Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Servicii de consultanta constituire firma. Decontare cheltuieli

06-Dec-2010
6359

Georgeta Serban Matei, valabil la 06-Dec-2010

Intrebare: Societatea noastra presteaza servicii de consultanta. In luna noiembrie incaseaza in banca de la un client din Italia - persoana fizica - suma de 1500 euro pentru a constitui o societate comerciala in Romania pentru clientul respectiv. Din aceasta suma societatea noastra achita taxele notariale si taxele la registrul comertului pentru infiintarea societatii clientului.

1. Pentru incasarea in banca de 1500 euro de la client presoana fizica italiana suntem obligati sa emitem o factura? Daca da, o emitem fara TVA in baza carui articol si o cuprindem in Declaratia 390 ca livrare de servicii intracomunitare?

2. Facturile si chitantele de la Registrul comertului si notar sunt cu numele societatii clientului. Cum se face decontarea intre societatea noastra si client de 1500 euro? Poate clientul sa cuprinda in contabilitatea lui cheltuieli de constituire de 1500 euro doar pe baza contractului de prestari servicii consultanta?

Pune si tu o intrebare Specialistilor in Fiscalitate
Detalii Click Aici

Raspuns:
D.p.d.v. al TVA, orice persoana fizica este considerata persoana neimpozabila. Avand in vedere faptul ca in aceasta etapa de infiintare a unei societati comerciale serviciile sunt prestate in beneficiul unei persoane fizice care la momentul incheierii contractului de prestari servicii de consultanta nu are calitatea de persoana impozabila, serviciul prestat de firma dvs. este impozabil in Romania deoarece locul prestarii serviciului se considera a fi in Romania.

Se aplica astfel regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. 3 din Codul fiscal conform careia locul de prestare a serviciilor catre o persoana neimpozabila este locul unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice.

Deci, pentru serviciul prestat firma dvs. trebuie sa colecteze TVA cu cota standard TVA de 24% pe baza emiterii unei facturi pentru contravaloarea serviciului de consultanta prestat.

Emiterea facturii este obligatorie, aspect reglementat chiar prin textul art. 155 alin. 1 din Codul fiscal: "Persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decat o livrare/prestare fara drept de deducere a taxei, conform art. 141 alin. (1) si (2), trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.".

Deci, factura trebuie emisa chiar daca beneficiar al serviciului este o persoana fizica, neimpozabila d.p.d.v. al TVA, indiferent de faptul ca este sau nu este rezidenta in Romania.

Daca din suma totala de 1.500 euro, valoarea serviciului prestat este de 300 euro (ipotetic) iar restul reprezinta contravaloarea taxelor notariale si de inregistrare la O.N.R.C., factura trebuie emisa cu TVA doar pentru valoarea de 300 euro. Factura se poate emite in euro, dar cu inscrierea sumei TVA colectate in valuta si in lei. Factura astfel emisa se raporteaza doar prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%".

Deoarece factura se emite cu TVA colectata, operatiunea nu reprezinta pentru firma dvs. o prestare intracomunitara de servicii astfel incat sa fie raportata si prin declaratia cod 390.

Diferenta de 1.200 euro reprezinta sume decontate in contul clientului pentru care nu este obligatorie emiterea facturii. Totusi, factura se poate emite pentru suma de 1.200 euro, dar cu inscrierea mentiunii "factura de decontare". La originalul acestei facturi se anexeaza facturile decontate in numele clientului, inclusiv chitantele aferente care pot fi inregistrate in evidenta contabila a beneficiarului prin debitul contului 201 "Cheltuieli de constituire" in corespondenta cu creditul contului 401 "Furnizori".

In acelasi cont 201, beneficiarul inregistreaza si suma de 300 euro reprezentand contravaloarea serviciilor de consultanta, inclusiv TVA. Deci, firma nou infiintata poate sa inregistreze pe cheltuieli de constituire contravaloarea serviciilor de consultanta, inclusiv celelalte cheltuieli legate de infiintare.

In acest caz, firma de consultanta nu inregistreaza suma de 1.200 euro nici pe conturile de cheltuieli din activitatea de exploatare, dar nici pe conturile de venituri. In evidenta contabila a firmei dvs., trebuie anexate, in fotocopie, la exemplarul 2 al facturii de decontare, toate facturile si chitantele care apartin clientului dvs., sumele achitate fiind inregistrate in debitul contului 461 "Debitori diversi" (analitic distinct).

Firma de consultanta inregistreaza la venituri din activitatea de exploatare doar echivalentul in lei al sumei de 242 euro (300 euro ? 58 euro TVA= 242 euro). Modalitate de facturare si decontare a sumei de 1.500 euro trebuie sa rezulte din contractul incheiat intre parti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Servicii de consultanta constituire firma. Decontare cheltuieli":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • SAF-T: Contribuabilii mijlocii depun D406 pana pe 30 iunie 2023. Este vorba de raportarea pe luna mai

    • Conform Legii 1783/2021, contribuabilii mijlocii au obligatia de a incepe raportarea SAF-T din ianuarie 2023. Astfel ca in calendarul ANAF termenul limita pentru raportarea din mai se implineste pe 30 iunie 2023. Reamintim ca prin Legea 1783/2021 a fost introdusa obligativitatea raportarii in SAF-T a contribubililor mijlocii de la 1 ianuarie 2023. Anumiti contribuabili raporteaza lunar (cei cu perioada fiscala aplicabila la TVA lunara), altii trimestrial ( cei cu perioada fiscala aplicabila la...» citeste mai departe aici

  • PFA in 2023: Ce CASS datoreaza daca a realizat venituri SUB plafon?

    • In declaratia unica estimativa pentru 2022, depusa in 25.05.2022, am estimat venit sub plafon de un salariu minim brut, dar am optat pentru plata cass la nivelul salariului minim brut. In declaratia unica finala pentru 2022, depusa la 25.05.2023, am declarat venit realizat sub plafonul de un salariu minim brut si prin urmare CASS si CAS datorat zero. In fisa de rol, sumele scadente la 25.05.2023 figureaza la impozit pe venit suma finala declarata dar la CASS a ramas suma din declaratia...» citeste mai departe aici

  • Cum se face trecerea de la microintreprindere la platitor de impozit pe profit. EXEMPLU util firmelor

    • Persoanele juridice care se infiinteaza in cursul unui an fiscal, precum si microintreprinderile care intra sub incidenta prevederilor art. 52 comunica organelor fiscale competente aplicarea/iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala. Trecerea de la microintreprindere la plata impozitului pe profit Persoanele juridice romane comunica organelor fiscale competente aplicarea sistemului de impunere pe veniturile...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2023 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016