Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Scutiri de la executarea silita! Pe cine va proteja ANAF de poprire?

28-Aug-2017
5799

Prin art.230 alin (3) din Codul de procedura fiscala a fost reglementata o procedura speciala de executare silita aplicabila doar contribuabililor care, concomitent cu obligatiile fiscale pe care le au de platit statului, detin si creante asupra statului, concretizate in sume certe, lichide si exigibile pe care le au de incasat de la institutii sau autoritati publice.



Pentru a asigura o buna implementare a acestei noi reguli, ANAF a emis Ordinul nr. 3454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice, prin care contribuabilii care nu si-au putut incasa la timp creantele comerciale de la institutii sau autoritati ale statului vor fi protejati de masurile de executare pe care tot statul, prin administratia fiscala, le putea lua asupra lor cu toate ca neplata obligatiilor fiscale ale acestora era determinata tocmai de neincasarea la termen a acestor creante de la alte institutii ale statului.

Debitorul care inregistreaza obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita aplicate de catre organul fiscal central competent in administrarea creantelor fiscale datorate de catre acesta si care are de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice poate depune la organul fiscal competent o cerere insotita de documentul eliberat de autoritatea sau institutia publica, prin care solicita aplicarea prevederilor art. 230 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

La cerere debitorul anexeaza, in original, documentul eliberat de autoritatile sau institutiile publice prin care se certifica cuantumul sumelor certe, lichide si exigibile pe care debitorul le are de incasat de la acestea (atestat).

In situatia in care executarea silita este inceputa, iar debitorul depune la organul fiscal competent cererea si atestatul eliberat de o autoritate sau o institutie publica, aceasta se continua prin poprirea sumelor certe, lichide si exigibile datorate debitorului de catre institutia sau autoritatea publica, acestea din urma indisponibilizand sumele dupa cum urmeaza:

a) in limita cuantumului sumelor certe, lichide si exigibile, inscrise in atestat, in situatia in care valoarea creantelor, inscrise in titlurile executorii, este mai mare sau egala decat acesta;

b) in limita creantelor ramase nestinse din titlurile executorii, in situatia in care cuantumul sumelor certe, lichide si exigibile, inscrise in atestat, este mai mare decat acestea.

In termen de 5 zile de la data depunerii cererii insotite de atestatul eliberat de autoritatea sau institutia publica, organul fiscal competent comunica autoritatii sau institutiei publice adresa de infiintare a popririi asupra sumelor pe care debitorul le are de incasat de la autoritati sau institutii publice, instiintand despre aceasta debitorul.

Dupa infiintarea popririi, respectiv din momentul primirii adresei de infiintare a popririi, in functie de situatia in care se afla la momentul popririi, institutia sau autoritatea publica este obligata sa efectueze una dintre urmatoarele operatiuni:

a) in cazul in care nu datoreaza vreo suma de bani debitorului - sa instiinteze cu privire la aceasta organul de executare silita in termen de 5 zile de la primirea adresei de infiintare a popririi;

b) in cazul in care autoritatea sau institutia publica dispune de disponibilitati banesti in limita sumei inscrise in adresa de infiintare a popririi - sa plateasca de indata sumele pentru care s-a infiintat poprirea;

c) in cazul in care autoritatea sau institutia publica nu dispune de disponibilitati banesti in limita sumei inscrise in adresa de infiintare a popririi - sa plateasca cu prioritate, din sumele existente si cele viitoare, sumele pentru care s-a infiintat poprirea.

Sumele realizate ca urmare a infiintarii popririi sting creantele fiscale incluse in titlurile executorii pentru care s-a aplicat aceasta masura.

In situatia in care ulterior luarii unor masuri de executare silita potrivit Codului de procedura fiscala debitorul depune la organul fiscal competent cererea si atestatul eliberat de o autoritate sau o institutie publica, masurile de executare silita se ridica in cel mult 7 zile de la confirmarea de catre autoritatea sau institutia publica a primirii adresei de infiintare a popririi asupra sumelor inscrise in atestatul emis de acestea, cu exceptia cazului in care autoritatea sau institutia publica comunica faptul ca nu datoreaza vreo suma de bani debitorului urmarit.

In situatia in care suma inscrisa in atestat este mai mica decat cuantumul creantelor inscrise in titlurile executorii in temeiul carora au fost infiintate popriri si/sau instituite sechestre, precum si a eventualelor cheltuieli de executare, organul fiscal competent procedeaza astfel:

a) ridica popririle infiintate la terti sau banci, dupa caz, in limita sumei inscrise in atestat;

b) ridica sechestrele instituite asupra bunurilor proprietate a debitorului in limita sumei inscrise in atestat, dupa caz, iar continuarea masurilor de executare silita pentru recuperarea diferentei de suma se face cu respectarea limitei prevazute la art. 227 alin. (1) din Codul de procedura fiscala.

Cititi si: 

Cand se prescrie dreptul de a cere executarea silita

Executare silita a creantelor. Cum poate fi ridicata poprirea?

Executare silita. Care vor fi obligatiile tertului poprit si ce calcule face societatea?

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti

  • Calcul rezultat fiscal

    Intrebare: La data de 30.09.2024, se inregistreaza urmatoarea situatie: Total cheltuieli: 2.600.000 lei Cheltuieli considerate nedeductibile: 3.950 lei Venituri din servicii prestate: 2.690.000 lei Venituri din productia de imobilizari...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Acordare credit unui IFN

    Intrebare: O societatea X doreste sa imprumute un IFN. In afara de autorizare cod CAEN, 6492 "Alte activitati de creditare - finantarea tranzactiilor comerciale si imprumuturi monetare in afara sistemului bancar" mai trebuie sa obtina alte...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024

    • Amnistia fiscala care prevede anularea unor accesorii si amanari la plata pentru datornici a fost introdusa prin OUG 107/2024, iar recent a fost publicat in Monitorul Oficial si Ordinul 5521/2024 care contine procedura pe care trebuie sa o urmeze contribuabilii ca sa beneficieze de masuri. Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii Procedura de acordare a amanarii la plata (1) Debitorii isi exprima intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare,...» citeste mai departe aici

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2024. Obligatii fiscale scadente pentru luna OCTOMBRIE 2024 Luni, 7 octombrie Obligatii fiscale: Depunerea declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania Dupa caz, contribuabilii depun: Formularul 010...» citeste mai departe aici

  • Reduceri de toamna de pana la 60% la R&S! Lucrarile explica TOATE modificarile fiscale din acest an

    • Pentru ca ne pregatim deja de un final de an incins din punct de vedere fiscal, venim n ajutorul dumneavoastra si va oferim o serie de oferte de pana la 60% la cele mai important titluri de contabilitate si fiscalitate. Cu ajutorul lor veti reusi sa scapati de amenzile si sanctiunile pentru neconformare date de ANAF si va puteti adapta noilor modificari legislative, care nu sunt putine la numar. Reduceri de toamna de pana la 60% TAXARE 2024. Noutatile Codului fiscal (stick USB) Ne...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016