Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sistemul RO e-Factura. Facturile pot fi trimise si de catre un tert? Daca da, in ce conditii?

26-Dec-2023
7139
Sistemul RO e-Factura. Facturile pot fi trimise si de catre un tert? Daca da, in ce conditii?

Suntem o companie producatoare de bunuri si lucram cu distribuitori si retaileri. Avem agreate cu marea majoritate a retailerilor acorduri de facturare in numele furnizorului doar pentru facturarea discount-urilor comerciale.

As dori sa stiu cum va functiona acest acord de facturare incepand de anul viitor (atat compania noastra cat si retailerii sunt inregistrati pe Ro-e-factura) - vor putea emite aceste facturi retailerii in numele companiei noastre? Multumesc.

Transmitere facturi prin E-Factura – raspunsul specialistului:

Avand in vedere ca prin introducerea obligatiei emiterii si transmiterii facturii in sistemul RO e-factura nu au fost abrogate prevederile art. 319 alin. (19) din Codul fiscal, acestea vor fi aplicabile si in anul 2024

"(19) Pot fi emise facturi de catre un tert in numele si in contul furnizorului/prestatorului in conditiile stabilite prin normele metodologice, cu exceptia situatiei in care partea terta este stabilita intr-o tara cu care nu exista niciun instrument juridic referitor la asistenta reciproca."

Deci, aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. 96 alin. (4) din normele de aplicare


"(4) In sensul art. 319 alin. (19) din Codul fiscal, emiterea facturii poate fi externalizata, respectiv factura se poate intocmi de un tert in urmatoarele conditii:

a) furnizorul/prestatorul sa notifice prin scrisoare recomandata organului fiscal competent faptul ca emiterea de facturi va fi realizata de un tert, cu cel putin o luna calendaristica inainte de a initia aceasta procedura, si sa anexeze la scrisoare numele, adresa si, dupa caz, codul de inregistrare in scopuri de TVA ale tertului;

b) factura sa fie emisa de catre tert in numele si in contul furnizorului/prestatorului;

c) factura sa cuprinda toate informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) sau, dupa caz, la art. 319 alin. (21) din Codul fiscal;

d) facturile sa fie puse la dispozitia organelor fiscale competente fara nicio intarziere, ori de cate ori se solicita acest lucru."

De altfel, conform prevederilor art. 17 din O.U.G. nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania se reglementeaza ca

" Fara a aduce atingere prevederilor art. 1 - 16, pentru facturile electronice transmise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura se aplica in mod corespunzator prevederile art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare."

Facturile se emit de catre tert in format XML, Excel, etc. si se convertesc in formatul tehnic XML UBL impus de ANAF.
Persoana impozabila in numele careia se emit si se transmit facturi in cadrul fiecarei perioade fiscale de raportare TVA are obligatia:

1. transmiterii facturilor in SPV. Totusi, consider ca, asa cum tertul poate fi imputernicit pentru emiterea facturilor in numele furnizorului, tertul poate fi autorizat si pentru transferul facturilor prin interfata api.anaf.ro, utilizand certificatul digital calificat pentru acces la SPV obtinut de catre persoana impozabila care efectueaza livrarile de bunuri/prestarile de servicii;

2. verificarii recipisei din care sa rezulte ca transmiterea este valida si fara erori;

3. salvarii facturilor acestora in arhiva personala.”

Tertul are dreptul sa transmita facturile emise in numele furnizorului daca este inregistrarat in SPV ca reprezentant desemnat ori imputernicit al clientului. Conform raspunsului formulat de A.N.A.F.

"In acest moment, dreptul in SPV poate fi doar "total" - acces la toate informatiile clientului

" In cazul in care se doreste acces restrictionat doar pentru sistemul RO e-Factura, operatorul economic pentru care se solicita reprezentarea ar trebui sa detina o aplicatie informatica care sa aiba acces la intreg SPV-ul, si, in cadrul acesteia, sa defineasca un rol de transmitere facturi pentru persoana fizica a operatorului economic imputernicit, astfel incat sa poata accesa doar sistemul RO e-Factura.

In momentul in care se va implementa OAUTH2.0 se vor putea defini rolurile acordate fiecarei aplicatii informatice. "


Raspuns oferit in luna decembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Taxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscale

    • PFA-urile au, ca alte entitati, diferite obligatii fiscale si declarative. Printre cele mai importante se numara declararea si plata contributiilor sociale si sunt reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Iar in acest articol vom vedea, explicat de specialist, care sunt acestea in cazul PFA-urilor care au inregistrat pierderi fiscale. Avem speta urmatoare. O PFA are pierdere aferenta anului 2024. In anul 2023 in Declaratia Unica la venituri estimate nu s-a declarat nimic. In...» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • Deductibilitate cheltuieli. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de PROTOCOL, DIURNA si pentru CADOURI?

    • Fiecare firma trebuie sa stie ca anumit cheltuileli, facute pentru activitatea economica a firmei sau cele pentru cadouri oferite salariatilor, au un tratament fiscal diferit, insa unele pot fi deduse de la calculul impozitului pe profit. Iar in acest articol vom vedea unde se incadreaza cheltuielile de protocol, cele cu diurna sau cele pentru cadouri oferite angajatilor.» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025. Atentie la depunerea D177 si la sponsorizari [VIDEO]

    • Impozitul minim pe cifra de afaceri este o problema de mare interes pentru contribuabilii din Romania, mai ales ca au tot aparut modificari si schimbari in ultima perioada. In acest articol vom vedea cateva reglementari importante cu privire la acest impozit, dar si informatii despre sponsorizarile efectuate de firme. In plus, vom clarifica daca aceste persoane mai pot redirectiona din impozit prin D177 sau nu.» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]

    • Avand in vedere ca sistemul e-Factura este un sistem functional de ceva timp deja, iar obligativitatea lui a fost extinsa pentru toate categoriile de contribuabili, trebuie sa fiti foarte atenti la emiterea si inregistrarea facturilor. In acest articol vom vedea pana cand trebuie transmise facturile in E-Factura, care sunt sanctiunile, atat in cazul facturilor emise, cat si pentru cele primite, dar si un VIDEO explicativ cu privire la acest subiect.» citeste mai departe aici

  • Raportare SAF-T si D406. Cum se completeaza sectiunea Produse

    • Sistemul SAF-T a fost introdus de autoritati deja de ceva timp, iar raportarea se face prin transmiterea D406. Exista insa in continuare neclaritati pentru contribuabilii care trebuie sa o depuna. Una dintre intrebarile frecvente se refera la modul in care trebuie completata sectiunea Produse. Avem urmatorul caz. Pentru raportarea SAF-T, modulul 2.9. Products [Produse], ce informatii ar trebui sa includem? In softul de contabilitate nu avem informatii referitoare la codul NC, metoda de evaluare,...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016