Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sfatul specialistului Justinian Cucu: Cum sa te protejezi de organele de control fiscal

16-Dec-2015
2061

In opinia majoritatii, cea mai sigura solutie de protectie in fata inspectorilor fiscali este sa nu ii intalnesti. O astfel de sansa este data printre altele de o conduita ireprosabila in ceea ce priveste indeplinirea obligatiilor declarative si de plata si de evitarea cererilor de restituire ori de rambursare a soldului negativ de TVA dar nu ofera nicio garantie. Aceasta strategie se mentine si in contextul noului Cod de procedura fiscala si este dublata de un intreg arsenal de mijloace de asigurare a celor mai bune decizii in aplicarea legislatiei fiscale.

Dificultatile de identificare a solutiilor corecte de aplicare a legislatiei in general si a celei fiscale in special sunt resimtite din plin de catre contribuabili generand nesiguranta si riscuri. Procedurile aflate acum la dispozitie nu asigura decat in mica masura stabilitate, fiind totodata costisitoare si greoaie. Dificultatile sunt generate atat de redactarea imprecisa a actelor normative si de lipsa de corelare a acestora dar sunt totodata mentinute de imposibilitatea obtinerii unei solutii din partea administratiei la problemele ivite. Fie ca este vorba de respectarea unor drepturi consfintite de codul de procedura fiscala ori de utilizarea mecanismelor de acces la asistenta sau la o solutie fiscala indiviala anticipata, siguranta este data de decizia bine fundamentata si echilibrata a fiecarui contribuabil.

Noul Codul de procedura fiscala contine o serie de mijloace pe care fiecare contribuabil le poate utiliza pentru securizarea interpretarii date textelor legale la care se raporteaza.

Asa cum subliniam la inceput o prima parte a strategiei de actiune este evitarea interatiunii cu administratia fiscala dubland conformarea la dispozitiile legale de o serie de mijloace aflate la dispozitie. Un astfel de mijloc este reprezentat de optiunea pentru certificarea declaratiei fiscale, inclusiv a declaratiei fiscale rectificative, anterior depunerii acestora la organul fiscal central, de catre un consultant fiscal, in conditiile art. 104 din noul Cod de procedura fiscala. Efectul certificarii reprezinta un criteriu de evaluare in analiza de risc efectuata de organul fiscal central in scopul selectarii contribuabililor pentru inspectia fiscala. Aceasta deoarece potrivit art. 121 alin. (1) selectarea contribuabililor ce urmeaza a fi supusi inspectiei fiscale este efectuata de catre organul de inspectie fiscala, in functie de nivelul riscului.

Nivelul riscului se stabileste pe baza analizei de risc. Conform art. 115 alin. (2) pe baza acesteia se decide asupra efectuarii unei inspectii fiscale generale sau partiale. Se poate desprinde astfel strategia de evitare a circumstantelor care determina un risc crescut cum sunt desele schimbari ale domiciliului fiscal, corectiile semnificative si repetate ale declaratiilor fiscale si desfasurarea activitatii in anumite domenii cu un grad mai mare de posibila evaziune fiscala, volatilitatilitatea structurii asociatilor sau actionarilor, existenta unor raporturi comerciale cu entitati cu risc semnificativ.

Desigur ca potrivit art. 169 alin. (4) din noul Cod de procedura fiscala, corespunzator art. 117 indice 1 din actualul cod, in cazul in care suma solicitata la rambursare este de pana la 45.000 lei, organul fiscal ramburseaza taxa cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale cu exceptia cazul in care contribuabilul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni sau organul fiscal are informatii pe baza carora constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite.

Cel de-al doilea palier de pretectie prealabila este reprezentat de mijloacele mai noi puse la dispozitie de prevederile noul Cod de procedura fiscala de asigurare a certitudinii solutiei fiscale adoptate. Ca urmare a modificarii art. 6 din acest act normativ care trateaza ca si in forma actuala a codului exercitarea dreptului de apreciere pe care organul fiscal il are este intodusa o obligatie suplimentara ce revine organului fiscal de a lua in considerare opinia emisa in scris de organul fiscal competent respectivului contribuabil in cadrul activitatii de asistenta si indrumare a contribuabililor, precum si solutia adoptata de organul fiscal in cadrul unui act administrativ fiscal sau de instanta judecatoreasca, printr-o hotarare definitiva, emisa anterior, pentru situatii de fapt similare la acelasi contribuabil.

Cu toate acestea, in situatia in care organul fiscal constata ca exista diferente intre starea de fapt fiscala a contribuabilului si informatiile avute in vedere la emiterea unei opinii scrise sau a unui act administrativ fiscal la acelasi contribuabil, organul fiscal are dreptul sa consemneze constatarile in conformitate cu situatia fiscala reala si cu legislatia fiscala si are obligatia sa mentioneze in scris motivele pentru care nu ia in considerare opinia prealabila.

Aceasta noua dispozitiile legala genereaza un mijloc suplimentar de protectie pe langa deja existenta solutie fiscala individuala anticipata sporind rolul activitatii de asistenta furnizata de administratia fiscala.

In materia dreptului la asistenta au fost necesari patru ande la adoptarea Codului de procedura fiscala pentru a fi reglementata prin ordin al presedintelui ANAF procedura privind indrumarea si asistenta contribuabililor de catre organele fiscale. Astfel de reglementari au mai existat si in trecut insa de fiecare data sfarseau prin a nu mai fi aplicate in conditiile in care principala masura introdusa consta in aceea ca intrebarile ridicate de contribuabili se rezolva de unitatatile fiscale in evidentele carora se afla. De la aprobarea lor urmau sa dispara solutiile ori punctele de vedere emise de catre ministerul finantelor publice ori ANAF direct oricarui contribuabil. Acest lucru este incert deoarece si in prezent exista solutii pronuntate de catre aceste autoritati in afara procedurii speciale. Solutia de principiu a fost mentinuta si in actuala reglementare, ordinul presedintelui ANAF nr. 1338/2008, importanta data acestui domeniu fiind minima in conditiile in care nu a fost realizata minima actualizare a acestuia in conformitate cu actuala structura a ANAF.

Este important de avut in vedere faptul ca potrivit acestui act normativ indrumarea si asistenta oferite contribuabililor nu includ furnizarea de informatii care se incadreaza in una dintre urmatoarele categorii mai importante:

- informatii solicitate in perioada in care contribuabilul este supus inspectiei fiscale si in legatura cu aceasta; 
- informatii in legatura cu solutionarea unor problematici care fac obiectul unor contestatii formulate - - impotriva actelor administrative fiscale; 
- informatii prin care se sugereaza sau se prezinta modalitati de optimizare a sarcinii fiscale; 
- informatii care nu intra in sfera de competenta a ANAF; 
- informatii care contravin principiului secretului fiscal.

Un element care trebuie subliniat in cadrul procedurii de acordare a asistentei este acela ca in situatia in care contribuabilii considera ca raspunsurile primite de la structurile competente initial nu rezolva problematica solicitata, acestia se pot adresa structurilor superioare anexand copia intrebarii si a raspunsului primit. in acelasi mod, daca se apreciaza ca raspunsurile primite de la structurile care s-au pronuntat nu rezolva problemele ridicate contribuabilii se pot adresa in final ANAF. Numai dupa parcurgerea acestei succesiuni pot fi obtinute punctele de vedere ale directiilor de specialitate din Ministerul Finantelor si ANAF, opinii cu greutate in fata organelor de control.

Dintre modalitatile de indrumare si acordare a asistentei care le cuprind si pe cele realizate direct la sediul organelor fiscale sau acordate la telefon, cele cu adevarat utile in procesul de impunere in fata organului de control sunt:
indrumarea si asistenta acordate in scris prin transmiterea cererii catre structurile competente de solutionare. Cererile vor include in mod obligatoriu urmatoarele date de identificare: numele si prenumele sau denumirea societatii, domiciliul fiscal, precum si codul de identificare fiscala, iar cererile contribuabililor vor fi semnate de catre acestia sau de reprezentantii legali ai acestora. Deosebit de important este faptul ca structurile insarcinate cu formularea raspunsurilor pot solicita contribuabililor informatii, explicatii, precum si documentele necesare formularii de raspunsuri la solicitarile acestora.

Indrumarea si asistenta acordate prin e-mail. Structurile care coordoneaza activitatea de indrumare si asistenta sunt obligate sa mediatizeze adresele de e-mail de la care se acorda asistenta. Este important de subliniat faptul ca in cazul in care structura careia contribuabilul trebuie sa i se adreseze, conform procedurii, nu are la dispozitie acest mijloc de comunicare, contribuabilul se poate adresa structurii ierarhic superioare, urmand a primi raspuns direct de la aceasta. Sub aspectul formei contribuabilii vor formula solicitarea in mod clar si concis si vor include datele de identificare iar in cazul in care nu sunt respectate aceste conditii vor fi instiintati in aceeasi zi despre necesitatea reformularii acestuia.

Desigur ca, alaturi de procedura obtinerii unor solutii prin procedura de indrumare si asistenta se situeaza solutia fiscala individuala anticipata reglementata in prezent de art. 42 insa in urma platii unui tarif de 1000 euro, procedura detaliata in noul Cod de procedura fiscala in cadrul art. 52, care in mod explicit opozabile si obligatorii fata de organul fiscal, dar si in acest caz, numai daca termenii si conditiile acestora au fost respectate de contribuabil. Criticabila este insa solutia de crestere exponentiala a tarifului de emitere plasat acum la 5.000 euro, la cursul comunicat de BNR pentru ziua efectuarii platii, pentru contribuabilii mari si 3.000 euro pentru celelalte categorii de contribuabili. Este usor de inteles ca o astfel de procedura, reconfortanta pentru orice contribuabili, nu va fi accesibila pentru orice persoana fizica ori mica societate.

Cel de-al treilea si ultimul palier este reprezentat de capacitatea si determinarea de a obtine solutia corecta prin utilizarea mijloacelor obtinute in cadrul procedurii inspectiei fiscale prezentand probe si solutii opozabile inspectorului si in final exercitarea cailor de atac prevazute de cod si de legea contenciosului administrativ. Trebuie subliniat faptul ca introducerea contestatiei pe calea administrativa de atac nu suspenda executarea actului administrativ fiscal astfel ca sumele stabilite in urma inspectiei fiscale pot face obiectul stingerii prin executare silita sau compensare. De remarcat este modificarea adusa de noul Cod de procedura fiscala care prin art. 227 in raport cu dispozitiile anterioare ale art. 215, nu mai lasa la altitudinea instantei de contencios nivelul cautiunii in cadrul plafonului maxim de 20% din suma contestata, ci impune patru praguri obligatorii in functie de cuantumul sumei, cuprinse intre 0,1% si 10%. Pe perioada suspendarii nu se datoreaza penalitati de intarziere, iar in cazul impozitelor si taxelor locale se datoreaza majorari de intarziere de 0,5% pe luna sau fractiune de luna.

Iata, asadar, o succesiune de proceduri aflate la indemana contribuabilului pentru a se putea pune la adapost, macar in parte, de solutiile favorabile bugetului pe care de prea multe ori le iau organele de control.



Justinian Cucu
Specialist in drept fiscal si fiscalitate internationala

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sfatul specialistului Justinian Cucu: Cum sa te protejezi de organele de control fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF impoziteaza nuntile! Te casatoresti? Nu uita sa completezi formularul dat de Fisc
    • Abia te-a cerut in casatorie si deja ai inceput sa te gandesti la ce ai de facut: inchirierea salonului pentru marele eveniment, gasirea celui mai bun fotograf si, mai ales, a unei formatii care sa iti tina invitatii pe ring toata noaptea. Nu uita insa de ANAF! Fiscul vrea si el sa faca parte din planurile tale de nunta. Cuplurile de proaspeti casatoriti vor primi formulare de la ANAF in care vor trebui sa declare toate relatiile economice cu partenerii de… nunta. Daca nu ai participat...» citeste mai departe aici

  • Tratament TVA pentru factura primita cu intarziere
    • Care este tratamentul TVA care se aplica unei societati care a primit cu intarziere o factura? Aceasta este una dintre intrebarile la care va raspunde unul dintre specialistii nostri. O societate primeste de la o firma platitoare de TVA o factura cu data din iulie in luna septembrie. Este o factura de stornare, TVA-ul (4426) fiind de -52000 RON. Marfa a fost livrata in septembrie, dar ei insista cu aceasta factura si nu vor sa emita alta in septembrie. Cum trebuie procedat in acest caz? Se face...» citeste mai departe aici

  • Proiect de Ordin MFP: Modificari si completari aduse legislatiei contabile
    • Potrivit unui Proiect de Ordin pus in dezbatere publica, marti, 16 octombrie, de Ministerul Finantelor Publice (MFP), se propun o serie de masuri privind modificarea si completarea unor reglementari contabile. Proiectul de Ordin si Reperatul de aprobare au fost publicate pe site-ul Ministerului si se afla in dezbatere publica pentru 10 zile calendaristice. Mai jos veti regasi cele mai importante modificari aduse planurilor de conturi, amortizarii, raportarii nefinanciare, tratamentului...» citeste mai departe aici

  • Venituri din activitati independente: Pragul pentru calcularea CAS si CASS se modifica de la 1 ianuarie 2019
    • Odata cu modificarea salariului minim pe economie de la 1 ianuarie 2019, va creste si pragul pentru calcularea CAS si CASS in cazul persoanelor care obtin venituri din activitati independente. In Codul Fiscal, Cap. II - Venituri din activitati independente (art. 67 - art. 75), la art. 67, veniturile independente sunt definite astfel: “(1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii si veniturile din profesii liberale,...» citeste mai departe aici

  • PFA: Obligatii privind dotarea cu casa de marcat si emitere bon fiscal
    • Obligativitatea dotarii cu aparat de marcat electronic fiscal revine si profesorilor care ofera meditatii contra cost elevilor? Aceasta este intrebarea la care va raspunde unul dintre consultantii nostri fiscali. Concret, un profesor - persoana fizica autorizata (PFA) care preda ore copiilor (meditatii) vrea sa stie daca are obligatia detinerii si utilizarii casei de marcat pentru incasarile in numerar de la elevi? Raspunsul specialistului Potrivit art 1 alin (1) din Ordonanta de urgenta nr....» citeste mai departe aici

  • Sesiune de asistenta ANAF: Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a organizat, miercuri – 17 octombrie, o noua sesiune de asistenta online, pe tema "Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale". Specialistii ANAF au stat la dispozitia contribuabililor pentru a le oferi asistenta in ceea ce priveste aceasta tema. Iata unele dintre intrebarile care si-au gasit raspuns de la specialistii ANAF. Intrebare contribuabil “Buna dimineata. Pot sa vad online daca am obligatii de plata? Multumesc anticipat!”,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016