Raportul Special
realizat de specialisti
| |
Nr. 38, Aprilie 2010 | |
| |
Deductibilitatea valoarii ramase neamortizate la vanzarea unui mijloc fixeconomist Marian Ciocarlan Achizitionez un mijloc fix cu valoarea de intrare ? 5.000 ron amortizat in 5 ani dupa un timp se vinde cu valoare de vanzare fara tva - 1.500 ronamortizat pana la momentul vanzarii ? 2.000 ron - cont debit 2131 = 5.000 - cont credit 2813 = 2.000 Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal Manual de politici contabile - Stick USB SAF-T pentru Contribuabili Mici
- cont venit 7583 = 1.500. Diferenta neamortizata cont 6583= 3000 deductibila la calculul impozitului pe profit? Diferenta de 3000 ron = valoare ramasa de amortizat este deductibila la calculul impozitului pe profit? Trebuie vandut numai prin unitati specializate sau licitatie?
Un bun poate fi recunoscut din punct de vedere contabil, in functie de politicile contabile stabilite la nivelul fiecarei societati, in categoria imobilizarilor corporale sau in categoria stocurilor. Incadrarea bunurilor se face in functie de scopul utilizarii acestora si durata detinerii:
Imobilizarile corporale sunt active care se caracterizeaza prin faptul ca:
Limita de 1.800 lei a fost stabilita prin Hotararea Guvernului nr. 105/2007 privind stabilirea valorii de intrare a mijloacelor fixe.
Ca regula alternativa de evaluare, o societate poate proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale existente la sfarsitul exercitiului financiar. Rezultatele reevaluarii se inregistreaza in contabilitate. Diferenta dintre valoarea rezultata in urma reevaluarii si valoarea la costul istoric trebuie prezentata la rezerva din reevaluare.
sau
In cazul in care rezultatul reevaluarii este o descrestere fata de valoarea contabila neta, atunci acesta se trateaza astfel:
sau
In cazul prezentat de d-voastra, este necesar sa urmarim prevederile fiscale, in derularea lor.
Castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea sau din scoaterea din functiune a acestor mijloace fixe se calculau pe baza valorii fiscale a acestora, care reprezenta valoarea fiscala de intrare a mijloacelor fixe, diminuata cu amortizarea fiscala. Pentru mijloacele fixe cu valoarea contabila evidentiata in sold la 31 decembrie 2003, amortizarea se calcula in baza valorii ramase neamortizate, folosind metodele de amortizare aplicate pana la aceasta data.
?Pentru mijloacele fixe cu valoarea contabila evidentiata in sold la 31 decembrie 2003, amortizarea se calculeaza in baza valorii ramase neamortizate, pe durata normala de utilizare ramasa, folosindu-se metodele de amortizare aplicate pana la aceasta data. Valoarea ramasa neamortizata, in cazul mijloacelor fixe amortizabile vandute, este deductibila la calculul profitului impozabil in situatia in care acestea sunt valorificate prin unitati specializate sau prin licitatie organizata potrivit legii." 3. Hotararea Guvernului nr. 84/03.02.2005 defineste unitatile specializate, astfel: 4. Legea 343/17.07.2006, ale carei prevederi au intrat in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2007, modifica continutul art. 24, alin. (15), in sensul eliminarii conditiei de valorificare prin unitati specializate Continutul articolului este: 5. Hotararea Guvernului nr. 1.861/21.12.2006, intareste acest lucru si mai vine si cu precizari referitoare la recunoasterea reevaluarilor existente in sold la 31.12. 2006 si faptul ca ? in valoarea fiscala ramasa neamortizata se includ si reevaluarile efectuate, potrivit legii, pana la acea data, inclusiv taxa pe valoarea adaugata devenita nedeductibila?. 6. Decizia nr. 2 a Comisiei Fiscale centrale, aprobata prin OMFP nr. 576/2004, solutioneaza aceasta speta in sensul recunoasterii cheltuielilor inregistrate ca urmare a cedarii unui mijloc fix amortizabil, calculate ca diferenta intre valoarea fiscala de intrare a mijlocului fix si amortizarea fiscala, acestea fiind considerate cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile. Din exemplul prezentat rezulta urmatoarele informatii:
Din punct de vedere fiscal, se inregistreaza:
Veniturile din valorificare sunt impozabile, cheltuielile cu amortizarea si valoarea ramasa neamortizata sunt deductibile. Din punct de vedere contabil, operatiunea de valorificare se inregistreaza astfel: 461 = 7583 1.500 lei (nu s-a tinut cont de tva colectata) % = 213 5.000 lei
?Amortiz priv imobiliz corporale?
?Cheltuieli privind activele cedate Este important ca in cazul acestor operatiuni cu mijloacele fixe sa aveti in vedere si prevederile art. 11, Titlul I din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la reincadrarea tranzactiilor atunci cand este vorba de un cumparator inactiv sau afilit. ********************************************* Obligatiile fiscale in legatura cu borderourile de achizitieIn legatura cu borderourile de achizitie. O societate comerciala cumpara be baza de borderou de achizitie legume de la o persoana fizica care are certificat de producator (nu este persoana fizica autorizata). Ce obligatii are persoana fizica si societatea comerciala in ceea ce priveste impozitul. Mentionez ca produsele respective soc.comerciala le foloseste in bucataria proprie (pentru meniuri). Din perspectiva Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, astfel de venituri din agricultura sunt: 1. Venituri neimpozabile ? conform articolului 42 lit. k) din legea mentionata si punctului 9, Titlul III din Norma metodologica de aplicare a acesteia - veniturile realizate de proprietar/arendas din valorificarea in stare naturala a produselor obtinute de pe terenurile agricole si silvice, proprietate privata sau luate in arenda, cu exceptia veniturilor banesti realizate din valorificarea produselor agricole obtinute dupa recoltare, in stare naturala, de pe terenurile agricole proprietate privata sau luate in arenda, catre unitati specializate pentru colectare, unitati de procesare industriala ori catre alte unitati, pentru utilizare ca atare. 2. Venituri impozabile ? conform articolului 71 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal: - venituri obtinute din cultivarea si valorificarea legumelor si zarzavaturilor, in sere si solarii special destinate acestor scopuri si/sau in sistem irigat; Modalitatea de calcul si plata a impozitului aferent veniturilor din activitati agricole este reglementata de articolele 72, 73, 74 si 82 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Potrivit acestora, venitul net dintr-o activitate agricola se stabileste pe baza de norme de venit, insa contribuabilul poate opta pentru determinarea venitului net din acea activitate, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. Impozitul pe venitul net din activitati agricole se calculeaza prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului net, determinat pe baza de norme de venit, cat si in sistem real, impozitul fiind final. Normele de venit se stabilesc de catre directiile teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si se aproba de catre directiile generale ale finantelor publice teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice. Normele de venit se stabilesc, se avizeaza si se publica pana cel tarziu la data de 31 mai a anului pentru care se aplica aceste norme de venit. In cazul in care venitul net se stabileste pe baza normelor de venit contribuabilii au obligatia de a depune anual o declaratie de venit la organul fiscal competent, pana la data de 15 mai inclusiv a anului fiscal, pentru anul in curs. In cazul unei activitati pe care contribuabilul incepe sa o desfasoare dupa data de 15 mai, declaratia de venit se depune in termen de 15 zile inclusiv de la data la care contribuabilul incepe sa desfasoare activitatea In cazul unui contribuabil care determina venitul net din activitati agricole pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, acesta este obligat sa efectueze plati anticipate, aferente acestor venituri, la bugetul de stat., in doua rate egale, astfel: 50% din impozit, pana la data de 1 septembrie inclusiv, si 50% din impozit, pana la data de 15 noiembrie inclusiv. Platile anticipate vor fi regularizate de organul fiscal competent, care va emite o decizie de impunere anuala. In ceea ce priveste contribuabilii care nu sunt impusi pe baza de norme de venit sau in sistem real si realizeaza venituri din valorificarea produselor agricole obtinute dupa recoltare, in stare naturala, de pe terenurile agricole proprietate privata sau luate in arenda, catre unitati specializate pentru colectare, unitati de procesare industriala sau catre alte unitati, pentru utilizare ca atare, impozitul se calculeaza prin retinere la sursa prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii produselor livrate. In acest sens, Procedura privind stabilirea si plata impozitului pe veniturile banesti din agricultura realizate prin valorificarea produselor vandute catre unitati specializate pentru colectare, unitati de procesare industriala sau catre alte unitati, aprobata prin Ordinul MINISTERULUI AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE nr. 190 din 30 martie 2009 defineste aceste unitati ca fiind: a) unitatile specializate pentru colectare - unitatile in care se stocheaza, punandu-se la pastrare in bune conditii produsele agricole, asigurandu-se integritatea principalelor calitati ale acestora, in functie de diferitele utilizari tehnologice, si mentinerea valorii lor igienice si nutritionale. b) unitatile de procesare industriala a produselor vegetale ? unitatile tehnologice in care produsele agricole sunt transformate prin procese ce modifica substantial produsul initial in alimente sau furaje. Exemple: unitati de procesare industriala pentru cereale pentru boabe, leguminoase boabe uscate, radacinoase, legume cultivate in camp, plante industriale, furaje verzi din teren arabil, fructe; c) alte unitati, pentru utilizare ca atare - unitatile care achizitioneaza produse agricole vegetale si le folosesc ca furaje pentru animale. Exemple: complexele zootehnice etc; Din situatia prezentata, reiese ca nu sunt indeplinite conditiile ca aceste venituri sa fie impozitate prin retinere la sursa, intrucat produsele agricole nu sunt valorificate catre unitati specializate pentru colectare, unitati de procesare industriala sau catre alte unitati, asa cum sunt definite de Procedura privind stabilirea si plata impozitului pe veniturile banesti din agricultura realizate prin valorificarea produselor vandute catre unitati specializate pentru colectare, unitati de procesare industriala sau catre alte unitati, aprobata prin Ordinul MINISTERULUI AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE nr. 190 din 30 martie 2009. Prin urmare, societatea comerciala nu are nicio obligatie cu privire la impozitarea acestor venituri. In ceea ce priveste persoana fizica, intrucat nu sunt sufieciente detalii, nu putem concluziona daca aceste venituri sunt impozabile si nici obligatiile privind plata si declararea impozitului pe veniturile din activitati agricole. Astfel, daca veniturile sunt realizate din valorificarea in stare naturala a produselor obtinute de pe terenurile agricole si silvice, proprietate privata sau luate in arenda sunt neimpozabile. ********************************************* Calcularea si inregistrarea ajustarilor de valoare la inventarierea patrimonoiuluieconomist Marian Ciocarlan Cu ocazia inventarii patrimoniului la data de 31.12.2008, s-a constat ca stocurile de materie prima (tabla, in speta) au valoare contabila neta mai mica decat valorea de intrare in gestiune (costul istoric de achizitie). Daca aveti productie trebuie sa aveti obligatoriu organizata si contabilitate de gestiune. Astfel trebuie sa efectuati calculatia costurilor de productie. ********************************************* Compensarea intre persoane juridice romane si persoane juridice nerezidenteAutor consultant fiscal, expert contabil Irina Coma Se pot face compensari intre persoane juridice romane si persoane juridice nerezidente? Exista un cadru legislativ? In activitatea multor societati comerciale se impune necesitatea stingerii obligatiilor prin intermediul procedurii compensarii, avantajele acesteia in anumite imprejurari fiind incontestabile. Daca in ceea ce priveste compensarile cu alte persoane juridice romane, pentru anumite categorii de compensari, sunt aplicabile prevederile Ordonantei de urgenta nr. 77/1999 ramane un domeniu nu foarte riguros reglementat cel al compensarilor externe. Interdictia efectuarii operatiunilor de compensare cu juridice straine nu a operat decat indirect si numai pentru anumite astfel de operatiuni in perioada aplicarii prevederilor art. 4 din Ordonantei Guvernului nr. 18/1994, cu modificarile ulterioare, referitoare la consolidarea regimului valutar si intaririi disciplinei financiare privind disponibilitatile in conturile valutare. Aceasta instituia obligativitatea incasarii sumelor in valuta aferente exporturilor de marfuri, executarilor de lucrari si prestarilor de servicii in strainatate, precum si din orice alte operatiunii si tranzactii externe. In aceste conditii, in care de la regula generala consacrata de codul civil roman parea ca se deroga prin restrictiile impuse si obligativitatea care decurgea din textul ordonantei operatiunile de compensare au fost tratate cu rezerva datorita riscului de aplicare a celor mai mari amenzi aplicabile in legislatia Romaniei. Interpretarea restrictiva era subliniata si de prevederile pct. 6 din ordonanta potrivit carora operatiunile care nu presupuneau incasarea efectiva trebuia sa aiba autorizarea BNR. In acest sens, potrivit instructiunilor nr. 1/1994 emise de aceasta institutie agentii economici aveau obligatia ca la incheierea contractelor externe sa negocieze si sa prevada clauza obligativitatii platii in devize convertibile a exporturilor, astfel incat sa se asigure incasarea acestora in maximum 90 de zile calendaristice. Cu toate acestea efectuarea compensarii este mentionata ca posibila chiar si in Circulara BNR nr. 13/1994, in cuprinsul acesteia fiind prevazuta posibilitatea raportarii stingerii obligatiilor reciproce fata de partenerii straini prin intermediul compensarii. Potrivit reglementarilor ulterioare (Instructiunile BNR nr. 1/1995) compensarile se realizau numai in conditii restranse cu avizul Ministerului Comertului. In aceste conditii compensarea creantelor reciproce ale unei societati comerciale romana si ale unei persoane juridice straina nu este sub nici o forma restrictionata prin legislatia in vigoare fiind supusa in masura in care raporturile juridice sunt supuse legii romane dispozitiilor cu caracter general prevazute de art. 1091, 1143 ? 1153 Cod civil. Din punct de vedere fiscal nu exista restrictii cu privire la operatiunile de compensare. Va fi necesara, insa, constatarea in scris a operatiunii pe baza unui document unilateral sau bilateral dupa cum posibilitatea compensarii a fost reglementata sau nu in contractul existent initial intre societatea comerciala romana si cea straina. Pe baza acestui document efectele compensarii vor fi inregistrate in evidentele proprii. ********************************************* Preluarea datoriilor unei firme de catre altaeconomist Marian Ciocarlan Exista posibilitatea de preluare a unor datorii ale unei firme de catre o alta persoana juridica? Cum se procedeaza? Care ar fi inregistrarile contabile? Exista cadru legislativ pentru o astfel de operatie? Aceasta operatiune de preluare a creantelor dobitorului este posibila si poate fi realizata prin doua mijloace in functie de conduita acestuia. Asadar, in cazul in care debitorul consimte la cesionarea creantelor in vederea stingerii obligatiei sale urmeaza a fi incheiat un contract de cesiune de creanta incheiat in temeiul dispozitiilor art.1391-1398 si 1402 - 1404 Cod civil. Pe baza acestui contract de cesiune de creanta vor fi pretinse direct de la debitorii acestuia sumele ce se cuveneau initial debitorului, iar in cazul in care acesti debitori nu isi indeplinesc obligatia de plata pot fi supusi executarii silite. Totodata, in aceasta varianta recomandam sa mentionati fie faptul ca obligatia debitorului dvs se stinge la data la care valorificati creanta cesionata fie ca se mentine obligatia solidara a debitorului initial pana la data incasarii integrale a creantei. In situatia in care debitorul dvs. se opune unei astfel de operatiuni si in acelasi timp nu face plata obligatiei sale aveti posibilitatea sa pretindeti sumele cuvenite debitorului de la terti in cadrul procedurii de executare silita impotriva acestuia Temeiul acestei posibilitati este reprezentat de art. 3711 si urmatoarele din Codul de procedura civila. Astfel, dupa obtinerea unui titlu executoriu impotriva debitorului dvs. declansati executarea silita prin poprire asupra venituilor debitorului cuvenite de la terti. Daca acestia nu isi indeplinesc obligatia de a plati in contul indicat de executorul judecatoresc puteti sesiza instanta judecatoreasca cu o actiune de validare a popririi. Pe baza hotararii instantei tertul poprit, poate fi la randul lui executat silit. Daca intrebarea are ca perspectiva asumarea de catre o persoana juridica a unor obligatii datorate de catre o alta persoana juridica unui tert creditor, solutia este de asemenea posibila. In cazul in care se intentioneaza inlocuirea unui debitor cu altul este esential acordul creditorului pentru a fi stinsa datoria debitorului initial si preluarea acesteia de catre cel de-al doilea debitor. Temeiul legal este similar cesiunii de creanta, in codul civil neexistand in mod expres institutia cesiunii de datorie. Procedural intre cei doi debitori se incheie un contract prin care cel de-al doilea isi asuma obligatia, gratuit sau in schimbul unei alte prestatii in functie de calitatea partilor contractante. Pe acelasi inscris sau pe un document separat creditorul va trebui sa consimta la aceasta schimbare in caz contrar el va puta sa pretinda in continuare plata sumei de la debitorul initial, considerandu-se ca intelegerea dintre debitori nu produce efecte fata de el. Din punct de vedere contabil urmeaza a fi aplicate prevederile Ordinului nr. 1.752/2005 cu modificarile ulterioare avand in vedere efectele si consecintele operatiunii de cesiune de creante sau de datorie. Astfel, cesiunea de creanta din perspectiva cedentului creditor este un mijloc de stingere a creantei concomitent cu realizarea integrala sau partiala a creantei fata de debitorul cedat, in functie de pretul convenit cu cesionarul. Astfel, spre exemplu din perspective cesionarului se vor putea efectua urmatoarele inregistrari: 4111 "Clienti"/analitic debitori cedati, conform % cu valoarea nominala a creantei 401"Furnizori"/analitic datorii catre cedent cu suma datorata cedentului ********************************************* Stabilirea gradului de indatorare al capitaluluieconomist Marian Ciocarlan Am urmatoarea intrebare privind calculul cheltuielilor cu dobanda conform dispozitiilor art. 23 din Legea nr. 571/2003.Societatea X din Romania SA are credite in euro primite de la actionarul majoritar Y din Polonia din anul 2007. Aceste contracte sunt incheiate pe o perioada de 12 luni dar nefiind rambursate in termen s-au prelungit anual prin acte aditionale cu termen de 12 luni. Aceste credite se iau in calcul la stabilirea gradului de indatorare al capitalului? Aceste credite fac parte din capital imprumutat?
Sigur ? imprumuturile respective se iau in calcul la stabilirea gradului de indatorare si ele fac parte din capitalul imprumutat. La punctul 63 din normele metodologice privind aplicarea art. 23 alin. (1) din Codul fiscal se prevad urmatoarele: ?prin capital imprumutat se intelege totalul creditelor si imprumuturilor cu termen de rambursare peste un an incepand de la data incheierii contractului, cu exceptia celor prevazute la alin. (4) al art. 23 din Codul fiscal, indiferent de data la care acestea au fost contractate. In capitalul imprumutat se includ si creditele sau imprumuturile care au un termen de rambursare mai mic de un an, in situatia in care exista prelungiri ale acestui termen, iar perioada de rambursare curenta, insumata cu perioadele de rambursare anterioare ale creditelor sau imprumuturilor pe care le prelungesc, depaseste un an.? In vederea analizei deductibilitatii dobanzilor aferente acestor credite de la actionarul majoritar, trebuie sa procedati astfel: Conform pct 70.1 din normele metodologice de aplicare ale art. 23(1) din Codului fiscal cheltuiala cu dobanda este deductibila la un nivel al ratei dobanzii de 8%.
Daca dobanda din contract este mai mica decat 8%, atunci se face analiza deductibilitatii acesteia conform pct. 60 din normele metodologice. Pentru dobanda stabilita in contract la nivel mai mic decat 8% se procedeaza la calculul gradului de indatorare si daca gradul de indatorare este < decat 3, atunci aceasta dobanda este deductibila, daca nu se reporteaza si se verifica deductibilitatea la termenul urmator. ********************************************* Stabilirea perioadei fiscale de plata a TVA-uluieconomist Marian Ciocarlan Avem o societate romaneasca care isi desfasoara activitatea in cea mai mare masura in Germania (are un punct de lucru acolo) pe partea de constructii. Pentru aceasta societate bilantul se intocmeste pe baza unei balante consolidate cu datele rezultate din activitatea desfasurata acolo si aici in Romania.Cand am preluat aceasta societate fusese deja depusa o declaratie 010 prin care s-a schimbat perioada fiscala (s-a dorit trecerea de la platitor de TVA lunar la platitor de TVA trimestrial) avand drept motivatie cifra de afaceri aferenta activitatii din Romania (care este destul de mica). Noi am considerat ca trebuie sa depunem deconturile de TVA lunar, avand in vedere cifra de afaceri din bilant pentru societatea consolidata (aprox. 3.000.000 ron). Cum a trebui sa procedam in acest caz? Cum este corect sa luam in considerare cifra de afaceri pentru a stabili corect perioada fiscala de plata a TVA-ului?
Pentru calculul cifrei de afaceri in vederea atingerii plafonului de 100.000 euro, potrivit art. 1561 alin. (2) din Codul fiscal, sunt luate in considerare:
Asadar, in calculul cifrei de afaceri pentru atingerea plafonului de 100.000 euro nu sunt luate in considerare:
Astfel, cifra de afaceri pentru atingerea plafonului de 100.000 euro nu se calculeaza pe baza bilantului consolidat. Documentul in baza caruia se stabileste cifra de afaceri de 100.000 euro pentru determinarea perioadei fiscale este jurnalul de vanzari de unde se poate calcula totalul operatiunilor taxabile si al operatiunilor scutite cu drept de deducere aferent codului de inregistrare in scopuri de TVA valabil atribuit de autoritatile fiscale din Romania. *********************************************
La 31.12.2008 societatea economica avea total active 4058800 euro active, CA 4498900 euro, nr. sal 64. Societatea era obligata sa intocmeasca bilant si sa fie auditata? Societatea a depus situatia financiara simplificate in aceasta situatie ce se mai poate face? Potrivit dispozitiilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, toate persoanele juridice au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale.
trebuie sa intocmeasca situatii financiare anuale care cuprind:
Daca pana la data de 31.12.2008 ati intocmit si depus situatii financiare simplificate, veti depune situatii financiare dezvoltate numai daca in doua exercitii financiare consecutive depasiti limitele a doua din cele trei criterii. In cazul prezentat de d-voastra trebuia sa depuneti situatii financiare dezvoltate numai daca si la finele anului 2007 ati depasit criteriile de marime prevazute de reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV- a Comunitatii Europene. ********************************************* Reflectarea in decontul de TVA a unei expeditii de bunurieconomist Marian Ciocarlan In cazul in care avem un beneficiar persoana impozabila in Romania, furnizorul de echipamente si servicii este tot persoana impozabila in Romania, bunurile sunt importate din SUA in Romania (in baza DVI se achita taxe vamale si TVA). Bunurile sunt expediate apoi in Europa, America Sud si Nord, Asia. Factura finala se va emite catre beneficiar persoana impozabila in Romania cu TVA si se va mai avea in vedere si alte taxe? Cum se va reflecta in decont TVA?
Deoarece prin intrebarea formulata sunt prezentate mai multe tipuri de operatiuni economice derulate intre mai multe persoane impozabile, pentru a stabili succesiunea derularii operatiunilor si regimul corect de taxare al ?facturii finale? trebuie prezentata fiecare operatiune care are loc si natura acesteia:
Prin intrebarea formulata au fost prezentate 4 persoane impozabile fara a se prezenta relatia contractuala existenta intre acestea:
De asemenea, nu se intelege cine emite ,,factura finala,, si ce operatiuni cuprinde aceasta factura. Produsele sunt achizitionate de societatea X (persoana impozabila RO) de la furnizor din SUA, acestea vor fi facturate de catre SC X catre Institutia Y (persoana impozabila RO). Conform contract, produsele vor fi livrate la locatii din lume ale Institutiei Y (Asia, America, Europa). Firma X care efectueaza pe teritoriul Romaniei un import de bunuri in nume propriu are obligatia sa achite in vama suma TVA datorata in baza declaratiei vamale de import. In baza acestui document emis pe numele sau, firma X isi exercita dreptul de deducere a TVA deoarece bunurile importate sunt destinate realizarii de operatiuni taxabile. Bunurile astfel importate sunt livrate de catre firma X catre firma Y prin taxarea operatiunii cu cota standard TVA 19% in baza facturii emise prin care se colecteaza TVA. Operatiunea se taxeaza deoarece are loc o livrare de bunuri pe teritoriul national intre doi parteneri stabiliti pe teritoriul Romaniei:
Aceasta operatiune se raporteaza semestrial de catre ambele firme in baza formularului ?Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA,, cod 394 reglementat prin O.M.F.P. nr. 702 din 14 mai 2007.
Conform acestui articol, locul livrarii unor astfel de operatiuni se considera locul unde se efectueaza instalarea sau montajul. Daca intr-adevar este vorba despre o livrare cu instalare intr-un stat membru, d.p.d.v. al TVA, operatiunea se desfasoara in doua etape:
Nontransferul reprezinta expedierea sau transportul unui bun din Romania in alt stat membru, de catre persoana impozabila din Romania cu scopul efectuarii unei livrari cu instalarea sau asamblare. Pentru nontransfer trebuie intocmita o autofactura de catre firma Y. Autofactura trebuie sa cuprinda urmatoarelor informatii:
Bunurile cuprinse in autofactura trebuie evidentiate in registrul nontransferurilor
Operatiunea este neimpozabila in Romania, fiind impozabila in statul membru in care are loc instalarea. Daca beneficiarii acestor lucrari sunt persoane fizice, obligatia de plata T.V.A. revine firmei X care trebuie sa se inregistreze in scopuri de T.V.A. in statul membru in care are loc instalarea in doua scopuri:
In situatia in care montarea /instalarea bunurilor expediate de pe teritoriul Romaniei este de durata, va recomand consultarea conventiei de evitare a dublei impuneri incheiata intre Romania si statul respectiv astfel incat sa analizati daca firma Y este sau nu este obligata sa se inregistreze cu sediu permanent. In alta ordine de idei, firma X nu trebuie sa colecteze TVA daca efectueaza un import in comision in numele firmei Y, caz in care titular al operatiunii de import este firma Y care figureaza pe declaratia vamala de import. In acest caz, dreptul de deducere a TVA revine firmei Y care trebuie sa fie in posesia declaratiei vamale de import primita de la comisionarul sau. Pentru serviciul prestat, firma X emite doar o factura de comison pentru care colecteaza TVA deoarece este un serviciu efectuat catre un partener stabilit pe teritoriul Romaniei. Deoarece prin intrebarea formulata sunt prezentate mai multe tipuri de operatiuni economice derulate intre mai multe persoane impozabile, pentru a stabili succesiunea derularii operatiunilor si regimul corect de taxare al ?facturii finale? trebuie prezentata fiecare operatiune care are loc si natura acesteia:
Prin intrebarea formulata au fost prezentate 4 persoane impozabile fara a se prezenta relatia contractuala existenta intre acestea:
De asemenea, nu se intelege cine emite ?factura finala?, si ce operatiuni cuprinde aceasta factura. Produsele sunt achizitionate de societatea X (persoana impozabila RO) de la furnizor din SUA, acestea vor fi facturate de catre SC X catre Institutia Y (persoana impozabila RO). Conform contract, produsele vor fi livrate la locatii din lume ale Institutiei Y (Asia, America, Europa). Firma X care efectueaza pe teritoriul Romaniei un import de bunuri in nume propriu are obligatia sa achite in vama suma TVA datorata in baza declaratiei vamale de import. In baza acestui document emis pe numele sau, firma X isi exercita dreptul de deducere a TVA deoarece bunurile importate sunt destinate realizarii de operatiuni taxabile. Bunurile astfel importate sunt livrate de catre firma X catre firma Y prin taxarea operatiunii cu cota standard TVA 19% in baza facturii emise prin care se colecteaza TVA. Operatiunea se taxeaza deoarece are loc o livrare de bunuri pe teritoriul national intre doi parteneri stabiliti pe teritoriul Romaniei:
Aceasta operatiune se raporteaza semestrial de catre ambele firme in baza formularului ,,Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA,, cod 394 reglementat prin O.M.F.P. nr. 702 din 14 mai 2007.
Justificarea aplicarii corecte a regimului de scutire cu drept de deducere se efectueaza in baza documentelor reglementate prin O.M.F.P. nr. 2222/2006 cu ultima modificare efectuata prin O.M.E.F. nr. 3424/2008.
Conform acestui articol, locul livrarii unor astfel de operatiuni se considera locul unde se efectueaza instalarea sau montajul. Daca intr-adevar este vorba despre o livrare cu instalare intr-un stat membru, d.p.d.v. al TVA, operatiunea se desfasoara in doua etape:
Nontransferul reprezinta expedierea sau transportul unui bun din Romania in alt stat membru, de catre persoana impozabila din Romania cu scopul efectuarii unei livrari cu instalarea sau asamblare. Pentru nontransfer trebuie intocmita o autofactura de catre firma Y. Autofactura trebuie sa cuprinda urmatoarelor informatii:
Bunurile cuprinse in autofactura trebuie evidentiate in registrul nontransferurilor al carui model orientativ este prezentat prin O.M.E.F. nr. 1372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Operatiunea este neimpozabila in Romania, fiind impozabila in statul membru in care are loc instalarea. Daca beneficiarii acestor lucrari sunt persoane fizice, obligatia de plata T.V.A. revine firmei X care trebuie sa se inregistreze in scopuri de T.V.A. in statul membru in care are loc instalarea in doua scopuri:
In situatia in care montarea /instalarea bunurilor expediate de pe teritoriul Romaniei este de durata, va recomand consultarea conventiei de evitare a dublei impuneri incheiata intre Romania si statul respectiv astfel incat sa analizati daca firma Y este sau nu este obligata sa se inregistreze cu sediu permanent. In alta ordine de idei, firma X nu trebuie sa colecteze TVA daca efectueaza un import in comision in numele firmei Y, caz in care titular al operatiunii de import este firma Y care figureaza pe declaratia vamala de import. In acest caz, dreptul de deducere a TVA revine firmei Y care trebuie sa fie in posesia declaratiei vamale de import primita de la comisionarul sau. Pentru serviciul prestat, firma X emite doar o factura de comison pentru care colecteaza TVA deoarece este un serviciu efectuat catre un partener stabilit pe teritoriul Romaniei. **************************** ISSN: 1842-8029 ? RENTROP & STRATON ? Toate drepturile rezervate. Nicio parte din aceasta lucrare nu poate fi reprodusa, arhivata sau transmisa sub nicio forma si prin niciun fel de mijloace, mecanice sau electronice, fotocopiere, inregistrare audio sau video, fara permisiunea in scris din partea editorului. Autorii sau editorii nu sunt responsabili pentru nicio pierdere ocazionata vreunei persoane fizice sau juridice care actioneaza sau se abtine de la actiuni ca urmare a citirii materialelor publicate in aceasta lucrare. |
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Sfaturi de la experti
Intrebare: O societate comerciala, platitoare de impozit pe profit, desfasoara doua tipuri de activitati: 1. Comercializeaza cafea si zahar prin intermediul automatelor de cafea amplasate in diferite locatii pentru care plateste chirie....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: S-a efectuat o achizitie de pe Emag, in valoare de 8.000 lei, dar abia in extrasul bancar din octombrie am gasit plata. Atunci am cautat dupa factura si am avut surpriza sa constat ca furnizorul este din Polonia, inregistrat in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA