Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sinteza principalelor modificari ale noului Cod de Procedura Fiscala

13-Sep-2011
2601
Ordonanta de Urgenta 29 din 31 august 2011 care modifica si completeaza Ordonanta privind Codul de procedura fiscala intra in vigoare incepand cu data de 17 septembrie a.c. Se modifica astfel ordinea de stingere a datoriilor si sunt clarificate mai multe notiuni in ceea ce priveste sediul fiscal secundar, declaratiile de reactivarea a contribuabililor sau anularea debitelor fiscale.

Incepand cu data de 1 octombrie 2012 se va institui un nou cadru al colaborarii dintre autoritatile fiscale din Romania cu autoritatile fiscale din alte state. De asemenea, la aceeasi data intra in vigoare si masura abrogarii contraventiilor la regimul produselor accizabile, cunoscand ca prin OUG nr. 30/2011, acestea sunt reglementate de Codul fiscal.

Prin acest act se modifica ordinea de stingere a obligatiilor fiscale. Noua prevedere normativa are urmatorul cuprins: "La articolul 115 alineatul (1), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii, in ordinea vechimii. In cazul stingerii creantelor fiscale prin dare in plata, se aplica prevederile art. 175 alin. (4^1);".
Ordinea stingerii obligatiilor fiscale este reglementata prin pct. 51 din OG nr. 29/2011, astfel :

"In cazul in care suma platita nu acopera obligatiile fiscale datorate unui buget sau fond, distribuirea in cadrul fiecarui buget sau fond se face in urmatoarea ordine:
a) pentru toate impozitele si contributiile cu retinere la sursa;
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Vezi detalii
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii

b) pentru toate celelalte obligatii fiscale principale;
c) pentru obligatiile fiscale accesorii aferente obligatiilor prevazute la lit. a) si b)."
Observam ca prima destinatie sunt debitele cu stopaj la sursa si amintim ca principalele impozite sunt cele aferente salariilor, a caror retinere fara plata este infractiune conform Legii nr. 241/2005, pentru combaterea evaziunii fiscale, ulterior se sting celelalte debite si ulterior accesoriile.

In ceea ce priveste obligatia inregistrarii fiscale, se va pastra obligatia inregistrarii fiscale la autoritatea teritoriala competenta in termen de 30 de zile, de la infiintare, realizarea primului venit, inregistrarea primului salariat, dupa caz, in forma de organizare a contribuabilului, persoana fizica sau juridica. Se modifica astfel definitia sediului secundar care devine un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea contribuabilului, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea. Prin sediu secundar se intelege si un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni.

Contribuabilii care inregistreaza sediile secundare ca platitoare de salarii si de venituri asimilate salariilor potrivit Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, nu au obligatia declararii acestor sedii potrivit prezentului articol.

De asemenea, in ceea ce priveste declararea inactivitatii sau reactivarea contribuabililor, se retine faptul ca este declarat inactiv un contribuabil care:

a) nu isi indeplineste obligatiile declarative timp de un semestru;
b) se sustrage de la inspectia fiscala, declarand domiciiul fiscal, ce nu permite identificarea;
c) nu functioneaza la domiciliu declarat, fapt constatat de organele fiscale.
"Retinem ca prin declararea inactiva a unui contribuabil se pierde valabilitatea codului de TVA conform ordin ANAF nr 1786/2010, ordin valabil, ceea ce inseamna ca nu se poate deduce TVA de pe factura emisa de acesti contribuabili, iar cheltuiala este nedeductibila", arata Adrian Benta.
Reactivarea contribabililor are loc pentru contribuabilii care :
a) isi indeplinesc toate obligatiile declarative prevazute de lege;
b) isi indeplinesc toate obligatiile de plata;
c) organele fiscale au constatat ca functioneaza la domiciliul fiscal declarat.
Declararea inactivitatii sau reactivarii produce efecte fata de terti, de la data inscrierii in registru, ce va mentiona in mod expres, aceste date. Registrul este unul public ce se va afisa pe site-ul ANAF.

Este modificata si definitia declaratiei fiscale, dupa cum este prevazut la pct. 29 din OUG nr. 29/2011. "Declaratiile fiscale sunt documente care se refera la:
a) impozitele, taxele si contributiile datorate, in cazul in care, potrivit legii, obligatia calcularii impozitelor si taxelor revine platitorului;
b) impozitele colectate prin stopaj la sursa, in cazul in care platitorul are obligatia de a calcula, de a retine si de a varsa impozite si taxe;
c) bunurile si veniturile impozabile, precum si alte elemente ale bazei de impozitare, daca legea prevede declararea acestora;
d) orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora."

In ceea ce priveste certificatul eliberat de directiile locale, pentru impozite la bugetul local, conform pct. 50 din OG nr. 29/2011, acesta este valabil in luna in care s-a eliberat, cu mentiunea ca, in cazul in care eliberarea s-a efectuat intre data de 25 si sfarsitul lunii curente, atunci certificatul este valabil si in luna urmatoare. Certificatul se va emite in cel mult doua zile lucratoare, de la data solicitarii.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sinteza principalelor modificari ale noului Cod de Procedura Fiscala":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Comisia Europeana raspunde solicitarii MFP privind pragul de TVA pentru intreprinderile mici
    • Ministerul Finantelor Publice a solicitat Comisiei Europene in luna aprilie a acestui an, continuarea aplicarii masurii de derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata care permite scutirea de la plata TVA a persoanelor impozabile cu o cifra de afaceri anuala care nu depaseste un prag specific. In acelasi timp, Romania a solicitat derogare privind cresterea plafonului de scutire de la echivalentul in moneda nationala a 65.000 de...» citeste mai departe aici

  • ANAF modifica si completeaza doua acte normative
    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementate prin Ordinul presedintelui ANAF nr....» citeste mai departe aici

  • Proiectul de modificare a Normelor de aplicare a OUG 28/1999 privind casele de marcat
    • OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale a suferit modificari substantiale prin OUG 91/2014 precum si mai multe modificari de mica amploare insa normele metodologice nu au fost adaptate, ultima modificare a acestora fiind adusa de HG 73/2014. Astfel, au aparut numeroase neconcordante intre ordonanta si normele de aplicare. Conform OG 20/2017 normele trebuiau publicate pana la data de 30 septembrie 2017. Pe site-un Ministerului...» citeste mai departe aici

  • Credite noi pentru IMM-uri, dupa incheierea unui nou acord cu FEI
    • In urma semnarii unui acord cu Fondul European de Investitii (FEI) in cadrul Programului "Initiativa pentru IMM-uri", Libra Internet Bank va acorda credite in valoare de pana la 47,7 milioane de euro IMM-urilor, in conditii avantajoase. "Ne bucura extinderea acordului cu Fondul European de Investitii si pentru programul Initiativa pentru IMM-uri, data fiind experienta deja acumulata in anii anteriori pentru programele EaSi, COSME si PROGRESS Microfinance sau Programul dedicat finantarii...» citeste mai departe aici

  • Romania adera la Pilonul European al Drepturilor Sociale si semneaza Proclamatia Interinstitutionala
    • In sedinta de Guvern de miercuri, 18 octombrie, Executivul a aprobat Memorandumul cu tema Elemente generale de pozitionare a Romaniei cu privire la "Proclamatia interinstitutionala privind Pilonul European al Drepturilor Sociale", transmite Ministerul Muncii. In document se propune, pe de o parte, aderarea Romaniei la Pilonul european al drepturilor sociale si semnarea Proclamatiei Interinstitutionale, iar, pe de alta parte, aprobarea elementelor de pozitie mentionate la punctul VII din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"