Ridicare dividende in avans SC
Intrebare:
Potrivit legislatiei in vigoare, ce trebuie sa plateasca administratorii care ridica
dividende si cei care administreaza intreprinderile individuale atat in anul 2011, cat si pe anul 2012?
Raspuns:
In cazul societatilor comerciale, asociatii sunt persoanele beneficiare de dividende, cei care au infiintat sociatatea si care detin parti sociale, actiuni in societatea respectiva. Nu administratorii sunt beneficiarii dividendelor, aceasta situatie putandu-se intalni atunci cand asociatul /asociatii au si calitatea de administrator.
Conform art.7 pct. 12 din Codul fiscal,
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
"12. dividend reprezinta o distribuire in bani sau in natura, efectuata de o persoana juridica unui participant la persoana juridica, drept consecinta a detinerii unor titluri de participare la acea persoana juridica, exceptand urmatoarele:
a) o distribuire de titluri de participare suplimentare care nu modifica procentul de detinere a titlurilor de participare ale oricarui participant la persoana juridica;
b) o distribuire efectuata in legatura cu dobandirea/rascumpararea titlurilor de participare proprii de catre persoana juridica, ce nu modifica pentru participantii la persoana juridica respectiva procentul de detinere a titlurilor de participare;
c) o distribuire in bani sau in natura, efectuata in legatura cu lichidarea unei persoane juridice;
d) o distribuire in bani sau in natura, efectuata cu ocazia reducerii capitalului social constituit efectiv de catre participanti;
e) o distribuire de prime de emisiune, proportional cu partea ce ii revine fiecarui participant.
Se considera dividend din punct de vedere fiscal si se supune aceluiasi regim fiscal ca veniturile din dividende:
- suma platita de o persoana juridica pentru bunurile sau serviciile achizitionate de la un participant la persoana juridica peste pretul pietei pentru astfel de bunuri si/sau servicii, daca suma respectiva nu a facut obiectul impunerii la primitor cu impozitul pe venit sau pe profit;
- suma platita de o persoana juridica pentru bunurile sau serviciile furnizate in favoarea unui participant la persoana juridica, daca plata este facuta de catre persoana juridica in folosul personal al acestuia."
In situatia in care asociatii sunt persoanme fizice romane, conform art 67 din Codul fiscal , impozitul pe dividende este de 16%:
"ART. 67 Retinerea impozitului din veniturile din investitii
(1) Veniturile sub forma de dividende, inclusiv sumele primite ca urmare a detinerii de titluri de participare la fondurile inchise de investitii, se impun cu o cota de 16% din suma acestora. Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice, odata cu plata dividendelor catre actionari sau asociati. Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata. In cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor sau asociatilor pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende se plateste pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator."
Aceste prevederi au fost in vigoare si in anul 2011 si sunt in vigoare si pentru anul 2012.
Trebuie sa retinem ca asociatii pot beneficia de dividende numai dupa incheirea exercitiului financiar, dupa aprobarea situatiilor financiare de catre acestia si numai in baza hotararii AGA/ Deciziei Asociatului unic cu privire la repartizarea profitului realizat. Prin urmare nu se pot ridica dividende in avans, conform Legii 31/1990 privind societatile comerciale – art 67, redat mai jos;
« Art. 67. - (1) Cota-parte din profit ce se plateste fiecarui asociat constituie dividend.
(2) Dividendele se distribuie asociatilor proportional cu cota de participare la capitalul social varsat, daca prin actul constitutiv nu se prevede altfel. Acestea se platesc in termenul stabilit de adunarea generala a asociatilor sau, dupa caz, stabilit prin legile speciale, dar nu mai tarziu de 6 luni de la data aprobarii situatiei financiare anuale aferente exercitiului financiar incheiat. In caz contrar, societatea comerciala va plati daune-interese pentru perioada de intarziere, la nivelul dobanzii legale, daca prin actul constitutiv sau prin hotararea adunarii generale a actionarilor care a aprobat situatia financiara aferenta exercitiului financiar incheiat nu s-a stabilit o dobanda mai mare.
(3) Nu se vor putea distribui dividende decat din profituri determinate potrivit legii."
In ceea ce priveste intrprinderile individuale, retinem ca in cazul acestora nu avem de-a face cu dividende. Nu exista aceasta notiune in cazul intreprinderilor indivuale, titularul intreprinderii individuale putand dispune de veniturile nete rezultate in timpul exercitiului financiar, neexistand un impozit similar impozitului pe dividende in aceasta forma de organziare. Acesta este si unul dintre avantajele consituirii intreprinderilor individuale, pe langa acela ca titularii intreprinderilor individuale pot dispune de bani in cursul anului fara a aduce vreo justificare. Important este sa se plateasca impozitul pe venit de 16% si contributia la sanatate de 5,5%.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Marfa importata neconforma. Retur
Intrebare: Firma noastra returneaza un lot de marfa achizitionata in anul 2024 de la un furnizor din Serbia. Furnizorul accepta returnarea acestor produse, dar doreste sa emita o nota de credit pentru contravaloarea produselor. Firma noastra, pentru a trimite marfa, trebuie sa intocmeasca o declaratie vamala de export, iar pentru aceasta trebuie sa ataseze cel putin o factura proforma din care sa rezulte valoarea exportului. Mentionam ca, la data achizitiei, firma noastra a platit TVA conform Declaratiei...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Plafon TVA despagubiri
Intrebare: Un avocat incaseaza in contul bancar o despagubire pentru un client in suma de 400.000 lei. El isi va opri onorariul de 40.000 lei si va vira persoanei fizice diferenta de 360.000 lei. Daca avocatul, datorita incasarii sumei de 400.000 lei, depaseste plafonul de 300.000 lei, va avea obligatia sa devina platitor de TVA?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Vanzare imobile cu avans. D300
Intrebare: Intre societati platitoare de TVA: 1. Initial, se plateste avans pentru imobil (taxare inversa), care se inscrie in decontul 300, la rubrica corespunzatoare. 2. Dupa o perioada de timp, se livreaza imobilul, iar pe factura emisa de furnizor se storneaza avansul initial si se trece pe aceeasi factura vanzarea imobilului cu aceleasi sume, astfel incat, per total, factura finala este cu 0. Cum si unde se trece in decontul TVA aceasta ultima factura pentru a se reflecta atat stornarea avansului...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Dreptul de deducere a tva
Intrebare: O societate cu activitate de jocuri de noroc, licentiata, primeste in CHIRIE din UE (Olanda si Elvetia) aparate de jocuri de noroc, plateste lunar chiriile si urmeaza sa le cumpere la sfarsitul contractului. La facturile lunare de chirie are dreptul la taxare inversa a TVA? Pentru autoturismul inchiriat din UE pentru administrator, are dreptul la deducerea TVA (taxare inversa)?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Bonificatie microintreprindere
Intrebare: La sfarsitul anului se calculeaza impozitul pe venit micro. In urma calculului bonificatiei, rezulta un impozit micro de contabilizat de -400 (adica de recuperat). Se inregistreaza in contul 4418 de recuperat suma de 400. Avand in vedere ca in declaratia 100 aferenta ultimului trimestru se deduce doar impozitul datorat si nu se evidentiaza nicaieri impozitul de recuperat, cum se procedeaza cu acesta?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Achizitie materiale. Factura de transport primita cu intarziere
Intrebare: Firma din Romania cumpara materii prime, auxiliare, piese de schimb si alte materiale consumabile din Germania. Transportul din Germania este realizat prin Fedex, care emite facturile de transport catre firma din Germania, de regula la o saptamana dupa livrare, iar apoi firma din Germania (furnizorul pentru firma din Romania) refactureaza aceste transporturi. Facturile de transport se primesc la 1, 2 sau 3 saptamani dupa livrarea materialelor. In aceasta situatie, ce solutie ar fi potrivita...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<