Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Scoatere din evidenta creante client in faliment declarat. Care sunt implicatiile fiscale?

26-Dec-2016
5721

S-a constituit un provizion pentru un client incert 4118 = 4111 (cheltuiala nedeductibila 6814 = 496) si prin hotarare judecatoreasca s-a incheiat procedura falimentului. Se repune provizionul 496 = 7814 Venit neimpozabil. Stabilim in ce masura cheltuiala 654 = 4118 este nedeductibila si daca se ajusteaza TVA-ul.

Din datele furnizate de dvs. deduc ca suma datorata de clientul dvs. nu a fost incasata si in baza hotararii judecatoresti ati anulat provizionul constituit inregistrand suma neincasata pe cheltuieli.

1)Din punct de vedere al impozitului pe profit:

Cheltuiala inregistrata cu scoaterea din evindenta a sumei neincasate de la clientul al carui faliment a fost declarat prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila reprezinta o cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit, avand in vedere prevederile punctului 2 de la lit h) a alin (4) de la art. 25 din Codul fiscal:

"ART. 25 - Cheltuieli (4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:



h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:

2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;"

2) Din punct de vedere al TVA:

In conformitate cu lit d de la art. 287 din codul fiscal se poate efectua ajustarea TVA in situatia in care nu se poate incasa contravaloarea bunurilor sau serviciilor prestat cu conditia ca declararii oficiale a falimentului clientului. Ajustarea se poate efectua doar incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti definitive si irevocabile.

Din datele prezentate de dvs. nu regasesc detaliile necesare care constituie conditii obligatorii care trebuiesc indeplinite pentru ajustarea TVA colectata:
- hotararea judecatorea trebuie sa fie definitiva si irevocabila
- facturile in cauza emise de firma dvs. si neincasate trebuie sa fie in cadrul termenului de prescriptie;
- emiterea facturii de ajustare cu semnul minus atat la baza de impozitare, cat si TVA aferent pentru reglarea bazei de impozitare ( anularea acesteia in cazul dvs. ), factura care nu se transmite clientului in stare de faliment; factura se va inregistra corespunzator un jurnalul de vanzari si se va declara in Decontul 300 privind TVA

Baza legala privind ajustarea TVA este reglementata la lit d) a art. 287 din Codul fiscal:
ART. 287 - Ajustarea bazei de impozitare
Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:

d) In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.

Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. in cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate;

si alin (6) al punctului 32 din NM de aplicare a Codului Fiscal:

"32 (6) Ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal, este permisa pentru facturile emise care se afla in cadrul termenului de prescriptie prevazut in Codul de procedura fiscala.

In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o hotarare judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata, ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, daca aceasta a intervenit dupa data de 1 ianuarie 2016. In cazul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza anularea taxei neexigibile aferente livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii realizate."

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ela Dumitra - Lector Universitar dr.

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Scoatere din evidenta creante client in faliment declarat. Care sunt implicatiile fiscale?":
Rating:

Nota: 4.75 din 2 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • MFP a decis repartizarea pe unitati administrativ - teritoriale a sumelor defalcate din TVA (proiect de Hotarare)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in Transparenta decizionala, luni - 14 octombrie, un proiect de Hotarare privind repartizarea pe unitati administrativ-teritoriale a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale, conform art. 20 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.12/2019 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2019. In Nota de fundamentare se arata ca, in prezent, in anexa nr.4, la pozitia 3226 - "Sume rezervate" s-a aprobat o suma...» citeste mai departe aici

  • Oficial de la ANAF: Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov vine in intampinarea contribuabililor cu un material exemplificativ in care arata concret care sunt limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal. La baza acestor informatii stau Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Guvernului 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile...» citeste mai departe aici

  • Modificari aduse Codului fiscal prin Legea 172
    • Prin Legea 172/2019 publicata in M.Of. nr. 815 din 08.10.2019 au fost aduse modificari si completari Codului fiscal. Modificarile vizeaza: - modificarea art. 270 alin. (3) lit. b) care prevedea ca se considera livrare de bunuri, din punct de vedere al TVA, transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor, in urma executarii silite. Conform modificarilor aduse, incepand cu 11 octombrie 2019, nu se considera livrare de bunuri transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor, in urma...» citeste mai departe aici

  • Teodorovici: Guvernul a incercat modificarea a doua scheme de ajutor de stat, fara succes!
    • Ministrul demis al Finantelor Publice sustine ca Executivul a incercat sa modifice doua scheme de ajutor de stat gestionate de MFP, fara succes, motivul fiind acela ca este interimar si actele ar excede atributiile sale. "Am incercat sa discutam in sedinta de Guvern doua Hotarari de Guvern pentru modificarea celor doua scheme de ajutor de stat pe care Ministerul de Finante le gestioneaza. Cea aprobata prin Hotararea de Guvern 807/ 2014. Stiti, s-au semnat foarte multe proiecte pentru mediul de...» citeste mai departe aici

  • Optiune privind aplicarea impozitului pe profit. Salariati cu timp partial. Trecere la impozit micro.
    • Un SRL infiintat in luna iulie cu un capital social de 45.000 lei a optat, la infiintare, pentru a fi platitor de impozit pe profit. Societatea nu a desfasurat activitate pana in prezent, fiind in organizarea business-ului pentru care a fost infiintata aceasta firma. La inceputul lunii octombrie au fost angajate doua persoane cu timp partial (cumulat 3 ore). In aceste conditii, aceasta firma ramane in continuare platitoare de impozit pe profit sau trebuie sa aiba doi salariati (respectiv...» citeste mai departe aici

  • Persoanele cu venituri mici ar putea beneficia de subventii majorate pentru plata chiriei (proiect de HG)
    • Potrivit unui proiect de Hotarare de Guvern pus in dezbatere publica de Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratuei Locale, subventia pentru plata chiriei la locuintele sociale ar putea fi majorata pentru cei cu venituri mici, astfel incat sa acopere si cheltuielile cu utilitatile. Proiectul de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea Strategiei Nationale a Locuirii include asumarea anumitor obiective, precum majorarea subventiilor pentru plata chiriei si utilitatilor, acordate...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016