Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Scoaterea din evidenta contabila a bunurilor degradate calitativ. Implicatii fiscale

05-Iul-2018
2853

Astazi vom analiza monografia contabila privind declasarea materialelor si a semifabricatelor. Vom vedea care sunt documentele justificative ce stau la baza distrugerii acestor bunuri pentru a nu colecta TVA si vom afla daca dupa scaderea din gestiune este obligatoriu ca acestea sa se faca rebut pentru a le vinde la kg.

Iata care este raspunsul specialistului

A. Cand se pot scoate din evidenta contabila bunurile degradate calitativ?

Constatarea starii de degradare a bunurilor (materiale, semifabricate etc.) se efectueaza cu ocazia inventarierii bunurilor societatii si se constata de catre comisia de inventar intrunita conform prevederilor Ordinului 2861/2009 privind inventarierea generala a patrimoniului.
In urma inventarierii astfel efectuate, comisia de inventar consemeaza in procesul verbal intocmit starea de degradare a bunurilor si propune scoaterea din evidenta contabila a acestora.

In baza procesului verbal intocmit de catre comisia de inventariere, administratorul societatii va aproba scoaterea din evidenta a bunurilor urmand urmatoarea procedura:

a) fie acestea urmeaza sa fie predate catre o unitate specializata pentru distrugere, situatie in care societatea are obligatia sa intocmeasca Procesul Verbal de predare - primire in vederea distrugerii si sa primeasca documente justificative din partea societatii cu care exista contract incheiat in acest sens, fie:

b) daca bunurile spre exemplu sunt in termenul de garantie dar nu mai pot fi comercializate ca atare din motive de ambalare sau alte asemenea, sa le predea catre unitati specializate de valorificare a deseurilor rezultate prin declasarea bunurilor, caz in care societatea le poate vinde cu un pret/ kg asa cum ati specificat.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari


CD Operare SAGA Exemple practice si recomandari va ofera exemple practice si recomandari Ghidul contine exemple grafice print screen-uri din program si explicatii pentru o multitudine de situatii practice informatii esentiale pentru obtinerea de rapoarte corecte din punct de vedere contabil si fiscal Meniul „Fisiere” –...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

Nota: bunurile pot fi distruse si prin mijloace proprii, dar numai daca societatea este autorizata in acest sens si nu incalca prevederile altor legi speciale cu privire la gestionarea deseurilor.

Tratament contabil:

Inregistrarile in contabilitate, referindu-ne la bunurile active circulante ale societatii (materiale diverse, semifabricate) sunt urmatoarele:

1) pentru situatia descrisa la litera a):
• scoaterea din gestiune a bunurilor pe baza procesului verbal de predare primire intocmit in vederea distrugerii si a altor documente doveditoare (pv inventar, note de cantar, contract, bon de primire eliberat de unitatea specializata):
6xx= 3xx (pentru bunurile materiale, la valoarea de cost din contabilitate) sau
711= 341 (pentru semifabricate - la valoarea de cost din contabilitate)

2) pentru situatia descrisa la litera b):
• daca bunurile se vor livra ca si deseuri (in urma scoaterii acestora din circuitul economic se vor vinde ca si deseuri catre o unitate specializata):
1. scoaterea din gestiune:
6xx= 3xx ( bunuri materiale) si 711= 341 (semifabricate)
2. inregistrarea obtinerii de deseuri:
346 Produse reziduale= 711 la o valoarea estimata (atat pentru bunurile materiale, cat si pentru semifabricate)
3. vanzarea catre o unitate specializata in valorificarea acelor tipuri de deseuri:

In cazul veniturilor din vanzarea de deseuri metalice feroase si neferoase spre exemplu, inclusiv a bunurilor destinate dezmembrarii, cei care detin bunurile si care nu au calitatea de colector si/sau de valorificator autorizat sunt obligati la achitarea unei contributii catre Fondul pentru mediu in cuantum de 3% din veniturile realizate, procent care se aplica la valoarea de vanzare a deseurilor metalice feroase si neferoase, exclusiv TVA.

Astfel, la emiterea facturii de deseuri feroase sau neferoase spre exemplu, in afara de venitul din vanzarea de deseuri va trebui sa evidentiati si contributia de 3% datorata la fondul pentru mediu astfel:
4111= 703 Venituri din vazarea deseurilor 100 lei
635= 4111 3 lei ( 100 lei*3%)

Obligatia declararii la fondul pentru mediu revine societatii colectoare/ valorificatoare si nu societatii Dumneavoastra.

Pe factura se face mentiunea "taxare inversa" numai si numai daca atat furnizorul, cat si beneficiarul sunt persoane impozabile din punct de vedere TVA, vanzarea de deseuri feroase si neferoase, a rebuturilor feroase si neferoase, inclusiv produselor semifinite rezultate din prelucrarea acestora fiind o operatiune supusa masurilor de simplificare prevazute la art. 331 din Codul fiscal, masuri care se pot aplica asa cum am mai spus doar in masura in care atat furnizorul, cat si beneficiarul sunt inregistrati in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal.

4. descarcarea de gestiune la vanzarea deseurilor:
711= 346 Produse reziduale ( la valoarea de inregistrare din contabilitate)

B. Care este tratamentul din punctul de vedere al impozitului pe profit si al TVA al scoaterii din evidenta a bunurilor degradate calitativ?

b.1. implicatii din punct de vedere impozit pe profit

La scoaterea din evidenta a bunurilor degradate calitativ pentru care s-au respectat pasii de mai sus, cheltuiala este una deductibila la calculul impozitului pe profit asa cum prevede art. 25 alin. (4) lit c). punct 3 din Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal, in caz contrar cheltuiala este una nedeductibila:
Art. 25 alin.(4) lit c. pct. 3 - Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
“c) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII. Aceste cheltuieli sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:
1. bunurile/mijloacele fixe amortizabile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;
2. bunurile/mijloacele fixe amortizabile pentru care au fost incheiate contracte de asigurare;
3. bunurile/mijloacele fixe amortizabile degradate calitativ, daca se face dovada distrugerii;”

Conform normelor metodologice de aplicare a punctului 3, conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate.

b.2. implicatii din punctul de vedere al TVA:

Pentru bunurile de natura stocurilor scoase din evidenta contabila conform procedurii descrise mai sus, din punctul de vedere al taxei pe valoare adaugata se aplica prevederile art. 304 alin. (2) litera a) astfel:

“Art. 304 - Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. in cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;”

Asadar, daca se face dovada distrugerii bunurilor, TVA dedusa initial nu se va ajusta.
In cazul valorificarii bunurilor prin vanzarea ca si deseuri conform procedurii prezentate, de asemenea nu trebuie efectuata ajustarea taxei dedusa initial.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Scoaterea din evidenta contabila a bunurilor degradate calitativ. Implicatii fiscale":
Rating:

Nota: 4.75 din 4 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • MFP a publicat Proiectul de modificare a legii insolventei. Schimbari de ultima ora
    • Ministerul Finantelor a lansat, marti, in dezbatere publica, proiectul pentru modificarea legii insolventei, cu o serie de modificari fata de varianta redactata cu cateva zile anterior. Intre principalele modificari operate se numara introducerea unui termen de 10 zile pe care administratorul judiciar le are la dispozitie pentru a analiza cererile de plati pentru creantele nascute ulterior datei de deschidere a procedurii de insolventa. Anterior publicarii Proiectului de modificare a legislatiei...» citeste mai departe aici

  • Ce contributii sociale trebuie sa plateasca un PFA cu activitatea intr-un stat UE?
    • Care este tratamentul fiscal in cazul unui cabinet medical individual (PFA), care incheie un contract de prestari servicii cu o clinica din Franta? Activitatea se desfasoara in Franta. Specialistii nostri ne vor explica daca taxele se platesc in Romania sau in Franta si vor arata care sunt taxele care se platesc. Raspunsul specialistului Conform art. 11 alin. (3) lit.a) din Regulamentul CE nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (Text cu relevanta pentru SEE si pentru...» citeste mai departe aici

  • Conditii de aplicare a cotei de 1% in cazul microintreprinderilor
    • Care sunt conditiile de aplicare a cotei de 1% in cazul unui SRL? In cele ce urmeaza vom vedea concret cum se aplica legea in cazul unei societati care a indeplinit conditia de minimum 1 salariat, pana la data de 13.07.2018, pentru a beneficia de cota de impozitare de 1% pe veniturile microintreprinderii. Pentru a beneficia fara intrerupere de aceasta cota de impunere, societatea trebuia sa angajeze un nou salariat in cursul trimestrului III (pana la 30.09 inclusiv), cu contract individual de...» citeste mai departe aici

  • Sectorul constructiilor din Romania, cel mai mare declin din UE
    • Romania a inregistrat cea mai mare scadere din Uniunea Europeana, in domeniul lucrarilor in constructii, in iulie, comparativ cu luna precedenta, potrivit datelor publicate miercuri de Oficiul European de Statistica (Eurostat). Lucrarile de constructii in Romania au inregistrat un declin semnificativ in luna iulie, de 9,1%, comparativ cu luna precedenta, aceasta fiind cea mai mare scadere lunara a lucrarilor de constructii din Uniunea Europeana. La nivelul Uniunii Europene, lucrarile de...» citeste mai departe aici

  • Studiu: Ce beneficii cer romanii la angajare?
    • Se pare ca intre primele locuri din topul cerintelor salariatilor la angajare se numara… masa de pranz, potrivit analistilor de la Frames. "Multinationalele, cu programul lor de munca infernal, cu taskurile multiple si subdimensionarea schemei de personal, au inceput sa nu mai reprezinte un target atat de important. Inclusiv munca la stat, altadata vazuta drept doar o solutie de avarie, a devenit atractiva, in conditiile in care salariile bugetarilor au crescut semnificativ, in unele...» citeste mai departe aici

  • Director ANRE: Clientii vor fi incurajati sa schimbe furnizorii de energie
    • Prin campaniile pe care le va derula, Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE) va incuraja schimbarea furnizorilor de energie de catre clienti, sustine directorul ANRE, Claudiu Dumbraveanu. „Noi am incurajat, vom incuraja si acum legea ne si permite, prin unele modificari facute anul acesta, sa popularizam si sa incurajam atitudinile clientilor de schimbare a furnizorilor. in opinia noastra, serviciul universal, asa cum este el definit pe partea de energie electrica, ar...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016