Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Schimbare obiect de activitate si Declaratia 010. Cum facem trecerea de la platitor impozit profit la impozit microintreprindere?

05-Aug-2016
2950

In analiza de mai jos, o societate platitoare de impozit pe profit a realizat numai venituri din consultanta exclusiv in valoare de 40.000 lei in anul 2015. In anul 2016 isi schimba obiectul de activitate si realizeaza venituri exclusiv din vanzare marfuri (comert). Stabilim in ce masura firma poate sa ramana si in anul 2016 platitoare de impozit pe profit urmand ca din anul 2016 daca va realiza venituri sub 100.000 euro sa treaca la microintreprindere prin Declaratia 010.

Conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (art. 47 si urmatoarele) microintreprinderea este persoana juridica romana infiintata in baza Legii societatilor comerciale nr. 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare care, incepand cu data de 1 ianuarie 2016 indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent (in speta 31.12.2015):

- a realizat venituri, altele decat cele obtinute din desfasurarea de activitati din domeniul bancar, al asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, din domeniul jocurilor de noroc si din activitatea de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale.

- a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si management, in proportie de peste 80% din veniturile totale;
- a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 100.000 euro.

Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile (pentru anul 2016 cursul de la 31.12.2015 este 4,5245 lei/euro).

De asemenea, societatea nu trebuie sa se afle in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.

Potrivit dispozitiilor art. 48 din Legea nr. 227/2015, prevederile Titlului III "Impozitul pe veniturile microintreprinderilor" sunt obligatorii.

Avand in vedere faptul ca la data de 31.12.2015 societatea a realizat venituri in suma de 40.000 lei (8.841 euro la cursul de 4,5245lei/euro) si nu a depasit echivalentul in lei a 100.000 euro, incepand cu anul 2016 aplica statutul fiscal de microintreprindere. Pentru mentinerea impozitarii veniturilor cu impozit pe venit societatea nu trebuie sa depaseasca limita echivalentului in lei a 100.000 euro si nu trebuie sa obtina veniturile expres evidentiate la alin. (6) al art. 48.

Conform prevederilor Codului de procedura fiscala persoanele juridice care trec de la regimul de impunere cu impozit pe profit la cel privind impunerea veniturilor microintreprinderilor trebuie sa comunice organelor fiscale competente schimbarea vectorului fiscal (art. 72) prin depunerea Declaratiei 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/declaratie de mentiuni pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica".

La schimbarea regimului de impozitare se completeaza declaratia de mentiuni si acest lucru se face ori de cate ori se modifica datele declarate anterior.

In Declaratia 010 la rd. 2 este impozitul pe profit si la rd. 3 impozitul pe veniturile microintreprinderilor. La trecerea de la platitor de impozit pe profit se marcheaza cu X scoaterea din evidenta, iar la rd. 3.1 luarea in evidenta ca platitor de impozit pe venitul microintreprinderilor.

Daca in cursul anului fiscal 2016, de ex., microintreprinderea realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta redevine platitoare de impozit pe profit. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care au fost depasite limitele veniturilor respective luandu-se in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul acestui trimestru. Prevederea este nou introdusa si se aplica incepand cu anul 2016.

Incadrarea veniturilor in una din conditiile prevazute de art. 52 se face prin analiza contractelor incheiate si a documentelor de inregistrare in evidenta contabila.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele online

    • Magazinele online sunt din ce in ce mai populare, fiind, pentru multe persoane, mult mai comod sa dea cateva click-uri pentru a cumpara produsul dorit decat sa mearga in magazinele fizice. Daca si tu te-ai gandit sa iti deschizi un magazin online sau detii deja unul, trebuie sa tii contabilitatea si pentru ele. Desi in mare parte aceasta se bazeaza pe legile contabilitatii universale, exista si cateva aspecte usor diferite. In acest articol vom vedea care este tratamentul contabil la magazinele...» citeste mai departe aici

  • Firme care transporta marfa. Factura clasica mai poate fi utilizata ca document justificativ?

    • Pentru ca un transport sa fie legal, firmele care il efectueaza trebuie sa intocmeasca mai multe documente justificative, printre care si factura clasica. Insa in contextul aparitiei sistemelor RO e-Factura si RO e-Transport, si a unei noi legislatii, reprezentantul unei firme de transport se intreaba care sunt documentele justificative oficiale de insotire a marfii pe timpul transportului marfurilor, si daca factura clasica se poate folosi ca document justificativ pe...» citeste mai departe aici

  • Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesare

    • Pentru a incheia existenta unei intreprinderi individuale trebuie, ca ultima etapa, sa efectuezi radierea din Registrul Comertului. Insa avand in vedere ca in acest caz, spre deosebire de radierea in cazul SRL-urilor, nu exista situatii financiare de lichidare sau alte termene limita, etc, intreaga procedura va fi foarte simpla. Iar in acest articol vom vedea ce etape trebuie sa parcurgi pentru a radia intreprinderea individuala, de ce documente ai nevoie, dar si cateva lucruri esentiale pe care...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016