Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Scrisoare deschisa a profesionistilor independenti privind impozitarea drepturilor de autor si a activitatilor independente din 2018

17-Nov-2017
3890

Noi, semnatarii, ne declaram extrem de ingrijorati cu privire la ultimele modificari aduse Codului Fiscal prin ordonanta de urgenta 79/2017 si solicitam nemodificarea nivelului contributiilor sociale pentru sectorul independent - lucratori pe cont propriu si/sau persoane fizice autorizate (care insumeaza circa 2,1 milioane de persoane, marea majoritate activand in domenii neagricole), cei ce exercita profesii liberale sau care desfasoara alte tipuri de activitati independente

Pentru acesti cetateni, printre care se numara instalatori, electricieni, taximetristi, jurnalisti, traducatori si interpreti, ilustratori de carte, designeri si graficieni, contabili, artisti interpreti, artisti vizuali, actori, regizori, coregrafi etc., precum si pentru intregul domeniu al organizatiilor non-guvernamentale, ordonanta de urgenta 79/2017 aduce o majorare considerabila a costului muncii, prin cresterea contributiilor sociale de la 16% la 35%, anuland beneficiul initial anuntat al scaderii de la 16% la 10% a impozitului pe venit pentru aceste categorii de activitati. intrucat pentru aceasta categorie socio-profesionala notiunea de "cota angajatorului" nu este aplicabila, rezulta o majorare directa, care afecteaza substantial sectorul independent. 

In plus, varianta de modificare publicata in Monitorul Oficial diferita de versiunea aflata in dezbatere publica, fiind introduse si adoptate schimbari importante, cu un puternic impact economic pentru acest sector. Se constata astfel ca Guvernul a eliminat facilitatile prevazute pentru persoanele care detin simultan statutul de salariat si de liber profesionist. Consideram ca fara o dezbatere publica, bazata pe simulari care surprind impactul socio-economic si fara a aduce la cunostinta in timp adecvat tuturor partilor implicate toate intentiile de modificare ale Codului Fiscal, se incalca dreptul si posibilitatea existentei unei dezbateri democratice in jurul acestor prevederi, inainte de adoptarea acestora intr-o forma agreata prin consens.

Masura de a majora contributiile sociale va afecta atat cele 2,1 milioane de persoane care presteaza servicii in mod independent, cat si asociatiile, organizatiile si institutiile publice care lucreaza cu persoane din sectorul independent.

Planificarea bugetara pentru anul 2018 va fi afectata major de efectele modificarii Codului Fiscal si trebuie subliniat ca actualele masuri vin in urma altor majorari ale contributiilor datorate de persoanele care desfasoara activitati independente, introduse gradual intre anii 2015 - 2017, fara ca ele sa corespunda unor beneficii reale suplimentare.


Astfel, incepand de la 1 ianuarie 2018, persoanele angrenate in sectorul independent vor plati contributii egale cu cele ale salariatilor, fara sa beneficieze, insa, de aceeasi protectie socio-economica, exprimata prin multiple avantaje fiscale, cum ar fi scutiri de la plata impozitului pentru unele venituri si beneficii (de ex. tichete cadou, ajutoare, contributii la fonduri de pensii facultative, prime, serviciile turistice si/sau de tratament, asigurare medicala privata), drepturi banesti (diurne, decontari ale transportului, acordarea de indemnizatii) sau deduceri personale de cheltuieli, pentru a le enumera doar pe cele mai cunoscute. 

Aceasta, in timp ce scutirea de la plata contributiilor a celor care realizeaza venituri lunare sub valoarea salariului minim pe economie echivaleaza cu lipsirea lor de statutul de asigurat si condamnarea la birocratia naucitoare a dovedirii periodice a nivelului de venit, intr-un tip de munca imprevizibila, discontinua si foarte variabila.

Mai mult decat atat, inlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri, fara modificarea corespunzatoare a Legii Sponsorizarii, lipseste sectorul non-guvernamental de 300 de milioane de euro anual, proveniti din redirectionarea a 20% din impozitul pe profit al companiilor private.

Dincolo de faptul ca exista profesii, precum cea de traducator literar, care, in contextul legislatiei Romaniei contemporane se exercita exclusiv ca activitate independenta, Guvernul Romaniei si, prin extensie, Statul roman, are datoria de a fi prima institutie de importanta nationala care sa recunoasca importanta sociala a sectorului independent si de a proteja acest sector prin masuri de stimulare economica si de incurajare a pietei, asa cum a declarat ca o va face, de pilda, in cazul angajatilor din IT si cum o face deja in cazul altor categorii profesionale, beneficiare ale scaderii varstei de pensionare, ale pensiilor speciale sau a altor scutiri. Sectorul non-guvernamental contribuie decisiv la imbunatatirea conditiilor din spitale, la integrarea sociala a categoriilor defavorizate si ofera servicii educationale si culturale la sate, actionand ca un liant vital al societatii, insa fragil si fragilizat de modificarile aduse Codului Muncii in 2011. Consideram modificarile aduse regimului fiscal al persoanelor independente ca fiind nedrepte si impovaratoare, adoptate fara a tine cont de situatia de precaritate care afecteaza categorii largi de lucratori independenti, pe care aceste schimbari ii vor pune in dificultati majore.

Prin urmare, solicitam Guvernului si Parlamentului Romaniei readucerea contributiilor sociale pentru sectorul independent la nivelul anterior ordonantei de urgenta 79/2017 si initierea unei consultari si dezbateri publice pentru identificarea masurilor optime care sa sprijine acest sector.

Sursa si semnatarii aici.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti

  • Calcul rezultat fiscal

    Intrebare: La data de 30.09.2024, se inregistreaza urmatoarea situatie: Total cheltuieli: 2.600.000 lei Cheltuieli considerate nedeductibile: 3.950 lei Venituri din servicii prestate: 2.690.000 lei Venituri din productia de imobilizari...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Acordare credit unui IFN

    Intrebare: O societatea X doreste sa imprumute un IFN. In afara de autorizare cod CAEN, 6492 "Alte activitati de creditare - finantarea tranzactiilor comerciale si imprumuturi monetare in afara sistemului bancar" mai trebuie sa obtina alte...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024

    • Amnistia fiscala care prevede anularea unor accesorii si amanari la plata pentru datornici a fost introdusa prin OUG 107/2024, iar recent a fost publicat in Monitorul Oficial si Ordinul 5521/2024 care contine procedura pe care trebuie sa o urmeze contribuabilii ca sa beneficieze de masuri. Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii Procedura de acordare a amanarii la plata (1) Debitorii isi exprima intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare,...» citeste mai departe aici

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2024. Obligatii fiscale scadente pentru luna OCTOMBRIE 2024 Luni, 7 octombrie Obligatii fiscale: Depunerea declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania Dupa caz, contribuabilii depun: Formularul 010...» citeste mai departe aici

  • Reduceri de toamna de pana la 60% la R&S! Lucrarile explica TOATE modificarile fiscale din acest an

    • Pentru ca ne pregatim deja de un final de an incins din punct de vedere fiscal, venim n ajutorul dumneavoastra si va oferim o serie de oferte de pana la 60% la cele mai important titluri de contabilitate si fiscalitate. Cu ajutorul lor veti reusi sa scapati de amenzile si sanctiunile pentru neconformare date de ANAF si va puteti adapta noilor modificari legislative, care nu sunt putine la numar. Reduceri de toamna de pana la 60% TAXARE 2024. Noutatile Codului fiscal (stick USB) Ne...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016