Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Scoaterea din evidenta contabila a bunurilor degradate calitativ. Implicatii fiscale

05-Iul-2018
5443

Astazi vom analiza monografia contabila privind declasarea materialelor si a semifabricatelor. Vom vedea care sunt documentele justificative ce stau la baza distrugerii acestor bunuri pentru a nu colecta TVA si vom afla daca dupa scaderea din gestiune este obligatoriu ca acestea sa se faca rebut pentru a le vinde la kg.

Iata care este raspunsul specialistului

A. Cand se pot scoate din evidenta contabila bunurile degradate calitativ?

Constatarea starii de degradare a bunurilor (materiale, semifabricate etc.) se efectueaza cu ocazia inventarierii bunurilor societatii si se constata de catre comisia de inventar intrunita conform prevederilor Ordinului 2861/2009 privind inventarierea generala a patrimoniului.
In urma inventarierii astfel efectuate, comisia de inventar consemeaza in procesul verbal intocmit starea de degradare a bunurilor si propune scoaterea din evidenta contabila a acestora.

In baza procesului verbal intocmit de catre comisia de inventariere, administratorul societatii va aproba scoaterea din evidenta a bunurilor urmand urmatoarea procedura:

a) fie acestea urmeaza sa fie predate catre o unitate specializata pentru distrugere, situatie in care societatea are obligatia sa intocmeasca Procesul Verbal de predare - primire in vederea distrugerii si sa primeasca documente justificative din partea societatii cu care exista contract incheiat in acest sens, fie:

b) daca bunurile spre exemplu sunt in termenul de garantie dar nu mai pot fi comercializate ca atare din motive de ambalare sau alte asemenea, sa le predea catre unitati specializate de valorificare a deseurilor rezultate prin declasarea bunurilor, caz in care societatea le poate vinde cu un pret/ kg asa cum ati specificat.

Nota: bunurile pot fi distruse si prin mijloace proprii, dar numai daca societatea este autorizata in acest sens si nu incalca prevederile altor legi speciale cu privire la gestionarea deseurilor.

Tratament contabil:

Inregistrarile in contabilitate, referindu-ne la bunurile active circulante ale societatii (materiale diverse, semifabricate) sunt urmatoarele:

1) pentru situatia descrisa la litera a):
• scoaterea din gestiune a bunurilor pe baza procesului verbal de predare primire intocmit in vederea distrugerii si a altor documente doveditoare (pv inventar, note de cantar, contract, bon de primire eliberat de unitatea specializata):
6xx= 3xx (pentru bunurile materiale, la valoarea de cost din contabilitate) sau
711= 341 (pentru semifabricate - la valoarea de cost din contabilitate)

2) pentru situatia descrisa la litera b):
• daca bunurile se vor livra ca si deseuri (in urma scoaterii acestora din circuitul economic se vor vinde ca si deseuri catre o unitate specializata):
1. scoaterea din gestiune:
6xx= 3xx ( bunuri materiale) si 711= 341 (semifabricate)
2. inregistrarea obtinerii de deseuri:
346 Produse reziduale= 711 la o valoarea estimata (atat pentru bunurile materiale, cat si pentru semifabricate)
3. vanzarea catre o unitate specializata in valorificarea acelor tipuri de deseuri:

In cazul veniturilor din vanzarea de deseuri metalice feroase si neferoase spre exemplu, inclusiv a bunurilor destinate dezmembrarii, cei care detin bunurile si care nu au calitatea de colector si/sau de valorificator autorizat sunt obligati la achitarea unei contributii catre Fondul pentru mediu in cuantum de 3% din veniturile realizate, procent care se aplica la valoarea de vanzare a deseurilor metalice feroase si neferoase, exclusiv TVA.

Astfel, la emiterea facturii de deseuri feroase sau neferoase spre exemplu, in afara de venitul din vanzarea de deseuri va trebui sa evidentiati si contributia de 3% datorata la fondul pentru mediu astfel:
4111= 703 Venituri din vazarea deseurilor 100 lei
635= 4111 3 lei ( 100 lei*3%)

Obligatia declararii la fondul pentru mediu revine societatii colectoare/ valorificatoare si nu societatii Dumneavoastra.

Pe factura se face mentiunea "taxare inversa" numai si numai daca atat furnizorul, cat si beneficiarul sunt persoane impozabile din punct de vedere TVA, vanzarea de deseuri feroase si neferoase, a rebuturilor feroase si neferoase, inclusiv produselor semifinite rezultate din prelucrarea acestora fiind o operatiune supusa masurilor de simplificare prevazute la art. 331 din Codul fiscal, masuri care se pot aplica asa cum am mai spus doar in masura in care atat furnizorul, cat si beneficiarul sunt inregistrati in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal.

4. descarcarea de gestiune la vanzarea deseurilor:
711= 346 Produse reziduale ( la valoarea de inregistrare din contabilitate)

B. Care este tratamentul din punctul de vedere al impozitului pe profit si al TVA al scoaterii din evidenta a bunurilor degradate calitativ?

b.1. implicatii din punct de vedere impozit pe profit

La scoaterea din evidenta a bunurilor degradate calitativ pentru care s-au respectat pasii de mai sus, cheltuiala este una deductibila la calculul impozitului pe profit asa cum prevede art. 25 alin. (4) lit c). punct 3 din Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal, in caz contrar cheltuiala este una nedeductibila:
Art. 25 alin.(4) lit c. pct. 3 - Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
“c) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII. Aceste cheltuieli sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:
1. bunurile/mijloacele fixe amortizabile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;
2. bunurile/mijloacele fixe amortizabile pentru care au fost incheiate contracte de asigurare;
3. bunurile/mijloacele fixe amortizabile degradate calitativ, daca se face dovada distrugerii;”

Conform normelor metodologice de aplicare a punctului 3, conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate.

b.2. implicatii din punctul de vedere al TVA:

Pentru bunurile de natura stocurilor scoase din evidenta contabila conform procedurii descrise mai sus, din punctul de vedere al taxei pe valoare adaugata se aplica prevederile art. 304 alin. (2) litera a) astfel:

“Art. 304 - Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. in cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;”

Asadar, daca se face dovada distrugerii bunurilor, TVA dedusa initial nu se va ajusta.
In cazul valorificarii bunurilor prin vanzarea ca si deseuri conform procedurii prezentate, de asemenea nu trebuie efectuata ajustarea taxei dedusa initial.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Scoaterea din evidenta contabila a bunurilor degradate calitativ. Implicatii fiscale":
Rating:

Nota: 4.75 din 4 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Documentele de Contabilitate primara. ATENTIE la ce NU iti spune nimeni despre modelele editabile si legislatia modificata
    • Orice control ANAF urmareste existenta si corectitudinea evidentei contabile, a documentelor finaciar-contabile justificative, necesare fiecarei etape. De ce este important sa nu uitam acest lucru? Fiindca orice neconcordanta cu legea in vigoare privind intocmirea, depunerea, pastrarea si arhivarea, se pedepseste cu mii de lei amenda! De aceea, Rentrop & Straton a lansat cea mai recenta creatie a Grupului de Experti Contabili Rentrop & Straton: lucrarea pe CD Totul despre documentele de...» citeste mai departe aici

  • Guvernul ia in calcul doua scenarii pentru cresterea salariului minim
    • Directia Coordonare Politici si Prioritati din cadrul Secretariatului General al Guvernului a organizat ieri – 14 noiembrie 2019 – o reuniune pentru elaborarea analizei de impact privind salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata. In cadrul acestei reuniuni au fost prezentate doua scenarii, care, de altfel, vor prezenta baza unui proiect de HG pe care Guvernul il va discuta cu partenerii implicati, anunta Secretariatul General al Guvernului. Reuniunea pentru elaborarea...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor promite ca rectificarea bugetara va fi facuta in jur de 26-27 noiembrie
    • Potrivit declaratiilor facute de ministrul Finantelor Publice, rectificarea bugetara pentru 2019 va fi facuta in jurul datei de 26-27 noiembrie, cu un deficit de 4%. Cat priveste bugetul pentru anul 2020, acesta va fi gata in jurul datei de 15 decembrie, mai promite ministrul Florin Citu. "Rectificarea bugetara pentru 2019 va fi in jur de 26 noiembrie, 27 noiembrie, deci in saptamana de pana in 30 noiembrie, in prima parte a acelei saptamani. Aceasta rectificare va fi cu deficit de 4%. De aceea...» citeste mai departe aici

  • Stimulente chirie. Inregistrari contabile
    • Cum se inregistreaza in contabilitate stimulentele pentru chirie acordate de Locator Locatarului, in cazul unui Leasing operational? Speta este urmatoarea: Ca urmare a prelungirii unui contract de leasing pentru o perioada de 5 ani si suplimentarii spatiului, Locatorul acorda Locatarului urmatoarele stimulente: a) O perioada de 4 luni Chiria nu va fi datorata (in acest sens Locatorul emite facturi lunare cu valoarea 0 in care mentioneaza urmatoarele: 1) chirie lunara 1000lei TVA 2) reducere...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016