Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Scutire de la plata impozitului, pentru achizitionarea de case de marcat

27-Aug-2018
8725

Care sunt inregistrarile contabile aferente achizitionarii a 6 case de marcat, fiecare dintre ele avand o valoare de 697.48 lei+TVA, pe factura aparand si 6 registre speciale + cartii de interventie? Valoarea toatala a facturii fiind de 4285.72 lei+TVA, asadar, pentru aceasta achizitie, se poate beneficia de scutire de impozit pentru profitul reinvestit? Acestea sunt intrebarile la care vor oferi raspuns specialistii nostri, in analiza propusa in acest material.

Iata raspunsul specialistului

Din intrebarile formulate mai sus, reiese ca este vorba de o persoana juridica platitoare de impozit pe profit care, potrivit prevederilor OUG nr. 1/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile ulterioare, are obligatia achizitionarii si utilizarii acestor aparate. Adica se incaseaza, integral sau partial cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit, contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul sau a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie.

Asa cum este mentionat in intrebare, achizitionarea celor 6 case de marcat s-a facut impreuna cu cartea de interventii si registrele speciale, urmand ca dupa punerea in functiune (instalarea in magazin pentru emiterea bonurilor fiscale) sa se depuna la ANAF originalul documentului justificativ (declaratia).

Se intocmeste procesul – verbal de punere in functiune care, potrivit prevederilor Omfp nr. 2634/2015 privind documentele financiar-bancare, nu mai are un format standardizat, dar care trebuie sa furnizeze datele necesare verificarilor cu inregistrarile din evidenta contabila.

Inscrierea in evidenta proprie a achizitionarii caselor de marcat se face in functie de faptul ca persoana este sau nu platitoare de TVA, adica daca in valoarea acestora se inregistreaza si suma taxei aferente.

Dupa cum s-au formulat intrebarile, se intelege ca suma din factura cuprinde si taxa pe valoarea adaugata.

Inregistrarea se face astfel:

303 = 401 4.285,72

”Materiale de natura ”Furnizori”

obiectelor de inventar”

Plata facturii primite:

401 = 5121 4.285,72

”Furnizori” ”Conturi la banci

in lei”

Se intocmeste bonul de consum si se inregistreaza darea in folosinta:

603 = 303 4.285,72

”Cheltuieli privind ”Obiecte de inventar

materialele de natura

obiectelor de inventar”

si, concomitent: debit 8035 ”Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta”.

In cazul in care societatea este inregistrata ca platitoare de taxa pe valoarea adaugata, atunci se inregistreaza in mod distinct in ct. 4426 valoarea taxei si a platii acesteia la furnizor.

In ceea ce priveste aplicarea scutirii de la plata impozitului pe profit, mentionam ca prevederile art. 22 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare si cele ale pct. 11 din normele metodologice aprobate prin HG nr. 1/2016, cu modificarile ulterioare, se refera la activele care se incadreaza in subgrupa 2.1 privind echipamentele tehnologice si la cele din clasa 2.2.9. (calculatoare electronice si echipamente periferice, masini, aparate de casa, de control si de facturare si in programe informatice) din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin HG nr. 2139/2004, cu modificarile ulterioare.

Reamintim ca mijloacele fixe sunt acele imobilizari corporale care, potrivit prevederilor art. 28 alin. (2) din Codul fiscal, trebuie sa indeplineasca anumite criterii, printre care si pe acela privind valoarea minima de intrare de 2.500 lei, valoare care se amortizeaza intr-o perioada de timp estimata ca durata de utilizare.

In cazul mijloacelor fixe amortizabile, valoarea cheltuielilor privind achizitionarea lor se recupereaza din punct de vedere fiscal prin deducerea amortizarii, iar la determinarea rezultatului fiscal se tine cont de aceste cote de amortizare.

In cazul prezentat de mai sus, aparatele de marcat electronice fiscale se incadreaza in categoria obiectelor de inventar a caror valoare de achizitie se recupereaza imediat prin darea lor in folosinta (ct. 603 privind obiectele de inventar), indiferent ca societatea realizeaza sau nu profit contabil care sa acopere investitia sau daca datoreaza sau nu impozit pe profit pentru perioada in care a fost cumparata.

In cazul societatilor platitoare de impozit pe profit, valoarea caselor de marcat este inclusa pe cheltuieli in luna in care aceste sunt puse in functiune si reprezinta o cheltuiala deductibila deoarece este efectuata in scopul desfasurarii activitatii economice (art. 25, alin. (1) din Codul fiscal).

Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie

    • Intreprinderea individuala (II) este una dintre cele mai accesibile forme de organizare pentru persoanele fizice care doresc sa desfasoare activitati economice in nume propriu. Din punct de vedere fiscal, regimul aplicabil poate varia in functie de modul de impozitare ales: sistem real sau norma de venit. In acest articol, analizam reglementarile esentiale privind taxele, contributiile si obligatiile fiscale ale unei intreprinderi individuale si prezentam modul de calcul al impozitului pe venit...» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?

    • Incepand cu implementarea Sistemului de raportare SAF-T in Romania, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita modului de completare si transmitere a fisierului D406, care cuprinde informatii fiscale esentiale precum: TVA, facturi, inregistrari contabile, stocuri, mijloace fixe etc. Totusi, una dintre cele mai frecvente intrebari in practica vizeaza raportarea stocurilor, mai ales in situatiile in care evidenta gestiunii este tinuta de societate, iar contabilitatea se realizeaza exclusiv...» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS

    • In 2025, persoanele fizice autorizate (PFA) care inregistreaza venituri sub plafonul anual stabilit pentru contributiile obligatorii la sanatate (CASS) si pensii (CAS) trebuie sa fie atente la modul in care completeaza Declaratia Unica daca doresc sa isi pastreze calitatea de asigurat in sistemul public. Desi legea prevede contributii obligatorii doar peste anumite plafoane, contribuabilii care vor sa se asigure voluntar fie pentru acces la servicii medicale, fie pentru vechime la pensie....» citeste mai departe aici

  • Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230

    • Formularul 230 reprezinta un instrument prin care contribuabilii persoane fizice pot redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe venitul anual catre o entitate nonprofit, o unitate de cult, etc. Aceasta redirectionare nu presupune un cost suplimentar pentru contribuabil si poate fi o modalitate eficienta de a sprijini cauze sociale, educationale sau religioase. In acest articol explicam ce este Formularul 230, cum se completeaza si depune corect, care este termenul limita pentru anul 2025, precum...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016