
Raportul Special
realizat de specialisti
La intocmirea situatiilor financiare anuale, aferente anului 2021, persoana care a semnat pentru intocmirea bilantului este angajata a societatii in functia de director economic. Totodata, aceeasi persoana care a intocmit bilantul, are calitatea de administrator. Va rugam sa ne precizati daca bilantul este corect si legal intocmit, aceeasi persoana semnand si pentru administrator si pentru intocmit?
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: 10-49 angajati
• Platitoare TVA: Da
• Cod CAEN: 4752
Raspunsul expertului contabil Mariana Prejbeanu:
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Nu, situatiile financiare nu pot fi semnate de aceiasi persoana, atat in calitate de director economic cat si de administrator.
Potrivit prevederilor art. 10 alin. (2) din Legea contabilitatii, contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
Potrivit prevederilor art. 10 alin. (3) din Legea contabilitatii, contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
Art.28 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede urmatoarele:
(10) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie.
Persoana imputernicita care poate sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef este acea persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
(11) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile pot fi intocmite si semnate de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
(13) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.
Astfel, administratorul societatii semneaza bilantul in calitate de persoana care are obligatia gestionarii entitatii, insa bilantul va fi semnat si de contabilul-sef sau directorul economic al societatii, cu atributii privind conducerea contabilitatii, sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, sau de o persoana fizica sau juridica, membra CECCAR, cu care societatea are incheiat un contract de prestari servicii ce include si intocmirea situatiilor financiare.
Potrivit prevederilor art. 72 din Legea 31/1990, obligatiile si raspunderea administratorilor sunt reglementate de dispozitiile referitoare la mandat si de cele special prevazute in aceasta lege.
Asadar, dpdv al prevederilor legale, conducerea contabilitatii nu poate fi efectuata de aceiasi persoana care asigura conducerea si gestionarea entitatii, implicit nu poate semna bilantul in dubla calitate.
Art. 41 din Legea contabilitatii precizeaza:
Constituie contraventie urmatoarele fapte:
2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, respectiv de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii prevazute la art. 4 alin. (3), cu privire la:
e) intocmirea, semnarea si depunerea in termenul legal la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice a situatiilor financiare anuale si, dupa caz, a situatiilor financiare anuale consolidate, precum si a raportarilor contabile;
Art. 42
(1) Contraventiile prevazute la art. 41 se sanctioneaza cu amenda, dupa cum urmeaza:
- cele prevazute la pct. 2 lit. e), astfel: cele referitoare la intocmire si semnare, cu amenda de la 2.000 lei la 3.000 lei; cea referitoare la depunerea in termenul legal, cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare, cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 16 si 30 de zile lucratoare, si cu amenda de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare.
Din aceste prevederi legale se intelege faptul ca situatiile financiare anuale sau raportarile contabile semestriale nu se pot semna decat de persoanele prevazute expres in lege, respectiv de catre administrator - in calitate de gestionar suprem al societatii - si de catre persoana indreptatita sa conduca si sa organizeze contabilitatea, respectiv contabilul sef, directorul economic sau alta persoana imputernicita de catre administrator sa indeplineasaca aceasta functie, dar si de persoane inscrise la CECCAR - pe baza de contract de prestari servicii.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Lichidare societate. Cum procedam la radierea firmei si pentru efectuarea procedurilor de lichidare?De ce este importanta raportarea financiara integrata?Inscrierea/radierea in/din Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscaleDocumentar fiscal: Depunere SITUATII FINANCIARE ANUALE incheiate la 31 decembrie 2011OUG privind modificarea Legii contabilitatiiUltimele articole
Conform OUG 138/2024, situatiile financiare anuale trebuie sa contina si semnatura reprezentantului legal al companieiDeclaratia de trezorerie se depune, de ONG-uri, odata cu bilantul anual. Ce schimbari propune ANAFSITUATII FINANCIARE ANUALE 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorLegea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importanteSITUATII FINANCIARE ANUALE: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025Articole similare
Proiect nou MFP: Penalitati reduse la plata cu intarziere si noi exceptii in ordinea stingerii datoriilorNorme actuale privind esalonarea la plata a obligatiilor fiscale restanteViitorul a sosit: Transmiterea facturilor in forma electronicaFirme care transporta marfa. Factura clasica mai poate fi utilizata ca document justificativ?Protectia datelor in cazul angajatilorUltimele articole
Conform OUG 138/2024, situatiile financiare anuale trebuie sa contina si SEMNATURA reprezentantului legal al companieiiFlow eFactura: Automatizare completa!Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorActe necesare pentru infiintarea unui SRL: tot ce trebuie sa stiiLegea 129/2019. Ce inseamna beneficiar real si care sunt obligatiile declarative aferenteArticole similare
Conform OUG 138/2024, situatiile financiare anuale trebuie sa contina si semnatura reprezentantului legal al companieiAmenzile ajung pana la 40.000 lei daca nu este efectuata auditarea situatiilor financiare anualeOUG nr. 98/2020: Sunt PROROGATE cateva prevederi din Legea nr. 75/2020Taxele pentru afacerile din online nu scadMinisterul Finantelor modifica schema de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii IMM-urilor. Platile granturilor pot fi efectuate pana pe 31 octombrie 2020Ultimele articole
Semnare BILANT ANUAL. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmeiCerinte privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale, conform Ordinului 4268/2022Legea 75/2020: S-au modificat conditiile de eligibilitate pentru beneficiarii programului IMM Invest RomaniaSocietate inactiva. Ce declaratii se depun si ce presupune procedura de radiere?Sfaturi de la experti
Refacere instalatie electrica. Inregistrare cheltuieli
Intrebare: Suntem o firma de comert cu amanuntul (codul CAEN 4711) si am avut un incendiu in locatie, cauzat de un cablu electric defect. Va rugam sa ne precizati care sunt inregistrarile contabile ocazionate de refacerea instalatiei...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Deductibilitate ajustari pentru deprecierea creantelor
Intrebare: Societatea noastra a avut un contract cu un furnizor de prestari servicii (constructor) caruia i s-au platit facturi de avans in suma de 800.000 lei. Totodata, i s-a retinut pentru fiecare factura emisa (serviciu prestat) garantia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Casarea mijloacelor fixe. Procedura, documente, monografii si reglementari cheie
Reactivare firma inactiva. [PROCEDURA] si reglementari cheie
[INFOGRAFIC] PFA sau SRL 2025. Ce tip de firma este mai avantajos?
D112. Va fi utilizat un NOU model de formular din luna martie 2025, conform Ordinului 299/2025
SAF-T: Opinia specialistului cu privire la 2 situatii de raportare a stocurilor in SAF-T
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA