Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Situatii financiare anuale. Poate asociatul unei firme, din calitate de angajat-contabil sef, sa semneze bilantul?

21-Mai-2024
2802
Situatii financiare anuale. Poate asociatul unei firme, din calitate de angajat-contabil sef, sa semneze bilantul?

O S.R.L. membra CECCAR are ca angajat in functia de contabil sef pe asociatul unic si administratorul societatii (expert contabil). Poate asociatul, din aceasta calitate de angajat-contabil sef, sa semneze la "intocmit" situatiile financiare?

Cine poate semna situatiile financiare anuale – raspunsul specialistului: 

Conform prevederilor legale din Romania, semnarea situatiilor financiare este reglementata in mod clar pentru a asigura separarea responsabilitatilor si integritatea raportarilor financiare. Iata o sinteza a aspectelor relevante privind semnarea situatiilor financiare:

Conform art. 10 alin. (2) si art. 28 alin. (10) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, situatiile financiare trebuie sa fie semnate de catre directorul economic, contabilul-sef sau de o alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie.

Aceste persoane trebuie sa fie angajate legal, sa aiba studii economice superioare si sa aiba atributii in conducerea contabilitatii entitatii.

Conform art. 28 alin. (13), situatiile financiare trebuie sa fie semnate si de catre administratorul sau persoana responsabila cu gestionarea entitatii. Acest aspect reflecta responsabilitatea generala a administratorului pentru gestionarea societatii.



Art. 10 alin. (3) si art. 28 alin. (11) permit organizarea si conducerea contabilitatii pe baza unor contracte de prestari servicii cu persoane fizice sau juridice autorizate, membre CECCAR. Aceste persoane pot intocmi si semna situatiile financiare in numele entitatii.

Persoana imputernicita trebuie sa fie angajata legal in functia de contabil-sef sau director economic, sa aiba studii economice superioare si atributii specifice conducerii contabilitatii.

Situatiile financiare pot fi semnate de experti contabili sau contabili autorizati, membri CECCAR, in baza unui contract de prestari servicii.

Este esential ca persoana care conduce contabilitatea (contabilul-sef, directorul economic sau persoana imputernicita) sa fie distincta de persoana care asigura gestionarea entitatii (administratorul). Aceasta prevenire a conflictului de interese este mentionata in Legea contabilitatii si se sanctioneaza conform art. 41 si art. 42 din aceeasi lege.

(Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare.)

Desi legislatia se aplica de regula tuturor entitatilor, pentru firmele mici pot exista exceptii. Totusi, chiar si in aceste cazuri, trebuie respectate principiile de baza ale separarii responsabilitatilor si integritatii raportarilor financiare.

Asociatul unic si administratorul societatii, daca indeplineste si functia de contabil-sef, trebuie sa respecte cerintele legale privind semnarea situatiilor financiare. Desi poate intocmi si semna situatiile financiare in calitate de contabil-sef, trebuie sa fie distinct de rolul sau de administrator pentru a respecta separarea responsabilitatilor.

In situatia in care nu exista posibilitatea separarii acestor functii, este recomandat sa fie utilizate servicii de contabilitate externa autorizata (membri CECCAR) pentru a asigura conformitatea legala si evitarea sanctiunilor.


Raspuns oferit in luna mai 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit ERONAT. Firmele au la dispozitie 2 metode pentru a corecta situatia

    • Eroarea in declararea impozitului pe profit poate aparea in practica, mai ales atunci cand sunt implicate venituri neimpozabile, cum sunt dividendele primite de la alte persoane juridice. In cazul in care aceste venituri nu sunt excluse corect la calculul impozitului trimestrial, pot rezulta plati nejustificate catre buget. Specialisutl nostru explica in continuarea articolului cum poate fi corectata o astfel de situatie, ce formulare se folosesc si cum se reflecta ajustarile in contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025

    • In anul 2025, termenul de depunere a declaratiilor fiscale precum formularul 100, 101 sau 177 este influentat direct de prevederile OUG nr. 153/2020, aflate inca in vigoare. Acest act normativ stabileste, prin derogare de la Codul fiscal, un termen unificat, data de 25 iunie, pentru depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit si a altor declaratii relevante. In acest articol prezentam principalele termene si obligatii fiscale pentru contribuabili, in conformitate cu reglementarile...» citeste mai departe aici

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016