Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Scaderea din gestiune a creantelor neincasate. Care este tratamentul fiscal?

09-Apr-2018
5564

In analiza de mai jos, o societate de cercetare a opiniei publice a intampinat dificultati in incasarea creantelor de la anumiti clienti, foarte multi fiind deja dizolvati.

In conditiile in care societatea a platit impozit pe profit pentru veniturile respective, vom vedea cum vor fi realizate inregistrarile contabile prin care aceste creante sunt prescrise si irecuperabile 100%.

Iata raspunsul specialistului!

Creantele trebuie inventariate anual, verificate si confirmate pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor respective, conform "Extrasului de cont" cod 14-6-3, prezentat ca model in anexele la Normele metodologice date in aplicarea OMFP 2861/2009 privind inventarierea sau pe baza punctajelor reciproce scrise.

Pe baza propunerilor comisiei de inventariere si in baza Hotararii AGA, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic se poate decide scaderea din evidenta a creantelor prescrise.

Potrivit pct. 328 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, la scaderea din evidenta a creantelor ale caror termene de incasare sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora. Cu alte cuvinte, creantele neincasate vor putea fi scoase din evidenta si trecute pe costuri doar daca termenul de realizare a creantelor respective (de incasare a facturilor) s-a implinit prin intervenirea institutiei prescriptiei (generale de trei ani) si daca se face dovada intreprinderii demersurilor legale pentru incasarea acestor creante.

Din punctul de vedere al impozitului pe profit, nu sunt deductibile la calculul rezultatului fiscal pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele (25 alin. (4) lit. h) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal:

"1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;

2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;

3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;

4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;

5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;

6. au fost incheiate contracte de asigurare".

Asadar, pentru a stabili daca sunt deductibile la calculul rezultatului fiscal pierderile inregistrate la scaderea din evidenta a creantelor, trebuie sa analizati daca va incadrati in unul dintre cazurile mentionate mai sus.

In situatia in care va incadrati la pct. 4 si detineti si documente doveditoare de la ONRC , cheltuielile respective sunt deductibile la determinarea rezultatului fiscal, in caz contrar acestea vor fi tratate ca si cheltuieli nedeductibile pentru partea neacoperita de provizion.

Ca inregistrari contabile, va propun:

- La inventarierile efectuate ar fi trebuit sa inregistrati sumele din contul 4111 ("Clienti") in contul 4118, prin nota contabila 4118 = 4111.

- Scaderea din gestiune

654 "Pierderi din creante si debitori diversi" = 4118 “Clienti incerti sau in litigiu”

Pentru perioadele precedente, cheltuielile respective vor influenta contul de profit si pierdere din anul inregistrarii lor.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil, consultant fiscal.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Scaderea din gestiune a creantelor neincasate. Care este tratamentul fiscal?":
Rating:

Nota: 3.88 din 4 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016