Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal
In analiza urmatoare, o societate din Romania va incheia un acord de parteneriat pentru o conferinta organizata in Romania. Acordul incheiat cu o firma din alt stat non-UE. Obiectul acordului de parteneriat este acela de promovare a firmei straine in cadrul conferintei. Promovarea va consta si intr-o prezentare pe care o va tine un lector al firmei straine in timpul conferintei. Vom vedea daca factura emisa de catre firma din Romania va fi purtatoare sau nu de TVA.
Potrivit intelegerii noastre, o societate rezidenta in Romania, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, incheie un contract- respectiv un acord de parteneriat- cu o societate rezidenta in SUA, de asemenea persoana impozabila potrivit regulilor aplicabile in cazul prestarilor de servicii. Intelegem de asemenea ca obiectul contractului este furnizarea unor servicii de promovare de catre societatea din Romania catre societatea din SUA.
In acest sens, tratamentul din perspectiva TVA pentru factura emisa de intreprinderea din Romania catre cea din SUA aferenta serviciilor prestate este stabilit conform prevederilor art. 278 alin. (2) si a punctului 15 din Normele metodologice de aplicare a acestui articol cu privire la determinarea locului operatiunilor constand in prestari de servicii, dupa cum urmeaza:
Art. 278 alin. (2) Locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.
15. (7) Serviciile prevazute la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti in afara Uniunii Europene sau, dupa caz, prestate de prestatori stabiliti in afara Uniunii Europene catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Romaniei, urmeaza aceleasi reguli ca si serviciile intracomunitare in ceea ce priveste determinarea locului prestarii si celelalte obligatii impuse de prezentul titlu, dar nu implica obligatii referitoare la declararea in declaratia recapitulativa, conform prevederilor art. 325 din Codul fiscal, indiferent daca sunt taxabile sau daca beneficiaza de scutire de taxa, si nici obligatii referitoare la inregistrarea in scopuri de TVA specifice serviciilor intracomunitare prevazute la art. 316 si 317 din Codul fiscal.
Astfel, avand in vedere faptul ca locul operatiunii este stabilit ca fiind la beneficiar conform regulilor anterior prezentate, factura emisa de societatea din Romania va fi emisa fara TVA, tranzactia desfasurata fiind o operatiune neimpozabila in Romania din punct de vedere al TVA.
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Manual de politici contabile - Stick USB
In perioada 06.12.2016 - 24.04.2017, inspectorii antifrauda din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala au procedat la verificarea operatiunilor de comercializare a marfurilor, derulate in anul 2015, pe teritoriul Romaniei, de catre un operator economic, prin raportare la importurile realizate de acesta, in vederea estimarii bazei de impozitare.
In urma verificarilor efectuate asupra documentelor de livrare marfa, intocmite si inregistrate, in evidenta contabila, in cursul anului 2015, de catre societatea verificata, a fost identificat un tipar de fraudare avand la baza inregistrarea de documente de vanzare pentru care inspectorii antifrauda au indicii temeinice ca ar fi fost intocmite in fals, deoarece operatiunile evidentiate in cadrul acestora si datele de identificare ale societatilor beneficiare sunt fictive.
Astfel, au fost identificate livrari (scriptic) catre 475 de entitati beneficiare, ale caror coduri unice de identificare sunt invalide, in sensul ca fie nu apartin niciunei societati, fie apartin altor societati decat cele mentionate in facturi, aspect constatat in urma verificarilor efectuate in bazele de date disponibile la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), precum si pe portalul online apartinand Oficiului National al Registrului Comertului. Totodata, se retin urmatoarele aspecte distinctive ale acestor facturi:
- contin doar informatii cu privire la societatea emitenta, denumirea si codul unic de identificare ale beneficiarului;
- nu contin informatii la rubrica Date privind expeditia;
- au valori de pana in 5.000 lei, fiind insotite de chitante care atesta, in mod nereal, incasarea contravalorii livrarilor;
- evidentiaza livrari semnificative de marfuri, din punct de vedere cantitativ, la preturi unitare de vanzare modice, comparativ cu preturile reale practicate de societate.
Pe de alta parte, s-a constatat ca nu au fost inregistrate, in evidenta contabila a societatii, venituri din vanzarea marfurilor catre o societate beneficiara, pentru care nu s-a colectat TVA si nu s-a evidentiat impozitul pe profit,
De asemenea, au fost constatate livrari (scriptic) catre 6 societati beneficiare, care nu confirma tranzactiile, prin declaratiile informative cod D394 depuse si prin informatiile oferite de reprezentantii acestora.
Astfel, constatarile rezultate in urma controlului antifrauda determina suspiciunea rezonabila ca societatea verificata, prin reprezentantii sai, a prejudiciat bugetul de stat cu suma de 35.397.161 lei (TVA si impozit pe profit), sustragandu-se de la indeplinirea obligatiilor fiscale prin intocmirea, in fals, pentru a da o aparenta de legalitate, a unui numar semnificativ de facturi de vanzare marfa (articole de imbracaminte, incaltaminte etc.), utilizand date de identificare nereale pentru un numar de 475 societati, cu scopul descarcarii din gestiunea societatii a marfurilor care, in realitate, au fost comercializate fara intocmirea de documente justificative.
Deoarece imprejurarile descrise anterior sunt susceptibile a intruni elementele constitutive ale unor infractiuni de evaziune fiscala, Directia generala antifrauda fiscala a procedat la sesizarea organelor de urmarire penala competente, in vederea dispunerii demersurilor specifice vizand stabilirea existentei ori inexistentei acestora, identificarea si tragerea la raspundere penala a faptuitorilor, respectiv recuperarea prejudiciilor determinate de actiunile socialmente periculoase ale acestora, dupa caz.
Precizam ca acelasi operator economic a mai facut obiectul unui act de sesizare intocmit de Directia generala antifrauda fiscala, din faptele si informatiile prezentate conturandu-se suspiciunea rezonabila ca reprezentantii de facto si de drept ai societatii au actionat pe coordonatele unui grup organizat care, prin operatiunile derulate si calitatile detinute, au desfasurat activitati in scopul sustragerii de la plata, catre bugetul de stat, a unor obligatii fiscale in cuantum de 5.031.480 lei, constand in TVA si impozit pe profit, rezultate din intocmirea in fals (furt de identitate a unor entitati) a unor facturi de achizitie marfa (consumabile) si servicii (transport), in suma totala de 15.597.606 lei si inregistrarea, in evidenta contabila, a acestor documente ce nu au la baza operatiuni reale.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Bogdan Costea - Consultant fiscal
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal
Articole similare
Prestari servicii ORGANIZARE CONFERINTA. Ce tratament fiscal se aplica?Articole similare
Proiect MFP: Clarificari privind tratamentul fiscal si modul de calcul al obligatiilor fiscale datorate pentru indemnizatiiFACTURARE livrare intracomunitara. Cum procedam corect?E-Factura: Este obligatorie utilizarea sistemului si in relatia B2C?Acordarea de reduceri comerciale neevidentiate pe factura. Cum procedam?Dobanzi moratorii mai mari decat dobanda legala. Cum calculam prejudiciul?Ultimele articole
Termen limita E-Factura: Specialistul ne explica cum trebuie interpretat termenul de 5 zile calendaristice5 intrebari si raspunsuri ANAF in legatura cu factura electronicaParticularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele onlineE-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?Facturi neprimite in E-Factura. Cum pot fi inregistrate in contabilitateArticole similare
In atentia firmelor : cum vor fi impozitate cadourile oferite angajatilorVanzare produse sub costul de achizitie. Cum deducem cheltuielile?Borderou achizitie. Impozit pe profitANAF controleaza in martie si aprilie firmele care depun D 101!Combaterea evaziunii fiscale este un obiectiv major in 2012Ultimele articole
Registrul de evidenta PFA. Cine are obligatia intocmirii si pana cand trebuie completat documentulCalendar ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024. Util pentru persoanele fizice si juridiceFormulare de inregistrare fiscala. Cum au fost modificate formularele 010, 015 si 700 prin Ordinul 6580/2024Proiect OUG e-Transport: Contravaloarea marfii NU va mai fi confiscata 100% din prima. Apare un sistem gradualReminder ANAF! Miercuri, 30 octombrie 2024, termen limita pentru depunerea Formularului 394Articole similare
Buletin ANAF: Noutati cu incidenta fiscala din ultima parte a lunii februarieCe obligatii au cei care aplica sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilorFacturarea si incasarea sau plata in valuta intre rezidentiCare sunt declaratiile fiscale cu termen limita de depunere 22 decembrie 2014?Cum afli daca IT-istul firmei desfasoara activitate dependenta sau nu si cum impoziteziUltimele articole
Registrul de evidenta PFA. Cine are obligatia intocmirii si pana cand trebuie completat documentulCalendar ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024. Util pentru persoanele fizice si juridiceSituatii financiare interimare. Termen legal de depunereFormulare de inregistrare fiscala. Cum au fost modificate formularele 010, 015 si 700 prin Ordinul 6580/2024E-Factura: Are ONRC obligatia de a trimite facturile catre firme prin SPV?Sfaturi de la experti
Mod calcul dobanda penalizatoare
Intrebare: Care sunt dobanzile ce pot fi solicitate la imprumutul la care se face referire in intrebarea initiala? Dobanzile pot fi solicitate in euro? Daca da, cum se calculeaza?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Completare rd.11 si rd. 28 in D101
Intrebare: Referitor la scoaterea din gestiune prin vanzarea unor mijloace fixe incomplet amortizate:- In situatia in care valoarea inregistrata in 7583 din vanzare este mai mica decat valoarea neamortizata inregistrata in 6583,- In situatia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA