
Atentie contabili!
Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz
| |
Nr. 37, Martie 2010 | |
| |
Impozitarea veniturilor din cedarea titlurilor de plasamenteconomist Andreea Banu O asociere de persoane fizice (practicieni in insolventa) obtine venituri din activitati independente in sistem real, isi conduce evidentele contabile conform Ordinului nr. 1.040/2004 si evidentele fiscale in conformitate cu art. 48 Cod Fiscal si urmatoarele. Asociatii au inteles ca pe asociere sa efectueze plasamente pe piata de capital, in loc sa distribuie venitul net al activitatii independente catre ei si sa plaseze pe aceasta piata in nume propriu (mentionez ca in anul achizitiei, aceste operatiuni au fost considerate plasamente, nu au fost tratate ca si cheltuiala, deci nu au diminuat venitul brut, nediminuand baza de calcul a impozitului). ![]() Agricultura Noutati fiscal-contabile Monografii contabile specifice ![]() Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic ![]() Manual de politici contabile - Stick USB Diferenta este venit impozabil/pierdere fiscala ce va fi luata in calcul la stabilirea venitului net din activitatea independenta pe anul 2009-baza de calcul pentru impozitul din activitati independente? Aceasta asociere isi desfasoara activitatea in conformitate cu Ordonanta 86/2006, impunerea realizandu-se la nivelul fiecarei persoane fizice membra a asocierii. Daca nu, aceasta pierdere poate fi recuperata la nivel de persoana fizica prin depunerea in 15 mai 2010 a declaratiei de venit realizat pe anul 2009 (formular 200)? Codul fiscal include in categoria veniturilor din activitati independente si veniturile realizate din profesii libere intr-o forma de asociere. Regulile privind impunerea veniturilor realizate in cadrul asocierilor de persoane fizice care nu dau nastere unei persoane jurdice sunt cuprinse in Capitolul XI din Titlul III din Codul fiscal. Prevederile acestui capitol trebuie privite in corelatie cu regulile de determinare a venitului net din activitati independente si cu cele privind determinarea venitului net anual impozabil si a impozitului pe venitul net anual. In materie de impozit pe venitul persoanelor fizice, perioada impozabila este anul fiscal ce corespunde anului calendaristic, supus impozitului pe venit fiind persoana fizica pentru venitul impozabil realizat. Venitul anual sau pierderea anuala, realizate in cadrul asocierii, se distribuie asociatilor, proportional cu cota procentuala de participare corespunzatoare contributiei, conform contractului de asociere. Indiferent daca venitul net realizat la nivelul asocierii ramane la asociatie acesta se considera tot distribuit si va fi inclus in declaratiile de venit ale asociatilor, asemenea cazului in care este pus la dispozitie asociatilor. Asociatul desemnat sa raspunda pentru indeplinirea obligatiilor asociatiei fata de autoritatile publice, conform prevederilor art. 86 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal are obligatia sa determine venitul net sau pierderea obtinuta in cadrul asociatiei, precum si distribuirea venitului net sau a pierderii pe asociati si sa completeze si sa depuna aceasta declaratie pentru fiecare an fiscal. Asadar in cazul prezentat de dumneavoastra, indiferent daca venitul net al asocierii nu a fost distribuit catre asociati, acesta se considera distribuit, cu atat mai mult cu cat a fost pus la dispozitia asociatilor. Plasamentele efectuate in nume propriu de catre fiecare asociat au generat castig sau pierdere care va fi a fiecarei persoane fizice in parte, ne avand legatura cu venitul net din asociere. Intrucat plasamentele nu au influentat venitul net la nivel de asociere in anul in care au fost efectuate, venitul net anual al asocierii trebuia considerat drept distribuit pe fiecare asociat potrivit cotelor de participare in asociere. Asociatii sunt cei supusi obligatiei de declarate a venitului net ce le revine din asociere si la plata impozitului pe venitul din activitati independente. In masura in care plasamentele sunt realizate in nume propriu de fiecare persoana fizica, ele reprezinta venituri ale persoanei fizice supuse impozitului potrivit Capitolului V ? Venituri din investitii din Titlul III din Codul fiscal si nu pot reprezenta cheltuieli deductibile la nivelul asocierii. Castigul net anual din titluri de valoare se determina ca diferenta intre castigurile si pierderile inregistrate in cursul anului respectiv, ca urmare a tranzactionarii titlurilor de valoare. Castigul net anual se declara in formularul 200 - Declaratie privind venitul realizat. In acest sens, persoanele fizice care in anul de raportare au realizat castiguri/pierderi din tranzactionarea titlurilor de valoare evidentiaza distinct, in declaratia 200, pierderea neta anuala din transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de valoare detinute mai mult de 365 de zile, precum si pierderea neta anuala din transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de valoare detinute mai putin de 365 de zile, inclusiv. Pierderile rezultate din tranzactionarea titlurilor de valoare, inregistrate in cursul anului fiscal, se compenseaza la sfarsitul anului fiscal cu castigurile de aceeasi natura realizate din tranzactionarea titlurilor de valoare in cursul anului respectiv. Daca in urma acestei compensari rezulta o pierdere anuala, incepand cu pierderea anuala a anului fiscal 2010, aceasta se reporteaza numai in anul urmator. Subliniem ca pierderea anuala inregistrata in anul fiscal 2009 nu se reporteaza, constituind pierdere definitiva a contribuabilului. ********************************************* Deductibilitatea cheltuielilor la vanzarea unui mijloc de transportAutor consultant fiscal, expert contabil Irina Coma Am vandut un mijloc de transport si as dori sa fiu sigura daca valoarea neamortizata fiind mai mare decat cea amortizata intra la cheltuieli deductibile sau nedeductibile? Am inteles ca sunt deductibile, dar care este temeiul legal? Care sunt inregistrarile contabile?
********************************************* Obligatii declarative in cazul lichidarii unei SRLeconomist Marian Ciocarlan In cazul lichidarii unei S.R.L. microintreprindere, cum se calculeaza datoriile la stat, atat din punct de vedere al societatii cat si din cel al persoanelor fizice (asociati), avand in vedere ca la lichidare activele societatii au fost distribuite acestora prin Hotarare AGA ? 1. Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie; 2. a) intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze si care aplica Reglementarile contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate; b) intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze si care aplica Reglementarile contabile simplificate, armonizate cu directivele europene. 3. Stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale; 4. Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.); 5. Achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti; 6. Stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere); 7. Calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe dividende in urma actiunii de dizolvare/lichidare; 8. Intocmirea bilantului de partaj, in conformitate cu formatele prevazute la pct. 2; 9. Efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de: a) prevederile statutului si/sau ale contractului de societate; b) hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale; c) cota de participare la capitalul social. Partajul consta in impartirea capitalului propriu (activului net), rezultat din lichidare, intre actionarii sau asociatii societatii comerciale. Potrivit revederilor punctului 14 din Titlul IV al Normei de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, la calculul impozitului pe venit datorat de microintreprinderile care isi inceteaza existenta in urma operatiunilor de divizare, dizolvare sau lichidare nu sunt impozitate: rezervele constituite din profitul net, rezervele constituite din diferente de curs favorabil aferente capitalului social in devize sau disponibilului in devize, precum si sumele aferente unor reduceri ale cotei de impozit pe profit, repartizate ca surse proprii de finantare pe parcursul perioadei de functionare, potrivit legii, pentru societatile care pe parcursul perioadei de functionare au fost si platitoare de impozit pe profit. Cu privire la distribuirea activelor catre actionari, aceasta se va efectua in cadrul operatiunilor de valorificare a elementelor de activ, fiind asimilata cu o vanzare de active catre actionari. In ceea ce priveste taxa pe valoare adaugata, in conformitate cu art. 128 alin. (5) din Codul fiscal, orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, persoane neimpozabile, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile, constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial. Astfel, inainte de incheierea lichidarii, societatea care se dizolva colecteaza si vireaza TVA-ul calculat la valorea net contabila a activelor distribuite catre asociatii persoane fizice daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial. In conformitate cu art. 67 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice se impune cu o cota de 16%, impozitul fiind final. Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa se vireaza pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori. Daca lichidarea se prelungeste peste durata unui exercitiu financiar, lichidatorii sunt obligati sa intocmeasca situatiile financiare anuale. Societatea comerciala trebuie sa intocmeasca si sa depuna la organul fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrata ca platitor de impozite si taxe urmatoarele:
In conformitate cu art. 83 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, asociatii, persoane fizice, nu au nicio obligatie declarativa pentru veniturile sub forma de dividende, impozitul calculat si retinut fiind impozit final. ********************************************* Obligatii declarative si fiscale in cazul fuziunii a doua SRL-uriAutor consultant fiscal, expert contabil Irina Coma In cazul fuziunii a doua SRL microintreprinderi, una o absoarbe pe cealalta, ce obligatii fiscale apar si ce declaratii se depun? Fuziunea este operatiunea prin care doua sau mai multe societati comerciale hotarasc separat transmiterea elementelor de activ si de pasiv la una dintre societati sau infiintarea unei noi societati comerciale in scopul comasarii activitatilor. Aceasta are ca efect dizolvarea, fara lichidare a societatilor comerciale care isi inceteaza existenta, si transmiterea universala a elementelor lor de activ si de pasiv catre societatea sau societatile comerciale beneficiare, in starea in care se afla la data fuziunii. Norma metodologica privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si tratamentul fiscal al acestora, aprobata prin Ordinul Ministerului Finantelor nr. 1.376/2004 stabileste Operatiunile ce se efectueaza cu ocazia fuziunii prin absorbtie precum si tratamentul fiscal al acestora. Astfel, operatiunile cu ocazia fuziunii prin absorbtie presupun urmatoarele etape: 2. Intocmirea situatiilor financiare inainte de fuziune de catre societatile comerciale care urmeaza sa fuzioneze. 3. Evaluarea globala a societatilor. Determinarea aportului net. 4. Determinarea raportului de schimb al actiunilor sau al partilor sociale, pentru a acoperi capitalul societatilor comerciale absorbite. 5. Determinarea numarului de actiuni sau de parti sociale de emis pentru remunerarea aportului net de fuziune. 6. Evidentierea in contabilitatea societatilor a operatiunilor efectuate cu ocazia fuziunii. Din punct de vedere fiscal, se retin urmatoarele aspecte, in conformitate cu art. 27 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal:
Obligatii declarative: ********************************************* Modul de inregistrare in contabilitate a sumelor reprezentand creditari de societati de catre asociat.Autor consultant fiscal, expert contabil Irina Coma In cazul in care un asociat, in acest caz un asociat unic care a creditat firma la un moment dat si care renunta la banii cu care a creditat societatea din cauza ca firma creditata nu are posibilitatea de a restitui banii, aceasta renuntare este tratata ca o donatie si trebuie inregistrata ca un venit impozabil in contabilitate (de exemplu contul 7588), iar la calculul de impozit pe profit in aceasta situatie aceasta suma se impoziteaza cu 16%, sau este considerat un venit neimpozabil la calculul impozitului pe profit. Nota contabila este: 5311 = 4551 5.000 lei Acestor imprumuturi li se pot asocia dobanzi pentru intreaga perioada de finantare. In acest caz se utilizeaza si ct. 4558 ? ?Actionari/ Asociati ? dobanzi la conturi curente?. Presupunem ca la suma de 5.000 lei, se percepe o dobanda de 300 lei. Daca sumele ar fi restituite de societate catre asociat, inregistrarile contabile ar fi: - achitarea dobanzii catre asociati/actionari: ? dobanzi la conturi curente. Pentru dobanda perceputa, asociatul unic, persoana fizica, va plati impozit pe venitul din dobanzi. In acest caz exista doua solutii:
4551 = 117 5.000 lei
4558 = 117 300 lei
- societatea cesioneaza datoria prin acordarea de parti sociale asociatului, majorand astfel capitalul cu aceste parti sociale. Ca urmare a inregistrarilor efectuate la oficiul registrului comertului, asociatul unic va primi un numar de actiuni/parti sociale corespunzator majorarii capitalului social. Daca nu se urmareste majorarea capitalului si asociatul unic doreste lichidarea societatii, din punct de vedere fiscal, se va proceda la stabilirea profitului din lichidare si plata impozitului pe profit. La lichidare are loc si inchiderea ct. 117 ?Rezultatul reportat? printr-un venit, care va intra in masa impozabila, daca societatea nu are de acoperit pierdere din perioada anterioara. ********************************************* Tratamentul fiscal si inregistrarea in contabilitate a despagubirilorAutor consultant fiscal, expert contabil Irina Coma O societate X care intermediaza servicii de transport international marfa (este casa de expeditii - nu are mijloace de transport proprii) are un litigiu cu un client si pierde procesul cu acesta, fiind obligata la plata unei despagubiri si a cheltuielilor de judecata. Consideram ca intre dvs. si client exista un contract de prestari servicii transport marfa. In acest contract presupunem ca exista clauze prin care societatea se face raspunzatoare pentru diverse daune (pierderea marfii, distrugere, etc), pentru neajugerea la termenul stipulat la destinatie, etc. Din punct de vedere al TVA ? nu aveti nicio obligatie. 6581.analitic despagubiri agenti economici = 462 ?Creditori diversi? 462 ?Creditori diversi? = 5121 ?Conturi in lei la banci?. Daca societatea castiga procesul cu furnizorul din vina caruia se produce litigiul si recupereaza cheltuielile facute, veniturile astfel obtinute vor fi considerate venituri impozabile la calculul impozitului pe profit, iar din punct de vedere al TVA- nu se va colecta TVA - art.137 alin. 3 lit b) ? stipuleaza: ? Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele: Inregistrarea contabila va fi urmatoarea: 461 ?Debitori diversi? = 7581 ?Venituri din despagubiri si penalitati? si 5121 ?Conturi in lei la banci? = 461 ?Debitori diversi? ********************************************* Documente si declaratii rectificative pentru corectii din anii precedenticonomist Marian Ciocarlan As dori o detaliere a operatiunilor (notelor contabile) precum si a documentelor si a declaratiilor rectificative in cazul corectiilor din anii precedenti, care imi influenteaza profitul. De ex am gresit nota la salarii anul trecut intr-o luna am omis inregistrarea fondului pentru concediu 0,8%).
Inregistrarea in contabilitate a corectiilor se face la momentul la care au fost constatate erorile, cu respectarea prevederilor contabile. In practica, erorile contabile aferente perioadelor precedente care nu sunt semnificative se corecteaza prin inregistrarea in exercitiul curent pe seama cheltuielilor de exploatare, nedeductibile fiscal. In cazul in care, in urma inregistrarii corectiilor contabile prin rezultat reportat, se genereaza pierdere contabila, aceasta trebuie acoperita cu prioritate inainte de orice repartizare din profit. Inregistrarea unor corectii pentru perioade precedente nu presupun modificarea situatiilor financiare sau ale informatiilor comparative prezentate in situatiile financiare. Daca, insa, se doreste corectarea rezultatului fiscal, ca urmare a inregistrarii unor corectii pentru perioadele precedente, atunci se va intocmi declaratie rectificativa la declaratia 101 a anului la care se refera corectia iar pierderea fiscala reportata va fi preluata corespunzator. ********************************************* Inregistrarea accizei la carburantii tip GPLeconomist Marian Ciocarlan Care este modul de inregistrare a accizei la carburant tip GPL (la receptie vazare cu amanuntul) si fondurile speciale care se calculeaza pentru vanzarile de carburant tip gpl.
Gazul petrolier lichefiat (GPL) este un produs care intra, potrivit art.175 din Codul fiscal, in categoria produselor energetice, produse care pot fi realizate numai in cadrul unui antrepozit fiscal cu regulile impuse de Codul fiscal antrepozitarilor (operatorilor economici) si antrepozitului fiscal (locatiei in care se produc sau se depoziteaza produsele accizabile in regim suspensiv de la plata accizelor). In ceea ce priveste momentul in care intervine obligatia de plata a accizei in cazul vanzarii de GPL, este necesar a se face urmatoarele precizari : 2. In cazul GPL imbuteliat in alte recipiente decat buteliile tip aragaz, acciza devine exigibila la momentul eliberarii pentru consum si trebuie platita, ca pentru orice produs energetic, de catre cumparator, in locul si in numele furnizorului, inainte ca produlul sa iasa din antrepozitul fiscal. (a se vedea prevederile art. 221 din Codul fiscal si pct. 37 din normele metodologice aferente titlului VII , aprobate prin H.G.44/2004). In ceea ce priveste obligatia de plata a unor sume la fonduri speciale, aceastea nu exista in cazul achizitiei de GPL. Daca intrebarea ? modul de inregistare a accizei? se refera la inregistrarea din punct de vedere contabil, trebuie avut in vedere ca acciza este cuprinsa in pret, chiar daca se evidentiaza distict pe factura emisa de antrepozitarul autorizat. ********************************************* In ce masura este deductibil combustibilul de pe bonuri, pentru aprovizionare cu marfa? In primul rand trebuie observat daca vehiculul cu care se efectueaza aprovizionarea cu marfa se incadreaza la categoria: ?vehiculelor rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, care au o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul șoferului?. Astfel, Nu sunt incluse si vehicule utilizate pentru aprovizionarea cu marfa. Exceptiile sunt limitative si utilizarea vehiculului trebuie sa fie exclusiva pentru activitatile exceptate ? astfel ca o utilizare mixta va conduce la anularea dreptului de deducere. 2. Daca insa vehiculul este o autoutilitara, furgoneta, un autoturism cu platforma pentru marfa (gen Dacia papuc) ? atunci cheltuiala cu combustibilul si TVA ?ul aferent sunt deductibile ? intrucat astfel de masini nu sunt destinate exclusiv transportului de persoane si atunci nu mai este respectata conditia de la art. 23 alin. 4 lit. t) si art 1451 din Codul fiscal. ********************************************* In conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, Titlul II, art. 19, profitul impozabil este definit ca fiind diferenta dintre veniturile realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, dintr-un an fiscal. La suma obtinuta se adauga cheltuielile nedeductibile si se scad veniturile neimpozabile. Potrivit dispozitiilor art. 21, cheltuieli deductibile sunt acele cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare. Cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile sunt cheltuielile inregistrate cu realizarea si comercializarea bunurilor, prestarea serviciilor sau executarea lucrarilor. ********************************************* TVA la bonusul anual primit de la furnizoriAutor consultant fiscal, expert contabil Irina Coma Avem o nelamurire referitoare la TVA-ul aferent bonusului anual primit de la furnizorii externi de materie prima. Acest bonus se primeste datorita atingerii unui anumit volum al achizitiilor in decursul unui an. Bonus-ul acordat de partenerii de afaceri este considerat drept o reducere de natura comerciala care se refera la livrarile de bunuri efectuate intr-o anumita perioada de timp. Astfel, bonusul poate fi considerat o reducere de pret acordata ulterior operatiunilor efectuate. Daca bonusul ar fi fost primit de la fiecare furnizor in parte, aceasta suma ar fi fost considerata o reducere de natura comerciala prin care se regularizeaza valoarea tranzactiilor efectuate intr-o anumita perioada de timp, de regula, un an calendaristic. Practic, pentru firmele din Comunitate, documentul ?credit-note? este similar unei facturi de stornare sau de corectare a unei operatiuni, altfel spus, este echivalentului unei facturi in ?rosu? emise de catre o firma din Romania. Daca s-ar fi primit un astfel de document ?credit-note? de la furnizorul bunurilor, s-ar fi procedat la aplicarea regimului de taxare in minus prin formula: 4426 = 4427 si s-ar fi raportat cu semnul minus in decontul de TVA la randul 4 si 15 din decontul de TVA. Aduc drept argument prevederile O.A.N.A.F. nr. 1.746 din 16 decembrie 2008 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" prin care se face precizarea ca, la randul 4 ?se inscriu, de asemenea , reducerile de pret acordate ulterior de furnizor, intr-un alt trimestru decat cel in care a intervenit exigibilitatea pentru achizitiile intracomunitare respective.? In mod corespunzator, aceasta operatiune s-ar fi raportat si in declaratia recapitulativa trimestriala cod 390. Aduc drept argument prevederile O.A.N.A.F. nr. 552 din 28 martie 2008 pentru aprobarea modelului si continutului formularului "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri" Reducerile de pret acordate ulterior de furnizor, intr-un alt trimestru decat cel in care au fost efectuate livrarile de bunuri, se declara in declaratia recapitulativa intocmita pentru trimestrul in care reducerile de pret au fost acordate, indiferent daca in trimestrul respectiv valoarea reducerilor depaseste totalul livrarilor/achizitiilor de bunuri declarate, rezultand astfel o suma negativa.? Avand in vedere faptul ca documentul ?credit-note? emis de catre firma X nu se refera la operatiuni comerciale derulate intre firma dvs. si firma mama, dupa parerea mea, operatiunea la care faceti referire nu este in sfera de TVA deoarece nu indeplineste cele patru conditii cumulative reglementate prin articolul 126 din Codul fiscal. In acest context, pentru a fi impozabila in Romania d.p.d.v. al TVA, orice operatiunea trebuie sa indeplineasca patru conditii cumulative mentionate la articolul 126, alineatul 1:
Simplul fapt ca firma mama coordoneaza activitatea grupului doar in virtutea faptului ca este actionar majoritar, nu inseamna ca efectueaza o tranzactie economica in relatie cu firma dvs.
401 = 767 si, daca factura initiala a fost deja achitata, prin formula contabila 5121/5124 = 401. Acest bonus este in sfera de TVA si se raporteaza prin decont si declaratia recapitulativa.
5124 = 767 si supusa impozitarii. O astfel de suma nu este in sfera de TVA, deci nu poate fi raportata ca operatiune de natura economica. **************************** ISSN: 1842-8029 ? RENTROP & STRATON ? Toate drepturile rezervate. Nicio parte din aceasta lucrare nu poate fi reprodusa, arhivata sau transmisa sub nicio forma si prin niciun fel de mijloace, mecanice sau electronice, fotocopiere, inregistrare audio sau video, fara permisiunea in scris din partea editorului. Autorii sau editorii nu sunt responsabili pentru nicio pierdere ocazionata vreunei persoane fizice sau juridice care actioneaza sau se abtine de la actiuni ca urmare a citirii materialelor publicate in aceasta lucrare. |
Atentie contabili!
Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz
Sfaturi de la experti
Intrebare: Am investitii in curs de amenajare inregistrate in 231. Aceste investitii doresc sa le facturez unei societati, platitoare de TVA. Facturarea este generatoare de venit. Ce cont corespondent pot folosi pentru aceasta instrainare?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Asigurare cazare refugiati. Tratament fiscal
Intrebare: Avem incheiat un protocol de colaborare cu Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta in baza OUG 15/2022 si HG 315/2022. Asiguram cazare si masa cetatenilor ucrainieni, avem un hotel cu restaurant. Achizitionam materie prima pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<