Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sanctiuni pentru firmele care NU au depus situatiile financiare sau declaratiile fiscale necesare

17-Ian-2022
9844
Sanctiuni pentru firmele care NU au depus situatiile financiare sau declaratiile fiscale necesare

Am o firma deschisa in 2007 care a fost suspendata temporar din 2009. Firma pe perioada ei de existenta n-a avut nicio activitate. Din 2009 pana in prezent nu s-a depus balanta, bilantul sau orice alt gen de declaratii. Pot sa aflu daca firma va suporta vreo amenda sau penalitate? Multumesc.

Raspunsul consultantului fiscal Elena Ionescu: 

Din informatiile prezentate rezulta ca societatea a decis suspendarea activitatii pentru o perioada de 3 ani incepand cu anul 2009. Cu aceasta ocazie, potrivit dispozitiilor art. 237 din Legea societatilor nr. 31/1990 cu modificarile ulterioare, ati solicitat Oficiului registrului comertului inregistrarea mentiunii privind suspendarea temporara a activitatii firmei. Aceasta se insoteste de o declaratie-tip pe propria raspundere din care sa rezulte ca persoana juridica nu desfasoara la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora activitatile declarate o perioada de maxim 3 ani.

Pe perioada suspendarii activitatii trebuiau depuse in continuare toate declaratiile fiscale pe zero sau exista posibilitatea solicitarii la ANAF a regimului de declarare derogatoriu, cerere la care se facea dovada inscrierii inactivitatii temporare si o copie a extrasului de registru emis de Oficiul registrului comertului privind starea societatii.

Dupa trecerea celor 3 ani persoana juridica avea obligatia completarii si depunerii situatiilor financiare, a raportarilor contabile precum si a declaratiilor fiscale.

Referitor la intrebarea d-voastra consideram ca primul pas este sa solicitati la Oficiul registrului comertului informatii despre starea firmei (daca durata de functionare inscrisa in statutul societatii a expirat, faptul ca anumite date sau acte nu au fost depuse la dosar etc.).

Apoi trebuie sa verificati in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, tinut de ANAF, care este situatia fiscala a firmei.

Persoanele juridice pot fi declarate inactive, potrivit dispozitiilor Codului de procedura fiscala, aprobat prin Legea nr. 207/2015, cu modificarile ulterioare, art. 92, daca se afla in una din urmatoarele situatii:

- nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
- se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
- nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat;
- se afla in inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului;
- durata de functionare a societatii este expirata;
- societatea nu mai are organe statutare;
- durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata.

In Ordinul presedintelui ANAF nr. 3846/2015, cu modificarile ulterioare, sunt prevazute procedurile de aplicare ale art. 92 din Codul de procedura fiscala.

Obligatiile fiscale declarative se refera la:
- 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat";
- 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate";
- 101 "Declaratie privind impozitul pe profit";
- 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata";
- 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata";
- 390 VIES "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare de bunuri";
- 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national".

Pentru rezolvarea situatiei, prima data trebuie sa se depuna din urma toate formularele. Cererea adresata ANAF trebuie sa fie insotita de documentele care justifica repararea situatiei care a condus la declararea inactivitatii.

Apoi, trebuie indeplinite toate obligatiile restante catre ANAF.

Pasul urmator este depunerea cererii catre ANAF, prin care se solicita reactivarea societatii si stergerea faptelor inscrise in cazierul fiscal al administratorului (daca este cazul).

Mentionam ca, potrivit prevederilor OG nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, inactivitatea fiscala (mai putin cea inscrisa la registrul comertului) se trece atat in cazierul fiscal al persoanei juridice declarate inactiva, cat si al reprezentantilor legali sau reprezentantilor desemnati ai acestora.

Registrul contribuabililor declarati inactivi este afisat pe site-ul ANAF si contine informatii cu privire la:

a) datele de identificare a societatii;
b) data declararii ca inactiv a acesteia;
c) data reactivarii, daca este cazul;
d) denumirea organului fiscal central care a emis decizia de declarare a inactivitatii etc.

Inscrierea in registru se face de catre organul fiscal, dupa ce acesta a comunicat firmei decizia de declarare in inactivitate, in termen de cel mult 5 zile de la data comunicarii (art. 92 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala).

In ceea ce priveste nedepunerea raportarilor contabile (semestriale) si a situatiilor financiare (anuale) va reamintim ca Legea contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile ulterioare prevede la art. 41 faptul ca aceasta constituie contraventie:
........................
e) intocmirea, semnarea si depunerea in termenul legal la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a situatiilor financiare anuale si, dupa caz, a situatiilor financiare anuale consolidate, a situatiilor financiare interimare, precum si a raportarilor contabile;

Totodata, la art. 42 alin. (1) se consemneaza ca aceste contraventii se sanctioneaza cu amenda, cuantumul acesteia fiind:

intre 1 zi si 15 zile lucratoare amenda este cuprinsa intre 300 lei si 1.000 lei,
intre 16 zile si 30 zile lucratoare- amenda este cuprinsa intre 1.000 lei si 3.000lei,
peste 30 de zile lucratoare amenda este cuprinsa intre 1.500 lei si 4.500 lei.

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Esalonare la plata obligatii fiscale in derulare. Cum se aplica OUG 107/2024

    • Societatea beneficiaza de esalonarea la plata a obligatiilor fiscale-debite, dobanzi si penalitati, penalitati de nedeclarare. Va rog sa precizati in care din urmatoarele situatii societatea beneficiaza de anularea dobanzilor si penalitatilor, inclusiv anularea penalitatilor de nedeclarare; 1. - daca nu achita rata de esalonare la termen si dupa pierderea esalonarii, pana la 25 noiembrie achita debitul, fara sa achite dobanzile si penalitatile; 2. - daca achita ratele de esalonare scadente si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016