Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Societati comerciale care folosesc servicii de publicitate pe Facebook. Documente justificative si regim fiscal TVA

01-Iun-2021
949

O societate comerciala cu activitate de comert cu haine si-a deschis un magazin on line, pentru care-si face reclama pe Facebook. Facturile de la Facebook nu contin toate datele de identificare ale beneficiarului, respectiv codul de indentificare fiscala. Pot fi inregistrate in contabilitate aceste facturi?

Noi am procedat la inregistrarea direct pe cheltuieli a platii facute prin banca, fara sa inregistram facturile, avand in vedere ca acestea nu indeplinesc conditiile de document justificat. As vrea sa stim daca am procedat corect si daca sunt si alte consecinte in afara de nedeductibilitatea cheltuielilor din punct de vedere a impozitului pe profit (ma refer la consecinte din punct de vedere al TVA-ului sau al declararii). Multumesc!

Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras: 


De regula, Facebook actioneaza ca persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Irlanda, caz in care operatiunea reprezinta pentru beneficiarul din Romania o achizitie intracomunitara de servicii in situatia in care factura este emisa prin:
utilizarea codul de inregistrare TVA cu numarul IE9692928F;
emisa prin aplicarea regimului normal TVA, fara a aplica regimul special pentru servicii electronice reglementat prin art. 58 din Directiva CEE nr. 8/2008. Prin aplicarea regimului normal de neimpozitare in Irlanda, dar cu obligatia platii TVA de catre beneficiarul din Romania care i-a comunicat un cod valid de TVA emis de catre autoritatea fiscala din Romania, operatiunea reprezinta:
pentru prestatorul Facebook o prestare intracomunitara de servicii, neimpozabila in Irlanda;
pentru beneficiarul din Romania o achizitie intracomunitara de servicii in Romania, impozabila in Romania, prin aplicarea regimului de taxare inversa 4426 = 4427. Acest regim TVA se aplica cu certitudine, in Romania, la beneficiar, daca in factura emisa prestatorul inscrie o mentiune din care sa rezulte ca nu a taxat operatiunea, de exemplu " VAT Reverse Charge Notes: No VAT charged. Customer provided VAT registration number and may be responsible for VAT fees." Din aceasta mentiune, rezulta ca furnizorul nu a taxat operatiunea d.p.d.v. a TVA in Irlanda deoarece clientul i-a comunicat un cod de inregistrare TVA, asumandu-si responsabilitatea platii TVA.


Doar in aceasta situatie valoarea serviciului primit se raporteaza de catre beneficiarul din Romania, atat prin decontul de TVA cod 300, la randul 7 si 20, cu report la randul 7.1 si 20.1, cat si prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul S.

In situatia in care, in factura emisa, prestatorul din Irlanda se indentifica printr-un cod de TVA precedat de simbolul EU, in loc de IE, inseamna ca a aplicat regimul special pentru servicii electronice, colectand TVA 19% pentru autoritatea fiscala din Romania. In acest caz, beneficiarul din Romania nu datoreaza TVA in Romania conform exceptiei de la art. 307 "Persoana obligata la plata taxei pentru operatiunile taxabile din Romania" alin. (6) din Codul fiscal
" (6) In alte situatii decat cele prevazute la alin. (2) - (5), in cazul in care livrarea de bunuri/prestarea de servicii este realizata de o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele livrari de bunuri/prestari de servicii pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 266 alin. (2) si care nu este inregistrata in Romania conform art. 316, persoana obligata la plata taxei este persoana impozabila ori persoana juridica neimpozabila, stabilita in Romania, indiferent daca este sau nu inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316, ........, care este beneficiar al unor livrari de bunuri/prestari de servicii care au loc in Romania, conform art. 275 sau 278. Prin exceptie, persoana impozabila ori persoana juridica neimpozabila, stabilita in Romania si neinregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317, care este beneficiar al unor servicii prevazute la art. 278 alin. (5) lit. h), nu este persoana obligata la plata taxei daca prestatorul aplica unul dintre regimurile speciale prevazute la art. 314 sau 315. " Prin art. 314 se reglementeaza regimul special pentru serviciile electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau de televiziune prestate de catre persoane impozabile nestabilite in Uniunea Europeana. In aceasta situatie, beneficiarul din Romania raporteaza valoarea serviciului primit doar prin decontul de TVA cod 300 la randul 30 alocat pentru Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile, . , fara a raporta serviciul respectiv si prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES.

Astfel, in situatia in care persoana impozabila din Romania datoreaza TVA prin aplicarea regimului de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427, in lipsa unui cod de inregistrare fiscala a beneficiarului inscris in factura emisa, in eventualitatea unei inspectii fiscale exista riscul anularii dreptului de deducere, echipa de inspectie fiscale invocand nerespectarea conditiilor de exercitare a dreptului de deducere a TVA asa cum sunt reglementat prin art. 299 "Conditii de exercitare a dreptului de deducere" alin. (1) lit. b)

" (1) Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabila trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) pentru taxa datorata sau achitata, aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate ori serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie prestate in beneficiul sau de catre o persoana impozabila, sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilor efectuate de catre persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, respectiv de catre persoanele impozabile care achizitioneaza bunuri/servicii de la persoane impozabile in perioada in care aplica sistemul TVA la incasare;
b) pentru taxa aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate sau serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie prestate in beneficiul sau, dar pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei, conform art. 307 alin. (2) - (6), sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319 sau documentele prevazute la art. 320 alin. (1); "

Prin art. 319 "Facturarea" , la alin. (20) lit. f) se prevede ca
"Factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii:
........................
d) denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau, dupa caz, codul de identificare fiscala ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
e) denumirea/numele furnizorului/prestatorului care nu este stabilit in Romania si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 316, ale reprezentantului fiscal;
f) denumirea/numele si adresa beneficiarului bunurilor sau serviciilor, precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala al beneficiarului, daca acesta este o persoana impozabila ori o persoana juridica neimpozabila;"

Acest risc nu exista si d.p.d.v. al impozitului pe profit deoarece urmare rescrierii Codului fiscal prin Legea nr. 227/2015 care a intrat in vigoare de la data de 1 ianuarie 2016, nu s-au mai preluat la art. 25 alin. (4) prevederile care anterior au fost reglementate la articolul 21 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
"Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
.......................
f) cheltuielile inregistrate in contabilitate, care nu au la baza un document justificativ, potrivit legii, prin care sa se faca dovada efectuarii operatiunii sau intrarii in gestiune, dupa caz, potrivit normelor; "

Cu toate acestea, practica a dovedit ca riscul privind anularea sumei TVA deductibile deduse, dar si a cheltuielilor exista doar in situatia in care factura este emisa pe numele persoanei fizice care reprezinta societatea, fara a fi emisa direct pe numele societatii beneficiare.
In alta ordine de idei, de retinut este faptul ca orice cheltuiala de exploatare, inclusiv cheltuiala cu serviciile de reclama si publicitatea trebuie inregistrata in baza facturii emise de catre prestator ca document justificativ prin formula contabila 623 = 401, ulterior 401 = 5121, fara ca acea cheltuiala sa fie inregistrata direct, in baza extrasului de cont 623 = 5121/5124. In acest sens, aduc drept argument prevederile pct. 56 alin. (2) din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate conform carora
" (2) Toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative."

Extrasul de cont este un document care justifica doar plata furnizorului (stingerea datoriei fata de furnizor, inregistrata in baza facturii ca document justificativ), dar nu poate reprezenta un document justificativ pentru inregistrarea unei cheltuieli de exploatare.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Societati comerciale care folosesc servicii de publicitate pe Facebook. Documente justificative si regim fiscal TVA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Incepand cu data de 29 IUNIE 2021 va fi activ formularul electronic de inscriere in cadrul Schemei HoReCa
    • Ministerul Economiei anunta ca incepand cu data de 29 iunie 2021 va fi activ formularul electronic de inscrier in cadrul Schemei HoReCa. Confom unui comunicat de presa MEAT, va fi lansata etapei de inscriere in cadrul schemei “Horeca” prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 1008/2021 privind schema de ajutor HoReCa. Codurile CAEN care pot obtine sprijinul financiar
    • Ordinul nr. 1008/2021 pentru modificarea Procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19, aprobata prin Ordinul ministrului economiei, antreprenoriatului si turismului nr. 991/2021 a fost publicat in...» citeste mai departe aici

  • OUG 51/2021 proroga mai multe termene prevazute de Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
    • Ordonanta de urgenta nr. 51/2021 privind prorogarea termenelor prevazute la art. II pct. 9 si art. III din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si aprobarea unor masuri fiscal-bugetare a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 606 din 17 iunie 2021. Conform actului normativ care a intrat in vigoare in data de 17 iunie 2021, termenele pentru activitatea de solutionare a contestatiilor formulate impotriva...» citeste mai departe aici

  • Cele mai utile beneficii extrasalariale oferite de angajatori
    • Este o practica frecventa pentru angajator ca acesta sa ofere, pe langa salariu, o serie de facilitati extrasalariale angajatului. Cele mai utile pentru angajator sunt cele care beneficiaza de scutiri de impozit sau deduceri. In ceea ce-l priveste pe angajat, acesta este interesat de o serie de beneficii extrasalariale, care fie ii aduc avantaje la bugetul personal, fie ii ofera diferite inlesniri. Bonuri de masa Aceasta este una dintre facilitatile cele mai larg raspandite in mediul privat si...» citeste mai departe aici

  • Formularele fiscal-contabile pot fi gata in 2 minute!
    • Stii cate formulare trebuie sa completezi daca firma ta detine o casa de marcat electronica dotata cu jurnal fiscal? Nu mai putin de 8! Dar pentru registrul de casa, stii cate formulare iti cere legea sa completezi zilnic, in dublu exemplar? Minimum 4: chitanta, dispozitia de plata / incasare, imputernicirea, decontul de cheltuieli / deplasare. Sa mai vorbim de sutele de formulare SSM obligatorii ori de formularele GDPR? Din pacate, traim in Romania si activitatea legala a unei firme, mica...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021
    • Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica un Proiect de Ordin pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2021 a operatorilor economici Conform proiectului, raportarile contabile la 30 iunie 2021 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor pâna cel mai târziu la data de 16 august 2021. Nedepunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021 in conditiile prevazute de ordin se sanctioneaza conform prevederilor art. 42 din legea contabilitatii....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016