Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Scoaterea din evidentele platitorilor de TVA a unei societati care a fost in sistemul TVA la incasare. Cum procedam?

19-Aug-2016
9367

In randurile de mai jos, avem ca exemplu o societate care este platitor de impozit pe venit - microintrepindere si platitoare de TVA trimestrial (cu TVA la incasare) a solicitat scoaterea din evidenta ca platitor de TVA in cursul lunii iulie 2016 (conform art. 310 din Codul fiscal). Pe data de 19 iulie s-a emis decizia de scoatere din evidenta ca platitor de TVA. Societatea depunea declaratia 300 trimestrial.

Vom vedea astfel, pentru scoaterea din evidenta ca platitor de TVA (la 19.07.2016), ce obligatii declarative are societatea si cand depune D 300, D 394. de asemenea, vom vedea cum va proceda societatea cu TVA neexigibila aferenta atat facturilor primite si neachitate, cat si facturilor emise si neincasate pana la data de 19.07.2016.


Scoaterea din evidentele platitorilor de TVA este confirmata prin emiterea de catre organul fiscal competent a "Deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA, in vederea aplicarii regimului de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal", cod 14.13.02.60/096.

Comunicarea deciziei catre persoana impozabila care a solicitat anularea este urmata de radierea inregistrarii in:
- Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA;
- Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare;


In situatia in care comunicarea a avut loc in data de 19 iulie 2016, societatea are obligatia de a depune ultimul decont de TVA cod 300 pana pe data de 25 august 2016 (decontul lunii iulie 2016), chiar daca perioada fiscala de care a beneficiat (in perioada in care a figurat ca platitoare de TVA) a fost trimestrul calendaristic. De asemenea, pentru aceiasi perioada, societatea trebuie sa depuna/transmita la organul fiscal competent declaratia informativa cod 394 si cod 390 (daca este cazul).

 Deci, prin decontul de TVA aferent lunii iulie 2016, societatea comerciala trebuie sa raporteze, conform evidentei fiscale organizate pe baza jurnalului pentru vanzari si a jurnalului pentru cumparari urmatoarele operatiuni realizate in calitate de platitoare de TVA:
- livrari de bunuri si prestari de servicii realizate, facturate;
- achizitii de bunuri si prestari de servicii pentru care a primit facturi;
- ajustarea sumei TVA deduse, ajustare efectuata conform urmatoarelor prevederi legale:
- pentru materialele si serviciile neconsumate, inclusiv pentru investitiile in curs de executie, conform prevederilor art.304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" alin. (1) lit. c) "persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate la momentul pierderii dreptului de deducere." si punctul 78 din normele de aplicare.
- pentru bunuri de capital si investitii in curs de executie evidentiate in debitul contului 231: art. 305"Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital" si punctul 79 din normele de aplicare. Pentru bunurile de capital, ajustarea se efectueaza pentru perioada de ajustare ramasa la momentul solicitarii scoaterii din evidenta platitorilor de TVA, in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani sau de 20 ani.

 
Suma de plata in favoarea statului inregistrata prin articolul contabil:
635 = 4426

se declara in decontul 300 la randul 30 regularizari taxa dedusa, cu semnul minus sau la randul 31 denumit "Ajustari conform pro-rata/ajustari pentru bunurile de capital" daca ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 305 din Codul fiscal, pentru bunuri de capital.

Suma TVA colectata neexigibila la momentul emiterii care devine exigibila prin incasare dupa iesirea din evidenta platitorilor de TVA, se achita bugetului de stat si se raporteaza prin formularul cod 311.
Declaratia se depune pana la 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei potrivit sistemului TVA la incasare, pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Exigibilitatea intervine la data incasarii. Declaratia se depune la organul fiscal competent , fie direct la registratura, fie la posta, prin scrisoare recomandata. Suma declarata trebuie virata bugetului de stat pana la termenul de depunere a declaratiei cod 311.

In ceea ce priveste suma TVA deductibila neexigibila, TVA se deduce la data platii facturilor conform prevederilor de la pct. 67 alin. (12) din Normele metodologice si se raporteaza prin declaratia cod 307. Declaratia se depune pana la 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei potrivit sistemului TVA la incasare.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar


 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026

    • Guvernul condus de Ilie Bolojan a facut publica versiunea finala a proiectului de lege privind noile masuri fiscale, menite sa reduca deficitul bugetar si sa stabilizeze finantele publice. In ciuda calendarului accelerat de aplicare , care incepe chiar din august 2025, unele prevederi importante vor intra in vigoare abia de la 1 ianuarie 2026. Printre acestea se numara impozitarea cu 10% a pensiilor care depasesc pragul de 3.000 lei, dar doar pana in 2027, modificarea sistemului de...» citeste mai departe aici

  • Arhivarea documentelor. Ce acte sa pastrati cand treceti la arhivarea electronica + un studiu de caz

    • Tot mai multe companii din Romania aleg sa faca trecerea de la arhivarea clasica pe hartie la solutii moderne de arhivare electronica. Aceasta tranzitie nu doar ca aduce un plus de eficienta, dar si permite optimizarea spatiului si costurilor de gestionare a documentelor. Cu toate acestea, este esential ca orice astfel de demers sa respecte intocmai legislatia in vigoare privind pastrarea documentelor contabile si fiscale. Avem acest caz. Societatea noastra doreste sa treaca la arhivarea...» citeste mai departe aici

  • Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

    • Incepand cu luna iulie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de 50 de lei pe luna pentru acoperirea costurilor cu energia electrica. Masura este reglementata prin Ordonanta de urgenta nr. 35/2025 si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie, care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025. Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016