Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Inca de la 1 iulie 2022, prin OUG 41/2022, a fost implementat sistemul RO e-Transport, care trebuie utilizat pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal pe teritoriul Romaniei. Desi sistemul a fost obligatoriu inca de acum doi ani, amenzile pentru nedeclarare s-au aplicat abia de la 1 ianuarie 2023.
Mentionam ca si in 2024 se vor aplica cateva schimbari in privinta sistemului. Este vorba despre extinderea listei de bunuri cu risc fiscal (de la 1 martie), care nu a fost modificata de la aparitie. Iar de la finalul anului trecut, din 15 decembrie, a fost introdusa prin OUG 115/2023 obligatia de a monitoriza toate transporturile rutiere internationale de bunuri pe teritoriul national.
Hai sa vedem inainte de toate cum sunt definite in lege transporturile de bunuri cu risc fiscal si cele internationale:
Conform art. 1 si 2 din OUG 41/2022:
Art. 1
(2)Prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul national ale bunurilor cu risc fiscal ridicat si transporturile rutiere internationale de bunuri.
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
21. transportul rutier international de bunuri - activitatea de transport reglementata la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri (reformare);
Articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 stabileste astfel:
2."transport international" inseamna:
a)o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul al carei punct de plecare si punct de destinatie se afla in doua state membre diferite, cu sau fara tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau tari terte;
b)o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul dintr-un stat membru catre o tara terta sau invers, cu sau fara tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau tari terte;
c)o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul intre tari terte, cu tranzitarea teritoriului unuia sau mai multor state membre;
d)o deplasare fara incarcatura in legatura cu transporturile mentionate la literele (a), (b) si (c);
Va oferim informatii complete despre e-Factura si e-Transport intr-o lucrare profesionista, actualizata conform prevederilor Legii nr. 296/2023 si OUG nr. 115/2023, AICI»
Sistemul RO e-Transport este sistemul national care monitorizeaza transporturile rutiere pe teritoriul national ale bunurilor cu risc fiscal, si mai nou, prin prevederea introdusa prin OUG 115/2023 care a modificat si completat Ordonanta de urgenta 41/2022, si toate transporturile rutiere internationale de bunuri pe teritoriul national. Mentionam ca urmarirea deplasarii acestor bunuri, pe care le vom detalia mai jos, se va face in timp real.
Sistemul vizeaza urmatoarele tipuri de transporturi:
Conform Ordonantei de Urgenta 41/2022, obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport (sau "Radarul marfurilor", cum mai este numit) a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:
a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c) furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;
d) depozitarului, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
ATENTIE! Conform art. 8 1 din OUG 41/2022, obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor prevazute referitoare la transportul international de bunuri revine urmatorilor utilizatori:
a)destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b)beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;
c)furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;
d)depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
Va oferim informatii complete despre e-Factura si e-Transport intr-o lucrare profesionista, actualizata conform prevederilor Legii nr. 296/2023 si OUG nr. 115/2023, AICI»
In 2024 legea privind utilizarea sistemului RO e-Transport urmeaza sa fie modificata, dupa cum urmeaza:
1. Se va extinde lista de bunuri cu risc fiscal ridicat cu urmatoarele produse:-carnea si organele comestibile, lactatele, ouale de pasari, mierea naturala, pestele proaspat sau refrigerat, fileurile de peste si carne de peste, proaspete, refrigerate sau congelate, crustaceele, tutunurile brute sau neprelucrate, precum si deseurile de tutun, alte tutunuri si inlocuitori de tutun, prelucrate; tutunuri „omogenizate” sau „reconstituite”; extracte si esente de tutun si produsele care contin tutun, tutun reconstituit, nicotina sau inlocuitori de tutun sau de nicotina, destinate inhalarii fara ardere; alte produse care contin nicotina destinate absorbtiei nicotinei in corpul uman.
2. Prin OUG 115/2023, cu aplicabilitate inca din 15 decembrie 2023, a fost extinsa obligatia de declarare in sistem pentru toate transporturile internationale de bunuri, indiferent daca acestea sunt sau nu cu risc fiscal ridicat. Prin urmare, orice transport international de bunuri care intra in Romania trebuie declarat in sistem, inclusiv cele fara risc fiscal ridicat.In cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, beneficiarul din Romania (adica societatea in cauza) este obligata sa declare in sistemul RO e-Transport datele si informatiile aferente transportului respectiv.
Sanctiunile pentru nerespectarea obligatiilor de declarare in sistemul RO e-Transport, impuse prin OUG 41/2022, modificate si completate prin OUG 115/2023, se aplica incepand cu data de 1 iulie 2024.
(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:
a) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2), art. 11 alin. (2) si (4);
-obligatia de declarare in RO e-Transport a datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT
-utilizarea de catre operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisa
-este interzisa descarcarea pe teritoriul Romaniei a bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, cu exceptia celor care fac obiectul depozitarii sau formarii unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri.
b) declararea in Sistemul RO e-Transport a unor cantitati diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri;
Contraventiile de mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice, precum si confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
c) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1 1), (1 3) si (2), art. 11 alin. (3) si art. 12;
-organizatorul transportului sau operatorul de transport, dupa caz, are obligatia sa actualizeze, in perioada de valabilitate a codului UIT, informatiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de cate ori acestea se modifica, inainte de repunerea in miscare.
-pentru situatia in care, la punerea in miscare a mijlocului de transport incarcat cu bunuri cu risc fiscal ridicat sau pe parcursul desfasurarii transportului, Sistemul RO e-Transport nu este functional, obligatiile de declarare se indeplinesc pana la sfarsitul urmatoarei zile lucratoare repunerii in functiune a sistemului, inclusiv pentru transporturile incheiate.
-utilizatorii sunt obligati sa puna la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.
-este interzisa modificarea datelor inregistrate in Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri dupa prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, dupa caz.
-in cazul in care in cadrul unei partide de bunuri sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal au obligatia sa declare in Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul unei partide de bunuri. In cazul in care din documentele detinute de catre utilizatori nu rezulta incadrarea bunurilor transportate in una dintre categoriile de bunuri cu risc fiscal, acestia au obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport datelor aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul unei partide de bunuri.
Contraventiile de mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice.
d) nerespectarea de catre conducatorul vehiculului de transport a prevederilor art. 8 3 si art. 10 alin. 1
- nerespectarea obligatiei de a porni dispozitivul de pozia ionare inainte de inceperea transportului pe teritoriul national, respectiv de a opri dispozitivul de pozitionare numai dupa livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul national sau dupa parasirea teritoriului national.
-nerespectarea de catre conducatorul vehiculului de transport a obligatiei de a prezenta, la solicitarea organelor competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala ori din cadrul Autoritatii Vamale Romane, respectiv la solicitarea ofiterilor si agentilor de politie din cadrul Politiei Romane, documentele care insotesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat.
Contraventiile de mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.
e) nerespectarea de catre operatorul de transport a prevederilor art. 8 2.
-nerespectarea de catre utilizatori de a pune la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz. Codul UIT este inscris in mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil si fara stersaturi sau adaugari.
Contraventiile de mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice.
Ce prevede legea
Art. 13 1 din OUG 41/2022 a fost modificat si completat prin OUG 115/2023, astfel:
Articolul 13 1
(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:
a) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2) si (3), art. 11 alin. (2) si (4);
b) declararea in Sistemul RO e-Transport a unor cantitati diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri;
c) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1 1), (1 3) si (2), art. 11 alin. (3) si art. 12;
d) nerespectarea de catre conducatorul vehiculului de transport a prevederilor art. 8 3 si art. 10 alin. (1);
e) nerespectarea de catre operatorul de transport a prevederilor art. 8 2.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice, precum si confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
(3) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. c) si e) se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice.
Va oferim informatii complete despre e-Factura si e-Transport intr-o lucrare profesionista, actualizata conform prevederilor Legii nr. 296/2023 si OUG nr. 115/2023, AICI»
(4) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. d) se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.
Lista initiala a produselor riscante vizate de raportare n-a fost modificata de la aparitie si pana acum, astfel ca printr-un nou Proiectul de ordin initiat de ANAF va fi prima modificare a acesteia.
Concret, lista actuala va fi extinsa, incepand de la 1 martie 2024, cu:
Pe cand lista initiala continea urmatoarele bunuri:
Conditiile in care aceste noi produse vor face obiectul e-Transport raman neschimbate, respectiv sunt vizate in continuare bunurile transportate pe teritoriul national cu vehicule rutiere de minimum 2,5 tone, cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, conditii aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.
Prin urmare, operatorii economici trebuie sa identifice in mod clar produsele din portofoliu care intra sub incidenta e-Transport, determinand codurile tarifare (NC) aferente si urmarind daca se acestea regasesc in noua lista publicata de ANAF.
Codul UIT este codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul caruia se identifica bunurile aferente fiecarei relatii comerciale care face obiectul transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat.
Codul NC reprezinta pozitia tarifara, subpozitia tarifara sau codul tarifar, astfel cum sunt prevazute in Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 1.101/2014 al Comisiei din 16 octombrie 2014. Atunci cand intervin modificari in Nomenclatura combinata se realizeaza corespondenta dintre codurile NC prevazute in prezentul ordin si noile coduri din nomenclatura adoptata in temeiul art. 12 din Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun.
In Romania, codurile NC sunt folosite la clasificarea produselor in cadrul:
Codurile NC 2024 le puteti consulta aici in functie de ce facturati: https://nc8.nxm.ro/
Va oferim informatii complete despre e-Factura si e-Transport intr-o lucrare profesionista, actualizata conform prevederilor Legii nr. 296/2023 si OUG nr. 115/2023, AICI»Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
Depunere D101 in 2024. Nedepunerea la timp sau completarea eronata a declaratiei se sanctioneaza cu amenda de 5.000 de leiSituatii financiare. Anumite ONG-uri trebuie sa depuna anual Declaratia privind situatia de trezorerie, conform OUG 115/2023D100 si D101 pentru plata impozitului micro si pe profit pentru trim. IV 2023 se depun la ANAF pana pe 25 iunie 2024Costurile cu casele de marcat NU mai pot fi scazute din impozitul pe profit sau cel micro in 2024Firmele care NU depun la timp situatiile financiare anuale pierd statutul de microintreprindere din 2024Ultimele articole
Microintreprindere in 2024. Daca bilantul a fost depus cu intarziere, firma va trece la impozit pe profit?E-Factura in 2024: Ce sanctiuni se aplica pentru facturile emise, dar si pentru cele primiteOUG 87/2024 pentru e-Transport, e-TVA, e-Factura si salariul minimE-Transport. Prin Ordinul 1337/2024 a fost aprobata NOUA procedura pentru E-TransportMicrointreprindere in 2024. Se poate face trecerea la impozit pe profit in cursul anului?Articole similare
Sanctiunile pentru E-TRANSPORT, amanate din nou cu 3 luni. Se vor aplica din ianuarie 2023OUG 87/2024 pentru E-TRANSPORT, e-TVA, e-Factura si salariul minimMinistrul Marcel Bolos, intalnire cu reprezentantii expertilor contabili. Care este cea mai importanta concluzieCe contine obligatoriu dosarul de import in caz de control?De la 1 ianuarie 2023 vor fi acordate amenzi de pana la 100.000 lei pentru incalcarea normelor privind transporturile de bunuri cu risc fiscalUltimele articole
E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?Facturi neprimite in E-Factura. Cum pot fi inregistrate in contabilitateReduceri de toamna de pana la 60% la R&S! Lucrarile explica TOATE modificarile fiscale din acest anSanctiunile pentru E-TRANSPORT si e-TVA sunt amanate pana la 1 ianuarie 2025Seminar fiscal-contabil privind noutatile din 2024: E-Factura, E-TRANSPORT, E-TVA, impozite, salarii, TVAArticole similare
E-Transport: Noutati legate de procedura pentru functionarea sistemuluiSfaturi de la experti
Procent TVA vanzare panouri fotovoltaice
Intrebare: Suntem o firma care comercializeaza panouri solare, invertoare si kituri aferente. Putem sa vindem persoanelor fizice, respectiv instalatorilor autorizati produse cu cota redusa de TVA de 9% in baza declaratiei pe proprie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Tratament fiscal TVA achizitie marfuri din Cipru si export in Singapore
Intrebare: Un PFA din Romania inregistrata in scopuri de TVA achizitioneaza bunuri din Cipru de la un furnizor inregistrat cu cod Valid TVA, care sunt livrate direct din Cipru in Singapore. Primeste o factura de la furnizorul din Cipru, si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA