Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Scrisoare deschisa a profesionistilor independenti privind impozitarea drepturilor de autor si a activitatilor independente din 2018

17-Nov-2017
2430

Noi, semnatarii, ne declaram extrem de ingrijorati cu privire la ultimele modificari aduse Codului Fiscal prin ordonanta de urgenta 79/2017 si solicitam nemodificarea nivelului contributiilor sociale pentru sectorul independent - lucratori pe cont propriu si/sau persoane fizice autorizate (care insumeaza circa 2,1 milioane de persoane, marea majoritate activand in domenii neagricole), cei ce exercita profesii liberale sau care desfasoara alte tipuri de activitati independente

Pentru acesti cetateni, printre care se numara instalatori, electricieni, taximetristi, jurnalisti, traducatori si interpreti, ilustratori de carte, designeri si graficieni, contabili, artisti interpreti, artisti vizuali, actori, regizori, coregrafi etc., precum si pentru intregul domeniu al organizatiilor non-guvernamentale, ordonanta de urgenta 79/2017 aduce o majorare considerabila a costului muncii, prin cresterea contributiilor sociale de la 16% la 35%, anuland beneficiul initial anuntat al scaderii de la 16% la 10% a impozitului pe venit pentru aceste categorii de activitati. intrucat pentru aceasta categorie socio-profesionala notiunea de "cota angajatorului" nu este aplicabila, rezulta o majorare directa, care afecteaza substantial sectorul independent. 

In plus, varianta de modificare publicata in Monitorul Oficial diferita de versiunea aflata in dezbatere publica, fiind introduse si adoptate schimbari importante, cu un puternic impact economic pentru acest sector. Se constata astfel ca Guvernul a eliminat facilitatile prevazute pentru persoanele care detin simultan statutul de salariat si de liber profesionist. Consideram ca fara o dezbatere publica, bazata pe simulari care surprind impactul socio-economic si fara a aduce la cunostinta in timp adecvat tuturor partilor implicate toate intentiile de modificare ale Codului Fiscal, se incalca dreptul si posibilitatea existentei unei dezbateri democratice in jurul acestor prevederi, inainte de adoptarea acestora intr-o forma agreata prin consens.

Masura de a majora contributiile sociale va afecta atat cele 2,1 milioane de persoane care presteaza servicii in mod independent, cat si asociatiile, organizatiile si institutiile publice care lucreaza cu persoane din sectorul independent.

Planificarea bugetara pentru anul 2018 va fi afectata major de efectele modificarii Codului Fiscal si trebuie subliniat ca actualele masuri vin in urma altor majorari ale contributiilor datorate de persoanele care desfasoara activitati independente, introduse gradual intre anii 2015 - 2017, fara ca ele sa corespunda unor beneficii reale suplimentare.


Astfel, incepand de la 1 ianuarie 2018, persoanele angrenate in sectorul independent vor plati contributii egale cu cele ale salariatilor, fara sa beneficieze, insa, de aceeasi protectie socio-economica, exprimata prin multiple avantaje fiscale, cum ar fi scutiri de la plata impozitului pentru unele venituri si beneficii (de ex. tichete cadou, ajutoare, contributii la fonduri de pensii facultative, prime, serviciile turistice si/sau de tratament, asigurare medicala privata), drepturi banesti (diurne, decontari ale transportului, acordarea de indemnizatii) sau deduceri personale de cheltuieli, pentru a le enumera doar pe cele mai cunoscute. 

Aceasta, in timp ce scutirea de la plata contributiilor a celor care realizeaza venituri lunare sub valoarea salariului minim pe economie echivaleaza cu lipsirea lor de statutul de asigurat si condamnarea la birocratia naucitoare a dovedirii periodice a nivelului de venit, intr-un tip de munca imprevizibila, discontinua si foarte variabila.

Mai mult decat atat, inlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri, fara modificarea corespunzatoare a Legii Sponsorizarii, lipseste sectorul non-guvernamental de 300 de milioane de euro anual, proveniti din redirectionarea a 20% din impozitul pe profit al companiilor private.

Dincolo de faptul ca exista profesii, precum cea de traducator literar, care, in contextul legislatiei Romaniei contemporane se exercita exclusiv ca activitate independenta, Guvernul Romaniei si, prin extensie, Statul roman, are datoria de a fi prima institutie de importanta nationala care sa recunoasca importanta sociala a sectorului independent si de a proteja acest sector prin masuri de stimulare economica si de incurajare a pietei, asa cum a declarat ca o va face, de pilda, in cazul angajatilor din IT si cum o face deja in cazul altor categorii profesionale, beneficiare ale scaderii varstei de pensionare, ale pensiilor speciale sau a altor scutiri. Sectorul non-guvernamental contribuie decisiv la imbunatatirea conditiilor din spitale, la integrarea sociala a categoriilor defavorizate si ofera servicii educationale si culturale la sate, actionand ca un liant vital al societatii, insa fragil si fragilizat de modificarile aduse Codului Muncii in 2011. Consideram modificarile aduse regimului fiscal al persoanelor independente ca fiind nedrepte si impovaratoare, adoptate fara a tine cont de situatia de precaritate care afecteaza categorii largi de lucratori independenti, pe care aceste schimbari ii vor pune in dificultati majore.

Prin urmare, solicitam Guvernului si Parlamentului Romaniei readucerea contributiilor sociale pentru sectorul independent la nivelul anterior ordonantei de urgenta 79/2017 si initierea unei consultari si dezbateri publice pentru identificarea masurilor optime care sa sprijine acest sector.

Sursa si semnatarii aici.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Scrisoare deschisa a profesionistilor independenti privind impozitarea drepturilor de autor si a activitatilor independente din 2018":
Rating:

Nota: 4.44 din 8 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Noile conditii pentru societatile care-si trimit angajatii in somaj tehnic
    • Ce conditii trebuie sa indeplineasca o societate si ce documente trebuie sa depuna, legal, pentru a putea trimite salariatii in somaj tehnic si a primi banii de la stat pentru acestia? Despre acest subiect vom discuta in continuare cu unul dintre consilierii nostri juridici, plecand de la urmatoarea situatie: "Societatea A cu profil de activitate transport calatori, a pierdut contractul de prestari servicii care ii aducea venituri, dupa decretarea starii de urgenta, in urma inchiderii...» citeste mai departe aici

  • Situatia contractelor de munca suspendate(somaj tehnic)/incetate, inregistrate de Inspectia Muncii
    • Ministerul Muncii si Protectiei Sociale informeaza, printr-un comunicat de presa, care este situatia contractelor individuale de munca suspendate/incheiate la data de 2 aprilie 2020. Conform MMPS, sunt in prezent: I: 862.557 de contracte individuale de munca suspendate,din care: -239.279 – Industria prelucatoare -171.454 – Comert cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor -115.080 – Hoteluri si restaurante II: 173.834 de contracte individuale de...» citeste mai departe aici

  • Ghid pas cu pas pentru incarcarea documentelor necesare somajului tehnic in platforma online
    • Guvernul Romaniei a anuntat recent ca a lansat o platforma online pentru acordarea somajului tehnic. Astfel, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca informeaza ca platforma digitala poate fi consultata pe aici.gov.ro. pentru incarcarea documentelor necesare acordarii somajului tehnic pentru angajatii carora li s-a suspendat temporar contractul individual de munca din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, cu modificarile si...» citeste mai departe aici

  • Guvernul aloca fonduri de peste 54 milioane de lei destinate sectorului cresterii animalelor
    • Guvernul a aprobat, in sedinta de joi – 2 aprilie, o Hotarare privind instituirea unei scheme de ajutor de stat in sectorul cresterii animalelor, prin care s-a alocat pentru anul 2020, suma de maximum 54,048 milioane de lei. Banii vor fi suportati de la bugetul de stat, in limita prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale pentru anul 2020. Intr-un comunicat remis presei, MADR arata ca din suma totala alocata, care se acorda sub forma serviciilor...» citeste mai departe aici

  • Noi informatii despre rambursarea TVA si activitatea de control in perioada starii de urgenta(comunicat de presa ANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un comunicat de presa referitor la rambursarea TVA si activitatea de control in perioada starii de urgenta. Astfel, institutia a informat ca in luna martie 2020 a restituit TVA in valoare de aproape 4 miliarde de lei, aferente unui numar de 24.526 deconturi (fata de 1,6 miliarde de lei media rambursarilor din primele doua luni ale anului 2020). De la data declararii starii de urgenta, ANAF a accelerat procesul de rambursare a TVA prin:...» citeste mai departe aici

  • Certificatele de Urgenta: 15 intrebari si raspunsuri. PFA-urile pot beneficia de ele?
    • Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri a publicat o serie de intrebari si de raspunsuri legate de Certificatele de Situatii de Urgenta. Reamintim ca Guvernul a stabilit, recent, prin OUG 32/26.03.2020 privind modificarea si completarea OUG 30/2020, ca Certificatele de Situatie de Urgenta NU mai sunt necesare pentru obtinerea somajului tehnic pentru salariatii angajatorilor care isi reduc sau isi intrerup activitatea ca urmare a efectelor epidemiei de SARS-CoV-2. Totusi,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016