Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Scoaterea din arhiva societatii a documentelor. Cum procedam?

24-Mar-2015
11672
Potrivit art.25 din Legea 82/1991 "registrele de contabilitate si documentele justificative care stau la baza inreg. in contab. financiara se pastreaza....10 ani". Societatea hotaraste scoaterea din arhiva societatii a documentele justificative aferente parioadei 1993-2003.

Ce se intampla cu aceste documente? Ele pot fi distrusepredate la un centru de colectare hartie?
Ce formalitati trebuie indeplinite pentru distrugerea acestor documente? Arhiva Nationala trebuie implicata in aceasta operatiune?

Arhivarea documentelor financiar contabile si distrugerea acestora se face in conformitate cu prevederile legale din Normele metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar contabile din Anexa 1 a Ordinului Ministrului Economiei si Finantelor nr. 3512/2008 privind documentele financiar contabile.


La pct. 57 din din Anexa 1 a Ordinului Ministrului Economiei si Finantelor nr. 3512/2008 privind documentele financiar contabile, se prevede ca:

"57. Eliminarea din arhiva a documentelor al caror termen legal de pastrare a expirat se face de catre o comisie, sub conducerea administratorului sau a ordonatorului de credite, dupa caz. In aceasta situatie se intocmeste un proces-verbal si se consemneaza scaderea documentelor eliminate din Registrul de evidenta al arhivei."

La art. 11 din Legea Arhivelor Nationale 16/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede ca:

"Art. 11
(1) In cadrul fiecarei unitati creatoare si detinatoare de documente functioneaza cate o comisie de selectionare, numita prin decizia sau ordinul conducatorului unitatii respective, fiind compusa din: un presedinte, un secretar si un numar impar de membri numiti din randul specialistilor proprii. Aceasta comisie se intruneste anual sau ori de cate ori este necesar, pentru a analiza fiecare unitate arhivistica in parte, stabilindu-i valoarea practica sau istorica; hotararea luata se consemneaza intr-un proces-verbal, intocmit potrivit anexei nr. 5.

(2) Procesul-verbal de selectionare, insotit de inventarele documentelor propuse spre eliminare ca fiind lipsite de valoare, precum si de inventarele documentelor ce se pastreaza permanent, se inainteaza spre aprobare Comisiei centrale de selectionare, in cazul creatorilor si detinatorilor de documente la nivel central, sau comisiilor din cadrul serviciilor judetene ale Arhivelor Nationale, in cazul celorlalti creatori si detinatori de documente.

(3) Documentele se scot din evidentele arhivelor si se pot elimina numai in baza proceselor-verbale ale comisiilor prevazute la alin. (2).

(4) In cazul administratorului unic, acesta poarta raspunderea pentru selectionarea documentelor ce urmeaza a fi arhivate."

De asemenea, conform art. 18 din Legea Arhivelor Nationale 16/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul desfiintarii unui creator de documente, asa cum este cazul unui societati comerciale radiate, documentele cu valoare practica, in baza carora se elibereaza copii, certificate si extrase privind drepturile referitoare la stagiile de cotizare la asigurari sociale ale cetatenilor, sunt preluate de Arhivele Nationale sau de directiile judetene ale Arhivelor Nationale.

Asadar, documentele din arhiva societatii al caror termen legal de pastrare a expirat se elimina de catre o comisie sub conducerea administratorului, pe baza de proces-verbal, conform pct.57 din OMFP 3512/2008 mentionat mai inainte. Acest proces-verbal se inainteaza spre aprobare comisiei prevazute la art.11 din Legea Arhivelor Nationale nr.16/1996 mentionate si dupa aprobare, documentele eliminate din arhiva se trimit la unitatile de colectare a deseurilor de hartie.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Scoaterea din arhiva societatii a documentelor. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 3.04 din 14 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF a publicat o noua versiune a declaratiei 112. Cine are obligatia sa depuna declaratii rectificative pentru lunile ianuarie - martie?
    • Pana in prezent angajatorii care beneficiaza de facilitatile introduse prin OUG 114/2018 nu pot aplica reducerea contributiei asiguratorie de munca. Acest fapt rezulta din dispozitiile art. 91 din OUG 114/2018 conform carora: „Aplicarea prevederilor capitolului I, art. 66, art. 68, art. 69 si art. 81 se realizeaza cu respectarea prevederilor in domeniul ajutorului de stat”. De asemenea, in OANAF 611/2019 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de...» citeste mai departe aici

  • OUG 26/2019: Guvernul mareste lista domeniilor in care pot fi angajati zilieri
    • UPDATE, 22.04.2019 Ordonanta de urgenta nr. 26/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, din 19 aprilie 2019, nr. 309. Ordonanta prevede modificarea Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii. Extras din OUG 26/2019 (...) 4. Dupa articolul 4 se introduce un nou...» citeste mai departe aici

  • Loteria bonurilor fiscale - martie 2019. Sunt castigatoare cele emise in data de 26 martie
    • O noua editie a Loteriei bonurilor fiscale a avut loc duminica, 21 aprilie, in cadrul acesteia fiind extras bonul castigator. Asadar, toti cei care stiu ca au facut cumparaturi mai consistente pe data de 26 martie, si ca pastreaza bonurile fiscale, pot sa verifice daca nu cumva se numara printre norocosi. Valoarea bonurilor declarate este de 346 de lei. Deci bonurile declarate castigatoare in cadrul Loteriei Bonurilor Fiscale pentru luna marte sunt cele in valoare de 346 lei, emise in data...» citeste mai departe aici

  • Amortizare fiscala diferita de amortizarea contabila - Deductibilitate. Completare D 101
    • "O societate comerciala avand activitate de productie bunuri industriale a receptionat in mai 2018 o linie de productie optand pentru amortizare fiscala metoda degresiva si amortizare contabila liniara. Este deductibila cheltuiala reprezentand diferenta dintre amortizarea degresiva calculata pentru trimestrul I/2019 si cea contabila, in conditiile in care societatea a inregistrat pierdere contabila pe trimestrul I/2019?", se intreaba unul dintre cititorii nostri. Raspunsul de specialitate oferit...» citeste mai departe aici

  • Achizitii de servicii din tari UE/non-UE. Ghid complet despre regimul TVA
    • Cu siguranta va intrebati: Ce tratament fiscal aplicati atunci cand achizitionati servicii din afara Romaniei? Care sunt cele mai frecvente greseli intalnite in practica? Cand trebuie sa completati D390? Cand faceti taxare inversa? Stim de ce aveti nevoie! De un ghid care va ofera explicatii clare ale legislatiei, spete, solutii si comentarii profesioniste! Va propunem lucrarea Achizitii de servicii din afara Romaniei. Implicatii fiscal-contabile ...click aici pentru detalii despre lucrare si...» citeste mai departe aici

  • Recuperare pierdere fiscala microintreprindere, venituri din dividende
    • "Societatea X a fost platitoare de impozit pe profit in anul 2018, incepand cu 01.01.2019 a trecut la microintreprindere devenind platitoare pe impozit pe venit microintreprindere. La calculul impozitului pe venitul microintreprindere, se are in vedere pierderea fiscala inregistrata de societate in 2018 cand era platitoare de impozit pe profit? Veniturile din dividende incasate de la o alta microintreprindere in 2019 sunt luate in baza de calcul a impozitului pe venit?", se ntreaba unul dintre...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016