Scoaterea din arhiva societatii a documentelor. Cum procedam?
Potrivit art.25 din Legea 82/1991 "registrele de contabilitate si documentele justificative care stau la baza inreg. in contab. financiara se pastreaza....10 ani". Societatea hotaraste scoaterea din arhiva societatii a documentele justificative aferente parioadei 1993-2003.
Ce se intampla cu aceste documente? Ele pot fi distrusepredate la un centru de colectare hartie?
Ce formalitati trebuie indeplinite pentru distrugerea acestor documente? Arhiva Nationala trebuie implicata in aceasta operatiune?
Arhivarea documentelor financiar contabile si distrugerea acestora se face in conformitate cu prevederile legale din Normele metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar contabile din Anexa 1 a Ordinului Ministrului Economiei si Finantelor nr. 3512/2008 privind documentele financiar contabile.
La pct. 57 din din Anexa 1 a Ordinului Ministrului Economiei si Finantelor nr. 3512/2008 privind documentele financiar contabile, se prevede ca:
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Modificare cota TVA in SAGA Va rugam sa ne precizati cum sa inregistram in programul Saga trecerea TVA de la 9% la 11% si de la 19% la 21%, ce operatiuni contabile sa efectuam si cum sa le inregistram in...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Cota TVA refacturare Societatea noastra executa lucrari de proiectare pentru lucrari de gaze naturale. In executia proiectelor este nevoie de obtinere de avize de la Primarii, PPC Energie, Orange...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Facturi emise de sucursala societate UE Va multumesc pentru raspuns. Ati mentionat ca "Daca serviciile sunt furnizate de societatea-mama din statul membru de origine, dar implica si sediul fix din Romania (prin resursele...citeste mai mult
"57. Eliminarea din arhiva a documentelor al caror termen legal de pastrare a expirat se face de catre o comisie, sub conducerea administratorului sau a ordonatorului de credite, dupa caz. In aceasta situatie se intocmeste un proces-verbal si se consemneaza scaderea documentelor eliminate din Registrul de evidenta al arhivei."
La art. 11 din Legea Arhivelor Nationale 16/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede ca:
"Art. 11
(1) In cadrul fiecarei unitati creatoare si detinatoare de documente functioneaza cate o comisie de selectionare, numita prin decizia sau ordinul conducatorului unitatii respective, fiind compusa din: un presedinte, un secretar si un numar impar de membri numiti din randul specialistilor proprii. Aceasta comisie se intruneste anual sau ori de cate ori este necesar, pentru a analiza fiecare unitate arhivistica in parte, stabilindu-i valoarea practica sau istorica; hotararea luata se consemneaza intr-un proces-verbal, intocmit potrivit anexei nr. 5.
(2) Procesul-verbal de selectionare, insotit de inventarele documentelor propuse spre eliminare ca fiind lipsite de valoare, precum si de inventarele documentelor ce se pastreaza permanent, se inainteaza spre aprobare Comisiei centrale de selectionare, in cazul creatorilor si detinatorilor de documente la nivel central, sau comisiilor din cadrul serviciilor judetene ale Arhivelor Nationale, in cazul celorlalti creatori si detinatori de documente.
(3) Documentele se scot din evidentele arhivelor si se pot elimina numai in baza proceselor-verbale ale comisiilor prevazute la alin. (2).
(4) In cazul administratorului unic, acesta poarta raspunderea pentru selectionarea documentelor ce urmeaza a fi arhivate."
De asemenea, conform art. 18 din Legea Arhivelor Nationale 16/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul desfiintarii unui creator de documente, asa cum este cazul unui societati comerciale radiate, documentele cu valoare practica, in baza carora se elibereaza copii, certificate si extrase privind drepturile referitoare la stagiile de cotizare la asigurari sociale ale cetatenilor, sunt preluate de Arhivele Nationale sau de directiile judetene ale Arhivelor Nationale.
Asadar, documentele din arhiva societatii al caror termen legal de pastrare a expirat se elimina de catre o comisie sub conducerea administratorului, pe baza de proces-verbal, conform pct.57 din OMFP 3512/2008 mentionat mai inainte. Acest proces-verbal se inainteaza spre aprobare comisiei prevazute la art.11 din Legea Arhivelor Nationale nr.16/1996 mentionate si dupa aprobare, documentele eliminate din arhiva se trimit la unitatile de colectare a deseurilor de hartie.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ordinea distribuirii profitului societatii
Intrebare: O societate are, la data de 30.06.2025, un sold creditor al contului 1171 de 51.553,62 lei, respectiv un sold debitor al contului 121 de 29.333,65 lei. Astfel, ne regasim in situatia in care avem profit reportat, dar pierdere a exercitiului curent, poate distribui societatea, prin dividende, intregul profit reportat din contul 1171 (adica 51.553,62 lei) sau doar diferenta dintre aceasta suma si pierderea exercitiului curent (adica 51.553,62 - 29.333,65 = 22.219,97 lei)?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Furnizor inactiv
Intrebare: Societatea noastra primeste factura de chirie pentru punctul de lucru, iar furnizorul este inactiv la ANAF (factura este fara TVA). La calculul impozitului pe profit, societatea noastra considera cheltuiala cu chiria ca fiind nedeductibila. Exista posibilitatea legala ca societatea noastra sa retina 16% din cheltuiala cu chiria, direct de la furnizorul inactiv (adica sa ii plateasca mai putin cu valoarea impozitului retinut), folosind monografia contabila 6123 = 401 si 401 = 446? Mentionez ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Schimbare asociat sau transfer de active
Intrebare: O companie, persoana juridica romana, ar dori sa achizitioneze un alt business care functioneaza in aceeasi piata (cultivarea cerealelor) si a identificat doua variante posibile:
1. Preluarea partilor sociale ca asociat unic, la valoarea evaluata a business-ului, identificata si agreata de cele doua parti. Pretul se va stabili pentru achizitia partilor sociale in cadrul unui contract de cesiune parti sociale.
2. Achizitia individuala, prin contracte de vanzare, a terenurilor agricole si a...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Vanzare autovehicul pentru care s-a limitat dreptul de deducere la 50%. Ajustare TVA
Intrebare: O societate romaneasca, platitoare de TVA, a achizitionat in luna decembrie 2024 din Ungaria (de la o firma platitoare de TVA) un autoturism de lux in valoare de 110.000 EUR. La momentul achizitiei, cand s-a aplicat taxarea inversa, 50% din TVA a fost ajustat si platit (bunul nu este destinat 100% activitatii economice). In luna septembrie 2025 se doreste vanzarea autoturismului catre o persoana fizica rezidenta in Georgia. Agentii vamali au mentionat ca TVA ajustata de 50% se poate recupera la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<