Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Revista Romana de TVA nr. 27, iunie 2009

08-Oct-2009
1586

Revista Romana de TVA

Nr. 27, Iunie 2009

* Declaratia statistica Intrastat

* Modalitatea de completare si transmitere a declaratiei Intrastat

* Clasificarea operatiunilor cu bunuri care se declara prin Intrastat

* Determinarea valorii statistice

* Contraventii si sanctiuni pentru nerespectarea obligatiilor privind furnizarea informatiilor statistice Intrastat

Declaratia statistica Intrastat

expert

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii
contabil Simona Panait

Intrastat este un sistem armonizat de colectare de date statistice oficiale cu privire la comertul intracomunitar de bunuri in cadrul Uniunii Europene.

Scopul declaratiei

In baza acestei declaratii se colecteaza direct de la operatorii economici date statistice referitoare la comertul cu bunuri desfasurat intre parteneri stabiliti in state membre din Uniunea Europeana.

Prelucrarea informatiilor furnizate de operatorii economici are drept scop practic:

  • cunoasterea volumului schimburilor internationale ale fiecarui stat membru;
  • calcularea indicatorilor macroeconomici pentru analiza evolutiei economice si sociale ale unui stat intracomunitar;
  • fundamentarea politicilor comunitare in diferite domenii: comercial, monetar, vamal etc.;
  • determinarea cotei din bugetul comunitar care ii revine fiecarui stat membru al Uniunii Europene.

Conditii de declarare

Obligatia furnizarii datelor statistice revine doar operatorilor economici care indeplinesc urmatoarele conditii cumulative:

  • sunt inregistrati in scopuri de taxa pe valoarea adaugata;
  • realizeaza operatiuni intracomunitare;
  • valoarea totala anuala a operatiunilor economice depaseste pragul valoric stabilit pentru fiecare an calendaristic, separat pentru livrari intracomunitare si separat pentru achizitii intracomunitare.

Pragul valoric reprezinta limita valorica a schimburilor intracomunitare sub care operatorii economici sunt scutiti de transmiterea declaratiei Intrastat. Pragurile valorice stabilite pentru anul 2009 sunt:

? pentru achizitii intracomunitare: 300.000 lei;

? pentru livrari intracomunitare: 900.000 lei.

Declaratia Intrastat nu se depune daca se realizeaza:

  • achizitii intracomunitare mai mici de 300.000 lei;
  • livrari intracomunitare mai mici de 900.000 lei.

Reguli de declarare

Declaratia statistica Intrastat se transmite de catre operatorii economici care:

  • au depasit pragul valoric Intrastat in anul anterior celui de referinta;
  • depasesc pragul valoric Intrastat in anul in curs.

Din momentul depasirii pragurilor valorice, separate pentru introduceri si separat pentru expedieri, operatorii economici devin furnizori de informatii statistice Intrastat.

Dupa depasirea pragurilor valorice, se recomanda completarea si transmiterea la Institutul National de Statistica a formularului ?Chestionarul pentru furnizorii de date Intrastat? al carui model tipizat anexat este preluat de pe site www.ins.ro . Acest formular se completeaza si se depune ori de cate ori apar modificari ale informatiilor completate initial la inregistrare.

Clasificarea furnizorilor de informatii statistice

Pentru anul in curs, furnizorii de informatii statistice Intrastat sunt:

  • operatorii economici care completeaza si transmit declaratia statistica pentru intregul an de referinta, pe fiecare flux. In aceasta categorie se incadreaza operatorii care au avut obligatia de raportare in anul anterior celui de referinta si care pe tot parcursul anului anterior celui de referinta au realizat pragurile valorice Intrastat, separat pentru fiecare flux;
  • operatorii economici care completeaza si transmit declaratia statistica pentru intregul an de referinta. In aceasta categorie se incadreaza operatorii economici care au dobandit obligatia de raportare pe parcursul anului anterior celui de referinta, prin depasirea pragurilor valorice, separat pentru fiecare flux;
  • operatorii economici care completeaza si transmit declaratia statistica pe parcursul anului de referinta fiecare flux. In aceasta categorie se in ca drea za operatorii economici care au realizat, cumulat de la inceputul anului de referinta, pragurile valorice stabilite pentru anul de referinta, separat pe cele doua fluxuri.

Categorii de operatori economici

Practic, pentru fiecare an in curs exista doua categorii deoperatori:

- operatori economici care in anul anterior au depasit pragurile valorice stabilite pentru anul in curs, caz in care acestia transmit lunar declaratia Intrastat pentru toate lunile anului in curs;

- operatorii economici care depasesc pragurile valorice in cursul anului curent, caz in care transmit decla ratia Intrastat incepand cu luna in care au deposit pragurile valorice stabilite pentru anul in curs.

*******************************************

Modalitatea de completare si transmitere a declaratiei Intrastat

expert contabil Madalina Paraschiv

Declararea se intocmeste si se transmite doar in format electronic, prin selectarea uneia dintre cele trei modalitati, din care:

  • doua modalitati electronice, disponibile, cu titlu gratuit, care se regasesc pe site-ul www.intrastat.ro :

? aplicatia online: prin utilizarea aplicatiei puse la dispozitie de catre I.N.S.;

? aplicatia offline: prin utilizarea softului pus la dispozitie de catre I.N.S.;

  • o alta modalitate este utilizarea software-ului propriu.

Aplicatia offline permite crearea unui fisier care cuprinde Declaratia statistica Intrastat, transmisa Institutului National de Statistica de catre furnizorul de informatii statistice prin selectarea uneia din cele trei modalitati:

1) e-mail, la adresa: declaratie.intrastat@insse.ro;

2) incarcarea fisierului in aplicatia on-line Intrastat disponibila pe site-ul www.intrastat.ro ;

3) solicitarea transmiterii prin e-mail a declaratiei de la directia teritoriala de statistica in raza careia isi are sediul.

Software-ul propriu poate fi utilizat prin realizarea intr-un format predefinit a unui fisier care contine Declaratia statistica Intrastat. Acest format predefinit este prezentat in Manualul de descriere a procedurii pentru crearea altor tipuri de fisiere acceptate de INS. Acest manual poate fi descarcat de pe site-ul www.intrastat.ro sau furnizat la cerere de Institutul National de Statistica.

Pentru corectitudinea si valabilitatea declaratiei lunare, Institutul National de Statistica recomanda utilizarea aplicatiilor Intrastat on-line sau off-line deoarece acestea curprind reguli de validare predefinite pentru realizarea declaratiei lunare.

Indiferent de modalitatea de intocmire selectata, fisierele cu informatiile furnizate trebuie sa respecte specificatiile Institutului National de Statistica.

Nu sunt acceptate declaratiile pe hartie.

Retineti! Declaratia statistica se depune lunar, nu mai tarziu de data de 15 a lunii urmatoare celei in care au avut loc operatiunile intracomunitare.

Cuprinsul declaratiei Intrastat

Prin declaratie trebuie furnizate urmatoarele 12 informatii sistematizate astfel:

1. fluxul bunurilor constand in achizitii si livrari;

2. perioada de referinta;

3. date de identificare ale firmei;

4. tara de destinatie sau tara de expeditie;

5. codul marfurilor (format din 8 cifre);

6. natura tranzactiei;

7. modul de transport;

8. conditiile de livrare;

9. cantitatea in kg;

10. cantitatea in unitate de masura suplimentara;

11. valoarea facturata;

12. valoarea statistica.

Detaliat, informatiile cuprinse in declaratia statistica Intrastat se refera la:

  • datele de identificare ale furnizorului de informatii statistice:

? denumire, date de contact;

? persoana responsabila pentru completarea declaratiei;

  • datele de identificare ale partii terte declarante:

? denumire, date de contact;

? persoana responsabila pentru completarea declaratiei;

  • datele de identificare a fluxului operatiilor realizate:

? achizitii intracomunitare;

? livrari intracomunitare;

  • tip declaratie:

? noua: in situatia in care se transmite pentru prima data;

? revizuire: in situatia in care au loc corectii (modificari, adaugiri, stergeri) pentru o declarative transmisa anterior. Declaratia revizuita o inlocuieste integral pe cea eronata;

? nula: in situatia in care furnizorul de informatii statistice nu realizeaza operatiuni intracomunitare intr-o luna sau in mai multe luni. Declaratia se completeaza doar cu datele de identificare ale furnizorului de informatii;

  • cod si denumire din Nomenclatorul combinat (N.C.):

? se utilizeaza pentru identificarea bunurilor declarate si este format din 8 cifre;

  • tara partenera de destinatie, de expeditie sau de origine:

? pentru livrari intracomunitare se mentioneaza statul membru de destinatie din comunitate pe baza nomenclatorului de tari si teritorii;

? pentru achizitii intracomunitare se mentioneaza statul membru de expeditie din comunitate si tara de origine a bunului respectiv, pe baza nomenclatorului de tari si teritorii. Un bun se considera originar dintr-o tara daca a fost obtinut in intregime din acea tara. Daca pentru obtinerea unui bun au intervenit mai multe tari, bunul se considera originar din tara in care a avut loc ultima transformare esentiala.

In declaratie nu se cuprind operatiunile realizate cu anumite teritorii care:

- nu apartin teritoriului statistic al Uniunii Europene: Busingen (CH), Campione d?Italia (CH), San Marino (SM), Gibraltar (GI), Ceuta (XC), Melilla (XL), Andorra (AD), Groenlanda (GL), Insulele Feroe (FO) si zonele din Cipru aflate in afara controlului guvernului;

- apartin teritoriului statistic al Uniunii Europene, dar nu apartin teritoriului fiscal al Uniunii Europene: Heligoland (DE), Teritoriile franceze din departare (FR), Insulele Aland (FI), Muntele Athos (GR), Insulele Channel (GB), Livigno (IT), apele teritoriale ale lacului Lugano (IT) si Insulele Canare (ES). Operatiunile cu aceste teritorii fac obiectul declaratiilor vamale preluate de Institutul National de Statistica de la Autoritatea Nationala a Vamilor;

  • valoarea facturata:

? se completeaza valoarea facturata a bunurilor preluata din documentele de achizitie sau de vanzare care trebuie sa reflecte valoarea reala a bunurilor. Suma se completeaza in lei, fara zecimale si nu cuprinde TVA, accize si orice alte impozite si taxe datorate bugetului de stat;

? in valoarea facturata se includ diverse cheltuieli accesorii daca acestea sunt incluse in baza de impo zitare a TVA, de exemplu cheltuieli legate de ambalaje, transport, asigurare sau diverse comisioane;

? in situatia in care valoarea din factura a bunurilor este exprimata in alta moneda, pentru completarea declaratiei Intrastat, valoarea in valuta se transforma in lei la cursul de schimb valutar stabilit de B.N.R. la data achizitiei pe teritoriul Romaniei sau la data livrarii bunurilor de pe teritoriul Romaniei;

? pentru bunurile expediate sau introduse pentru prelucrare, se mentioneaza valoarea totala care ar fi fost facturata daca s-ar fi efectuat o vanzare sau o achizitie la care se adauga valoarea manoperei si a materialelor auxiliare incorporate;

? pentru transferul bunurilor in alt stat membru cu scopul vanzarii, stocarii pe o perioada mai mare de 24 de luni sau prelucrarii, la valoarea facturata se trece valoarea care ar fi fost facturata in cazul unei vanzari sau a unei cumparari;

  • valoarea statistica:

? pentru livrari intracomunitare: reprezinta valoarea bunurilor, inclusiv cheltuielile de transport, asigurare si alte cheltuieli pentru transportul bunurilor pe teritoriul national;

? pentru achizitii intracomunitare: reprezinta valoarea bunurilor, inclusiv cheltuielile de transport, asigurare si alte cheltuieli pentru transportul bunurilor pana la frontiera Romaniei;

? pentru bunurile transmise sau primite spre prelucare: reprezinta valoarea de piata a bunurilor inainte si dupa prelucrare;

? se exprima in lei, fara zecimale.

? in situatia in care valoarea din factura a bunurilor este exprimata in alta moneda, pentru completarea declaratiei Intrastat, valoarea in valuta se transforma in lei la cursul de schimb valutar stabilit de B.N.R. la data achizitiei pe te ri toriul Romaniei sau la data livrarii bunurilor de pe teritoriul Romaniei;

? aceasta valoare se declara doar de catre operatorii economici care in anul anterior sau in anul curent au realizat:

    • achizitii intracomunitare mai mari de 10.000.000 lei;
    • livrari intracomunitare mai mari de 20.000.000 lei;
  • masa neta:

? reprezinta greutatea bunurilor, exclusiv ambalajele aferente transportului (paleti, containere etc.);

? se exprima in kilograme, fara zecimale;

  • cantitatea in unitatea de masura suplimentara:

? este unitatea de masura, alta decat kilogramul: numar de perechi, metri patrati, metri cubi, litri, MWh etc.;

? unitatile de masura suplimentare sunt stabilite prin NC pentru fiecare cod la nivel de 8 cifre;

? se exprima fara zecimale;

  • natura tranzactiei:

? exemplu: vanzare, cumparare, prelucrare etc.

? in declaratia Intrastat se completeaza codul corespunzator tranzactiei;

Prelucrarea cuprinde operatiuni de transformare, construire, asamblare, marire, renovare etc., efectuate cu scopul producerii unui produs nou sau imbunatatit substantial. Bunurile pentru sau dupa prelucrare trebuie sa fie inregistrate drept introduceri sau expedieri.

Bunurile pentru si dupa reparatie sunt excluse din statisticile de comert cu bunuri si nu trebuie raportate in Declaratia statistica Intrastat. O reparatie se refera la lucrari de restaurare a bunurilor, de readucere a lor la conditia sau la starea de functionare initiala fara a modifica natura produsului. Scopul lucrarilor de reparatii este mentinerea bunurilor in stare de buna functionare;

  • termeni de livrare:

? reprezinta conditiile de vanzare stabilite in cadrul unei tranzactii intre un vanzator si un cum pa rator;

? in declaratia Intrastat se mentioneaza codurile INCOTERMS stabilite de Camera de Comert;

  • mod de transport:

? in declaratia Intrastat se mentioneaza codul modului de transport prin care bunurile sunt achizitionate pe teritoriul Romaniei sau sunt expediate de pe teritoriul Romaniei.

*******************************************

Clasificarea operatiunilor cu bunuri care se declara prin Intrastat

expert contabil Simona Panait

In ansamblu, declaratia se refera la schimburile de bunuri care au loc sub diverse forme: cumparari, vanzari (expedieri), schimburi, retururi si procesare de bunuri.

Practic, schimburile se refera la urmatoarele operatiuni cu bunuri:

  • expedierea urmatoarelor categorii de bunuri de pe teritoriul Romaniei in alt stat membru al UE:
    • bunuri comunitare;
    • bunuri obtinute integral pe teritoriul vamal al Co munitatii, fara adaos de bunuri provenite din tari sau teritorii terte care nu fac parte din teritoriul vamal al Comunitatii;
    • bunuri din tari sau teritorii terte care nu fac parte din teritoriul vamal al Comunitatii, dar care au fost autorizate pentru libera circulatie in statelemembre;
    • bunuri obtinute pe teritoriul vamal al Comunitatii.

Nota :

In aceasta categorie nu se includ bunurile care sunt in circulatie simpla pe teritoriul Romaniei;

  • plasarea de bunuri in Romania, fie pentru prelucrarea interna sub procedura vamala, fie pentru prelucrare sub control vamal;
  • intrarea pe teritoriul Romaniei a urmatoarelor categorii de bunuri care sosesc din alt stat membru UE:
    • bunuri comunitare;
    • bunuri plasate anterior in statul membru de expe ditie, fie pentru prelucrarea interna sub procedura vamala, fie pentru prelucrare sub control vamal;
    • bunuri puse pentru libera circulatie.

Nota :

In aceasta categorie nu se includ bunurile care sunt in circulatie simpla pe teritoriul Romaniei.

Retineti!

In declaratia Intrastat nu se cuprind informatiile referitoare la bunurile expediate sau introduse in Romania din teritorii care nu fac parte din teritoriul fiscal al Uniunii Europene, dar fac parte din teritoriul vamal al acesteia. Astfel de bunuri trebuie insotite de declaratii vamale de import si declaratii vamale de export.

Valoarea acestor bunuri se transmite lunar de Autoritatea Nationala a Vamilor catre Institutul National de Statistica.

Operatiuni care se declara prin Intrastat

Prin declaratia Intrastat se furnizeaza informatii referitoare la:

  • cumpararea sau vanzarea de bunuri;
  • procesarea de bunuri;
  • returnarea bunurilor procesate;
  • intrarea, expedierea sau returnarea unor bunuri in cadrul unui contract de leasing financiar;
  • intrarea, expedierea sau returnarea unor bunuri defecte sau a pieselor de inlocuire a bunurilor defecte;
  • expedierea cu titlu gratuit a unor bunuri in cazul donatiilor;
  • f urnizarea de bunuri in cadrul contractelor de constructii;
  • furnizarea de bunuri ca parte a unui serviciu de procesare, daca pentru bunurile respective se aplica TVA;
  • intrarea sau expedierea de bunuri catre depozitele centrale si de distributie;
  • intrarea de bunuri in regim de consignatie;
  • intrarea sau expedierea de bunuri pentru stocare, in situatia in care timpul de stocare este mai mare de 2 ani, iar bunurile se intorc la proprietar;
  • intrarea sau expedierea de bunuri pentru utilizare temporara, in situatia in care perioada de utilizare este mai mare de 24 de luni (exemplu: bunuri preluate in regim de leasing operational).

Operatiuni care nu se declara prin Intrastat

Prin declaratia statistica Intrastat nu se declara informatii referitoare la:

  • comertul cu servicii;
  • bunuri in tranzit simplu;
  • miscari temporare de bunuri;
  • miscari de bunuri pentru reparatii sau dupa reparatii si intretinere;
  • schimbul de bunuri cu acele teritorii ale statelor membre ale Uniunii Europene ce nu apartin teritoriului statistic al statelor membre ale Uniunii Europene;
  • schimburi de bunuri in cadrul comertului triunghiular, in situatia in care bunurile nu intra pe teritoriul national al Romaniei din alte state membre ale Uniunii Europene sau nu sunt expediate din Romania catre alt stat membru al Uniunii Europene;
  • mostrele comerciale gratuite sau materialele publicitare gratuite.

*******************************************

Click aici pentru pagina urmatoare!

*******************************************

? RENTROP & STRATON ? Toate drepturile rezervate. Nicio parte din aceasta lucrare nu poate fi reprodusa, arhivata sau transmisa sub nicio forma si prin niciun fel de mijloace, mecanice sau electronice, fotocopiere, inregistrare audio sau video, fara permisiunea in scris din partea editorului. Autorii sau editorii nu sunt responsabili pentru nicio pierdere ocazionata vreunei persoane fizice sau juridice care actioneaza sau se abtine de la actiuni ca urmare a citirii materialelor publicate in aceasta lucrare.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Revista Romana de TVA nr. 27, iunie 2009":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Diferente favorabile de curs valutar. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect o societate comerciala care in 2017 este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. In trimestrul II 2017 a avut diferente nete favorabile de curs pe care nu le-a impozitat conform Codului fiscal. In trimestrul IV realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro si trece la impozit pe profit. Vom vedea ce se intampla cu diferenta neta favorabila de curs din trimestrul II neimpozitata. Iata raspunsul specialistului: In situatia expusa nu trebuie...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Actualizarea Normelor metodologice de aplicare a ordonantei privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
    • Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ar putea fi actualizate, potrivit unui proiect legislativ pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor Publice (MFP). Proiectul de hotarare vizeaza corelarea normelor de aplicare a OUG nr. 28/1999 cu prevederile ordonantei, avand in vedere modificarile pe care le-a suferit actul normativ, se mentioneaza in nota de fundamentare ce insoteste propunerea...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 octombrie 2017
    •  ANAF a publicat un nou buletin informativ, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, in care a inclus noutatile legislative cu incidenta fiscala din perioada 9-15 octombrie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.68/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule...» citeste mai departe aici

  • EY Romania considera Split TVA departe de a fi perfect si cere eliminarea aplicarii obligatorii a acestuia
    • Aplicarea obligatorie a platii defalcate a TVA trebuie eliminata, fiind vorba despre un sistem care este departe de a fi perfect, atrag atentia reprezentantii EY Romania, intr-un comunicat de presa recent. "Sistemul de plata defalcata a TVA este departe de a fi perfect, dar in momentul de fata este in vigoare. Exista in prezent discutii pentru modificarea lui, in sensul aplicarii doar in cazul firmelor care intra in insolventa, in faliment sau cu 'istoric fiscal incoerent'. EY Romania...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"