Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Situatiile financiare in cazul unei microintreprinderi

30-Mai-2018
1056

Studiul de caz de astazi are drept subiect o societate comerciala care a intocmit in anul 2015 bilant la data 31.12. cu incadrarea in categoria entitate mica (depasind fata de microentitate criteriul la categoria total active si numar mediu de salariati in cursul exercitiului financiar).

In anul 2016 si 2017, aceasta depaseste doar criteriul la categoria total active (cifra de afaceri neta fiind sub 3.000.000 lei, iar numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar sub 10).

Vom afla de la expert daca la intocmirea bilantului pentru anul 2017 se poate schimba incadrarea din categoria entitate mica in microentitate.

Iata raspunsul specialistului!


In contextul reglementarilor contabile, aprobate prin OMFP nr. 1802/2014 si a Ghidului MFP de aplicare a Ordinului, pentru scopuri de raportare sunt definite trei categorii de entitati, respectiv:

- microentitati,


- entitati mici,
- entitati mijlocii si mari.

Pentru intocmirea situatiilor financiare anuale, incadrarea in criteriile de marime prevazute de reglementarile contabile in vigoare se efectueaza la sfarsitul exercitiului financiar, pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare ale exercitiului financiar precedent celui de raportare si a indicatorilor determinati pe baza datelor din contabilitate si a balantei de verificare incheiate la sfarsitul exercitiului financiar curent. Entitatea schimba categoria in care se incadreaza doar daca in doua exercitii financiare consecutive depaseste sau inceteaza sa depaseasca criteriile de marime (pct. 13 alin. (2) din OMFP nr.1802/2014).
Atunci cand, la data bilantului, o entitate depaseste sau inceteaza sa mai depaseasca limitele a doua dintre cele trei criterii mentionate la pct. 9, acest fapt afecteaza aplicarea derogarilor prevazute de prezentele reglementari numai daca acest lucru are loc in doua exercitii financiare consecutive.
Prin doua exercitii financiare consecutive se intelege exercitiul financiar precedent celui pentru care se intocmesc situatiile financiare anuale si exercitiul financiar curent, pentru care se intocmesc situatiile financiare anuale (pct. 13 alin. (3) din acelasi ordin).

Indicatorii in functie de care se stabilesc criteriile de marime sunt:
- total active,
- cifra de afaceri neta si
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar.
Indicatorul total active cuprinde: active imobilizate, active circulante si cheltuieli in avans.
Cifra de afaceri neta inseamna sumele obtinute din vanzarea de produse si prestarea de servicii dupa deducerea reducerilor comerciale si a taxei pe valoarea adaugata si a altor impozite direct legate de cifra de afaceri (pct. 8 subpunct 5). Atunci cand, in baza unor prevederi legale exprese, in conturile de venituri au fost cuprinse sume reprezentand diverse impozite si taxe reflectate concomitent in conturi de cheltuieli, cu ocazia intocmirii contului de profit si pierdere, la cifra de afaceri neta se vor inscrie sumele reprezentand veniturile mentionate, corectate cu cheltuielile corespunzatoare acelor impozite si taxe (pct. 429 alin. (2)).

Numarul mediu de salariati se determina dupa metodologia stabilita de Institutul National de Statistica.
Pentru anul 2017 veti intocmi situatiile financiare anuale potrivit prevederilor OMFP nr. 470/2018, care prevede urmatoarele:
Atunci cand, la data bilantului, o entitate depaseste sau inceteaza sa mai depaseasca limitele a doua dintre cele trei criterii mentionate la pct. 9, acest fapt afecteaza aplicarea derogarilor prevazute de prezentele reglementari numai daca acest lucru are loc in doua exercitii financiare consecutive.

2.1. Entitatile care la data bilantului nu depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii de marime prevazute la pct. 9 alin. (2) din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, si anume:
a) totalul activelor: 1.500.000 lei;
b) cifra de afaceri neta: 3.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 10,
intocmesc situatii financiare anuale care cuprind:
1. bilant prescurtat (cod 10), in structura prevazuta la pct. 599 din reglementarile contabile;
2. cont prescurtat de profit si pierdere (cod 20), in structura prevazuta la pct. 601 din reglementarile contabile.
Acestea vor fi insotite de formularul "Date informative" (cod 30) si formularul "Situatia activelor imobilizate" (cod 40), cuprinse in structura prevazuta la pct. 6, respectiv 8 din anexa nr. 4 la ordin.

2.2. Entitatile care la data bilantului nu se incadreaza in categoria microentitatilor si care nu depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii de marime prevazute la pct. 9 alin. (3) din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, si anume:
a) totalul activelor: 17.500.000 lei;
b) cifra de afaceri neta: 35.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50,
intocmesc situatii financiare anuale care cuprind:
1. bilant prescurtat (cod 10), in structura prevazuta la pct. 599 din reglementarile contabile;
2. cont de profit si pierdere (cod 20), in structura prevazuta la pct. 600 din reglementarile contabile;
3. note explicative la situatiile financiare anuale.

Optional, ele pot intocmi situatia modificarilor capitalului propriu si/sau situatia fluxurilor de trezorerie.
Acestea vor fi insotite de formularul "Date informative" (cod 30) si formularul "Situatia activelor imobilizate" (cod 40), cuprinse in structura prevazuta la pct. 7, respectiv 8 din anexa nr. 4 la ordin.
In concluzie, in situatia descrisa, pentru anul 2017, Societatea va intocmi situatiile financiare potrivit pct.2.1 din OMFP nr. 470/2018, respectiv bilant prescurtat, deoarece nu a depasit doua din cele trei criterii in cei doi ani consecutivi.


Raspuns oferit pe portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu – expert contabil.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Situatiile financiare in cazul unei microintreprinderi":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016