Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

RO e-Transport. Obligatii, noutati in 2024 si lista produselor vizate

21-Feb-2024
29921
RO e-Transport. Obligatii, noutati in 2024 si lista produselor vizate

Inca de la 1 iulie 2022, prin OUG 41/2022, a fost implementat sistemul RO e-Transport, care trebuie utilizat pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal pe teritoriul Romaniei. Desi sistemul a fost obligatoriu inca de acum doi ani, amenzile pentru nedeclarare s-au aplicat abia de la 1 ianuarie 2023.

Mentionam ca si in 2024 se vor aplica cateva schimbari in privinta sistemului. Este vorba despre extinderea listei de bunuri cu risc fiscal (de la 1 martie), care nu a fost modificata de la aparitie. Iar de la finalul anului trecut, din 15 decembrie, a fost introdusa prin OUG 115/2023 obligatia de a monitoriza toate transporturile rutiere internationale de bunuri pe teritoriul national.

Hai sa vedem inainte de toate cum sunt definite in lege transporturile de bunuri cu risc fiscal si cele internationale:

Conform art. 1 si 2 din OUG 41/2022:

Art. 1
(2)Prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul national ale bunurilor cu risc fiscal ridicat si transporturile rutiere internationale de bunuri.


Art. 2
1. transportul rutier pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat - transportul rutier pe drumurile publice, avand punct de plecare si punct de sosire pe teritoriul Romaniei, al bunurilor stabilite ca fiind din categoria celor cu risc fiscal ridicat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, indiferent de modul de organizare a transportului;

21. transportul rutier international de bunuri - activitatea de transport reglementata la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri (reformare);

Articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 stabileste astfel:

2."transport international" inseamna:
a)o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul al carei punct de plecare si punct de destinatie se afla in doua state membre diferite, cu sau fara tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau tari terte;
b)o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul dintr-un stat membru catre o tara terta sau invers, cu sau fara tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau tari terte;
c)o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul intre tari terte, cu tranzitarea teritoriului unuia sau mai multor state membre;
d)o deplasare fara incarcatura in legatura cu transporturile mentionate la literele (a), (b) si (c);
Va oferim informatii complete despre e-Factura si e-Transport intr-o lucrare profesionista, actualizata conform prevederilor Legii nr. 296/2023 si OUG nr. 115/2023, AICI»

Ce reprezinta sistemul RO e-Transport

Sistemul RO e-Transport este sistemul national care monitorizeaza transporturile rutiere pe teritoriul national ale bunurilor cu risc fiscal, si mai nou, prin prevederea introdusa prin OUG 115/2023 care a modificat si completat Ordonanta de urgenta 41/2022, si toate transporturile rutiere internationale de bunuri pe teritoriul national. Mentionam ca urmarirea deplasarii acestor bunuri, pe care le vom detalia mai jos, se va face in timp real.

Ce tipuri de transporturi vizeaza RO e-Transport

Sistemul vizeaza urmatoarele tipuri de transporturi:

  • transporturile care incep si se finalizeaza pe teritoriul tarii;
  • orice tranzactie transfrontaliera care incepe in Romania (de exemplu: export, livrare intracomunitara);
  • orice tranzactie transfrontaliera care se finalizeaza in Romania (de exemplu: import, achizitie intracomunitara);
  • orice tranzactie transfrontaliera care este in tranzit pe teritoriul Romaniei, deoarece si in acest caz, o parte din transport are loc pe teritoriul Romaniei.

Cine e obligat sa foloseasca Ro e-Transport (Radarul marfurilor)

Conform Ordonantei de Urgenta 41/2022, obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport (sau "Radarul marfurilor", cum mai este numit) a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:

a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;

b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;

c) furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;

d) depozitarului, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.

ATENTIE! Conform art. 8 1 din OUG 41/2022, obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor prevazute referitoare la transportul international de bunuri revine urmatorilor utilizatori:

a)destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;

b)beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;

c)furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;

d)depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
Va oferim informatii complete despre e-Factura si e-Transport intr-o lucrare profesionista, actualizata conform prevederilor Legii nr. 296/2023 si OUG nr. 115/2023, AICI»

Noutati e-Transport 2024

In 2024 legea privind utilizarea sistemului RO e-Transport urmeaza sa fie modificata, dupa cum urmeaza:

1. Se va extinde lista de bunuri cu risc fiscal ridicat cu urmatoarele produse:

-carnea si organele comestibile, lactatele, ouale de pasari, mierea naturala, pestele proaspat sau refrigerat, fileurile de peste si carne de peste, proaspete, refrigerate sau congelate, crustaceele, tutunurile brute sau neprelucrate, precum si deseurile de tutun, alte tutunuri si inlocuitori de tutun, prelucrate; tutunuri „omogenizate” sau „reconstituite”; extracte si esente de tutun si produsele care contin tutun, tutun reconstituit, nicotina sau inlocuitori de tutun sau de nicotina, destinate inhalarii fara ardere; alte produse care contin nicotina destinate absorbtiei nicotinei in corpul uman.

2. Prin OUG 115/2023, cu aplicabilitate inca din 15 decembrie 2023, a fost extinsa obligatia de declarare in sistem pentru toate transporturile internationale de bunuri, indiferent daca acestea sunt sau nu cu risc fiscal ridicat. Prin urmare, orice transport international de bunuri care intra in Romania trebuie declarat in sistem, inclusiv cele fara risc fiscal ridicat.

In cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, beneficiarul din Romania (adica societatea in cauza) este obligata sa declare in sistemul RO e-Transport datele si informatiile aferente transportului respectiv.

Sanctiuni e-Transport

Sanctiunile pentru nerespectarea obligatiilor de declarare in sistemul RO e-Transport, impuse prin OUG 41/2022, modificate si completate prin OUG 115/2023, se aplica incepand cu data de 1 iulie 2024.

(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:

a) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2), art. 11 alin. (2) si (4);

-obligatia de declarare in RO e-Transport a datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT

-utilizarea de catre operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisa

-este interzisa descarcarea pe teritoriul Romaniei a bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, cu exceptia celor care fac obiectul depozitarii sau formarii unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri.

b) declararea in Sistemul RO e-Transport a unor cantitati diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri;

Contraventiile de mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice, precum si confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.

c) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1 1), (1 3) si (2), art. 11 alin. (3) si art. 12;

-organizatorul transportului sau operatorul de transport, dupa caz, are obligatia sa actualizeze, in perioada de valabilitate a codului UIT, informatiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de cate ori acestea se modifica, inainte de repunerea in miscare.

-pentru situatia in care, la punerea in miscare a mijlocului de transport incarcat cu bunuri cu risc fiscal ridicat sau pe parcursul desfasurarii transportului, Sistemul RO e-Transport nu este functional, obligatiile de declarare se indeplinesc pana la sfarsitul urmatoarei zile lucratoare repunerii in functiune a sistemului, inclusiv pentru transporturile incheiate.

-utilizatorii sunt obligati sa puna la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.

-este interzisa modificarea datelor inregistrate in Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri dupa prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, dupa caz.

-in cazul in care in cadrul unei partide de bunuri sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal au obligatia sa declare in Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul unei partide de bunuri. In cazul in care din documentele detinute de catre utilizatori nu rezulta incadrarea bunurilor transportate in una dintre categoriile de bunuri cu risc fiscal, acestia au obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport datelor aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul unei partide de bunuri.

Contraventiile de mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice.

d) nerespectarea de catre conducatorul vehiculului de transport a prevederilor art. 8 3 si art. 10 alin. 1

- nerespectarea obligatiei de a porni dispozitivul de pozia ionare inainte de inceperea transportului pe teritoriul national, respectiv de a opri dispozitivul de pozitionare numai dupa livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul national sau dupa parasirea teritoriului national.

-nerespectarea de catre conducatorul vehiculului de transport a obligatiei de a prezenta, la solicitarea organelor competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala ori din cadrul Autoritatii Vamale Romane, respectiv la solicitarea ofiterilor si agentilor de politie din cadrul Politiei Romane, documentele care insotesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat.

Contraventiile de mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.

e) nerespectarea de catre operatorul de transport a prevederilor art. 8 2.

-nerespectarea de catre utilizatori de a pune la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz. Codul UIT este inscris in mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil si fara stersaturi sau adaugari.

Contraventiile de mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice.

Ce prevede legea

Art. 13 1 din OUG 41/2022 a fost modificat si completat prin OUG 115/2023, astfel:

Articolul 13 1

(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:

a) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2) si (3), art. 11 alin. (2) si (4);

b) declararea in Sistemul RO e-Transport a unor cantitati diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri;

c) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1 1), (1 3) si (2), art. 11 alin. (3) si art. 12;

d) nerespectarea de catre conducatorul vehiculului de transport a prevederilor art. 8 3 si art. 10 alin. (1);

e) nerespectarea de catre operatorul de transport a prevederilor art. 8 2.

(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice, precum si confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.

(3) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. c) si e) se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice.
Va oferim informatii complete despre e-Factura si e-Transport intr-o lucrare profesionista, actualizata conform prevederilor Legii nr. 296/2023 si OUG nr. 115/2023, AICI»

(4) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. d) se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.

Intrebari frecvente cu privire la RO e-Transport

1. Care este lista completa a bunurilor cu risc fiscal ridicat pentru RO e-Transport?

Lista initiala a produselor riscante vizate de raportare n-a fost modificata de la aparitie si pana acum, astfel ca printr-un nou Proiectul de ordin initiat de ANAF va fi prima modificare a acesteia.

Concret, lista actuala va fi extinsa, incepand de la 1 martie 2024, cu:

  • carne si organe comestibile (codurile NC de la 0201 la 0210);
  • pesti si crustacee, moluste si alte nevertebrate acvatice (codurile NC 0302, 0304 si 0306);
  • lapte si produse lactate; oua de pasari; miere naturala; produse comestibile de origine animala, nedenumite si necuprinse in alta parte (codurile NC de la 0401 la 0407 si 0409);
  • tutunuri brute sau neprelucrate; deseuri de tutun (cod NC 2401);
  • alte tutunuri si inlocuitori de tutun, prelucrate; tutunuri omogenizate sau reconstituite ; extracte si esente de tutun (cod NC 2403);
  • produse care contin tutun, tutun reconstituit, nicotina sau inlocuitori de tutun sau de nicotina, destinate inhalarii fara ardere; alte produse care contin nicotina destinate absorbtiei nicotinei in corpul uman (cod NC 2404).

Pe cand lista initiala continea urmatoarele bunuri:

  • Legume, plante, radacini si tuberculi, alimentare, care se incadreaza la codurile NC de la 0701 la 0714 inclusiv
  • Fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni, care se incadreaza la codurile NC de la 0801 la 0814 inclusiv
  • Bauturi, lichide alcoolice si otet**, care se incadreaza la codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv
  • Sare; sulf; pamanturi si pietre; ipsos, var si ciment, care se incadreaza la codurile NC 2505 si 2517
  • Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC de la 6101 la 6117 inclusiv
  • Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, altele decat cele tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC de la 6201 la 6212 inclusiv si la codurile NC de la 6214 la 6217 inclusiv
  • Incaltaminte, ghere si articole similare; parti ale acestor articole, care se incadreaza la codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv
  • Fonta, fier si otel, care se incadreaza la codurile NC 7213 si 7214.

Conditiile in care aceste noi produse vor face obiectul e-Transport raman neschimbate, respectiv sunt vizate in continuare bunurile transportate pe teritoriul national cu vehicule rutiere de minimum 2,5 tone, cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, conditii aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.

Prin urmare, operatorii economici trebuie sa identifice in mod clar produsele din portofoliu care intra sub incidenta e-Transport, determinand codurile tarifare (NC) aferente si urmarind daca se acestea regasesc in noua lista publicata de ANAF.

2. Ce este codul UIT?

Codul UIT este codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul caruia se identifica bunurile aferente fiecarei relatii comerciale care face obiectul transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat.

Pentru a afla cine are obligatia detinerii unui cod UIT, cum se obtine si cat e valabil acesta, dar si cateva studii utile, cititi in articolul ACESTA << 

 3. Ce inseamna cod NC?

Codul NC reprezinta pozitia tarifara, subpozitia tarifara sau codul tarifar, astfel cum sunt prevazute in Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 1.101/2014 al Comisiei din 16 octombrie 2014. Atunci cand intervin modificari in Nomenclatura combinata se realizeaza corespondenta dintre codurile NC prevazute in prezentul ordin si noile coduri din nomenclatura adoptata in temeiul art. 12 din Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun.

In Romania, codurile NC sunt folosite la clasificarea produselor in cadrul:

  • facturilor XML pentru sistemul national e-Factura;
  • facturilor XML pentru sistemul national e-Transport;
  • generarea raportarilor privind SAF-T.

4. Unde gasesc o lista cu aceste coduri NC?

Codurile NC 2024 le puteti consulta aici in functie de ce facturati: https://nc8.nxm.ro/

Va oferim informatii complete despre e-Factura si e-Transport intr-o lucrare profesionista, actualizata conform prevederilor Legii nr. 296/2023 si OUG nr. 115/2023, AICI»

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016