Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Scrisoare deschisa a profesionistilor independenti privind impozitarea drepturilor de autor si a activitatilor independente din 2018

17-Nov-2017
1668

Noi, semnatarii, ne declaram extrem de ingrijorati cu privire la ultimele modificari aduse Codului Fiscal prin ordonanta de urgenta 79/2017 si solicitam nemodificarea nivelului contributiilor sociale pentru sectorul independent - lucratori pe cont propriu si/sau persoane fizice autorizate (care insumeaza circa 2,1 milioane de persoane, marea majoritate activand in domenii neagricole), cei ce exercita profesii liberale sau care desfasoara alte tipuri de activitati independente

Pentru acesti cetateni, printre care se numara instalatori, electricieni, taximetristi, jurnalisti, traducatori si interpreti, ilustratori de carte, designeri si graficieni, contabili, artisti interpreti, artisti vizuali, actori, regizori, coregrafi etc., precum si pentru intregul domeniu al organizatiilor non-guvernamentale, ordonanta de urgenta 79/2017 aduce o majorare considerabila a costului muncii, prin cresterea contributiilor sociale de la 16% la 35%, anuland beneficiul initial anuntat al scaderii de la 16% la 10% a impozitului pe venit pentru aceste categorii de activitati. intrucat pentru aceasta categorie socio-profesionala notiunea de "cota angajatorului" nu este aplicabila, rezulta o majorare directa, care afecteaza substantial sectorul independent. 

In plus, varianta de modificare publicata in Monitorul Oficial diferita de versiunea aflata in dezbatere publica, fiind introduse si adoptate schimbari importante, cu un puternic impact economic pentru acest sector. Se constata astfel ca Guvernul a eliminat facilitatile prevazute pentru persoanele care detin simultan statutul de salariat si de liber profesionist. Consideram ca fara o dezbatere publica, bazata pe simulari care surprind impactul socio-economic si fara a aduce la cunostinta in timp adecvat tuturor partilor implicate toate intentiile de modificare ale Codului Fiscal, se incalca dreptul si posibilitatea existentei unei dezbateri democratice in jurul acestor prevederi, inainte de adoptarea acestora intr-o forma agreata prin consens.

Masura de a majora contributiile sociale va afecta atat cele 2,1 milioane de persoane care presteaza servicii in mod independent, cat si asociatiile, organizatiile si institutiile publice care lucreaza cu persoane din sectorul independent.

Planificarea bugetara pentru anul 2018 va fi afectata major de efectele modificarii Codului Fiscal si trebuie subliniat ca actualele masuri vin in urma altor majorari ale contributiilor datorate de persoanele care desfasoara activitati independente, introduse gradual intre anii 2015 - 2017, fara ca ele sa corespunda unor beneficii reale suplimentare.



Astfel, incepand de la 1 ianuarie 2018, persoanele angrenate in sectorul independent vor plati contributii egale cu cele ale salariatilor, fara sa beneficieze, insa, de aceeasi protectie socio-economica, exprimata prin multiple avantaje fiscale, cum ar fi scutiri de la plata impozitului pentru unele venituri si beneficii (de ex. tichete cadou, ajutoare, contributii la fonduri de pensii facultative, prime, serviciile turistice si/sau de tratament, asigurare medicala privata), drepturi banesti (diurne, decontari ale transportului, acordarea de indemnizatii) sau deduceri personale de cheltuieli, pentru a le enumera doar pe cele mai cunoscute. 

Aceasta, in timp ce scutirea de la plata contributiilor a celor care realizeaza venituri lunare sub valoarea salariului minim pe economie echivaleaza cu lipsirea lor de statutul de asigurat si condamnarea la birocratia naucitoare a dovedirii periodice a nivelului de venit, intr-un tip de munca imprevizibila, discontinua si foarte variabila.

Mai mult decat atat, inlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri, fara modificarea corespunzatoare a Legii Sponsorizarii, lipseste sectorul non-guvernamental de 300 de milioane de euro anual, proveniti din redirectionarea a 20% din impozitul pe profit al companiilor private.

Dincolo de faptul ca exista profesii, precum cea de traducator literar, care, in contextul legislatiei Romaniei contemporane se exercita exclusiv ca activitate independenta, Guvernul Romaniei si, prin extensie, Statul roman, are datoria de a fi prima institutie de importanta nationala care sa recunoasca importanta sociala a sectorului independent si de a proteja acest sector prin masuri de stimulare economica si de incurajare a pietei, asa cum a declarat ca o va face, de pilda, in cazul angajatilor din IT si cum o face deja in cazul altor categorii profesionale, beneficiare ale scaderii varstei de pensionare, ale pensiilor speciale sau a altor scutiri. Sectorul non-guvernamental contribuie decisiv la imbunatatirea conditiilor din spitale, la integrarea sociala a categoriilor defavorizate si ofera servicii educationale si culturale la sate, actionand ca un liant vital al societatii, insa fragil si fragilizat de modificarile aduse Codului Muncii in 2011. Consideram modificarile aduse regimului fiscal al persoanelor independente ca fiind nedrepte si impovaratoare, adoptate fara a tine cont de situatia de precaritate care afecteaza categorii largi de lucratori independenti, pe care aceste schimbari ii vor pune in dificultati majore.

Prin urmare, solicitam Guvernului si Parlamentului Romaniei readucerea contributiilor sociale pentru sectorul independent la nivelul anterior ordonantei de urgenta 79/2017 si initierea unei consultari si dezbateri publice pentru identificarea masurilor optime care sa sprijine acest sector.

Sursa si semnatarii aici.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Scrisoare deschisa a profesionistilor independenti privind impozitarea drepturilor de autor si a activitatilor independente din 2018":
Rating:

Nota: 4.44 din 8 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • UPDATE! S-a prelungit perioada de achizitie a titlurilor de stat CENTENAR
    • UPDATE, 13.12.2018 "Avand in vedere interesul crescut al investitorilor, MFP prelungeste cu inca o saptamana perioada de subscriere, iar titlurile de stat pot fi achizitionate de la Unitatile operative ale Trezoreriei Statului si prin reteaua de oficii postale ale Companiei Nationale Posta Romana", arata MFP intr-un comunicat remis joi, 13 decembrie. Titlurile pot fi achizitionate astfel: pana pe 21 decembrie 2018 de la unitatile Trezoreriei Statului; pana pe 20 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Top 5 modificari fiscale care vor intra in vigoare in 2019
    • Daca anul 2018 a fost unul plin din punct de vedere al modificarilor fiscale, cu introducerea unor noi Declaratii (Declaratia Unica), cu reducerea cotei de TVA pentru mai multe domenii HoReCa, cu intorducerea casei de marcat cu jurnal electronic fiscal s.a.m.d, se pare ca nici anul 2019 nu va fi unul mai relaxat. Numai pana in prezent s-au stabilit cateva modificari care vor intra in vigoare de anul viitor. Ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, a anuntat, miercuri, ca a lucrat in Comisia de...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere: Diferenta dintre cifra de afaceri si veniturile realizate
    • In analiza propusa astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde intrebarilor formulate de un cititor, in urmatoarea situatie: "Societate este platitoare de impozit pe venit microintreprindere si are activitate agricola. Subventia pe suprafata incasata de la APIA in anul curent, aferenta anului trecut, dar si subventia incasata in anul curent pentru anul curent intra in cifra de afaceri? Raspunsul specialistului Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor o...» citeste mai departe aici

  • Legea bugetului pentru 2019: Posibil sa fie adoptat pana la finalul anului
    • Legea bugetului pentru anul 2019 ar putea fi adoptata pana la finalul lui 2018, in situatia in care impasul de la CSAT va fi rezolvat, a declarat, miercuri, presedintele Senatului, Calin Popescu Tariceanu. „Bugetul urmeaza sa fie prezentat in cateva zile. stiu acum ca este un impas la CSAT. Le tratam pe rand. Probleme, vad ca nu scapam de ele, apar in fiecare zi, dar datoria noastra este sa le rezolvam. (...) Am vazut-o aseara (marti, n.r) pe doamna Dancila, am si vorbit cu dansa, dar nu...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016