Raportul Special
realizat de specialisti
Nr. 28, Iulie 2009 - pagina 2 |
Operare SAGA Exemple practice si recomandari Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni Manualul Contabilului Incepator - stick USB
expert contabil Simona Panait In ambele situatii, prin decontul de TVA completat in luna curenta in care a avut loc corectarea deficientelor, sumele rezultate din corectia erorilor contabile trebuie in scrise cu semnul plus sau cu semnul minus la urmatoare le randuri din decontul de TVA reglementat prin O.M.E.F. nr. 1.746 din 16 decembrie 2008 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) ?Decont de taxa pe valoarea adaugata?, modificat si completat prin O.M.F.P. nr. 1.166 din 29 mai 2009:
Asa cum se precizeaza prin aceste acte normative de reglementare:
Orice eroare constatata in anul curent care se refera la operatiuni efectuate in anii precedenti pentru care exigibilitatea a intervenit anterior perioadei de declarare, desi eroarea este raportata prin decontul lunii curente in care s-a constatat (de exemplu luna mai 2009), legislatia va obliga sa completati si sa depuneti o noua declaratie informativa aferenta perioadei in care a avut loc efectiv operatiunea (de exemplu, luna decembrie 2008). Declaratia informativa corectata se completeaza in functie de natura operatiunilor economice realizate:
Erorile contabile nu pot fi considerate erori materiale asa cum sunt cele reglementate prin O.M.E.F. nr. 179 din 14 mai 2007 pentru aprobarea Instructiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de TVA. Efectele fiscale ale corectarii erorilor contabile Corectarea erorilor contabile din proprie initiativa poate genera diferente suplimentare de plata reprezentand impozit pe profit sau TVA in situatia in care eroarea consta in neinregistrarea in evidenta contabila si fiscala a unor facturi emise. Daca apar astfel de situatii, nu va recomand sa calculati si sa virati din proprie initiativa majorarile de intarziere. In astfel de situatii, in fisa sintetica pe platitor nu pot fi inregistrate pe debit sumele datorate rezultate din calcularea majorarilor de intarziere, iar achitarea acestora, care este operata la ?plati?, genereaza o plata suplimentara a unui debit nerecu noscut deoarece nu este declarat. Altfel spus, majorarile de intarziere calculate din proprie initiativa nu pot fi declarate pentru a fi operate in fisa de evidenta ana litica pe platitor. In aceasta situatie, cu suma majorarilor de intarziere achi tate de dvs. se stinge o datorie curenta, declarata, fapt care denatureaza evidenta contabila a firmei dvs. Intr-o prima etapa, depuneti declaratia rectificativa cod 101 si decontul de TVA completat la rubrica de regularizari. In a doua etapa, solicitati organului fiscal listarea unei fise sintetice pe platitor din care sa rezulte majorarile de intarziere calculate automat de programul M.F.P. pentru impozitul pe profit. Pentru suma respectiva intocmiti un ordin de plata care trebuie depus la banca inainte de scadenta unui nou termen de plata a impozitului pe profit aferent anului curent. Referitor la TVA, deoarece erorile corectate aferente unui an fiscal anterior sunt raportate prin randurile de regularizari din cadrul decontului de TVA completat si depus pentru perioada fiscala curenta, programul nu genereaza majorari de intarziere deoarece nu rezulta o diferenta de plata reprezentant baza de calcul a majorarilor de intarziere Intotdeauna vor exista diferente intre suma ma jo ra rilor de intarziere calculate de dvs. si suma majorarilor de intarziere calculate prin programul care genereaza fisa sintetica pe platitor la organul fiscal de administrare a impozitelor si taxelor. Majorarile de intarziere calculate de organul fiscal de administrare a impozitului pe profit reprezinta cheltuiala curenta a anului in curs, motiv pentru care se inregistreaza astfel:
658 = 4481
4481 = 5121 Trebuie sa aveti in vedere ca astfel de corectii nu mai pot fi efectuate si declaratia rectificativa nu mai poate fi completata si depusa la organul fiscal de administratie in cazul in care organele de inspectie fiscale au efectuat verificarea perioadei respective. Erorile materiale din deconturile de TVA Avand in vedere faptul ca nu se admite intocmirea si depunerea de deconturi rectificative pentru corectarea datelor din deconturile anterioare, prin O.M.F.P. nr. 179 din 14 mai 2007 s-a reglementat procedura de corectare a erorilor de natura materiala din formularul ,,Decont de taxa pe valoarea adaugata? cod 300, completat si depus la organul fiscal competent pentru raportarea operatiunilor economice realizate intr-o anumita perioada fiscala. Acest act normativ se refera doar la corectarea erorilor materiale din cadrul deconturilor de TVA cod 300, completate si depuse de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de taxa pe valoarea adaugata pentru fiecare perioada fiscala in care se incadreaza. Procedura reglementata prin O.M.F.P. nr. 179 din 14 mai 2007 nu este aplicabila erorilor materiale constatate in cadrul formularului ?Decont special de taxa pe valoarea adaugata? cod 301, completat si depus de catre persoanele neimpozabile sau persoanele impozabile neinregistrate in baza articolului 153, dar inregistrate in scopuri de taxa pe valoarea adaugata in baza articolului art. 1531 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Atentie! Acesta este motivul pentru care, cand solicitati pe baza de cerere organului fiscal competent corectarea erorilor materiale, la documentatia depusa sunteti obligat sa depuneti si o declaratie pe proprie raspundere din care sa rezulte ca nu va aflati intr-una sau in ambele situatii prezentate anterior. ********************************************************* Procedura de corectare expert contabil Simona Panait Erorile constatate in cadrul unui decont de TVA depus la organul fiscal competent pot fi corectate atat din initiativa acestuia, cat si la solicitarea in forma scrisa formulata de catre persoana impozabila care a completat decontul respectiv. Clasificarea erorilor materiale Se pot corecta doar urmatoarele tipuri de erori constatate:
In categoria erorilor materiale se incadreaza si omisiunea de a bifa caseta din decontul de TVA aferent perioadei fiscale de raportare in vederea solicitarii rambursarii TVA. Corectarea erorilor materiale din initiativa organului fiscal competent O astfel de corectie poate avea loc numai daca se poate identifica tipul erorii din decontul de TVA depus. O astfel de eroare poate fi identificata numai daca este: Daca se descopera eroarea, dar nu poate fi identifi cata, organul fiscal transmite persoanei impozabile care a depus decontul o notificare scrisa prin care solicita deplasarea la sediul sau in scopul prezentarii documentelor justificative si a informatiilor necesare pentru identificarea erorii. Corectarea erorilor materiale din initiativa persoanei impozabile Daca erorile sunt constatate de persoana impozabila care a depus decontul, corectia acestora se efectueaza doar pe baza de cerere depusa fie la registratura organului fiscal competent, fie la posta, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire. Spre deosebire de erorile materiale din cadrul documentelor de plata a TVA care pot fi corectate numai daca cererea de corectare se depune in interiorul termenului de un an de la data efectuarii platii, corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata se poate face in cadrul termenului de prescriptie de 5 ani. *********************************************************
expert contabil Madalina Paraschiv Termenul de prescriere de 5 ani se calculeaza de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a fost depus decontul completat eronat. De exemplu, daca pentru luna iulie 2007 ati depus un decont de TVA, iar in anul 2009 constatati o neconcordanta cu ocazia listarii unei fise analitice pe platitor pentru eliberarea unui certificat fiscal, trebuie sa procedati la depistarea erorii care a condus la o astfel de situatie. Din verificarea efectuata constatati faptul ca neconcordanta se datoreaza completarii eronate a decontului de TVA prin inversarea cifrei reprezentand valoarea livrarilor de bunuri taxabile cu cota standard TVA de 19%. Astfel, in loc sa inscrieti in decontul de TVA operatiuni de vanzari realizate in luna iulie 2007 in valoare totala de 128.500 lei cu TVA colectata in suma de 24.415 lei, ati inscris operatiuni de vanzari in valoare Pentru eroarea identificata, trebuie sa solicitati corectarea deoarece se constata neconcordanta dintre:
Cererea de corectare se poate depune pana la data de 31 decembrie 2012, in cadrul termenului de prescriptie de 5 ani cuprins intre data de 1 ianuarie 2008 (anul imediat urmator anului 2007) si data de 31 decembrie 2012. Daca cererea de corectare se depune dupa expirarea termenului de prescriptie, se considera ca recunoasteti si datorati diferentele suplimentare de plata a TVA. Corectarea erorii constand in omisiunea solicitarii rambursarii TVA se efectueaza tot pe baza de cerere la care se anexeaza o declaratie pe propria raspundere, din care sa rezulte:
In aceasta situatie, cererea trebuie depusa in cadrul in tervalului cuprins intre data depunerii decontului initial si data depunerii decontului de TVA aferent perioadei fiscale urmatoare, fara a depasi termenul legal de depunere a acestui decont. Termenul de solutionare a cererii privind rambursarea TVA este de 45 de zile de la data depunerii cererii insotite de declaratia pe proprie raspundere. Corectarea erorilor materiale in baza dispozitiei de masuri comunicate de organul de inspectie fiscala In situatia in care nu ati constatat din proprie initiativa anumite erori de natura materiala strecurate in cadrul de conturilor de TVA completate si depuse la organul fis cal de administrare a TVA, acestea pot fi descoperite de organul de inspectie fiscala. Orice echipa de inspectie fiscala incepe controlul prin verificarea, pentru fiecare pe rioada fiscala, a concordantei dintre:
Daca echipa de inspectie fiscala constata in deconturile de TVA erori de natura materiala, este indreptatita sa dispuna corectarea acestora. Constatarile efectuate trebuie consemnate pe baza unui act administrativ fiscal denumit ,,Proces-verbal? al carui model-cadru este reglementat prin O.M.F.P. nr. 1.304 din 1 septembrie 2004 pri vind modelul si continutul formularelor si documentelor utilizate in activitatea de inspectie fiscala, modificat prin O.M.F.P. nr. 1.422 din 28 august 2006. In baza Procesului-verbal intocmit, echipa de inspectie fiscala emite formularul ?Dispozitie privind masurile stabilite de organele de inspectie fiscala?, cod 14.13.27.18, reglementat prin O.M.F.P. nr. 1.939 din 28 decembrie 2004, aprobat de conducerea organului fiscal competent. Prin acest act administrativ fiscal se mentioneaza:
In baza dispozitiei de masuri prezentate in copie si original, persoana impozabila trebuie sa depuna la organul fiscal de administrare cerere de corectare a erorilor materiale in cadrul termenului stabilit. Rezultatul corectarii Corectarea erorilor materiale se materializeaza prin emitera unei Decizii de corectare care este structurata conform modelului decontului de TVA in vigoare pentru perioada fiscala in care s-a intocmit decontul eronat. Decizia se completeaza doar cu diferentele in plus sau in minus la randurile care au suferit modificari fata de suma eronat declarata. Decizia de corectare se intocmeste in doua exemplare, din care:
Efectele corectarii Indiferent cui apartine initiativa corectarii (persoana impozabila, organ fiscal de administrare, organ de inspectie fiscala), efectele corectarii erorilor materiale sunt aceleasi:
Termenul de plata a diferentei pozitive de TVA este conditionat de data comunicarii deciziei de corectare, astfel:
In situatia in care, ca urmare a corectiilor, veti constata diferente suplimentare de plata TVA, nu calculati si nu virati din proprie initiativa majorarile de intarziere. In astfel de situatii, in fisa sintetica pe platitor nu pot fi inregistrate pe debit sumele reprezentand majorari calculate de dvs. Plata acestora este operata la organul fiscal de administrare in fisa sintetica pe platitor la simbolul 9092 ?venituri ale bugetului de stat incasate in contul unic, in curs de distribuire? chiar daca pe ordinul de plata in scrieti mentiunea ,,majorari de intarziere TVA din corectare eroare materiala?. Deci, dupa primirea deciziei de corectare, solicitati organului fiscal listarea unei fise sintetice pe platitor din care sa rezulte majorarile de intarziere calculate automat prin programul M.F.P. Model privind cererea de corectare a erorilor materiale din decontul de TVA: ------------------------------------------------------- S.C. OVISOFT S.R.L. CERERE DE CORECTARE A ERORILOR MATERIALE Subsemnatul Ovidiu Stefanescu, administrator al S.C. OVISOFT S.R.L., inregistrata in scopuri de TVA, avand codul unic de inregistrare RO45354943, in conformitate cu prevederile punctului 1 din anexa nr. 1 din cadrul Ordinului ministrului finantelor publice nr. 179 din 14 mai 2007, va rog prin prezenta sa dispuneti corectarea erorilor materiale din decontul de TVA aferent trimestrului II 2009. Erorile constatate sunt cele reglementate la punctul 2 litera a) din anexa nr. 1 din cadrul aceluiasi ordin si consta efectiv in preluarea eronata a sumelor evidentiate atat in jurnalul pentru vanzari, cat si in jurnalul pentru cumparari. Pentru conformitate, anexez la prezenta cerere cele doua jurnale in care au fost evidentiate toate operatiunile economice realizate de catre S.C. OVISOFT S.R.L. in cadrul trimestrului II 2009. Mentionez faptul ca decontul initial a fost depus la Administratia Fi nantelor Publice a sectorului 4, fiind inregistrat cu nr. 206753/24.07.09. Anexez la prezenta cerere, in original, decontul de TVA corect intocmit conform evidentelor fiscale intocmite in baza documentelor justificative si a jurnalelor de TVA.
S.C. OVISOFT S.R.L. Ovidiu Stefanescu Anexe: 6 file ------------------------------------------------------- ********************************************************* Erori din documente de plata a TVA expert contabil Simona Panait Procedura de corectare a erorilor materiale din documentele de plata Erorile materiale din documentele de plata intocmite pentru plata TVA pot fi corectate de catre organul fiscal de administrare numai pe baza de cerere completata si de pusa de catre firma care a efectuat plata si a constatatul terior eroarea. La indreptarea erorilor materiale din documentele de plata, in situatia in care contul platitorului a fost debitat si contul bugetar a fost creditat, organul fiscal considera valabila plata de la momentul efec tuarii acesteia, in limita sumei inscrise in documentul de plata. Procedura de indreptare a erorilor materiale este reglementata prin Ordinul ministrului economiei si Continutul cererii Cererea de corectare a erorilor de aceasta natura nu este un formular tipizat regasit la organul fiscal de administrare.
Pentru a motiva si a dovedi eroarea produsa, petenta trebuie sa anexeze la cerere, in copie, urmatoarele documente necesare identificarii platii considerate eronat efectuate: Solutionarea favorabila a cererii privind corectarea unor astfel de erori materiale se efectueaza numai daca plata eronata se incadreaza intr-una din urmatoarele situatii posibile:
Cererea se depune la organul fiscal de administrare. In baza cererii primite, organul fiscal verifica in evidentele sale fiscale:
Spre deosebire de erorile materiale din cadrul deconturilor de TVA care pot fi corectate in termen de 5 ani de la data faptului gene rator si a exigibilitatii TVA, erorile materiale din documentele de plata pot fi corectate numai daca cererea se depune in interiorul termenului de un an de la data efectuarii platii.
Pe baza documentelor primite si a constatarilor efectuate, organul fiscal intocmeste documentul ?Nota privind corectia erorilor materiale din documentele de plata intocmite de debitori prin care s-au achitat obligatii fiscale? pe care il transmite trezoreriei in vederea co rec tarii erorii prin transferul sumei in contul bugetar corespunzator. Trezoreria storneaza plata eronata si opereaza plata corecta in contul bugetar corespunzator la data platii initiale. Un exemplar al documentului ?Nota privind corectia erorilor materiale din documentele de plata intocmite de debitori?, operat de trezorerie, se transmite firmei care a solicitat corectarea.
Se considera eroare materiala si virarea obligatiilor de plata la alta unitate de trezorerie si contabilitate pu blica decat cea de care apartine debitorul. Intr-o astfel de situatie, cererea se depune la organul fiscal teritorial in raza caruia se afla trezoreria la care s-a efectuat plata. Acest organ fiscal inregistreaza cererea si anexele acesteia, pastreaza originalul dar, in vederea so lu tio narii, o transmite in copie organului fiscal de admi nistrare a impozitelor si taxelor firmei care a efectuat eroarea. Din acest moment, pentru solutionare, se respecta aceeasi procedura de corectare a erorilor materiale din documentele de plata.
Cererea debitorului de indreptare a erorilor materiale din documentele de plata trebuie solutionata in termen de 45 de zile de la inregistrarea acesteia.
Distribuirea sumelor din contul unic se face de organul fiscal competent, proportional cu obligatiile datorate. In situatia in care plata se efectueaza prin cont bancar, momentul platii se considera data la care bancile debiteaza contul platitorului conform mesajului electronic de plata transmis de banca platitorului. Suma platita in plus se opereaza la organul fiscal de administrare in fisa sintetica pe platitor la simbolul 9092 ?venituri ale bugetului de stat incasate in contul unic, in curs de distribuire?. Aceasta suma platita suplimentar poate fi utilizata pentru: O suma platita suplimentar poate fi utilizata si pentru stingerea diferentelor datorate in plus fata de creanta fiscala initiala, asa cum se stabileste de catre organul de inspectie fiscala in baza unei decizii de impunere intocmite ca urmare a efectuarii unei inspectii fiscale. Daca suma este platita suplimentar, cu buna-credinta din partea contribuabilului, dar suma respectiva nu a fost stinsa pana la data intocmirii deciziei de impunere, stingerea diferentelor suplimentare de plata astfel stabilite se efectueaza in limita sumei platite suplimentar. In acest caz, data platii este considerata data debitarii contului platitorului care este evidentiata in fisa analitica pe platitor cod 9092. Astfel de situatii posibile sunt reglementate prin O.M.E.F. nr. 1.801 din 22 decembrie 2008 pentru aprobarea Deciziei Comisiei de proceduri fiscale nr. 3/2008. ********************************************** Editura recunoscuta CNCSIS conform deciziei nr. 284/11.09.2007 Bdul Natiunile Unite nr. 4, Gemenii Center Bucuresti, sector 5 Tel./Fax: 021.317.25.87 ISSN: 1843-9799 Presedinte: George Straton
? RENTROP & STRATON ? Toate drepturile rezervate. Nicio parte din aceasta lucrare nu poate fi reprodusa, arhivata sau transmisa sub nicio forma si prin niciun fel de mijloace, mecanice sau electronice, fotocopiere, inregistrare audio sau video, fara permisiunea in scris din partea editorului. Autorii sau editorii nu sunt responsabili pentru nicio pierdere ocazionata vreunei persoane fizice sau juridice care actioneaza sau se abtine de la actiuni ca urmare a citirii materialelor publicate in aceasta lucrare. |
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Sfaturi de la experti
Declaratia 205 venituri din chirii
Intrebare: 1. O persoana fizica cu dubla cetatenie - romana si israeliana - cu NIF si rezident in Israel, obtine venituri din chirii in Romania. Persoana juridica careia i-a inchiriat spatiul a platit impozitul pe chirie prin retinere la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Preluare parti sociale societate noua
Intrebare: Societatea A, cu patru actionari persoane fizice (2 actionari detin cate 44% parti sociale din capitalul de 51.000.000 lei, iar ceilalti doi cate 6%), a achizitionat actuala firma de la o multinacionala la pretul de 255.000 euro,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Impozit pe dividende in 2025. Cui se aplica si termen de plata
Venituri din dividende. Ce obligatii fiscale ai daca incasezi dividende
Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importante
Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditii
Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA