
Raportul Special
realizat de specialisti
O societate care are ca obiect de activitate 8299 alte activitati suport pentru intreprinderi are venituri din prestrari de servicii cu tari din UE si in afara UE, prestari de servicii legate de recrutarea persoanelor pentru forta de munca, aceasta societate trebuie sa depuna formularul DAC6?
Raspunsul specialistului:
SAF-T Ghid de raportare corecta Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Raportarea prin DAC6 nu este conditionata de obiectul de activitate desfasurat de societate, ci de existenta unor tranzactii tranfrontaliere care sunt realizate in scopul obtinerii unui beneficiu fiscal, in sensul ca se are in vedere plata unor obligatii fiscale (taxe si impozite) mult mai mici. Tranzactiile transfrontaliere sunt operatiunile economice desfasurate pe teritoriul mai multor state, dintre care cel putin unu este stat membru UE. Astfel, orice tranzactie trebuie raportata numai daca exista indicii ca tranzactia respectiva se incadreaza in categoria tranzactiilor transfrontaliere si are drept scop diminuarea obligatiilor fiscale.
In functie de clauzele contractelor incheiate cu beneficiari si in functie de circuitul documentelor pe parcursul derularii acestora, numai dvs. sunteti in masura sa apreciati daca tranzactia respectiva prezinta unul sau mai multe din semnele distinctive definite la lit. u) a art. 268 din Codul de procedura fiscala care ar conduce la evitarea raportarii obligatiilor fiscale "semn distinctiv = o caracteristica sau insusire a unui aranjament transfrontalier care prezinta un indiciu al unui potential risc de evitare a obligatiilor fiscale, astfel cum este prevazut in anexa nr. 4;"
Astfel, in lipsa unor indicii, valoarea serviciilor respective nu trebuie raportata prin declaratia DAC6 al carui formular este reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 1029 din 11 mai 2020 privind aprobarea formularului utilizat de intermediarii sau contribuabilii relevanti, dupa caz, in vederea raportarii informatiilor cu privire la aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii.
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Astfel, pot fi indicii, respectiv semne distinctive ca tranzactia reprezinta un aranjament transfrontalier, daca:
un contribuabil relevant sau un participant la aranjamentul transfrontalier accepta sa respecte o clauza de confidentialitate care ii impune sa nu raporteze modul de obtinere a unui avantaj fiscal catre intermediari;
intermediarul primeste un comision, o dobanda sau o remuneratie aferenta costurilor financiare ale aranjamentului respectiv;
exista un flux standardizat al documentelor;
au loc tranzactii transfrontaliere artificiale asa cum sunt definite prin art. 11 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal drept tranzactii care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in cadrul unei practici comerciale obisnuite. Practic, tranzactiile artificiale au drept scop, fie evitarea impozitarii, fie obtinerea unor avantaje fiscale. Astfel de tranzactii artificiale pot fi:
achizitionarea unei societati care inregistreaza pierderi;
intreruperea activitatii principale a respectivei societati si utilizarea pierderilor societatii pentru a reduce obligatiile fiscale;
transferul pierderilor catre o alta jurisdictie.
In acest context, de retinut este faptul ca situatia prezentata de dvs. este rezultatul unei tranzactii comerciale obisnuite de prestare de servicii pentru care societatea din Romania este remunerata in baza tarifului negociat pentru astfel de operatiuni. Astfel, consider ca nu exista indicii ca operatiunea s-ar incadra in tranzactie transfrontaliera daca:
este efectuata in cadrul unei operatiuni bilaterale, fara a fi o componenta a unui aranjament transfrontalier astfel incat sa prezinte un risc fiscal.
nu este rezultatul unor tranzactii circulare care au drept scop spalarea banilor prin implicarea unor parti interpuse;
este stabilita la valoarea de piata, tariful practicat fiind usor de evaluat si comparat cu tarife similare;
este facturata si raportata la autoritatea fiscala din Romania, atat d.p.d.v. fiscal prin decontul de TVA cod 300, cat si informativ, prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES in cazul tranzactiilor cu state membre;
este incasata prin transfer bancar, fara a fi rezultatul unei compensari cu valoarea altei tranzactii de natura unei prestari de servicii, a unui comision pentru intermediere in diverse operatiuni, etc. astfel incat obligatiile de plata sa fie anulate reciproc.
este transparenta, fara a ascunde functii si/sau riscuri.
Un alt criteriu pentru tranzactiile transfrontaliere ar fi incadrarea partenerilor de afaceri (beneficiari ai serviciilor prestate sau furnizori ai fortei de munca recrutabile) in cadrul unei jurisdictii cooperante pentru schimbul reciproc de informatii sau in cadrul unei juridictii necooperante. Lista statelor necooperante se regaseste in anexa nr. 1 reglementata initial prin O.P.A.N.A.F. nr. 3.626/2016 privind stabilirea listei jurisdictiilor raportoare, cu care Romania va colabora in baza Acordului multilateral al autoritatilor competente pentru schimb automat de informatii privind conturile financiare, a listei institutiilor financiare nonraportoare si a listei conturilor excluse, prevazute in instrumentele juridice de drept international la care Romania s-a angajat din perspectiva schimbului automat de informatii financiare, lista modificata recent prin O.P.A.N.A.F. nr. 3 din 5 ianuarie 2021 publicat in M. Of. nr. 33 din 12 ianuarie 2021.
In baza acestor indicii si criterii, consider ca numai dvs., respectiv administratorul societatii pe care o reprezentati sunteti in masura sa apreciati, daca raportarea trebuie efectuata conform cerintelor de la art. 291 4 "Domeniul de aplicare si conditiile schimbului automat obligatoriu de informatii cu privire la aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii" din Codul fiscal
La analizarea operatiunilor efectuate de societatea pe care o reprezentati, pentru a stabili daca trebuie sau daca nu trebuie sa efectuati raportarea, va recomand sa consultati si Ghidul privind interpretarea Directivei Europene nr. 822/2018 (DAC6) cu un continut de 36 pagini, publicat pe site-ul ANAF in data de 13 ianuarie 2021. In acest ghid se regasesc si cateva exemple pentru incadrarea corecta a operatiunilor economice in categoria aranjamentelor transfrontaliere.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Codul FISCAL a fost modificat! Ministerul Finantelor clarifica notiunile de jurisdictii necooperanteProiect de Ordin ANAF privind aprobarea formularului pentru raportarea aranjamentelor transfrontaliereANAF a actualizat PDF-ul inteligent pentru descarcarea DAC 6Sustinerea examenului de consultant fiscal noiembrie 2022. Mod de desfasurare, tematica, bibliografie si documente necesare pentru inscriereSfaturi de la experti
Data inregistrarii diferentelor rezultate in urma inventarierii
Intrebare: Societatea noastra a efectuat inventarierea anuala in data de 03.01.2025. Listele de inventariere au fost predate cu intarziere la contabilitate, dupa data de 27.01.2025. Inregistrarea valorii marfii lipsa o putem face in luna...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intarziere declarare modificare perioada fiscala
Intrebare: O societate platitoare de TVA trimestrial in anul 2024 a depasit plafonul pentru TVA trimestrial in cursul anului 2024. Pana pe 15 ianuarie 2025, trebuia sa depuna formularul D700 pentru a trece la TVA lunar. Societatea nu a depus...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare
Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante
Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!
Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024
Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA