Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Scoaterea din evidenta a unor creante mai vechi de 5 ani

19-Aug-2019
7537

In acest studiu de caz vom vorbi despre scoatere din evidenta a unor creante mai vechi de 5 ani, plecand de la urmatorul caz:

"Am preluat o creanta de la o alta firma, pe care am inregistrat-o in 461, creanta este mai veche de 5 ani. In momentul de fata firma este lichidata, avem sentinta judecatoreasca. Va rugam se ne spuneti ce inregistrari contabile trebuie sa facem".

Raspunsul specialistului

Creantele aferente clientilor neincasati reprezinta creante prescrise in cazul in care acestea sunt mai vechi de 3 ani si nu s-a facut niciun demers pentru incasarea acestora.

Totusi, conform prevederilor de la pct.328 din OMFP 1802/2014 privind reglementarile contabile, societatea trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale pentru incasarea acestora. Redam in continare aceste prevederi:

"328. La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora."


Este necesar ca administratorul firmei sa consemneze aceasta hotarare de scoatere din evidenta clientilor prin emiterea unei decizii in acest sens, in care se vor stipula denumirea clientilor, documentele (nr. si data), valoarea creantei/debitului neincasata/neplatite, facand trimitere si la motivele ce au stat la baza deciziei.

Din punctul de vedere al impozitului pe profit, conform art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal, sunt cheltuieli nedeductibile:

"h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:

1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;

2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;

3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;

4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;

5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;

6. au fost incheiate contracte de asigurare"

Prin urmare, cheltuielile cu scoaterea din evidenta a creantelor reprezentand clienti incerti sunt considerate deductibile la determinarea profitului impozabil in cazul in care debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor si sunteti in posesia hoatararii judecatoresti

Nu este necesar ca societatea sa se fi inregistrat la masa credala.

Potrivit prevederilor art. 287 lit. d) din Codul fiscal:” in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.

Prin urmare, in alte situatii decat cele redate, cheltuiala nu este deductibila, la calculul impozitului pe profit si TVA nu se ajusteaza.

Inregistrari contabile in cazul scoaterii din evidenta contabila a crentei:

654 “Pierderi din creante si debitori diversi”= 461 “Debitori diversi”

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Scoaterea din evidenta a unor creante mai vechi de 5 ani":
Rating:

Nota: 3.04 din 13 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • A fost actualizat modelul declaratiei pe proprie raspundere
    • In urma Ordonantei militare nr.3/2020 a fost impusa completarea unei declaratii de proprie raspundere pentru persoanele care vor sa paraseasca locuinta in perioada starii de urgenta. Grupul de Comunicare Strategica din cadrul Ministerului Afacerilor Interne anunta faptul ca modelul declaratiei pe proprie raspundere, accesibil pe pagina https://stirioficiale.ro/, a fost simplificat in privinta datelor care necesita a fi completate. Documentul poate fi redactat/completat de pe PC/laptop in...» citeste mai departe aici

  • Bonificatii de 5% sau 10% pentru firmele care platesc anticipat impozitul pe profit
    • Ministerul Finantelor Publice a anuntat, joi, ca firmele care platesc anticipat impozitul pe profit vor primi bonificatie de 5% sau 10%. Bonificatie de 10% si pentru microintreprinderi. Astfel, contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata, care platesc impozitul datorat pentru trimestrul I al anului 2020, respectiv pentru plata anticipata aferenta aceluiasi trimestru, pâna la termenul scadent de 25 aprilie 2020 inclusiv, beneficiaza de o...» citeste mai departe aici

  • ANAF trateaza cu prioritate operatiunile desfasurate de operatorii economici pentru a asigura functionarea statului
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un comunicat de presa prin care anunta ca sprijina efortul national de limitare a raspandirii infectiei cu noul coronavirus si trateaza cu prioritate operatunile desfasurate de companii si de operatorii economici. Agentia sustine ca „a angrenat toate fortele sale in combaterea raspandirii infectiei cu noul virus, dar mai ales pentru asigurarea functionarii Statului Roman si pentru indeplinirea atributiilor prevazute prin...» citeste mai departe aici

  • Cum iti poti salva afacerea in vreme de criza. Solutii fiscale pentru contabili
    • Pandemia cu care ne confruntam din cauza virusului COVID-19 poate avea repercursiuni grave pentru mediul de afaceri. Aceasta situatie ne-a luat pe toti prin surpriza, iar statul a venit in ajutorul companiilor cu cateva ordonante militare, menite sa sprijine mediul de afaceri in aceasta grea incercare. Totusi, cele doua Ordonante prezinta multe neclaritati si lasa loc unor interpretari diverse. Acest lucru este extrem de periculos si poate sa iti afecteze afacerea. Participa si tu in data de 3...» citeste mai departe aici

  • Scutiri de taxe vamale si TVA pentru importurile destinate prevenirii si combaterii COVID-19
    • Ministerul Finantelor Publice anunta printr-un comunicat de presa ca a solicitat Comisiei Europene autorizarea pentru a putea aplica scutiri de taxe vamale si TVA pentru importurile destinate prevenirii si combaterii raspandirii coronavirusului COVID-19. Scutirea de taxe vamale si TVA va fi acordata pentru importurile de echipamente de protectie, alte dispozitive sau echipamente medicale, medicamente, efectuate de catre organizatii de stat, de organizatii caritabile sau filantropice, aprobate de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016