Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Scoaterea din evidenta contabila a bunurilor degradate calitativ. Implicatii fiscale

05-Iul-2018
3075

Astazi vom analiza monografia contabila privind declasarea materialelor si a semifabricatelor. Vom vedea care sunt documentele justificative ce stau la baza distrugerii acestor bunuri pentru a nu colecta TVA si vom afla daca dupa scaderea din gestiune este obligatoriu ca acestea sa se faca rebut pentru a le vinde la kg.

Iata care este raspunsul specialistului

A. Cand se pot scoate din evidenta contabila bunurile degradate calitativ?

Constatarea starii de degradare a bunurilor (materiale, semifabricate etc.) se efectueaza cu ocazia inventarierii bunurilor societatii si se constata de catre comisia de inventar intrunita conform prevederilor Ordinului 2861/2009 privind inventarierea generala a patrimoniului.
In urma inventarierii astfel efectuate, comisia de inventar consemeaza in procesul verbal intocmit starea de degradare a bunurilor si propune scoaterea din evidenta contabila a acestora.

In baza procesului verbal intocmit de catre comisia de inventariere, administratorul societatii va aproba scoaterea din evidenta a bunurilor urmand urmatoarea procedura:

a) fie acestea urmeaza sa fie predate catre o unitate specializata pentru distrugere, situatie in care societatea are obligatia sa intocmeasca Procesul Verbal de predare - primire in vederea distrugerii si sa primeasca documente justificative din partea societatii cu care exista contract incheiat in acest sens, fie:

b) daca bunurile spre exemplu sunt in termenul de garantie dar nu mai pot fi comercializate ca atare din motive de ambalare sau alte asemenea, sa le predea catre unitati specializate de valorificare a deseurilor rezultate prin declasarea bunurilor, caz in care societatea le poate vinde cu un pret/ kg asa cum ati specificat.

Nota: bunurile pot fi distruse si prin mijloace proprii, dar numai daca societatea este autorizata in acest sens si nu incalca prevederile altor legi speciale cu privire la gestionarea deseurilor.

Tratament contabil:

Inregistrarile in contabilitate, referindu-ne la bunurile active circulante ale societatii (materiale diverse, semifabricate) sunt urmatoarele:

1) pentru situatia descrisa la litera a):
• scoaterea din gestiune a bunurilor pe baza procesului verbal de predare primire intocmit in vederea distrugerii si a altor documente doveditoare (pv inventar, note de cantar, contract, bon de primire eliberat de unitatea specializata):
6xx= 3xx (pentru bunurile materiale, la valoarea de cost din contabilitate) sau
711= 341 (pentru semifabricate - la valoarea de cost din contabilitate)

2) pentru situatia descrisa la litera b):
• daca bunurile se vor livra ca si deseuri (in urma scoaterii acestora din circuitul economic se vor vinde ca si deseuri catre o unitate specializata):
1. scoaterea din gestiune:
6xx= 3xx ( bunuri materiale) si 711= 341 (semifabricate)
2. inregistrarea obtinerii de deseuri:
346 Produse reziduale= 711 la o valoarea estimata (atat pentru bunurile materiale, cat si pentru semifabricate)
3. vanzarea catre o unitate specializata in valorificarea acelor tipuri de deseuri:

In cazul veniturilor din vanzarea de deseuri metalice feroase si neferoase spre exemplu, inclusiv a bunurilor destinate dezmembrarii, cei care detin bunurile si care nu au calitatea de colector si/sau de valorificator autorizat sunt obligati la achitarea unei contributii catre Fondul pentru mediu in cuantum de 3% din veniturile realizate, procent care se aplica la valoarea de vanzare a deseurilor metalice feroase si neferoase, exclusiv TVA.

Astfel, la emiterea facturii de deseuri feroase sau neferoase spre exemplu, in afara de venitul din vanzarea de deseuri va trebui sa evidentiati si contributia de 3% datorata la fondul pentru mediu astfel:
4111= 703 Venituri din vazarea deseurilor 100 lei
635= 4111 3 lei ( 100 lei*3%)

Obligatia declararii la fondul pentru mediu revine societatii colectoare/ valorificatoare si nu societatii Dumneavoastra.

Pe factura se face mentiunea "taxare inversa" numai si numai daca atat furnizorul, cat si beneficiarul sunt persoane impozabile din punct de vedere TVA, vanzarea de deseuri feroase si neferoase, a rebuturilor feroase si neferoase, inclusiv produselor semifinite rezultate din prelucrarea acestora fiind o operatiune supusa masurilor de simplificare prevazute la art. 331 din Codul fiscal, masuri care se pot aplica asa cum am mai spus doar in masura in care atat furnizorul, cat si beneficiarul sunt inregistrati in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal.

4. descarcarea de gestiune la vanzarea deseurilor:
711= 346 Produse reziduale ( la valoarea de inregistrare din contabilitate)

B. Care este tratamentul din punctul de vedere al impozitului pe profit si al TVA al scoaterii din evidenta a bunurilor degradate calitativ?

b.1. implicatii din punct de vedere impozit pe profit

La scoaterea din evidenta a bunurilor degradate calitativ pentru care s-au respectat pasii de mai sus, cheltuiala este una deductibila la calculul impozitului pe profit asa cum prevede art. 25 alin. (4) lit c). punct 3 din Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal, in caz contrar cheltuiala este una nedeductibila:
Art. 25 alin.(4) lit c. pct. 3 - Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
“c) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII. Aceste cheltuieli sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:
1. bunurile/mijloacele fixe amortizabile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;
2. bunurile/mijloacele fixe amortizabile pentru care au fost incheiate contracte de asigurare;
3. bunurile/mijloacele fixe amortizabile degradate calitativ, daca se face dovada distrugerii;”

Conform normelor metodologice de aplicare a punctului 3, conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate.

b.2. implicatii din punctul de vedere al TVA:

Pentru bunurile de natura stocurilor scoase din evidenta contabila conform procedurii descrise mai sus, din punctul de vedere al taxei pe valoare adaugata se aplica prevederile art. 304 alin. (2) litera a) astfel:

“Art. 304 - Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. in cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;”

Asadar, daca se face dovada distrugerii bunurilor, TVA dedusa initial nu se va ajusta.
In cazul valorificarii bunurilor prin vanzarea ca si deseuri conform procedurii prezentate, de asemenea nu trebuie efectuata ajustarea taxei dedusa initial.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Scoaterea din evidenta contabila a bunurilor degradate calitativ. Implicatii fiscale":
Rating:

Nota: 4.75 din 4 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • UPDATE: Ordonanta pentru modificarea Codului Muncii a fost publicata in Monitorul Oficial!
    • UPDATE 15 noiembrie 2018! In data de 14 noiembrie 2018 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei OUG nr.79/2018 privind prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative. Principala modificare priveste aplicarea salariul minim diferentiat pe studii sau vechime. Astfel, in ce priveste introducerea salariului minim diferentiat in functie de vechimea in munca sau de nivelul studiilor, Codul Muncii se MODIFICA, iar la articolul 164, dupa alineatul...» citeste mai departe aici

  • Sponsorizarea: Deducere cheltuieli din impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Completare F100
    • Cum se calculeaza cheltuiala cu sponsorizarea in cazul microintreprinderilor? Este 20% din impozitul datorat pe trimestru? Daca, de exemplu, o societate are de platit un impozit de 3000 lei, iar cheltuiala de sponsorizare este de 2000 lei, se scade din impozit micro 600 lei, iar diferenta de 2000-600=1400 lei se raporteaza la urmatorul trimestru? Iata ce spuna specialistii nostri. Raspunsul specialistului Potrivit prevederilor OUG nr. 25/2018 privind modificarea si completarea unor acte...» citeste mai departe aici

  • Presedintele Consiliului Fiscal: Am construi cate o autostrada anual daca am colecta TVA cat bulgarii
    • Romania ar avea venituri bugetare pentru o autostrada lunga cat Comarnic - Brasov, in fiecare an, daca ar avea gap-ul de TVA cat Bulgaria, estimeaza Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal (CF). „In Bulgaria au un gap de TVA de doar 13,56%, noi avem 36%. Daca am avea o rata de colectare precum Bulgaria, ceea ce n-ar trebui sa nu fie de netrecut, am avea venituri bugetare in plus de 3,8 miliarde de euro, o autostrada mare in fiecare an. Va imaginati lucrul acesta? Este ceva...» citeste mai departe aici

  • Presedintele Consiliului Concurentei: Desi e greu de acceptat, pretul energiei si al gazelor va creste!
    • Pretul energiei electrice si al gazelor din Romania va creste, fie ca ne place sau nu, in contextul alinierii cu tarifele din tarile europene, a declarat, joi, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu. Acesta a precizat ca Guvernul va trebuie sa decida ce consumatori poate subventiona in continuare. "Un lucru mai greu de acceptat, dar inevitabil, este ca, in momentul in care ne integram in piata europeana, fie de gaze, fie de electricitate, tendinta inevitabila este sa avem preturi...» citeste mai departe aici

  • Drepturile de autor: Obligatii de plata si declarative pentru platitorul de venit
    • Ce obligatii de plata, respectiv de declarat are o firma care a incheiat un contract in baza Legii drepturilor de autor nr. 8/1996 cu o persoana fizica ce are calitatea de angajat la o alta societate? In studiul de caz de astazi, unul dintre specialistii nostri va analiza situatia unei societati care a platitit suma de 11.657 RON, brut (fara nicio retinere calculata). Raspunsul specialistului In situatia in care prin contractul incheiat cu persoana fizica aceasta a optat pentru retinerea la...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii mijlocii au revenit la directiile judetene
    • Incepand cu 01 noiembrie 2018 contribuabilii mijlocii vor efectua plata obligatiilor fiscale la Trezoreria municipiului resedinta de judet. Aceasta intrucat de la aceasta data revin in administrarea organul fiscal de la nivel judetean sau al municipiului Bucuresti dupa ce, prin Legea nr. 30/2018 au fost completate dispozitiile art. 30 din Codul de procedura fiscala. Conform modificarilor aduse Codului de procedura fiscala prin Legea nr. 30/2018 si O.U.G. nr. 25/2018 incepand cu 01 noiembrie 2018...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016