
Raportul Special
realizat de specialisti
Astazi vom analiza monografia contabila privind declasarea materialelor si a semifabricatelor. Vom vedea care sunt documentele justificative ce stau la baza distrugerii acestor bunuri pentru a nu colecta TVA si vom afla daca dupa scaderea din gestiune este obligatoriu ca acestea sa se faca rebut pentru a le vinde la kg.
A. Cand se pot scoate din evidenta contabila bunurile degradate calitativ?
Constatarea starii de degradare a bunurilor (materiale, semifabricate etc.) se efectueaza cu ocazia inventarierii bunurilor societatii si se constata de catre comisia de inventar intrunita conform prevederilor Ordinului 2861/2009 privind inventarierea generala a patrimoniului.
In urma inventarierii astfel efectuate, comisia de inventar consemeaza in procesul verbal intocmit starea de degradare a bunurilor si propune scoaterea din evidenta contabila a acestora.
In baza procesului verbal intocmit de catre comisia de inventariere, administratorul societatii va aproba scoaterea din evidenta a bunurilor urmand urmatoarea procedura:
a) fie acestea urmeaza sa fie predate catre o unitate specializata pentru distrugere, situatie in care societatea are obligatia sa intocmeasca Procesul Verbal de predare - primire in vederea distrugerii si sa primeasca documente justificative din partea societatii cu care exista contract incheiat in acest sens, fie:
b) daca bunurile spre exemplu sunt in termenul de garantie dar nu mai pot fi comercializate ca atare din motive de ambalare sau alte asemenea, sa le predea catre unitati specializate de valorificare a deseurilor rezultate prin declasarea bunurilor, caz in care societatea le poate vinde cu un pret/ kg asa cum ati specificat.
Nota: bunurile pot fi distruse si prin mijloace proprii, dar numai daca societatea este autorizata in acest sens si nu incalca prevederile altor legi speciale cu privire la gestionarea deseurilor.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Tratament contabil:
Inregistrarile in contabilitate, referindu-ne la bunurile active circulante ale societatii (materiale diverse, semifabricate) sunt urmatoarele:
1) pentru situatia descrisa la litera a):
• scoaterea din gestiune a bunurilor pe baza procesului verbal de predare primire intocmit in vederea distrugerii si a altor documente doveditoare (pv inventar, note de cantar, contract, bon de primire eliberat de unitatea specializata):
6xx= 3xx (pentru bunurile materiale, la valoarea de cost din contabilitate) sau
711= 341 (pentru semifabricate - la valoarea de cost din contabilitate)
2) pentru situatia descrisa la litera b):
• daca bunurile se vor livra ca si deseuri (in urma scoaterii acestora din circuitul economic se vor vinde ca si deseuri catre o unitate specializata):
1. scoaterea din gestiune:
6xx= 3xx ( bunuri materiale) si 711= 341 (semifabricate)
2. inregistrarea obtinerii de deseuri:
346 Produse reziduale= 711 la o valoarea estimata (atat pentru bunurile materiale, cat si pentru semifabricate)
3. vanzarea catre o unitate specializata in valorificarea acelor tipuri de deseuri:
In cazul veniturilor din vanzarea de deseuri metalice feroase si neferoase spre exemplu, inclusiv a bunurilor destinate dezmembrarii, cei care detin bunurile si care nu au calitatea de colector si/sau de valorificator autorizat sunt obligati la achitarea unei contributii catre Fondul pentru mediu in cuantum de 3% din veniturile realizate, procent care se aplica la valoarea de vanzare a deseurilor metalice feroase si neferoase, exclusiv TVA.
Astfel, la emiterea facturii de deseuri feroase sau neferoase spre exemplu, in afara de venitul din vanzarea de deseuri va trebui sa evidentiati si contributia de 3% datorata la fondul pentru mediu astfel:
4111= 703 Venituri din vazarea deseurilor 100 lei
635= 4111 3 lei ( 100 lei*3%)
Obligatia declararii la fondul pentru mediu revine societatii colectoare/ valorificatoare si nu societatii Dumneavoastra.
Pe factura se face mentiunea "taxare inversa" numai si numai daca atat furnizorul, cat si beneficiarul sunt persoane impozabile din punct de vedere TVA, vanzarea de deseuri feroase si neferoase, a rebuturilor feroase si neferoase, inclusiv produselor semifinite rezultate din prelucrarea acestora fiind o operatiune supusa masurilor de simplificare prevazute la art. 331 din Codul fiscal, masuri care se pot aplica asa cum am mai spus doar in masura in care atat furnizorul, cat si beneficiarul sunt inregistrati in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal.
4. descarcarea de gestiune la vanzarea deseurilor:
711= 346 Produse reziduale ( la valoarea de inregistrare din contabilitate)
B. Care este tratamentul din punctul de vedere al impozitului pe profit si al TVA al scoaterii din evidenta a bunurilor degradate calitativ?
b.1. implicatii din punct de vedere impozit pe profit
La scoaterea din evidenta a bunurilor degradate calitativ pentru care s-au respectat pasii de mai sus, cheltuiala este una deductibila la calculul impozitului pe profit asa cum prevede art. 25 alin. (4) lit c). punct 3 din Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal, in caz contrar cheltuiala este una nedeductibila:
Art. 25 alin.(4) lit c. pct. 3 - Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
“c) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII. Aceste cheltuieli sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:
1. bunurile/mijloacele fixe amortizabile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;
2. bunurile/mijloacele fixe amortizabile pentru care au fost incheiate contracte de asigurare;
3. bunurile/mijloacele fixe amortizabile degradate calitativ, daca se face dovada distrugerii;”
Conform normelor metodologice de aplicare a punctului 3, conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate.
b.2. implicatii din punctul de vedere al TVA:
Pentru bunurile de natura stocurilor scoase din evidenta contabila conform procedurii descrise mai sus, din punctul de vedere al taxei pe valoare adaugata se aplica prevederile art. 304 alin. (2) litera a) astfel:
“Art. 304 - Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. in cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;”
Asadar, daca se face dovada distrugerii bunurilor, TVA dedusa initial nu se va ajusta.
In cazul valorificarii bunurilor prin vanzarea ca si deseuri conform procedurii prezentate, de asemenea nu trebuie efectuata ajustarea taxei dedusa initial.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
BUNURI DEGRADATE calitativ. Ce regim fiscal se aplica si cand ajustam TVA-ul?Ce implicatii are noul Cod fiscal in retail?Stocuri degradate si vanzare stocuri degradate. Ce implicatii fiscale apar?Articole similare
Scoaterea din evidenta a creantelor prescriseClienti incerti. Tratament fiscal si contabilVanzare imobil cu plata in rate. Cand calculam impozitul pe profit si care e contextul fiscal?Tratament contabil si fiscal vanzare imobile. Transferul dreptului de proprietateAnulare datorii fata de furnizori. Impozitarea veniturilor rezultateUltimele articole
Scoatere din evidenta clienti neincasati. MONOGRAFIE si reglementari cheieClient in stare de faliment: Documente necesare pentru SCOATEREA DIN EVIDENTA CONTABILA a unei creanteSistare investitii: Amortizarea si SCOATEREA DIN EVIDENTA CONTABILA. Implicatii fiscaleVanzare autoturism avariat, neamortizat complet. Care sunt inregistrarile si ce ajustari se fac pentru TVA?Articole similare
Decontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utilePrestari servicii logistice intre o firma din UE si una din Romania. Obligatii fiscaleTRATAMENT FISCAL al veniturilor realizate de salariatInteractiunea firmelor si a persoanelor fizice autorizate cu ANAF ar putea sa se faca exclusiv on-line. Ce beneficii au contribuabilii?Documentele necesare pentru justificarea scutirii de TVA in cazul livrarilor in UE si nonUEUltimele articole
Ofertele de Paste sunt AICI! Reduceri de pana la 75% la titluri de fiscalitate si transport GRATUITDeductibilitate cheltuieli. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de PROTOCOL, DIURNA si pentru CADOURI?Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Tratamentul fiscal si contabil pentru cheltuielile nedeductibile ale microintreprinderilorFirme care acorda cadouri de Craciun clientilor. Care este tratamentul contabilSfaturi de la experti
Contestatie rezultat inspectie fiscala
Intrebare: Perioada inspectiei fiscale este anul 2023, 2024 si lunile ianuarie, februarie, martie 2025. Suma respinsa pentru anul 2025 este de 22.480 lei. Cum pot contesta aceasta suma?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: 1. Pentru actionarul cu domiciliul in Scotia, care primeste dividende din Romania, ce declaratie trebuie sa depuna societatea noastra: D205 sau D207? Daca am depus deja D205 pentru 2024, ce se mai poate face? 2. Ce documente...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA