului de leasing societatea de leasing efectueaza o prestare de servicii utilizatorului, iar la data transferului tittlului de proprietate asupra bunurilor realizeaza o livrare de bunuri.
Conform art. 137 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata pentru livrari de bunuri si prestari de servicii este constituita din tot ceea ce constituie contrapartida obtinuta sau care urmeaza a fi obtinuta de furnizor ori prestator din partea cumparatorului, beneficiarului sau a unui tert, inclusiv subventiile direct legate de pretul acestor operatiuni.
Conform art. 137 alin. (2) din Codul fiscal, baza de impozitare trebuie sa cuprinda impozitele si taxele, daca prin lege nu se prevede altfel, cu exceptia taxei pe valoarea adaugata si cheltuielile accesorii, cum sunt: comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport si asigurare, solicitate de catre furnizor/prestator cumparatorului sau beneficiarului. Cheltuielile facturate de furnizorul de bunuri sau de prestatorul de servicii cumparatorului, care fac obiectul unui contract separat si care sunt legate de livrarile de bunuri sau de prestarile de servicii in cauza, se considera cheltuieli accesorii.
Se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata pentru livrari de bunuri si prestari de servicii orice cheltuieli cu impozitele si taxele datorate de o persoana impozabila in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, daca nu sunt incluse in pret si sunt recuperate de la clienti prin refacturare, precum si orice cheltuieli accesorii efectuate de persoana care realizeaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, chiar daca fac obiectul unui contract separat, dar se se solicta sa fie platite de client. Cheltuielile accesorii nu reprezinta o tranzactie separata, ci fac parte componenta din pretul livrarii/prestarii de care sunt legate, urmand aceleasi reguli referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile, ca si livrarea/prestarea de care sunt legate.
In exemplul nostru societatea de leasing fiind proprietarul juridic al autoturismului transmis in folosinta utilizatorului in cadrul contractului de leasing reprezentand o prestare de servicii, achitand prima de asigurare a efectuat o cheltuiala accesorie acestui serviciu neinclusa in rata de leasing, care daca se recupereaza de la utilizator prin refacturare se supune taxei pe valoarea adaugata, deoarece se cuprinde in baza de impozitarea serviciului prestat (de inchiriere de bunuri in cadrul unui contract de leasing), conform art. 137 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.


****************************

Evidentierea in decontul de TVA a unei achizitii intracomunitare

economist Marian Ciocarlan

O societate comerciala, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal a cumparat dintr-un magazin din Spania marfuri (imbrcaminte) in vederea comercializarii prin magazinele sale, in Romania . Magazinul din Spania a emis factura cu TVA din Spania pe numele societatii comerciale romane, chiar daca aceasta a furnizat magazinului codul sau de inregistrare in scopuri de TVA din Romania .

Societatea din Romania poate face dovada transportului bunurile din Spania in Romania, a solicitat la autoritatea fiscala din Spania restituirea TVA din factura, dar autoritate fiscala a conditionat restituirea taxei, de depunerea in copie a decontului de TVA (formularul 300) si a declaratiei recapitulative (formularul 390).
Se datora TVA in Romania pentru achizitie? Aceasta achizitie trebuia declarata in decontul de TVA? Trebuia intocmita si depusa declaratia recapitulativa?

Conform art. 1301 alin. (1) din Codul fiscal, se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor. Respectiv daca in statul membru din care incepe expedierea sau transportul bunurilor are loc o livrare intracomunitara de bunuri, intr-un alt stat membru are loc o achizitie intracomunitara de bunuri in functie de locul acestei operatiuni stabilit conform prevederilor de la art. 1321 din Codul fiscal.
Conform art. 1321 alin. (2) din Codul fiscal, in cazul achizitiei intracomunitare de bunuri, altele decat mijloace de transport noi sau produse accizabile, daca cumparatorul ii comunica furnizorului un cod de inregistrare in scopuri de TVA valabil, emis de autoritatile unui stat membru, altul decat cel in care are loc achizitia intracomunitara, locul respectivei achizitii intracomunitare se considera in statul membru care a emis codul de inregistrare in scopuri de TVA.
Conform art. 1321 alin. (1) din Codul fiscal, locul unei achizitii intracomunitare de bunuri este intotdeauna in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor. In cazul in care, conform art. 1321 alin. (2) din Codul fiscal, cumparatorul furnizeaza un cod de inregistrare in scopuri de TVA dintr-un alt stat membru, decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, se aplica reteaua de siguranta, respectiv achizitia intracomunitara se considera ca are loc si in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.
Urmarind asigurarea unei aplicari unitare a sistemului de TVA in toate statele membre, mai ales in ceea ce priveste persoana obligata la plata taxei, livrarea de bunuri si prestarea de servicii si locul livrari si prestarii, a fost adoptat Regulamentul nr. 1777/2005 al Consiliului Comunitatii Europene de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 77/388/CEE privind sistemul comun de taxa pe valoarea adaugata (Directiva a VI ?a).
In cazul achizitiei intracomunitare de bunuri, la adoptarea regulamentului s-a avut in vedere ca dreptul statului membru de achizitie de a impozita tranzactia trebuie sa ramana neafectat de tratamentul din alt stat membru aplicat tranzactiei respective in ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata.
Astfel, conform art. 21 din Regulamentul CEE nr. 1777/2005 ?In cazul in care a avut loc o achizitie intracomunitara de bunuri, in sensul articolului 28a din Directiva 77/388/CEE, statul membru in care se incheie expeditia sau transportul isi exercita competenta de impozitare, indiferent de tratamentul TVA aplicat tranzactiei in statul membru in care a inceput expeditia sau transportul.
Orice cerere a unui furnizor de bunuri de corectare a taxei facturate de acesta si declarate de acesta statului membru in care a inceput expeditia sau transportul bunurilor este tratata de statul respectiv in conformitate cu propria legislatie nationala.?
Conform art. 1381 din Codul fiscal, baza de impozitare pentru achizitiile intracomunitare de bunuri se stabileste pe baza acelorasi elemente utilizate conform art. 137 pentru determinarea bazei de impozitare in cazul livrarii acelorasi bunuri in interiorul tarii.
Baza de impozitare cuprinde si accizele platite sau datorate in alt stat membru decat Romania de persoana care efectueaza achizitia intracomunitara, pentru bunurile achizitionate. In cazul in care accizele sunt rambursate persoanei care efectueaza achizitia intracomunitara in statul membru in care a inceput expedierea sau transportul bunurilor, baza de impozitare a achizitiei intracomunitare efectuate in Romania se reduce corespunzator.
In sensul art. 1381 din Codul fiscal, baza de impozitare a achizitiei intracomunitare este egala cu baza de impozitare a livrarii intracomunitare efectuate in alt stat membru, care cuprinde elementele prevazute la art. 137 alin. (2) din Codul fiscal si nu cuprinde elementele prevazute la art. 137 alin. (3) din Codul fiscal, si/sau, dupa caz, se ajusteaza in conformitate cu prevederile art. 138 din Codul fiscal. Cheltuielile de transport se cuprind in baza impozabila a bunurilor achizitionate intracomunitar numai daca transportul este in sarcina vanzatorului sau pentru partea din transport care este in sarcina vanzatorului.
In cazul nostru, in conformitate cu prevederile art. 21 din Regulamentul nr. 1777/2005 al Consiliului Comunitatii Economice Europene, achizitia intracomunitara de bunuri efectuata in Romania trebuie impozitata in Romania conform art. 126 alin. (3) lit. a) coroborat cu art. 1321 alin. (1) si art. 151 din Codul fiscal.
Conform art. 1381 din Codul fiscal, baza de impozitare a achizitiei intracomunitare efectuate in Romania este baza de impozitare a livrarii intracomunitare efectuate in alt stat membru (in Spania), care cuprinde elementele prevazute la art. 137 alin. (2) din Codul fiscal, respectiv taxa pe valoarea adaugata facturata de magazinul din Spania si achitata de cumparatorul din Romani, pentru ca exceptia prevazuta la art. 137 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, se refera numai la taxa pe valoarea adaugata datorata in Romania. Pentru determinarea bazei de impozitare se utilizeaza cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din data la care intervine exigibilitatea taxei pentru achizitia intracomunitara de bunuri conform art. 135, respectiv din data cumpararii bunurilor si emiterii facturii.
Achizitia intracomunitara de bunuri trebuia evidentiata in decontul de TVA prevazut la art. 1562 din Codul fiscal, la randul 4 si la randul 15 ?Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)?, si trebuia intocmita si depusa declaratia recapitulativa privind achizitiile intracomunitare de bunuri prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal (formularul 390).
Conform art. 157 alin. (2) din Codul fiscal, persoana impozabila inregistrata conform art. 153 are dreptul sa evidentieze taxa aferenta achizitiilor intracomunitare in decontul prevazut la art. 1562, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 ? 1471, deci nu achita efectiv taxa la organelle fiscal conform art. 157 alin. (1) din Codul fiscal.

****************************

Operatiune triunghiulara de bunuri

Autor consultant fiscal, expert contabil Irina Coma

O societate comerciala inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, achizitioneaza bunuri de la un furnizor din Ungaria. Bunurile achizitionate se prelucreaza in Ungaria si se livreaza unui client din Slovacia.
In Romania se realizeaza o achizitie intracomunitara de bunuri? O achizitie intracomuniara in cadrul operatiunii triunghiulare? Trebuie societatea romana sa se inregistreze in scopuri de TVA in Ungaria?


Conform art. 1301 alin. (1) din Codul fiscal, se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor. Respectiv daca in statul membru din care incepe expedierea sau transportul bunurilor are loc o livrare intracomunitara de bunuri, intr-un alt stat membru are loc o achizitie intracomunitara de bunuri in functie de locul acestei operatiuni stabilit conform prevederilor de la art. 1321 din Codul fiscal.
Conform art. 1321 alin. (2) din Codul fiscal, in cazul achizitiei intracomunitare de bunuri, altele decat mijloace de transport noi sau produse accizabile, daca cumparatorul ii comunica furnizorului un cod de inregistrare in scopuri de TVA valabil, emis de autoritatile unui stat membru, altul decat cel in care are loc achizitia intracomunitara, locul respectivei achizitii intracomunitare se considera in statul membru care a emis codul de inregistrare in scopuri de TVA.
Conform art. 1321 alin. (1) din Codul fiscal, locul unei achizitii intracomunitare de bunuri este intotdeauna in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor. In cazul in care, conform art. 1321 alin. (2) din Codul fiscal, cumparatorul furnizeaza un cod de inregistrare in scopuri de TVA dintr-un alt stat membru, decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, se aplica reteaua de siguranta, respectiv achizitia intracomunitara se considera ca are loc si in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.
Prin urmare daca clientul roman a comunicat codul sau de inregistrare in scopuri de TVA din Romania furnizorului din Ungaria se poate vorbi de o achizitie intracomunitara de bunuri avand locul si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor si in Romania. Numai ca bunurile achizitionate din Ungaria de clientul roman nu sunt transportate direct in Slovacia in starea in care au fost cumparate, fiind prelucrate de un prestator din Ungaria astfel incat bunurile expediate sau transportate in Slovacia sunt cele rezultate in urma prelucrarii, altele decat cele achizitionate de la furnizorul din Ungaria.

In acesta situatie se considera ca furnizorul din Ungaria a efectuat o livrare obisnuita, iar clientul roman a efectuat o achizitie de bunuri obisnuita in Ungaria in vederea prelucrarii acestora de catre un prestator din Ungaria. Livrarea intracomunitara a bunurilor rezultate in urma prelucrarii este efectuata de clientul roman in Ungaria urmata de achizitie intracomunitara efectuata in Slovacia. Daca in Ungaria nu se aplica masurile de simplificare de TVA similare celor din Romania aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1823/2007, in care clientul roman desfasoara operatiuni pluripartite in cadrul Comunitatii, acesta trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Ungaria pentru efectuarea transferului de bunuri, operatiune asimilata unei livrari intracomunitare de bunuri efectuate cu plata.
Deoarece clientul din Slovacia nu cumpara aceleasi bunuri care au fost vandute de catre furnizorul din Ungaria nu se realizeaza operatiune triunghiulara, care este definita la art. 126 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal si pct. 2 alin. (13) din normele metodologice, respectiv nu se realizeaza o livrare de bunuri efectuata de catre un furnizor care este inregistrat in scopuri de TVA in primul stat membru catre un cumparator revanzator care este inregistrat in scopuri de TVA in al doilea stat membru, altul decat cel din care incepe transportul efectiv al bunurilor, si care este urmata de livrarea acelorasi bunuri de catre cumparatorul revanzator catre beneficiarul livrarii, care este inregistrat in scopuri de TVA in al treilea stat membru, daca se indeplinesc urmatoarele conditii:
a) bunurile sunt expediate sau transportate direct din primul stat membru al furnizorului catre al treilea stat membru al beneficiarului livrarii; si
b) relatia de transport al bunurilor, din primul stat membru in al treilea stat membru, trebuie sa existe intre furnizor si cumparatorul revanzator, oricare dintre acestia putand fi responsabil pentru transportul bunurilor, in conformitate cu conditiile Incoterms sau in conformitate cu prevederile contractuale. Daca transportul este realizat de beneficiarul livrarii, nu sunt aplicabile masurile de simplificare pentru operatiuni triunghiulare.
Achizitia de bunuri efectuata in Ungaria este neimpozabila in Romania si va fi evidentiata in decontul de TVA care se depune in Romania la randul 21 ?Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile?.
Livrarea intracomunitara de bunuri cu plata sau transferul de bunuri (operatiune asimilata livrarii intracomunitare de bunuri efectuate cu plata) din Ungaria trebuie evidentiata in decontul de TVA care se depune in Romania la randul 3 ?Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal?.


****************************

Locul de impozitare al serviciilor de consultanta in mangement

economist Marian Ciocarlan

O societate comerciala inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, a contractat servicii de consultanta in management cu o societate din Franta.
Unde este locul de impozitare al acestor servicii inainte si dupa 1 ianuarie 2010?

 

Pana la data de 1 ianuarie 2010, conform art. 133 alin. (2) lit. g) pct. 5 din Codul fiscal, pentru serviciile consultantilor, inginerilor, juristilor si avocatilor, contabililor si expertilor contabili, ale birourilor de studii si alte servicii similare locul prestarii este considerat a fi locul unde clientul caruia ii sunt prestate serviciile este stabilit sau are un sediu fix, cu conditia ca respectivul client sa fie o persoana impozabila actionand ca atare, stabilita sau care are un sediu fix in Comunitate, dar nu in acelasi stat cu prestatorul.
In situatia din exemplul nostru in care serviciile de management sunt de consultanta, clientul este din Franta si fiind o societate comerciala este o persoana impozabila actionand ca atare, stabilita in Comunitate, inregistrarea in scopuri de TVA a clientului neavand importanta, sunt aplicabile prevederile art. 133 alin. (2) lit. g) pct. 5 din Codul fiscal.
Conform art. 133 alin. (2) lit. g) pct. 5 din Codul fiscal, prestatorul roman efectueaza o prestare de servicii pentru care locul prestarii este considerat a fi in Franta, pentru care va emite factura fara TVA cu mentiunea ?neimpozabila in Romania?. In decontul de TVA operatiunea se evidentiaza la randul 3 ?Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal?.
Dupa 1 ianuarie 2010, conform prevederilor art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat si completat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2009, cu aplicabilitate incepand cu data de 1 ianuarie 2010, locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.
In situatia in care serviciile pentru care se aplica prevederile art 133 alin.(2) din Codul fiscal care sunt prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Comunitatii, sau, dupa caz, sunt prestate de prestatori stabiliti in alte state membre catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Romaniei, se numesc servicii intracomunitare. Serviciile pentru care se aplica prevederile art 133 alin.(2) din Codul fiscal care sunt prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Comunitatii, se declara in declaratia recapitulativa conform prevederilor art. 1564 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal.
In cazul serviciior pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de persoane impozabile stabilite in Romania, atunci cand beneficiarul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru, si serviciul este prestat catre sediul activitatii economice sau un sediu fix, aflate in alt stat membru decat Romania, prestatorul trebuie sa faca dovada ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in Comunitate.

Se considera ca aceasta conditie este indeplinita atunci cand beneficiarul comunica prestatorului o adresa a sediului activitatii economice, sau, dupa caz, a unui sediu fix, din Comunitate, precum si un cod valabil de TVA atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, inclusiv in cazul persoanelor juridice neimpozabile care sunt inregistrate in scopuri de TVA.

Se considera ca prestatorul a actionat de buna credinta, in ceea ce priveste stabilirea faptului ca beneficiarul sau este o persoana impozabila, atunci cand a obtinut confirmarea validitatii codului valabil de TVA atribuit beneficiarului sau de autoritatile fiscale din alt stat membru prin intermediul procedurilor de securitate existente la nivel comunitar.
Daca beneficiarul, care este stabilit in alt stat membru decat Romania, nu comunica un cod valabil de TVA, si/sau prestatorul nu obtine validitatea codului de TVA al clientului sau, se va considera ca prestarea de servicii este realizata catre o persoana neimpozabila aplicandu-se celelalte reguli prevazute de art. 133, in functie de natura serviciului.
Totusi, in situatia in care, ulterior emiterii facturii de catre prestator, beneficiarul comunica un cod valabil de TVA atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, prestatorul va aplica prevederile art. 133 alin.(2) din Codul fiscal, respectiv va considera ca operatiunea nu este impozabila in Romania, fiind impozabila la locul unde este stabilit beneficiarul, daca beneficiarul poate face dovada ca avea calitatea de persoana impozabila in momentul in care taxa a devenit exigibila. Dovada trebuie sa constea intr-o confirmare oficiala a autoritatii fiscale din statul membru in care beneficiarul este stabilit. In cazul reconsiderarii locului prestarii serviciului, prestatorul aplica prevederile art. 159 din Codul fiscal referitoare la corectarea facturii.
Prestarile de servicii efectuate conform art. 133 alin.(2) catre beneficiari persoane impozabile stabilite in Comunitate, denumite prestari de servicii intracomunitare, pentru care locul este in afara Romaniei vor fi evidentiate in jurnalul pentru vanzari separat.
In cazul serviciilor intracomunitare prestate de persoane impozabile stabilite in Romania catre persoane impozabile stabilite in alte state membre, in scopul declararii unitare la nivel comunitar a acestor servicii, se considera ca exigibilitatea nu intervine in situatia in care factura este emisa inainte de prestarea serviciului sau inainte de incasarea unui avans.
In factura in loc de TVA nu se va face mentiunea ?neimpozabil in Romania?, ci o trimitere la prevederea din Codul fiscal, respectiv la ?art. 133 alin. (2) din Codul fiscal?.


****************************

Dreptul de deducere a TVA aferente platii in rate

Autor consultant fiscal, expert contabil Irina Coma

Pentru TVA aferenta platii in rate a valorii reziduale a achizitionarii unui vehicul in sistem de leasing se exercita dreptul de deducere?

Transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing este considerata prestare de servicii conform art. 129 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal. La sfarsitul perioadei de leasing, daca locatorul/finantatorul transfera locatarului/utilizatorului dreptul de proprietate asupra bunului, la solicitarea acestuia, operatiunea reprezinta o livrare de bunuri pentru valoarea la care se face transferul. Se considera a fi sfarsitul perioadei de leasing si data la care locatarul/utilizatorul poate opta pentru cumpararea bunului inainte de sfarsitul perioadei de leasing, dar nu mai devreme de 12 luni, situatie in care valoarea de transfer va cuprinde si suma ratelor care nu au mai ajuns la scadenta, inclusiv toate cheltuielile accesorii facturate odata cu rata de leasing. Daca optiunea de cumparare a bunului de catre locatar/utilizator se exercita inainte de derularea a 12 luni consecutive de la data inceperii contractului de leasing, respectiv data de la care bunul este pus la dispozitia locatarului/utilizatorului, se considera ca nu a mai avut loc o operatiune de leasing, ci o livrare de bunuri la data la care bunul a fost pus la dispozitia locatarului/utilizatorului.
Conform art. 1341 alin. (1) din Codul fiscal, faptul generator intervine la data livrarii bunurilor sau la data prestarii serviciilor.
Conform art. 1342 alin. (2) din Codul fiscal, exigibilitatea taxei este anticipata faptului generator daca factura se emite inainte de data la care intervine faptul generator sau contravalorea bunului livrat sau a serviciului prestat se incaseaza inainte de data la care intervine faptul generator.
Conform art. 145 alin. (1) din Codul fiscal, dreptul de deducere ia nastere la momentul exigibilitatii taxei.
Conform acestor prevederi dreptul de deducere a taxei aferente valorii reziduale a vehiculului platite in rate este deductibila la data scadentei fiecarei rate, se evidentiaza in decontul de TVA la randul 18 ?Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%? si se cuprinde in ?Totalul taxei deductibile? (randul 22), dar nu se preia la randul 23 ?Subtotal taxa dedusa conform art. 145 si art. 1451, daca vehiculul este destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kilograme si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, si nu se incadreaza la exceptii pentru care limitarile speciale ale dreptului de deducere nu se aplica, aplicandu-se regulile generale de deducere. In categoria vehiculelor exceptate de la limitarile speciale ale dreptului de deducere aplicate in perioada 1 mai 2009 - 31 decembrie 2010 se inscriu: vehiculele utilizate in scop comercial, respectiv in vederea revanzarii, vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi, vehiculele utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si 3 de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca.
Potrivit art. 1451 din Codul fiscal, TVA aferente achizitiei unui vehicul se deduce numai in cazul in care se poate dovedi utilizarea exclusiva pe categoriile exceptate. Daca un vehicul este utilizat partial pentru activitatile exceptate si partial pentru activitati care nu se regasesc la exceptiile stipulate de lege, nu se beneficiaza de deducerea TVA aferente achizitiei acestuia.
Limitarile speciale ale dreptului de deducere conform art. 1451 din Codul fiscal nu sunt aplicabile ratelor de leasing platite de utilizatori societatilor de leasing pe perioada derularii contractelor de leasing, intrucat acestea reprezinta din punct de vedere al TVA prestari de servicii in sensul art. 129 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, dar se aplica pentru valoarea la care se face transferul dreptului de proprietate la sfarsitul contractului de leasing, aceasta fiind considerata o livrare de bunuri, chiar daca valoarea la care se face transferul se plateste in rate.

****************************

ISSN: 1842-8029

? RENTROP & STRATON ? Toate drepturile rezervate. Nicio parte din aceasta lucrare nu poate fi reprodusa, arhivata sau transmisa sub nicio forma si prin niciun fel de mijloace, mecanice sau electronice, fotocopiere, inregistrare audio sau video, fara permisiunea in scris din partea editorului. Autorii sau editorii nu sunt responsabili pentru nicio pierdere ocazionata vreunei persoane fizice sau juridice care actioneaza sau se abtine de la actiuni ca urmare a citirii materialelor publicate in aceasta lucrare.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii

    • Plafoanele de incasari si plati au fost modificate ultima data prin OUG 115/2023, si le vom reda in continuarea articolului pe cele care se aplica in anul 2025. Dar ce amenzi se dau pentru nerespectarea legii? Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii Pentru nerespectarea legii amenzile sunt de 25% din suma care depaseste plafoanele( le vom reda mai jos). De asemenea, se aplica amenzi intre 15.000 lei si 20.000 lei pentru acordarea de avantaje...» citeste mai departe aici

  • Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025

    • In urma implementarii sistemului RO e-TVA, prin care se va gestiona mai usor TVA-ului firmelor, atat pentru eficientizarea administrarii lui, cat si pentru reducerea evaziunii fiscale, a aparut obligativitatea contribuabililor de a raspunde, atunci cand o primesc de la ANAF, la Notificarea de conformare e -TVA. Iar din anul 2025, se aplica mai multe schimbari in privinta ei. Reamintim ca in situatia in care se identifica diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul...» citeste mai departe aici

  • Rezerva legala. Cand se constituie, cum se calculeaza si studii de caz practice

    • Rezerva legala este un instrument financiar esential pentru protejarea stabilitatii economice a unei companii, avand scopul de a acoperi eventualele pierderi sau de a sustine activitatea in perioade dificile. In acest articol, vom analiza conditiile in care trebuie sa fie constituita rezerva legala, modul de calcul, precum si cateva studii de caz utile care ajuta la intelegerea aplicarii corecte a reglementarilor legale in vigoare. » citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raport de repartizare active si reglementari cheie

    • Raportul de repartizare a activelor unei companii este un document esential care ofera o evidenta clara si detaliata a modului in care sunt alocate bunurile si resursele companiei catre actionari sau alte parti interesate. In acest articol vom oferi un model de raport de repartizare a activelor, vom analiza situatiile in care este necesar un astfel de raport si vom prezenta reglementarile legislative cu privire la intocmirea documentului. » citeste mai departe aici

  • Accize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acesta

    • Nici accizele nu au scapat modificarilor fiscale si contabile de mare impact care se vor aplica incepand cu anul acesta. Au aparut modificari in privinta lor, in special prin OUG 138/2024, publicat recent in Monitor. Guvernul a oficializat OUG nr. 138/2024, care introduce o serie de modificari importante in Codul fiscal, pentru platitorii de accize, cu scopul de a spori conformarea fiscala si de a combate riscurile asociate eludarii prevederilor legale. Dintre acestea, cele mai relevante...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016