Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Scrisoare deschisa a profesionistilor independenti privind impozitarea drepturilor de autor si a activitatilor independente din 2018

17-Nov-2017
1440

Noi, semnatarii, ne declaram extrem de ingrijorati cu privire la ultimele modificari aduse Codului Fiscal prin ordonanta de urgenta 79/2017 si solicitam nemodificarea nivelului contributiilor sociale pentru sectorul independent - lucratori pe cont propriu si/sau persoane fizice autorizate (care insumeaza circa 2,1 milioane de persoane, marea majoritate activand in domenii neagricole), cei ce exercita profesii liberale sau care desfasoara alte tipuri de activitati independente

Pentru acesti cetateni, printre care se numara instalatori, electricieni, taximetristi, jurnalisti, traducatori si interpreti, ilustratori de carte, designeri si graficieni, contabili, artisti interpreti, artisti vizuali, actori, regizori, coregrafi etc., precum si pentru intregul domeniu al organizatiilor non-guvernamentale, ordonanta de urgenta 79/2017 aduce o majorare considerabila a costului muncii, prin cresterea contributiilor sociale de la 16% la 35%, anuland beneficiul initial anuntat al scaderii de la 16% la 10% a impozitului pe venit pentru aceste categorii de activitati. intrucat pentru aceasta categorie socio-profesionala notiunea de "cota angajatorului" nu este aplicabila, rezulta o majorare directa, care afecteaza substantial sectorul independent. 

In plus, varianta de modificare publicata in Monitorul Oficial diferita de versiunea aflata in dezbatere publica, fiind introduse si adoptate schimbari importante, cu un puternic impact economic pentru acest sector. Se constata astfel ca Guvernul a eliminat facilitatile prevazute pentru persoanele care detin simultan statutul de salariat si de liber profesionist. Consideram ca fara o dezbatere publica, bazata pe simulari care surprind impactul socio-economic si fara a aduce la cunostinta in timp adecvat tuturor partilor implicate toate intentiile de modificare ale Codului Fiscal, se incalca dreptul si posibilitatea existentei unei dezbateri democratice in jurul acestor prevederi, inainte de adoptarea acestora intr-o forma agreata prin consens.

Masura de a majora contributiile sociale va afecta atat cele 2,1 milioane de persoane care presteaza servicii in mod independent, cat si asociatiile, organizatiile si institutiile publice care lucreaza cu persoane din sectorul independent.

Planificarea bugetara pentru anul 2018 va fi afectata major de efectele modificarii Codului Fiscal si trebuie subliniat ca actualele masuri vin in urma altor majorari ale contributiilor datorate de persoanele care desfasoara activitati independente, introduse gradual intre anii 2015 - 2017, fara ca ele sa corespunda unor beneficii reale suplimentare.

Astfel, incepand de la 1 ianuarie 2018, persoanele angrenate in sectorul independent vor plati contributii egale cu cele ale salariatilor, fara sa beneficieze, insa, de aceeasi protectie socio-economica, exprimata prin multiple avantaje fiscale, cum ar fi scutiri de la plata impozitului pentru unele venituri si beneficii (de ex. tichete cadou, ajutoare, contributii la fonduri de pensii facultative, prime, serviciile turistice si/sau de tratament, asigurare medicala privata), drepturi banesti (diurne, decontari ale transportului, acordarea de indemnizatii) sau deduceri personale de cheltuieli, pentru a le enumera doar pe cele mai cunoscute. 

Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018
Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018
Vezi detalii
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Vezi detalii
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
Vezi detalii

Aceasta, in timp ce scutirea de la plata contributiilor a celor care realizeaza venituri lunare sub valoarea salariului minim pe economie echivaleaza cu lipsirea lor de statutul de asigurat si condamnarea la birocratia naucitoare a dovedirii periodice a nivelului de venit, intr-un tip de munca imprevizibila, discontinua si foarte variabila.

Mai mult decat atat, inlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri, fara modificarea corespunzatoare a Legii Sponsorizarii, lipseste sectorul non-guvernamental de 300 de milioane de euro anual, proveniti din redirectionarea a 20% din impozitul pe profit al companiilor private.

Dincolo de faptul ca exista profesii, precum cea de traducator literar, care, in contextul legislatiei Romaniei contemporane se exercita exclusiv ca activitate independenta, Guvernul Romaniei si, prin extensie, Statul roman, are datoria de a fi prima institutie de importanta nationala care sa recunoasca importanta sociala a sectorului independent si de a proteja acest sector prin masuri de stimulare economica si de incurajare a pietei, asa cum a declarat ca o va face, de pilda, in cazul angajatilor din IT si cum o face deja in cazul altor categorii profesionale, beneficiare ale scaderii varstei de pensionare, ale pensiilor speciale sau a altor scutiri. Sectorul non-guvernamental contribuie decisiv la imbunatatirea conditiilor din spitale, la integrarea sociala a categoriilor defavorizate si ofera servicii educationale si culturale la sate, actionand ca un liant vital al societatii, insa fragil si fragilizat de modificarile aduse Codului Muncii in 2011. Consideram modificarile aduse regimului fiscal al persoanelor independente ca fiind nedrepte si impovaratoare, adoptate fara a tine cont de situatia de precaritate care afecteaza categorii largi de lucratori independenti, pe care aceste schimbari ii vor pune in dificultati majore.

Prin urmare, solicitam Guvernului si Parlamentului Romaniei readucerea contributiilor sociale pentru sectorul independent la nivelul anterior ordonantei de urgenta 79/2017 si initierea unei consultari si dezbateri publice pentru identificarea masurilor optime care sa sprijine acest sector.

Sursa si semnatarii aici.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Scrisoare deschisa a profesionistilor independenti privind impozitarea drepturilor de autor si a activitatilor independente din 2018":
Rating:

Nota: 4.44 din 8 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Lucratorii sezonieri din turism ar putea primi indemnizatie de somaj dupa doar 6 luni lucrate
    • Un nou proiect de modificare si completare a legii asigurarilor de somaj a fost initiat de parlamentarii. Acest proiect vizeaza categoriile de personal sezonier din domeniul turismului si din cel hotelier, si prevede ca lucratorii sa beneficieze de indemnizatie de somaj daca au un stagiu de cotizare de minimum sase luni in ultimul an dinaintea inregistrarii cererii. In prezent, legea prevede ca somajul sa fie acordat la un stagiu de cotizare de 12 luni din ultimele 24 de luni premergatoare datei...» citeste mai departe aici

  • Conditiile de prescriere a datoriilor fiscale ale unei societati
    • Despre prescrierea obligatiilor fiscale ale unei societati vorbeste Otilia Roman, consultant fiscal portalcodulfiscal.ro, care ofera toate lamuririle de care aveti nevoie pentru a intelege cand si in ce conditii sunt perimate datoriile unei companii, dupa trecerea termenului de cinci ani. Accesoriile datorate de contribuabil pentru neachitarea in termen a datoriilor bugetare sunt reglementate de Codul de procedura fiscala, atat de cel valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, cat si de cel...» citeste mai departe aici

  • S-a dat start accesarii fondurilor europene pentru formare profesionala
    • S-a dat start depunerii proiectelor pentru formarea profesionala a persoanelor defavorizate din zona Delta Dunarii, program ce dispune de un buget de 3,5 milioane de euro. Angajatorii, organizatiile patronale, asociatiile si fundatiile, intreprinderile sociale de insertie, dar si furnizorii de formare profesionala, toti pot adera la fondurile Uniunii Europene, daca indeplinesc conditiile din Ghidul solicitantului. Autoritatea de Management pentru Programul Operational Capital Uman (POCU), din...» citeste mai departe aici

  • BRI: Fondurile care ofera credite ar putea avea criterii mai stricte
    • Banca Reglementelor Internationale (BRI), din care face parte si BNR, cere ca regulile de acordare a fondurilor care ofera credite sa fie inasprite. Aceasta solicita ca reglementarile destinate asigurarii sectorului bancar, care au fost introduse dupa criza financiara mondiala din 2008, sa fie extinse si catre fondurile pentru credite, asa-zisele banci din umbra, si firmelor de tip fintech. Desi intoducerea politicilor “macroprudentiale” a fost considerata o inovatie majora dupa...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016