Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Romanii se tem de controlul ANAF: Aproape 60% dintre ei sunt convinsi ca Fiscul le-ar impune sume suplimentare de plata

07-Dec-2018
1897

Contribuabilii din Romania se tem de inspectorii Fiscului, aproape 60% dintre ei marturisind ca sunt de parere ca un control din partea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala s-ar finala cu impunerea unor impozite si a unor taxe suplimentare de plata, arata un studiu realizat de EY. Temerea asta exista si din partea directorilor financiari care sunt convinsi ca au aplicat corect legislatia fiscala in vigoare.

Totusi, desi majoritatea directorilor financiari (59%) este de parere ca un eventual control din partea inspectorilor de la Fisc s-ar solda cu impunerea unor taxe si impozite suplimentare de plata, 55% dintre acestia nu sunt convinsi ca ar contesta impozitele si taxele suplimentare impuse de ANAF. Doar 42,5% au declarat ca ar depune contestatie intr-o asemenea situatie.
De asemenea, studiul releva faptul ca 51% dintre respondenti se asteapta la o inspectie fiscala in urmatoarea perioada din partea ANAF. Totodata, 65% dintre directorii financiari ai companiilor din Romania sustin ca lunar petrec mai mult de doua zile pentru a pregati declaratii fiscale pentru ANAF – asta in ciuda faptului ca utilizeaza un software pentru pregatirea automatizata a acestor declaratii.

"Avand in vedere aceste aspecte contradictorii, putem identifica doua posibile explicatii: fie solutiile IT utilizate nu sunt eficiente sau adaptate suficient, fie modificarile fiscale sunt atat de dese, incat solutiile IT nu ajung sa tina pasul", sunt de parere reprezentantii EY.

De altfel, acestia mai sustin ca una dintre cauzele posibile ale acestei stari de fapt ar putea fi schimbarile dese ale regulilor fiscale si complicarea mecanismelor de raportare, subliniind ca aceste modificari nu fac decat sa consume resursele companiilor in vederea conformarii cu regulile fiscale.

"Este surprinzator ca, desi vedem in jurul nostru un avans urias al tehnologiilor de orice fel, simpla raportare fiscala in Romania inca da batai de cap directorilor financiari. Daca ne uitam la alte state membre UE, precum Ungaria, Polonia, Spania, observam ca este posibila implementarea unor modalitati electronice de raportare fiscala extrem de eficiente. Speram ca aceste solutii sa fie adoptate si de ANAF. Acest lucru ar face viata mai usoara nu doar companiilor, ci ar ajuta si la identificarea mult mai facila a celor care eludeaza legea", este de parere Adrian Teampau, partener asociat, Diviza de Impozite Indirecte, EY Romania.

Cat priveste relatia cu ANAF, cei mai multi dintre directorii financiari din Romania (95%) sunt de parere ca derularea unor controale prin metode electronice ar fi mai eficienta si, probabil, mai putin intruziva in activitatea companiilor. 

"Aceasta situatie reflecta in mod fidel abordarea organelor fiscale in cadrul inspectiilor fiscale, in practica fiind din ce in ce mai rare cazurile in care inspectiile se incheie fara impunerea de obligatii suplimentare de plata. Industrii care pana acum cativa ani se confruntau cu sume simbolice la sfarsitul unei inspectii fiscale trebuie sa faca fata unor ajustari ale bazei de impozitare de ordinul sutelor de milioane de euro. Chiar si societatile aflate in top 10 al celor mai mari platitori de taxe si impozite, care nu se mai confruntasera cu inspectii fiscale pe perioade mari de timp, unele chiar si de zece ani, au fost controlate in ultima perioada. In consecinta, plata de sume consistente cu titlu de impozite nu te scapa de inspectia fiscala. A crescut frecventa cu care organele fiscale recalifica forma unei tranzactii sau considera ca o anumita activitate nu are scop economic in baza art. 11 din Codul fiscal. Recomandam clientilor sa atace actele de impunere, cu atat mai mult cu cat instantele de judecata au acumulat o practica bogata in materie fiscala in ultimii ani si pot discerne, de cele mai multe ori, intre o impunere valabila si un abuz de interpretare", este de parere Emanuel Bancila, coordonatorul practicii de litigii si controverse fiscale din cadrul Radu si Asociatii SPRL.

Studiul EY Romania a fost realizat pe un esantion de 80 de directori financiari din companiile din Romania, analizand raspunsurile oferite de acestia cu privire la impactului declaratiilor fiscale asupra mediului de afaceri, asteptarile in relatia cu ANAF si identificarea eventualelor solutii. Acesta are la baza un chestionar aplicat in perioada 5-19 octombrie 2018.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 260.000 de angajati in peste 700 de birouri din 150 de tari si venituri de aproximativ 34,8 miliarde de dolari in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2018. in Romania, EY este liderul de pe piata serviciilor profesionale inca de la infiintare, in anul 1992. Cei 800 de angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit pe dividende in 2024. Cui se aplica si termen de plata

    • Dividendele sunt partea din profitul unei companii care este distribuita actionarilor ca urmare a investitiei lor in actiunile firmei respective. Dividendele se pot distribui fie anual, fie trimestrial, cu depunerea bilantului interimar si pentru ele se plateste impozit conform prevederilor legale. Afla din acest articol cat este impozitul pe dividende in 2024 si cine are obligatia de a-l plati la bugetul statului si ce alte taxe se platesc pentru dividende. Ce sunt dividendele Dividendele...» citeste mai departe aici

  • OUG 107/2024. Pana pe 25 noiembrie 2024 trebuie depusa cererea pentru a beneficia de masuri

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale, pe care le vom detalia in continuarea articolului. Persoanele care vor sa beneficieze de masuri trebuie sa depuna cererea pana pe 25 noiembrie 2024. Masuri fiscale introduse prin OUG 107/2024 Masurile stabilite prin OUG nr. 107/2024 se aplica pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Au aceasta OBLIGATIE si firmele neplatitoare de TVA?

    • Firmele neplatitoare de tva au obligatia de a transmite facturile prin SPV? Obligativitate utilizare E-Factura – raspunsul specialistului: Da. Conform Ordonantei de urgenta nr. 120/2021, art. 10 alin. (1), si art. 319 alin. 1 indice 1) din Codul fiscal, obligatia de transmitere a facturilor electronice prin RO e-Factura se aplica pentru toate relatiile comerciale B2B intre persoane impozabile stabilite in Romania, asa cum sunt definite in art. 266 alin. (2)...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3%, introdusa prin OUG 107/2024. Cine beneficiaza

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale pentru contribuabili, printre care si acordarea unei bonificatii de 3%. In acest articol vom vedea cine beneficiaza de aceasta. Cine beneficiaza de bonificatia de 3% introdusa prin OUG 107/2024 Astfel, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum si contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual si din impozitul pe veniturile...» citeste mai departe aici

  • Notificare de conformare E-TVA. Cand intra in vigoare obligatia de a raspunde la notificare

    • ANAF aduce, printr-un comunicat de presa, clarificari cu privire la procedura de transmitere a "Notificarii de conformare RO e-TVA " si amanarea intrarii in vigoare a unor termene limita. Procedura privind modalitatea de transmitere a formularului "Notificare de conformare RO e-TVA", modelul si continutul acestuia, a fost aprobata prin OPANAF nr.6234/2024, publicat in M.O.al Romaniei, Partea I, nr.887/03.09.2024 Decontul precompletat RO e-TVA se transmite, pentru fiecare perioada fiscala de...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri. Exemplu de calcul

    • Ce conturi de clasa 7 intra la calculul impozitului de 1% pe cifra de afaceri? Se ia in calcul si contul 765, diferente reevaluare? Calculare impozit minim pe cifra de afaceri – raspunsul specialistului: Contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decat impozitul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016