Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Retineti, inainte de toate, ca, si in 2024, in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante:
- exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii;
- dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului. Click aici pentru Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare
Sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare (conform art. 282 din Codul fiscal):
Nu sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare:
PI sa fie/sa se inregistreze in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal;
- PI sa aiba sediul activitatii economice in Romania;
- CA din anul precedent si CA din anul curent la data exercitarii optiunii < 4.500.000 lei (calculata, dupa caz, in functie de operatiunile realizate in perioada in care respectiva persoana a avut un cod valabil de TVA conform art. 316).
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Plafonul de 450.000 de lei este constituit din valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite de TVA, precum si a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform art. 275 si 278, realizate in cursul anului calendaristic.
Plafonul se calculeaza practic insumand baza de impozitare din deconturile de TVA pentru:
Nu se vor lua in calcul:
-impact direct asupra cash flow-lui firmelor (TVA-ul nu reprezinta nici cheltuiala, nici venit); -pentru firmele care nu depasesc plafonul de 4.500.000 lei fluxul de numerar este sporit; -societatile mai mici pot amana plata TVA pana cand incaseaza banii de la clienti; -sunt evitate blocajele financiare; -daca TVA-ul este achitat pana in data de 25 a lunii urmatoare, cu ajutorul sistemului TVA la incasare se poate amana plata cu pana la 90 de zile.
Iesirea din sistemul TVA la incasare se poate face fie prin optiune, fie la depasirea plafonului – in ambele cazuri depunandu-se declaratia 010/700:
– pentru iesirea din sistem prin depasirea plafonului – pana la data de 20 inclusiv a lunii urmatoare perioadei fiscale in care persoana impoza bila a depasit plafonul;
– pentru iesirea din sistem prin optiune – intre datele de 1 si 20 ale oricarei luni.
Atentie! Persoana impozabila care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare este obligata sa aplice sistemul respectiv cel putin pana la sfarsitul anului calendaristic in care a optat pentru aplicarea sistemului, cu exceptia situatiei in care in cursul aceluiasi an cifra de afaceri depaseste plafonul de 4.500.000 lei, caz in care sistemul se aplica pana la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care plafonul a fost depasit.
Radierea persoanei respective din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza de organele fiscale competente incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care a fost depusa notificarea - art. 282 alin.(5)
Prevederi aplicabile in urmatoarele situatii:
>>> Persoanele impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare si al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat potrivit prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal:
* pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare, dar a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA trebuie sa depuna formularul 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316 alin. (11) lit. a) - e), lit.g) sau lit.h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" prin care declara TVA colectata care trebuie platita - art. 324 alin. (10)
* pentru achizitii efectuate de catre persoane impozabile in perioada in care au aplicat sistemul TVA la incasare sau care au efectuat achizitii de la persoane impozabile care aplicau sistemul TVA la incasare, pentru care deducerea TVA se exercita la momentul platii facturilor catre furnizori, si care sunt scoase din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, TVA neachitata aferenta achizitiilor respective efectuate inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA se deduce in primul decont de TVA sau, intr-un decont ulterior, daca plata a fost efectuata in perioada in care nu a avut un cod valid de TVA - pct. 67 (13) din norme
>>> Persoanele impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare si al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat potrivit prevederilor art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal:
* pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare, dar a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA trebuie sa depuna formularul 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316 alin. (11) lit. a) - e), lit.g) sau lit.h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" prin care declara TVA colectata care trebuie platita - art. 324 alin. (11)
* pentru achizitii efectuate de catre persoane impozabile in perioada in care au aplicat sistemul TVA la incasare sau care au efectuat achizitii de la persoane impozabile care aplicau sistemul TVA la incasare, pentru care deducerea taxei se exercita la momentul platii facturilor catre furnizori, si care sunt scoase din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, TVA neachitata aferenta achizitiilor respective efectuate inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA se deduce, la data platii, in situatia in care bunurile achizitionate nu se aflau in stoc la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA.
Deducerea se realizeaza prin inscrierea sumelor deduse in formularul 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/ corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata". Sumele respective se restituie de la bugetul de stat - pct. 67 (12) din norme
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
Calendarul obligatiilor fiscale in luna noiembrie 2013: Declaratii cu depunere la FiscCALENDAR ANAF 2022: calendarul obligatiilor fiscale pentru luna FEBRUARIE 2022Achizitie intracomunitara de bunuri facturate de o persoana impozabila din afara UE. Ce tratament fiscal se aplica?UPDATE: Schimbari in Calendarul fiscal al lunii august 2018! Termenul de depunere a bilanturilor la 30.06.2018, 20.08.2018Livrari intracomunitare prin comisionariUltimele articole
SAF-T in 2024. Contribuabili care trebuie sa depuna D406 si persoane care NU au aceasta obligatieCalendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in 25 octombrie 2024Deschidere punct de lucru firma. Etape si acte necesareCalendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024Codul de identificare fiscala (CIF): Ce este si unde il gasestiArticole similare
Efecte fiscale negative la anularea codului de TVA. Cum procedam?Ce trebuie sa stim privind TVA-ul la incasare inainte de 1 ianuarie 2013Achizitii de bunuri si/sau servicii. Ce inregistram in Declaratia 311?Reinregistrarea in scopuri de TVA, pentru firmele care au avut sediul social expiratAjustarea TVA pentru achizitiile de bunuri/servicii efectuate in perioada in care codul de TVA a fost anulatUltimele articole
Facturare in E-Factura: CCF cere lamuriri in privinta emiterii de facturi de catre persoanele impozabile care au codul de TVA ANULATRO e-Factura: CCF a sesizat 6 probleme legate de facturarea in RO e-Factura. Finantele sunt asteptate cu un raspunsLegislatia e-Factura, neclara: Facturi dublate si amenzi nelimitate, doar cateva dintre aspectele asupra carora CCF vrea lamuririDeclaratia 311: Cine are obligatia depunerii formularului?Furnizor cu codul TVA ANULAT din oficiu. Care sunt consecintele fiscale?Articole similare
10 masuri nefaste pentru Romania, date intr-un an de zileOUG 43/2019 modifica OUG 114. Cum se vor aplica facilitatile pentru angajatii din constructii?Impozit si contributii sanatate la PFA: sistem real sau norma de venit. Ce aleg?Microintreprindere in 2024. Daca firmele trec la impozitul de 3% mai este necesara depunerea D700?Legea societatilor comerciale privind raportarile financiareUltimele articole
Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele onlineControale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna augustCalendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024Proiecte de sprijin pentru firme si cetateni. Care sunt cele 4 masuri anuntate de finanteNoi masuri de sprijin, adoptate de Guvern: extindere stimulente fiscale, plafonare tarife RCA, promovare amnistie fiscalaArticole similare
Adaosul comercial sau marja comerciala. Aspecte de retinutSmartBill Conta a lansat 6 declaratii noi pentru inchiderea de anGhidul contabilului din firmele de transport si logisticaTermen de calcul al penalitatilor. Ce obligatii exista privind veniturile din penalitati?Revista Romana de Fiscalitate nr. 40, Iunie 2009Ultimele articole
Erori contabile. Cum se pot corecta in mod legalCodul Fiscal, modificat prin Legea 254/2024. Din 1 ianuarie 2025 vor fi in vigoare schimbarileParticularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele onlineRadiere intreprindere individuala. Etape si acte necesareSAF-T in 2024. Contribuabili care trebuie sa depuna D406 si persoane care NU au aceasta obligatieArticole similare
Implicatii fiscale aduse de OMFP nr. 426 din 2013Scoatere din evidenta creante client in faliment declarat. Care sunt implicatiile fiscale?ANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna iunie 2020Calendar ANAF februarie 2024. Ce declaratii fiscale trebuie sa depuna contribuabilii si termenele limitaANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna APRILIE 2022Ultimele articole
Erori contabile. Cum se pot corecta in mod legalFacturi neprimite in E-Factura. Cum pot fi inregistrate in contabilitateCalendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024Notificare de conformare e-TVA. Unde si cum se poate trimite raspunsul catre ANAFVineri, 20 septembrie 2024, termenul pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA LA INCASARESfaturi de la experti
Intrebare: Ma numesc I.S. si sunt angajat la SC D. E. Romania SA si am atributii legate de Fondul de Mediu. Am urmatoarele intrebari legate de taxa verde conform Legii 127/2024. Precizez ca noi producem si livram echipamente electrice si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit in anul 2024 obtine urmatoarele rezultate: - 8.000 lei pierdere fiscala pentru trimestrul I 2024; - 25.000 lei profit fiscal pentru trimestrul II 2024; - 5.000 lei profit fiscal pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA