Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sinopticul obligatiilor bugetare cu privire la salarii

07-Mai-2009
3068
Multumim Newsletterului Taxe si Impozite Actual
Coordonator Andrei Savescu

Noutate
Incepand cu 1 februarie 2009 au intrat in vigoare noi cote privind contributiile aferente salariilor. Care sunt aceste
cote? Anul 2009 ne va aduce o relaxare fiscala sau ne va impovara mai mult?

1. Valoarea punctului de pensie

Valoarea punctului de pensie este de 718,4 lei de la 1 aprilie 2009 si de 732,8 lei de la 1 octombrie 2009.

2. Salariul mediu brut

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

Salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2009 este de 1.693 lei.

3. Contributia la asigurarile sociale

Pentru anul 2009, cotele de contributie de asigurari sociale s-au stabilit astfel:

a) 31,3% pentru conditii normale de munca, datorate de angajator si angajati, din care 10,5% datorate de angajati si 20,8% datorate de angajatori;

b) 36,3% pentru conditii deosebite de munca, datorate de angajator si angajati, din care 10,5% datorate de angajati si 25,8% datorate de angajatori;

c) 41,3% pentru conditii speciale de munca, datorate de angajator si angajati, din care 10,5% datorate de angajati si 30,8% datorate de angajatori.

In cota de contributie individuala de asigurari sociale este inclusa si cota de 2% aferenta fondurilor de pensii administrate privat.

Important
Noile cote privind contributia la asigurarile sociale se aplica incepand cu veniturile aferente lunii februarie 2009.

4. Contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj

Cotele de contributii la bugetul asigurarilor pentru somaj sunt:

a) contributia datorata de angajatorila bugetul asigurarilor pentru somaj este de 0,5%;
b) contributia individuala datorata la bugetul asigurarilor pentru somaj este de 0,5%;
c) contributia datorata la bugetul asigurarilor pentru somaj de catre persoanele asigurate in baza contractului de
asigurare pentru somaj este de 1%.

Cotele privind contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj au ramas neschimbate in raport cu cele din ianuarie 2009.

5. Contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale

Contributia datorata de angajator la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale a ramas neschimbata, respectiv de 0,25%.

6. Contributia la asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale

Cotele de contributii datorate de angajatori in functie de clasa de risc sunt cuprinse intre 0,15% si 0,85% aplicate asupra sumei veniturilor brute realizate lunar.

Important
Noile cote privind contributia la asigurarile pentru accidente de munca si boli profesionale se aplica incepand cu
veniturile aferente lunii februarie 2009.

7. Contributia la asigurarile de sanatate

Cotele de contributii pentru asigurarile de sanatate sunt:

a) 5,5% pentru cota datorata de angajat;
b) 5,2% pentru cota datorata de angajatori;

Contributii si impozite aferente salariilor in 2009:

 

2009

 

Obligatia de plata

Salariat

Angajator

 Total

Contributia de asigurari sociale de stat:


 

 

Conditii normale de munca

10,5%

20,8%

31,3%

Conditii deosebite de munca

10,5%

25,8% 

36,3%

Conditii speciale de munca

10,5%

30,8%

41,3%

Contributia pentru somaj:

0,5%

0,5%

1%

Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale

?

0,25%

0,25% 

Contributia de asigurare peentru accidente
de munca si boli profesionale

?

0,15% ? 0,85%

0,15% ? 0,85%

Contributia de sanatate

5,5%

5,2%

10,7%

Contributia pentru concedii si indemnizatii

?

0,85%

0,85%

Contributia pentru carnetele de munca

?
?
0,25%
0,75%
0,25%
0,75%

Impozit pe salarii

16%

?

16%

c) 10,7% pentru persoanele care se asigura facultativ si se afla in una din urmatoarele situatii:

  • sunt membrii misiunilor diplomatice acreditate in Romania;
  • sunt cetatenii straini si apatrizi care se afla temporar in tara, fara a solicita viza de lunga sedere;
  • sunt cetatenii romani cu domiciliul in strainatate care se afla temporar in tara.

Cotele privind contributia la asigurarile de sanatate au ramas neschimbate in raport cu cele din ianuarie 2009.

8. Contributia pentru concedii si indemnizatii

Cota de contributie pentru concedii si indemnizatii ramane neschimbata, respectiv de 0,85%.

9. Comisionul pentru carnetele de munca

Pentru prestarea serviciilor, comisionul perceput de inspectoratele teritoriale de munca a ramas neschimbat, dupa cum urmeaza:

  • 0,75% ? pentru angajatorii carora le pastreaza si le completeaza carnetele de munca;
  • 0,25% ? pentru angajatorii carora le presteaza serviciile constand in verificarea si certificarea legalitatii inregistrarilor efectuate de catre acestia.

10. Impozitul pe salarii

Cota de impozit pe salarii de 16% a ramas neschimbata.

Concluzie
Avem o legislatie tumultoasa! In decem brie 2008 contributiile cu privire la salarii s-au modificat; la fel si in ianuarie
2009. Noi cote cu privire la contributiile aferente salariilor au intrat in vigoare odata cu aprobarea legii bugetului a sigurarilor sociale de stat pe anul 2009... Din pacate, noile cote nu aduc o relaxare fiscala in acest domeniu. Din contra si din pacate, contributiile la asigurarile sociale au fost majorate incepand cu luna februarie 2009.

Acte normative aplicabile:
Art. 16 alin. (1) si (2), art. 18 alin. (1)-(3), art. 19 alin. (1)-(2), art. 20 alin. (1)-(2) din Legea nr. 19/2009 a bugetului
asigurarilor sociale de stat pe anul 2009
Art. 1 din OUG nr. 226/2008 privind unele masuri financiar-bugetare
Art. 6 alin. (2) din OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate
Art. 5 alin. (1) din Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca
Art. 57 alin. (2) din Codul fiscal

Acest articol este preluat din newsletterul Taxe si Impozite Actual. Avand peste 4.300 de abonati newsletterul se adreseaza acelora care vor sa munceasca usor, fara stres. Rezultat al muncii unor profesionisti in fiscalitate ce cunosc in esenta toate posibilitatile de optimizare si minimizare a taxelor si impozitelor, Taxe si Impozite Actual va ofera solutii perfect legale ce avantajeaza vizibil bugetul dvs. Descarcati gratuit numarul pe luna noiembrie si convingeti-va!

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 7 mai 2009

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sinopticul obligatiilor bugetare cu privire la salarii":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Ce rezolvari exista pentru facturile primite de la furnizori inactivi?
    • Problemele care apar in cazul facturilor trimise de catre un furnizor inactiv in prezent trebuie remediate imediat de firma care primeste aceste facturi. Vom vedea in ce masura se poate deduce TVA si daca se poate considera cheltuiala deductibila. Avem cazul urmator: "S-a primit factura cu TVA de servicii transport in data de 08.03.2017. Verificand in Registrul de inactivi s-a constatat ca aceasta firma este inactiva din 01.03.2017. Furnizorul a comunicat ca avea sediul expirat si astfel a fost...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei, gata pana la 1 aprilie. Unele contraventii privind casa de marcat ar putea fi iertate la prima abatere
    • Din momentul in care Legea preventiei va intra in vigoare, mai multe firme ar putea fi iertate pentru unele contraventii, daca sunt la prima abatere si daca vor aplica planul de conformare, indreptand neregulile in termenul dat de catre inspectorii fiscali. Daca pentru antreprenorii corecti aceasta lege ii poate scuti de multe sanctiuni care se dau in prezent ca urmare a interpretarii incorecte a unei legislatii stufoase, exista riscul ca multe firme sa profite de pe urma acestor noi prevederi...» citeste mai departe aici

  • Studiu EY: Directorii financiari sunt preocupati de impactul datelor asupra raportarilor
    • Ritmul si volumul crescut de date afecteaza capacitatea directorilor financiari de a furniza rapid si fara erori informatii relevante consiliilor de administratie, arata raportul How can reporting catch up with an accelerating world?, publicat de EY. 66% dintre respondentii de la nivel global considera ca aceasta problema va influenta semnificativ eficienta raportarii. Procentul este semnificativ mai mare decat cel de anul trecut (57%), arata acelasi studiu. Potrivit Mediafax, raportul are la...» citeste mai departe aici

  • Agentia JCR a reconfirmat ratingul BBB si BBB+ al Romaniei
    • Agentia de rating japoneza (JCR) a anuntat mentinerea perspectivei stabile si reconfirmarea rating-ului de tara acordat Romaniei (BBB/BBB+) pentru datoria pe termen lung in valuta, respectiv in moneda locala. Decizia agentiei este sustinuta in primul rand de perspectivele unei cresteri economice solide, care este prognozata de agentie pe baza cererii interne la un nivel de aproximativ 4% pentru anii 2017 si 2018, chiar si in conditiile unor schimbari externe semnificative. De asemenea, in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.