
Raportul Special
realizat de specialisti
ONG-urile care primesc bani de la bugetul statului au, incepand cu anul 2024, o noua obligatie, conform OUG 115/2023. Este vorba despre depunerea Declaratiei privind situatia de trezorerie, care insoteste situatiile financiare anuale si evidentiaza sumele astfel primite si utilizate. In acest sens, Ministerul Finantelor a publicat un nou Proiect de Ordin pentru aprobarea modelului declaratiei.
Asa cum este precizat in Referatul de Aprobare, prin OUG 115/2023, la art. LXXVI, au fost completate prevederile aplicabile persoanelor juridice fara scop patrimonial care au primit sume de natura celor prevazute de lege.
Persoanele juridice fara scop patrimonial care au primit sume de natura celor prevazute la art. 34 alin. (31) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare legea contabilitatii, intocmesc Declaratia privind situatia de trezorerie care insoteste situatiile financiare anuale si evidentiaza sumele astfel primite, respective utilizate. Declaratia se va depune pentru situatiile financiare aferente anului 2023.
De asemenea, se introduce posibilitatea depunerii unei Declaratii simplificate privind situatia de trezorerie atunci cand sumele prevazute de legea contabilitatii nu au depasit in cursul exercitiului financiar al anului 2023 valoarea cumulata de maximum 100.000 lei.
Declaratia privind situatia de trezorerie se intocmeste si se semneaza de catre persoanele abilitate, potrivit legii, sa intocmeasca si sa semneze situatiile financiare anuale. Declaratia privind situatia de trezorerie se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii persoanelor juridice fara scop patrimonial.
Pentru exercitiul financiar al anului 2023, formatul declaratiei este cel prevazut in Anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul ordin.
Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in cursul exercitiului financiar al anului 2023, au primit sume de natura celor prevazute la art. 34 alin. (31) din legea contabilitatii in valoare cumulata de maximum 100.000 lei pot folosi pentru intocmirea Declaratiei privind situatia de trezorerie formatul prevazut in Anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentul ordin.
Incepand cu exercitiul financiar al anului 2024, Declaratia privind situatia de trezorerie se depune in formatul elaborat in acest sens. Declaratia privind situatia de trezorerie se depune odata cu situatiile financiare anuale, folosind programul de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
In vederea depunerii declaratiei, persoanele juridice fara scop patrimonial folosesc programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin care se genereaza un fisier de tip PDF, avand atasat un fisier xml, precum si un fisier cu extensia zip. Fisierul cu extensia zip va contine prima pagina din situatiile financiare anuale listata cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor, semnata, potrivit legii, precum si documentele cerute de lege, asa cum acestea sunt intocmite de persoanele juridice fara scop patrimonial, toate acestea fiind scanate, alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip. Fisierele zip atasate situatiilor financiare anuale nu vor contine parola.
Persoanele juridice fara scop patrimonial care, la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, au depus, conform legii, situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023 si au primit in cursul acelui exercitiu sume de natura celor prevazute de art. 34 alin. (31) din legea contabilitatii, depun declaratia mentionata la art. 1 in termen de 60 de zile de la incheierea termenului de depunere a situatiilor financiare anuale, prevazut de legea contabilitatii.
Formatul electronic al declaratiei se obtine prin folosirea programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor, care este pus la dispozitia persoanelor juridice fara scop patrimonial, gratuit, de unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor sau poate fi descarcat de pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, de la adresa www.anaf.ro.
Pentru a vedea intreaga declaratie, dar si Proiectul de Ordin, click AICI»
Sursa: MF
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Microintreprinderea in 2024. Ce modificari au fost aprobate prin OUG 115/2023OUG 87/2024 pentru e-Transport, e-TVA, e-Factura si salariul minimPana la 26 iunie 2024 trebuie sa depuneti declaratia D101 privind impozitul pe profitPlafon casierie 2024: Sumele care depasesc plafonul de 50.000 lei trebuie depuse in conturi bancare in maximum 2 zileNou in 2024! O persoana nu mai poate detine decat o singura microintreprindere. Cei care au mai multe trebuie sa treaca la impozit pe profitUltimele articole
D107 in 2025. Va mai fi depus formularul de catre microintreprinderi in 2025?Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legiiOUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu case de marcatTrecere de la impozit pe profit la impozit micro din 1 ianuarie 2025Impozitare microintreprinderi in 2024. Modificari ESENTIALE aduse de Legea 293/2023 si OUG 115/2023Sfaturi de la experti
Intrebare: Este obligatorie descarcarea facturilor emise pe numele sindicatului din e-Factura, avand in vedere ca sindicatul nu are activitate economica si nu este inregistrat la Registrul Comertului? Cum se procedeaza in caz afirmativ? Am...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Apartament detinut de angajator, pus la dispozitia salariatului
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit detine un apartament pe care decide sa-l ofere unui angajat spre folosinta in mod gratuit. Societatea achita toate utilitatile si cheltuielile de intretinere ale apartamentului. Trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare
Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!
Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante
Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024
Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA