Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sfatul specialistului: Tratamentul fiscal al cadourilor de Pasti acordate salariatilor

28-Apr-2016
2005

Se apropie sarbatorile pascale si, cum e obiceiul, ne facem daruri unii altora. Printre cei care daruiesc, ar fi frumos sa se afle si angajatorii, cu atat mai mult cu cat, Codul fiscal le permite acestora sa acorde salariatilor si copiilor minori ai acestora cadouri scutite de taxe si deductibile in limita de 5% din fondul de salarii. Dar, sa vedem in ce conditii.

Iata o intrebare venita ieri pe adresa redactiei:
Societatea A doreste sa acorde salariatilor (3 salariati), cu ocazia Pastelui, suma de 300 lei ca si prima formata din 150 lei tichete cadou si 150 lei pe statul de plata. Unul dintre angajati are 2 copii minori, ceilalti 2 salariati nu au copii.

Care este tratamentul fiscal al tichetelor si sumelor de bani acordate cu ocazia Pastelui? Pot fi considerate venituri impozabile si intra in sfera contributiilor salariale cei 150 lei acordati pe statul de plata?

Raspuns oferit de Dani Cucu – Consultant fiscal

In primul rand, trebuie facuta diferentierea intre primele acordate salariatilor, supuse impozitului pe salarii, si cadourile acordate pe destinatiile si persoanele prevazute la art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal care reprezinta venituri neimpozabile.

Astfel, daca vor fi acordate salariatilor prime in bani, primele imbracand de regula forma recompenselor pentru activitatea desfasurata, acestea reprezinta venituri din salarii, in conformitate cu prevederile pct. 12 alin. (1) lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 alin. (1) si (2) din Codul fiscal. Venituri primite de salariati sub forma primelor de sarbatori se cumuleaza cu veniturile de natura salariala ale lunii in care sunt platite aceste prime. Pe cale de consecinta, vor fi incluse si in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii conform Titlului V din Codul fiscal, fiind totodata deductibile la calculul impozitului pe profit urmare potrivit art. 25 alin. (2) din Codul fiscal.

In schimb daca acordarea acestor sume imbraca forma unor cadouri acordate salariatilor, tratamentul fiscal aplicat veniturilor reprezentand cadouri in bani si/sau in natura, inclusiv tichete cadou acordate cu ocazia Pastelui, este reglementat de art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.

Potrivit acestui articol, veniturile reprezentand cadouri in bani si/sau in natura, inclusiv tichete cadou, oferite salariatilor, cat si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, astfel cum este prevazut in contractul de munca, nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit. In acest sens, cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori salariatilor, cat si cele oferite in beneficiul copiilor minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, precum si cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei.

Pct. 12 alin. (11) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal precizeaza ca limita de 150 lei se aplica separat pentru cadourile, inclusiv tichetele cadou, acordate pentru fiecare ocazie din cele prevazute, pentru fiecare angajat si pentru fiecare copil minor al angajatului, chiar si in cazul in care parintii lucreaza la acelasi angajator.

Partea care depaseste limita de 150 lei reprezinta venit impozabil din salarii potrivit art. 76 alin. (2) lit. s) si alin. (3) din Codul fiscal, fiind datorate si contributiile sociale obligatorii potrivit Titlului V din Codul fiscal.

Potrivit art. 142 lit. b) din Codul fiscal, nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale veniturile reprezentand cadouri in bani si/sau in natura oferite salariatilor, cele oferite pentru copiii minori ai acestora, inclusiv tichetele cadou, astfel cum este prevazut in contractul de munca. Cadourile in bani si in natura oferite de angajatori angajatilor, cele oferite in beneficiul copiilor minori ai acestora, inclusiv tichetele cadou, cu ocazia Pastelui, precum si cadourile in bani si in natura oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie nu sunt cuprinse in baza lunara de calcul, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei.

De asemenea, cadourile, inclusiv tichetele cadou, in limita sume de 150 lei nu se cuprind nici in baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 157 alin. (2) si art. 158 din Codul fiscal, al contributiei de asigurari pentru somaj potrivit art. 187 alin. (2) si 188 din Codul fiscal, al contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 196 alin. (2) din Codul fiscal, al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale potrivit art. 204 alin. (2) din Codul fiscal, al contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale potrivit art. 212 alin. (2) din Codul fiscal.

Pe cale de consecinta, asa cum se prevede si la pct. 5 alin. (1) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 142 lit. b) din Codul fiscal. Partea care depaseste limita de 150 lei reprezinta venit din salarii si se cuprinde in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii.

Asadar in cazul analizat, in situatia salariatilor fara copii, neimpozabile nu vor putea fi decat cadourile, inclusiv tichetele cadou, in limita sumei de 150 lei, in timp ce diferenta pana la suma de 300 lei va reprezenta venit impozabil. In cazul salariatilor cu copii, limita venitului neimpozabil de 150 lei se aplica separat pentru cadourile, inclusiv tichetele cadou, acordate cu ocazia Pastelui, pentru fiecare angajat si pentru fiecare copil minor al angajatului, chiar si in cazul in care parintii lucreaza la acelasi angajator.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sfatul specialistului: Tratamentul fiscal al cadourilor de Pasti acordate salariatilor":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Regim fiscal pentru cazare si transport fara documente justificative pe durata deplasarilor
    • Potrivit HG 714/2018, personalul din institutiile publice beneficiaza, incepand cu 1 ianuarie 2019, de o indemnizatie de delegare de 20 lei/zi si o alocatie de cazare de 230 lei/zi, plus decontarea combustibilului pentru utilizarea in deplasare a masinii personale, de 7,5 litri/100 km. In baza vechii HG 1860/2006, Codul fiscal dadea dreptul firmelor private sa respecte aceleasi decontari, diferenta fiind doar in cazul diurnei, unde se accepta ca si cheltuiala deductibila de 2,5 ori diurna pentru...» citeste mai departe aici

  • Este oficial! Alocatiile de stat, MAJORATE prin OUG!
    • UPDATE 20 februarie 2019! Vesti bune pentru parinti! Alocatiile copiilor depasesc pragul de 84 lei/luna la care ramasesera blocate din iunie 2015 (cand fusesera dublate, de la cuatumul de 42 de lei/luna)! MMJS anunta ca Guvernul a adoptat marti, 19 februarie, Ordonanta de Urgenta prin care se MAJOREAZA alocatiile copiilor, de la 84 de lei, la 150 de lei/luna. Incepand cu data de 1 a lunii urmatoare intrarii in vigoare a Legii bugetului de stat pe 2019, cuantumul alocatiilor de stat pentru...» citeste mai departe aici

  • ANRE proroga termenul de transmitere a cifrei de afaceri pentru calcularea contributiei de 2% stipulata in OUG 114/2018
    • Potrivit unui anunt facut de Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), termenul de transmitere a cifrei de afaceri in functie de care se va calcula contributia de 2% datorata de companiile energetice (asa cum este stipulat in OUG 114/2018) se abroga! Deocamdata, noul termen de furnizare a acestor date este necunoscut. "Avand in vedere prevederile Ordinului ANRE nr. 224/2018 de aprobare a tarifelor si contributiilor banesti percepute de ANRE in anul 2019, precum si...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Muncii: Nu intentionam sa desfiintam Pilonul II de pensii
    • Pentru anul 2019 suma care va fi platita catre administratorii Pilonului II de pensii va fi de cu aproape un miliard de lei mai mare decat anul trecut, respectiv 8,65 miliarde de lei, fata de 7,71 miliarde de lei in 2018, potrivit declaratiilor facute de ministrul Muncii si Justitiei Sociale, Marius Budai. "In pofida a ceea ce spun unii clarvazatori care ne critica incontinuu vreau sa spun ca suma care va fi platita in 2019 catre administratorii Pilonului II de pensii este de 8,65 miliarde de...» citeste mai departe aici

  • Zilierii primesc sprijin din partea Guvernului in cautarea si gasirea unui loc de munca
    • Ministerul Muncii si Justitiei Sociale (MMJS) anunta aprobarea criteriilor de acreditare a agentiilor de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, venind, astfel, in intampinarea nevoilor zilierilor. Proiectul de Hotarare initiat de MMJS si aprobat de Guvern prevede si procedura de acreditare si notificare, suspendare si retragere a acreditarii, respectiv a dreptului de a presta servicii de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, dar si obligatiile agentiilor de...» citeste mai departe aici

  • Proiect de hotarare al PMB: Taxele si impozitele urmeaza sa fie majorate incepand cu anul viitor
    • Primaria Muncipiului Bucuresti (PMB) a pus in Transparenta Decizionala un nou Proiect de Hotarare privind stabilirea nivelurilor impozitelor si taxelor locale in Capitala, incepand cu anul 2020. “Proiectul de act normativ prevede o majorare a taxelor si impozitelor cu 4,6%, ca urmare a unei prevederi din Codul Fiscal care permite primariilor sa mareasca taxele locale in functie de inflatia anuala din Romania”, noteaza contabilul.manager.ro. Asadar, potrivit actului legislativ,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016