Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sinteza principalelor modificari ale noului Cod de Procedura Fiscala

13-Sep-2011
4009
Ordonanta de Urgenta 29 din 31 august 2011 care modifica si completeaza Ordonanta privind Codul de procedura fiscala intra in vigoare incepand cu data de 17 septembrie a.c. Se modifica astfel ordinea de stingere a datoriilor si sunt clarificate mai multe notiuni in ceea ce priveste sediul fiscal secundar, declaratiile de reactivarea a contribuabililor sau anularea debitelor fiscale.

Incepand cu data de 1 octombrie 2012 se va institui un nou cadru al colaborarii dintre autoritatile fiscale din Romania cu autoritatile fiscale din alte state. De asemenea, la aceeasi data intra in vigoare si masura abrogarii contraventiilor la regimul produselor accizabile, cunoscand ca prin OUG nr. 30/2011, acestea sunt reglementate de Codul fiscal.

Prin acest act se modifica ordinea de stingere a obligatiilor fiscale. Noua prevedere normativa are urmatorul cuprins: "La articolul 115 alineatul (1), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii, in ordinea vechimii. In cazul stingerii creantelor fiscale prin dare in plata, se aplica prevederile art. 175 alin. (4^1);".
Ordinea stingerii obligatiilor fiscale este reglementata prin pct. 51 din OG nr. 29/2011, astfel :

"In cazul in care suma platita nu acopera obligatiile fiscale datorate unui buget sau fond, distribuirea in cadrul fiecarui buget sau fond se face in urmatoarea ordine:

a) pentru toate impozitele si contributiile cu retinere la sursa;
b) pentru toate celelalte obligatii fiscale principale;
c) pentru obligatiile fiscale accesorii aferente obligatiilor prevazute la lit. a) si b)."
Observam ca prima destinatie sunt debitele cu stopaj la sursa si amintim ca principalele impozite sunt cele aferente salariilor, a caror retinere fara plata este infractiune conform Legii nr. 241/2005, pentru combaterea evaziunii fiscale, ulterior se sting celelalte debite si ulterior accesoriile.

In ceea ce priveste obligatia inregistrarii fiscale, se va pastra obligatia inregistrarii fiscale la autoritatea teritoriala competenta in termen de 30 de zile, de la infiintare, realizarea primului venit, inregistrarea primului salariat, dupa caz, in forma de organizare a contribuabilului, persoana fizica sau juridica. Se modifica astfel definitia sediului secundar care devine un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea contribuabilului, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea. Prin sediu secundar se intelege si un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni.

Contribuabilii care inregistreaza sediile secundare ca platitoare de salarii si de venituri asimilate salariilor potrivit Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, nu au obligatia declararii acestor sedii potrivit prezentului articol.

De asemenea, in ceea ce priveste declararea inactivitatii sau reactivarea contribuabililor, se retine faptul ca este declarat inactiv un contribuabil care:

a) nu isi indeplineste obligatiile declarative timp de un semestru;
b) se sustrage de la inspectia fiscala, declarand domiciiul fiscal, ce nu permite identificarea;
c) nu functioneaza la domiciliu declarat, fapt constatat de organele fiscale.
"Retinem ca prin declararea inactiva a unui contribuabil se pierde valabilitatea codului de TVA conform ordin ANAF nr 1786/2010, ordin valabil, ceea ce inseamna ca nu se poate deduce TVA de pe factura emisa de acesti contribuabili, iar cheltuiala este nedeductibila", arata Adrian Benta.
Reactivarea contribabililor are loc pentru contribuabilii care :
a) isi indeplinesc toate obligatiile declarative prevazute de lege;
b) isi indeplinesc toate obligatiile de plata;
c) organele fiscale au constatat ca functioneaza la domiciliul fiscal declarat.
Declararea inactivitatii sau reactivarii produce efecte fata de terti, de la data inscrierii in registru, ce va mentiona in mod expres, aceste date. Registrul este unul public ce se va afisa pe site-ul ANAF.

Este modificata si definitia declaratiei fiscale, dupa cum este prevazut la pct. 29 din OUG nr. 29/2011. "Declaratiile fiscale sunt documente care se refera la:
a) impozitele, taxele si contributiile datorate, in cazul in care, potrivit legii, obligatia calcularii impozitelor si taxelor revine platitorului;
b) impozitele colectate prin stopaj la sursa, in cazul in care platitorul are obligatia de a calcula, de a retine si de a varsa impozite si taxe;
c) bunurile si veniturile impozabile, precum si alte elemente ale bazei de impozitare, daca legea prevede declararea acestora;
d) orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora."

In ceea ce priveste certificatul eliberat de directiile locale, pentru impozite la bugetul local, conform pct. 50 din OG nr. 29/2011, acesta este valabil in luna in care s-a eliberat, cu mentiunea ca, in cazul in care eliberarea s-a efectuat intre data de 25 si sfarsitul lunii curente, atunci certificatul este valabil si in luna urmatoare. Certificatul se va emite in cel mult doua zile lucratoare, de la data solicitarii.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit pe dividende in 2024. Cui se aplica si termen de plata

    • Dividendele sunt partea din profitul unei companii care este distribuita actionarilor ca urmare a investitiei lor in actiunile firmei respective. Dividendele se pot distribui fie anual, fie trimestrial, cu depunerea bilantului interimar si pentru ele se plateste impozit conform prevederilor legale. Afla din acest articol cat este impozitul pe dividende in 2024 si cine are obligatia de a-l plati la bugetul statului si ce alte taxe se platesc pentru dividende. Ce sunt dividendele Dividendele...» citeste mai departe aici

  • OUG 107/2024. Pana pe 25 noiembrie 2024 trebuie depusa cererea pentru a beneficia de masuri

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale, pe care le vom detalia in continuarea articolului. Persoanele care vor sa beneficieze de masuri trebuie sa depuna cererea pana pe 25 noiembrie 2024. Masuri fiscale introduse prin OUG 107/2024 Masurile stabilite prin OUG nr. 107/2024 se aplica pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Au aceasta OBLIGATIE si firmele neplatitoare de TVA?

    • Firmele neplatitoare de tva au obligatia de a transmite facturile prin SPV? Obligativitate utilizare E-Factura – raspunsul specialistului: Da. Conform Ordonantei de urgenta nr. 120/2021, art. 10 alin. (1), si art. 319 alin. 1 indice 1) din Codul fiscal, obligatia de transmitere a facturilor electronice prin RO e-Factura se aplica pentru toate relatiile comerciale B2B intre persoane impozabile stabilite in Romania, asa cum sunt definite in art. 266 alin. (2)...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3%, introdusa prin OUG 107/2024. Cine beneficiaza

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale pentru contribuabili, printre care si acordarea unei bonificatii de 3%. In acest articol vom vedea cine beneficiaza de aceasta. Cine beneficiaza de bonificatia de 3% introdusa prin OUG 107/2024 Astfel, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum si contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual si din impozitul pe veniturile...» citeste mai departe aici

  • Notificare de conformare E-TVA. Cand intra in vigoare obligatia de a raspunde la notificare

    • ANAF aduce, printr-un comunicat de presa, clarificari cu privire la procedura de transmitere a "Notificarii de conformare RO e-TVA " si amanarea intrarii in vigoare a unor termene limita. Procedura privind modalitatea de transmitere a formularului "Notificare de conformare RO e-TVA", modelul si continutul acestuia, a fost aprobata prin OPANAF nr.6234/2024, publicat in M.O.al Romaniei, Partea I, nr.887/03.09.2024 Decontul precompletat RO e-TVA se transmite, pentru fiecare perioada fiscala de...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri. Exemplu de calcul

    • Ce conturi de clasa 7 intra la calculul impozitului de 1% pe cifra de afaceri? Se ia in calcul si contul 765, diferente reevaluare? Calculare impozit minim pe cifra de afaceri – raspunsul specialistului: Contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decat impozitul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016