Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Romanii se tem de controlul ANAF: Aproape 60% dintre ei sunt convinsi ca Fiscul le-ar impune sume suplimentare de plata

07-Dec-2018
931

Contribuabilii din Romania se tem de inspectorii Fiscului, aproape 60% dintre ei marturisind ca sunt de parere ca un control din partea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala s-ar finala cu impunerea unor impozite si a unor taxe suplimentare de plata, arata un studiu realizat de EY. Temerea asta exista si din partea directorilor financiari care sunt convinsi ca au aplicat corect legislatia fiscala in vigoare.

Totusi, desi majoritatea directorilor financiari (59%) este de parere ca un eventual control din partea inspectorilor de la Fisc s-ar solda cu impunerea unor taxe si impozite suplimentare de plata, 55% dintre acestia nu sunt convinsi ca ar contesta impozitele si taxele suplimentare impuse de ANAF. Doar 42,5% au declarat ca ar depune contestatie intr-o asemenea situatie.
De asemenea, studiul releva faptul ca 51% dintre respondenti se asteapta la o inspectie fiscala in urmatoarea perioada din partea ANAF. Totodata, 65% dintre directorii financiari ai companiilor din Romania sustin ca lunar petrec mai mult de doua zile pentru a pregati declaratii fiscale pentru ANAF – asta in ciuda faptului ca utilizeaza un software pentru pregatirea automatizata a acestor declaratii.

"Avand in vedere aceste aspecte contradictorii, putem identifica doua posibile explicatii: fie solutiile IT utilizate nu sunt eficiente sau adaptate suficient, fie modificarile fiscale sunt atat de dese, incat solutiile IT nu ajung sa tina pasul", sunt de parere reprezentantii EY.

De altfel, acestia mai sustin ca una dintre cauzele posibile ale acestei stari de fapt ar putea fi schimbarile dese ale regulilor fiscale si complicarea mecanismelor de raportare, subliniind ca aceste modificari nu fac decat sa consume resursele companiilor in vederea conformarii cu regulile fiscale.

"Este surprinzator ca, desi vedem in jurul nostru un avans urias al tehnologiilor de orice fel, simpla raportare fiscala in Romania inca da batai de cap directorilor financiari. Daca ne uitam la alte state membre UE, precum Ungaria, Polonia, Spania, observam ca este posibila implementarea unor modalitati electronice de raportare fiscala extrem de eficiente. Speram ca aceste solutii sa fie adoptate si de ANAF. Acest lucru ar face viata mai usoara nu doar companiilor, ci ar ajuta si la identificarea mult mai facila a celor care eludeaza legea", este de parere Adrian Teampau, partener asociat, Diviza de Impozite Indirecte, EY Romania.

Cat priveste relatia cu ANAF, cei mai multi dintre directorii financiari din Romania (95%) sunt de parere ca derularea unor controale prin metode electronice ar fi mai eficienta si, probabil, mai putin intruziva in activitatea companiilor. 

"Aceasta situatie reflecta in mod fidel abordarea organelor fiscale in cadrul inspectiilor fiscale, in practica fiind din ce in ce mai rare cazurile in care inspectiile se incheie fara impunerea de obligatii suplimentare de plata. Industrii care pana acum cativa ani se confruntau cu sume simbolice la sfarsitul unei inspectii fiscale trebuie sa faca fata unor ajustari ale bazei de impozitare de ordinul sutelor de milioane de euro. Chiar si societatile aflate in top 10 al celor mai mari platitori de taxe si impozite, care nu se mai confruntasera cu inspectii fiscale pe perioade mari de timp, unele chiar si de zece ani, au fost controlate in ultima perioada. In consecinta, plata de sume consistente cu titlu de impozite nu te scapa de inspectia fiscala. A crescut frecventa cu care organele fiscale recalifica forma unei tranzactii sau considera ca o anumita activitate nu are scop economic in baza art. 11 din Codul fiscal. Recomandam clientilor sa atace actele de impunere, cu atat mai mult cu cat instantele de judecata au acumulat o practica bogata in materie fiscala in ultimii ani si pot discerne, de cele mai multe ori, intre o impunere valabila si un abuz de interpretare", este de parere Emanuel Bancila, coordonatorul practicii de litigii si controverse fiscale din cadrul Radu si Asociatii SPRL.

Studiul EY Romania a fost realizat pe un esantion de 80 de directori financiari din companiile din Romania, analizand raspunsurile oferite de acestia cu privire la impactului declaratiilor fiscale asupra mediului de afaceri, asteptarile in relatia cu ANAF si identificarea eventualelor solutii. Acesta are la baza un chestionar aplicat in perioada 5-19 octombrie 2018.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 260.000 de angajati in peste 700 de birouri din 150 de tari si venituri de aproximativ 34,8 miliarde de dolari in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2018. in Romania, EY este liderul de pe piata serviciilor profesionale inca de la infiintare, in anul 1992. Cei 800 de angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Romanii se tem de controlul ANAF: Aproape 60% dintre ei sunt convinsi ca Fiscul le-ar impune sume suplimentare de plata":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!


Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Operatiuni posibile in perioada de suspendare a activitatii unei firme
    • Daca o societate si-a suspendat activitatea la registrul comertului, iar apoi doreste sa se radieze voluntar (nu are active fixe si nici datorii catre furnizori/debitori), dar este necesar sa se faca niste restituiri de imprumuturi catre asociati si niste casari de obiecte de inventar, aceste operatiuni se pot face si cu activitatea suspendata sau este necesar sa se reactiveze inainte de a se face formalitatile de radiere voluntara? Potrivit specialistului Justinian Cucu - jurist si consultant...» citeste mai departe aici

  • Ordinul nr. 43/2020: S-au aprobat modelele de formulare pentru colectarea creantelor bugetare
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 150 din 25 februarie 2020 a fost publicat Ordinul nr. 43/2020 privind aprobarea modelelor de formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor bugetare. Ordinul emis de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice a intrat in vigoare de marti - 25 februarie 2020. Ordinul nr. 43/2020 are in vedere dispozitiile art. 342 alin. (3) si (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si...» citeste mai departe aici

  • Cum se completeaza Raportul de activitate pe anul 2019 ( Informare CECCAR)
    • Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati a publicat recent o informare pentru membrii filialei Bucuresti, cu privire la Raportul de activitate pentru anul 2019. Raportul de activitate pentru anul 2019 se va completa electronic si se va depune exclusiv on-line in platforma raport.ceccar.ro, utilizand datele de conectare (user-ul si parola) primite in anul anterior. Raportul se considera incarcat dupa finalizarea tuturor pasilor si emiterea confirmarii de incarcare. Membrii sunt...» citeste mai departe aici

  • Normele de venit pe 2020, publicate de ANAF
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice (DGRFP) Ploiesti a publicat un comunicat de presa cu privire la normele anuale de venit pentru inchirierea de camere in scop turistic. Modul de impozitare se face, conform articolelor 85 si 86 din Codul fiscal, fie pe baza normei anuale de venit, fie - optional - in sistem real. Asadar, determinarea venitului pe baza normei anuale de venit se face, potrivit articolelor 85, 120, 1201din Codul fiscal, astfel: Norma de venit pentru anul 2020...» citeste mai departe aici

  • Ministerul Finantelor Publice anunta ca s-au triplat cheltuielile pentru investitii in prima luna a anului (Buletin informativ)
    • Ministerul Finantelor Publice a prezentat, prin publicarea unui Buletin Informativ, cheltuielile inregistrate la bugetul general consolidat, pentru prima luna a anului 2020. Cheltuielile bugetului general consolidat in suma de 28 mld lei (2,5% din PIB), au crescut in termeni nominali cu 11,6% fata de aceeasi luna a anului precedent. Cheltuielile au inregistrat o crestere cu 0,07 puncte procentuale de la 2,4% din PIB 2019 la 2,5% din PIB in 2020. Cheltuielile pentru investitii, care includ...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016