
Raportul Special
realizat de specialisti
Retineti, inainte de toate, ca, si in 2024, in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante:
- exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii;
- dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului. Click aici pentru Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare
Sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare (conform art. 282 din Codul fiscal):
Nu sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare:
PI sa fie/sa se inregistreze in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal;
- PI sa aiba sediul activitatii economice in Romania;
- CA din anul precedent si CA din anul curent la data exercitarii optiunii < 4.500.000 lei (calculata, dupa caz, in functie de operatiunile realizate in perioada in care respectiva persoana a avut un cod valabil de TVA conform art. 316).
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Manual de politici contabile - Stick USB
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Plafonul de 450.000 de lei este constituit din valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite de TVA, precum si a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform art. 275 si 278, realizate in cursul anului calendaristic.
Plafonul se calculeaza practic insumand baza de impozitare din deconturile de TVA pentru:
Nu se vor lua in calcul:
-impact direct asupra cash flow-lui firmelor (TVA-ul nu reprezinta nici cheltuiala, nici venit); -pentru firmele care nu depasesc plafonul de 4.500.000 lei fluxul de numerar este sporit; -societatile mai mici pot amana plata TVA pana cand incaseaza banii de la clienti; -sunt evitate blocajele financiare; -daca TVA-ul este achitat pana in data de 25 a lunii urmatoare, cu ajutorul sistemului TVA la incasare se poate amana plata cu pana la 90 de zile.
Iesirea din sistemul TVA la incasare se poate face fie prin optiune, fie la depasirea plafonului – in ambele cazuri depunandu-se declaratia 010/700:
– pentru iesirea din sistem prin depasirea plafonului – pana la data de 20 inclusiv a lunii urmatoare perioadei fiscale in care persoana impoza bila a depasit plafonul;
– pentru iesirea din sistem prin optiune – intre datele de 1 si 20 ale oricarei luni.
Atentie! Persoana impozabila care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare este obligata sa aplice sistemul respectiv cel putin pana la sfarsitul anului calendaristic in care a optat pentru aplicarea sistemului, cu exceptia situatiei in care in cursul aceluiasi an cifra de afaceri depaseste plafonul de 4.500.000 lei, caz in care sistemul se aplica pana la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care plafonul a fost depasit.
Radierea persoanei respective din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza de organele fiscale competente incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care a fost depusa notificarea - art. 282 alin.(5)
Prevederi aplicabile in urmatoarele situatii:
>>> Persoanele impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare si al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat potrivit prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal:
* pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare, dar a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA trebuie sa depuna formularul 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316 alin. (11) lit. a) - e), lit.g) sau lit.h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" prin care declara TVA colectata care trebuie platita - art. 324 alin. (10)
* pentru achizitii efectuate de catre persoane impozabile in perioada in care au aplicat sistemul TVA la incasare sau care au efectuat achizitii de la persoane impozabile care aplicau sistemul TVA la incasare, pentru care deducerea TVA se exercita la momentul platii facturilor catre furnizori, si care sunt scoase din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, TVA neachitata aferenta achizitiilor respective efectuate inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA se deduce in primul decont de TVA sau, intr-un decont ulterior, daca plata a fost efectuata in perioada in care nu a avut un cod valid de TVA - pct. 67 (13) din norme
>>> Persoanele impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare si al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat potrivit prevederilor art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal:
* pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare, dar a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA trebuie sa depuna formularul 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316 alin. (11) lit. a) - e), lit.g) sau lit.h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" prin care declara TVA colectata care trebuie platita - art. 324 alin. (11)
* pentru achizitii efectuate de catre persoane impozabile in perioada in care au aplicat sistemul TVA la incasare sau care au efectuat achizitii de la persoane impozabile care aplicau sistemul TVA la incasare, pentru care deducerea taxei se exercita la momentul platii facturilor catre furnizori, si care sunt scoase din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, TVA neachitata aferenta achizitiilor respective efectuate inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA se deduce, la data platii, in situatia in care bunurile achizitionate nu se aflau in stoc la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA.
Deducerea se realizeaza prin inscrierea sumelor deduse in formularul 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/ corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata". Sumele respective se restituie de la bugetul de stat - pct. 67 (12) din norme
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Calendar fiscal ANAF: Ce declaratii depunem in mai 2016?SRL in 2023: Societatea va trece la plata TVA trimestial daca NU este depasit plafonul de 100.000 euro?Actualizare Declaratia 394 incepand cu operatiunile din ianuarie 2012CALENDAR: Ce declaratii depunem la ANAF in octombrie 2016?Furnizor cu cod TVA anulat. Ce consecinte fiscale apar pentru cumparator?Ultimele articole
Reminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025SAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406E-Factura si E-Transport in 2025. Principalele modificari intrate in vigoare de anul acestaCalendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024Articole similare
Firmele isi recupereaza codul de TVA si scapa de criteriile ANAFReinregistrarea in scopuri de TVA, pentru firmele care au avut sediul social expiratFurnizor cu cod TVA ANULAT. Ce consecinte fiscale apar pentru cumparator?TOT ce trebuie sa stii despre Formularul 300 - decontul de taxa pe valoarea adaugata- Precizari ANAFReintregistrarea in scopuri de TVA dupa anulare. Care e procedura?Ultimele articole
Facturare in E-Factura: CCF cere lamuriri in privinta emiterii de facturi de catre persoanele impozabile care au codul de TVA ANULATRO e-Factura: CCF a sesizat 6 probleme legate de facturarea in RO e-Factura. Finantele sunt asteptate cu un raspunsLegislatia e-Factura, neclara: Facturi dublate si amenzi nelimitate, doar cateva dintre aspectele asupra carora CCF vrea lamuririDeclaratia 311: Cine are obligatia depunerii formularului?Furnizor cu codul TVA ANULAT din oficiu. Care sunt consecintele fiscale?Articole similare
Anunt ANAF: Utilizarea sistemelor moderne de plata la comercianti e obligatorie prin legeCheltuieli. Inregistrare documente an anteriorAngajatorii vor retine contributiile pentru drepturile de autor si le vor vira la bugetCum se stabileste perioada fiscala pentru TVA si care sunt criteriile?Trecere de la impozit pe profit la impozit pe veniturile microintreprinderilor. Depunerea formularului 010 la ghiseu sau 700 - onlineUltimele articole
Intreprinderi legate. Conform OUG 156/2024, aplica impozit micro sau impozit pe profit in 2025?Declaratia de trezorerie se depune, de ONG-uri, odata cu bilantul anual. Ce schimbari propune ANAFSituatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025D107 in 2025. Va mai fi depus formularul de catre microintreprinderi in 2025?Articole similare
Livrari intracomunitare. Incadrarea corecta a operatiunii si decontul de TVAProgramul E-Factura va fi operational de la 1 octombrie 2021. Finantele au publicat documentatia tehnicaHotarare privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizata in agriculturaFormular nou pentru taxa pe valoarea adaugataComunicat ANAF privind rambursarea de TVA in luna iulieUltimele articole
Intreprinderi legate. Conform OUG 156/2024, aplica impozit micro sau impozit pe profit in 2025?[INFOGRAFIC] Plafoane fiscale 2025: limitele care iti pot influenta afacereaFacturile simplificate B2B si B2C vor trebui transmise in E-Factura incepand cu 2025SAF-T in 2025. Ce obligatii exista pe linie de stocuri si mijloace fixeGhid pentru incepatori: Tot ce trebuie sa stii despre echipamentele fiscaleArticole similare
ANAF: Calendarul obligatiilor fiscale din luna februarie 2019. Primul termen de depunereCum s-a modificat sistemul TVA LA INCASARE de la 1 ianuarie 2014?Reminder! 25 martie, termen limita pentru depunerea mai multor declaratii fiscaleEvidentiere TVA pentru TVA LA INCASARECum procedam cu facturile pentru serviciile prestate pentru un beneficiar stabilit in UE?Ultimele articole
Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importanteNotificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025Calendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024Colectarea creantelor fiscale: ANAF propune introducerea a 23 de formulare noi si elimina 5 existenteAmenzile pentru e-TVA, PROROGATE pana pe 30 iunie 2025Sfaturi de la experti
Achizitie intracomunitara de bunuri in alt stat UE
Intrebare: Suntem o societate romana, inregistrata in scop de TVA in Romania. Am achizitionat o ambarcatiune maritima de la o persoana juridica din Franta, care detine un cod valid de TVA intracomunitar. Transportul ambarcatiunii se face...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Avem o companie care achizitioneaza des piese de schimb si materie prima din afara Romaniei, fara risc fiscal ridicat. In ce situatii nu suntem obligati sa cerem codul UIT?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA