Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

TVA la incasare 2024: conditii de eligibilitate si prevederi

04-Feb-2024
196010
TVA la incasare 2024: conditii de eligibilitate si prevederi

Retineti, inainte de toate, ca, si in 2024, in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante:

- exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii;
- dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului. Click aici pentru Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare

Persoanele eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare in 2024:

Sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare (conform art. 282 din Codul fiscal):

  • persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA si care au sediul activitatii economice in Romania a caror cifra de afaceri in anul calendaristic precedent nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei. Persoana impozabila care in anul precedent nu a aplicat sistemul TVA la incasare, dar a carei cifra de afaceri pentru anul respectiv este inferioara plafonului de 4.500.000 lei si care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare, aplica sistemul TVA la incasare incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care persoana impozabila si-a exercitat optiunea, cu conditia ca la data exercitarii optiunii sa nu fi depasit plafonul pentru anul in curs;
  • persoanele impozabile, care au sediul activitatii economice in Romania, care se inregistreaza in scopuri de TVA normal in cursul anului si care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare fie incepand cu data inregistrarii in scopuri de TVA, fie ulterior in cursul anului inregistrarii in scopuri de TVA.
  • persoana impozabila care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare incepand cu data inregistrarii in scopuri de TVA aplica sistemul TVA la incasare incepand cu aceasta data.
  • persoana impozabila care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare ulterior, in cursul anului inregistrarii in scopuri de TVA, aplica sistemul TVA la incasare incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care si-a exercitat optiunea, cu conditia ca la data exercitarii optiunii sa nu fi depasit plafonul.

Persoane care NU sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare

Nu sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare:

  • persoanele impozabile care fac parte dintr-un grup fiscal unic;
  • persoanele impozabile care nu sunt stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a);
  • persoanele impozabile care in anul precedent au depasit plafonul de 4.500.000 lei;
  • persoanele impozabile care se inregistreaza in scopuri de TVA, conform art. 316, in cursul anului si care au depasit plafonul de 4.500.000 lei in anul precedent sau in anul calendaristic in curs, calculat in functie de operatiunile realizate in perioada in care respectiva persoana a avut un cod valabil de TVA, conform art. 316.

Conditii TVA la incasare in 2024:

 PI sa fie/sa se inregistreze in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal;
- PI sa aiba sediul activitatii economice in Romania;
- CA din anul precedent si CA din anul curent la data exercitarii optiunii < 4.500.000 lei (calculata, dupa caz, in functie de operatiunile realizate in perioada in care respectiva persoana a avut un cod valabil de TVA conform art. 316).

Plafonul de 450.000 de lei este constituit din valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite de TVA, precum si a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform art. 275 si 278, realizate in cursul anului calendaristic.

Plafonul se calculeaza practic insumand baza de impozitare din deconturile de TVA pentru:

  • operatiunile taxabile si/sau scutite de TVA conform art. 292, 294, 295 si 296 din Codul fiscal;
  • operatiunile rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform prevederilor art. 275 si 278 din Codul fiscal; – randurile de regularizari aferente.

Nu se vor lua in calcul:

  • sumele inscrise in randurile din decont aferente unor campuri de date informative cum sunt facturile emise dupa inspectia fiscala, informatii privind TVA neexigibila sau nedeductibila;
  • livrarile de bunuri/prestarile de servicii realizate in perioada in care persoana impozabila nu a avut un cod de inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal (a fost neplatitoare de TVA sau a avut codul de TVA anulat).

Avantajele TVA la incasare

-impact direct asupra cash flow-lui firmelor (TVA-ul nu reprezinta nici cheltuiala, nici venit); -pentru firmele care nu depasesc plafonul de 4.500.000 lei fluxul de numerar este sporit; -societatile mai mici pot amana plata TVA pana cand incaseaza banii de la clienti; -sunt evitate blocajele financiare; -daca TVA-ul este achitat pana in data de 25 a lunii urmatoare, cu ajutorul sistemului TVA la incasare se poate amana plata cu pana la 90 de zile.

Depasirea plafonului TVA la incasare in 2024:

Iesirea din sistemul TVA la incasare se poate face fie prin optiune, fie la depasirea plafonului – in ambele cazuri depunandu-se declaratia 010/700:

– pentru iesirea din sistem prin depasirea plafonului – pana la data de 20 inclusiv a lunii urmatoare perioadei fiscale in care persoana impoza bila a depasit plafonul;

– pentru iesirea din sistem prin optiune – intre datele de 1 si 20 ale oricarei luni.

Atentie! Persoana impozabila care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare este obligata sa aplice sistemul respectiv cel putin pana la sfarsitul anului calendaristic in care a optat pentru aplicarea sistemului, cu exceptia situatiei in care in cursul aceluiasi an cifra de afaceri depaseste plafonul de 4.500.000 lei, caz in care sistemul se aplica pana la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care plafonul a fost depasit.

Registru TVA la incasare in 2024:

Radierea persoanei respective din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza de organele fiscale competente incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care a fost depusa notificarea - art. 282 alin.(5)

Prevederi aplicabile in urmatoarele situatii:

>>> Persoanele impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare si al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat potrivit prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal:

* pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare, dar a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA trebuie sa depuna formularul 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316 alin. (11) lit. a) - e), lit.g) sau lit.h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" prin care declara TVA colectata care trebuie platita - art. 324 alin. (10)

* pentru achizitii efectuate de catre persoane impozabile in perioada in care au aplicat sistemul TVA la incasare sau care au efectuat achizitii de la persoane impozabile care aplicau sistemul TVA la incasare, pentru care deducerea TVA se exercita la momentul platii facturilor catre furnizori, si care sunt scoase din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, TVA neachitata aferenta achizitiilor respective efectuate inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA se deduce in primul decont de TVA sau, intr-un decont ulterior, daca plata a fost efectuata in perioada in care nu a avut un cod valid de TVA - pct. 67 (13) din norme

>>> Persoanele impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare si al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat potrivit prevederilor art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal:

* pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare, dar a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA trebuie sa depuna formularul 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316 alin. (11) lit. a) - e), lit.g) sau lit.h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" prin care declara TVA colectata care trebuie platita - art. 324 alin. (11)

* pentru achizitii efectuate de catre persoane impozabile in perioada in care au aplicat sistemul TVA la incasare sau care au efectuat achizitii de la persoane impozabile care aplicau sistemul TVA la incasare, pentru care deducerea taxei se exercita la momentul platii facturilor catre furnizori, si care sunt scoase din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, TVA neachitata aferenta achizitiilor respective efectuate inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA se deduce, la data platii, in situatia in care bunurile achizitionate nu se aflau in stoc la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA.

Deducerea se realizeaza prin inscrierea sumelor deduse in formularul 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/ corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata". Sumele respective se restituie de la bugetul de stat - pct. 67 (12) din norme

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026

    • Guvernul condus de Ilie Bolojan a facut publica versiunea finala a proiectului de lege privind noile masuri fiscale, menite sa reduca deficitul bugetar si sa stabilizeze finantele publice. In ciuda calendarului accelerat de aplicare , care incepe chiar din august 2025, unele prevederi importante vor intra in vigoare abia de la 1 ianuarie 2026. Printre acestea se numara impozitarea cu 10% a pensiilor care depasesc pragul de 3.000 lei, dar doar pana in 2027, modificarea sistemului de...» citeste mai departe aici

  • Arhivarea documentelor. Ce acte sa pastrati cand treceti la arhivarea electronica + un studiu de caz

    • Tot mai multe companii din Romania aleg sa faca trecerea de la arhivarea clasica pe hartie la solutii moderne de arhivare electronica. Aceasta tranzitie nu doar ca aduce un plus de eficienta, dar si permite optimizarea spatiului si costurilor de gestionare a documentelor. Cu toate acestea, este esential ca orice astfel de demers sa respecte intocmai legislatia in vigoare privind pastrarea documentelor contabile si fiscale. Avem acest caz. Societatea noastra doreste sa treaca la arhivarea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legal

    • In practica, contribuabilii care desfasoara activitati independente, precum titularii de PFA, se confrunta frecvent cu intrebari legate de deductibilitatea cheltuielilor efectuate in scop profesional. O situatie des intalnita este participarea la conferinte, targuri sau simpozioane internationale organizate in domeniul de activitate al contribuabilului. Conform legislatiei fiscale in vigoare, anumite cheltuieli ocazionate de aceste deplasari pot fi considerate deductibile, cu respectarea unor...» citeste mai departe aici

  • Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

    • Incepand cu luna iulie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de 50 de lei pe luna pentru acoperirea costurilor cu energia electrica. Masura este reglementata prin Ordonanta de urgenta nr. 35/2025 si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie, care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025. Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile.» citeste mai departe aici

  • Foaia de parcurs. 4 pasi pentru a corela stocul de combustibil cu foaia de parcurs

    • Gestionarea corecta a consumului de combustibil si a evidentei stocurilor este esentiala pentru orice companie care utilizeaza autovehicule in activitatea sa economica. In acest context, corelarea intre stocul contabil si consumul real, determinat pe baza foilor de parcurs, devine un aspect important atat din punct de vedere fiscal, cat si operational. In acest articol vom vedea modul in care se poate mentine aceasta corelare, evitand discrepantele intre stocul din contabilitate si cel din...» citeste mai departe aici

  • e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%

    • Incepand cu 7 iulie 2025, sistemul RO e-Transport intra intr-o noua etapa de aplicare, odata cu publicarea Ordinului comun ANAF/Autoritatea Vamala/Politia Romana nr. 1659/1622/101/2025. Aceasta reglementare detaliaza modul concret in care se poate aplica gradual masura confiscarii bunurilor nedeclarate in sistem, dupa ce mecanismul a fost conturat inca din toamna anului 2024. Articolul de mai jos ofera o privire detaliata asupra noilor obligatii pentru operatorii economici, tipurilor de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016