Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
La intocmirea situatiilor financiare anuale, aferente anului 2021, persoana care a semnat pentru intocmirea bilantului este angajata a societatii in functia de director economic. Totodata, aceeasi persoana care a intocmit bilantul, are calitatea de administrator. Va rugam sa ne precizati daca bilantul este corect si legal intocmit, aceeasi persoana semnand si pentru administrator si pentru intocmit?
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: 10-49 angajati
• Platitoare TVA: Da
• Cod CAEN: 4752
Raspunsul expertului contabil Mariana Prejbeanu:
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Nu, situatiile financiare nu pot fi semnate de aceiasi persoana, atat in calitate de director economic cat si de administrator.
Potrivit prevederilor art. 10 alin. (2) din Legea contabilitatii, contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
Potrivit prevederilor art. 10 alin. (3) din Legea contabilitatii, contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
Art.28 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede urmatoarele:
(10) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie.
Persoana imputernicita care poate sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef este acea persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
(11) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile pot fi intocmite si semnate de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
(13) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.
Astfel, administratorul societatii semneaza bilantul in calitate de persoana care are obligatia gestionarii entitatii, insa bilantul va fi semnat si de contabilul-sef sau directorul economic al societatii, cu atributii privind conducerea contabilitatii, sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, sau de o persoana fizica sau juridica, membra CECCAR, cu care societatea are incheiat un contract de prestari servicii ce include si intocmirea situatiilor financiare.
Potrivit prevederilor art. 72 din Legea 31/1990, obligatiile si raspunderea administratorilor sunt reglementate de dispozitiile referitoare la mandat si de cele special prevazute in aceasta lege.
Asadar, dpdv al prevederilor legale, conducerea contabilitatii nu poate fi efectuata de aceiasi persoana care asigura conducerea si gestionarea entitatii, implicit nu poate semna bilantul in dubla calitate.
Art. 41 din Legea contabilitatii precizeaza:
Constituie contraventie urmatoarele fapte:
2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, respectiv de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii prevazute la art. 4 alin. (3), cu privire la:
e) intocmirea, semnarea si depunerea in termenul legal la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice a situatiilor financiare anuale si, dupa caz, a situatiilor financiare anuale consolidate, precum si a raportarilor contabile;
Art. 42
(1) Contraventiile prevazute la art. 41 se sanctioneaza cu amenda, dupa cum urmeaza:
- cele prevazute la pct. 2 lit. e), astfel: cele referitoare la intocmire si semnare, cu amenda de la 2.000 lei la 3.000 lei; cea referitoare la depunerea in termenul legal, cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare, cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 16 si 30 de zile lucratoare, si cu amenda de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare.
Din aceste prevederi legale se intelege faptul ca situatiile financiare anuale sau raportarile contabile semestriale nu se pot semna decat de persoanele prevazute expres in lege, respectiv de catre administrator - in calitate de gestionar suprem al societatii - si de catre persoana indreptatita sa conduca si sa organizeze contabilitatea, respectiv contabilul sef, directorul economic sau alta persoana imputernicita de catre administrator sa indeplineasaca aceasta functie, dar si de persoane inscrise la CECCAR - pe baza de contract de prestari servicii.
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Articole similare
Corectare situatie financiara anuala. Care vor fi implicatiile fiscale?Reglementari contabile intocmite pentru 2022: 6 modificari aduse prin Ordinul 4291/2022Corectarea erorilor contabile din anii precedentiObtinere de fonduri nerambursabile. Monografie contabilaDeclaratia de beneficiar real: Anumite persoane sunt OBLIGATE sa depuna documentul in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anualeUltimele articole
Pana cand trebuie depuse Situatiile Financiare si Declaratia de trezorerie pentru anul 2023 de persoanele juridiceSituatii financiare 2024. Anumite persoane trebuie sa depuna, pe langa bilant, si Declaratia de trezorerieMicrointreprinderile care NU depun bilantul pana pe 31 martie 2024 vor trece automat la impozit pe profitSITUATII FINANCIARE ANUALE. Microintreprinderile trebuie sa depuna bilantul pana pe 29 mai 2024Termen depunere D100, D101 si situatii financiare pentru 2023. Raspuns actualizat in 2024Articole similare
Firmele trebuie sa comunice fiscului pana pe 31 martie 2023 iesirea din sistemul de impunere micro si trecerea la impozit pe profitLegea notarilor publici s-a modificat! Vezi ce e nouANAF: Contribuabilii pot depune Declaratia Unica fara documentele doveditoare ale veniturilorNoutati Legislatie Fiscala 08 - 12 mai 2009Doua noi formulare reglementate pentru anul 2016: Declaratiile 402 si 403Ultimele articole
Informare ANAF cu privire la inregistrarea fiscala a profesiilor libereFacturare in E-Factura: CCF cere lamuriri in privinta emiterii de facturi de catre persoanele impozabile care au codul de TVA anulatOrdinul 371/2024. Din 19 iunie 2024 se aplica noi reguli pentru PFA-urile care trebuie sa se inregistreze fiscalRO e-Factura: CCF a sesizat 6 probleme legate de facturarea in RO e-Factura. Finantele sunt asteptate cu un raspunsE-Factura: Emitentul este obligat sa descarce fisierul XML in momentul trimiterii facturii?Articole similare
Amenzile ajung pana la 40.000 lei daca nu este efectuata auditarea situatiilor financiare anualeLegea 75/2020: S-au modificat conditiile de eligibilitate pentru beneficiarii programului IMM Invest RomaniaTaxele pentru afacerile din online nu scadOUG nr. 98/2020: Sunt PROROGATE cateva prevederi din Legea nr. 75/2020Ministerul Finantelor modifica schema de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii IMM-urilor. Platile granturilor pot fi efectuate pana pe 31 octombrie 2020Ultimele articole
Cerinte privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale, conform Ordinului 4268/2022Societate inactiva. Ce declaratii se depun si ce presupune procedura de radiere?Sfaturi de la experti
Contracte incheiate cu persoane fizice
Intrebare: Se poate face contract de colaborare pe o perioada determinata intre o PFA si o persoana fizica? Ce declaratii ar trebui facute?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O microintreprindere cu activitate in IT cu un singur salariat are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma din SUA. Salariatul este asociat unic si administrator in SRL si este incadrat cu salariul minim. Faptul ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<