
Raportul Special
realizat de specialisti
Majoritatea companiilor respondente in cadrul unui sondaj realizat de PwC Romania se asteapta la simplificarea controalelor fiscale dupa ce va fi implementata facturarea electronica in relatia dintre companii (B2B) care devine obligatorie din 2024.
Astfel, 85% dintre cei care au raspuns cred ca RO e-Factura va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentara al ANAF, respectiv a controalelor la distanta, de tip desk – audit, iar 56% spun ca vor fi reduse solicitarile echipelor de control in timpul inspectiei fiscale.
In plus, companiile estimeaza ca facturarea electronica va aduce si alte beneficii, cum ar fi reducerea fraudei TVA la nivel national, cat si in cadrul Uniunii Europene si va conduce la eficientizarea procesului de colectare a taxelor (54% dintre respondenti) sau la diminuarea vulnerabilitatilor vechiului sistem de facturare in cadrul companiilor: erori umane, volume si costuri mari de arhivare (35% dintre respondenti).
”Obligativitatea facturarii electronice este una dintre masurile incluse in Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru cresterea gradului de conformare a contribuabililor, precum si descurajarea tentativelor de frauda. Datele transmise de autoritatile romane Comisiei Europene arata ca extinderea obligatiei de e-facturare in relatia dintre companii va reduce decalajul de TVA cu cel putin 5 puncte procentuale pana in 2026, fata de nivelul inregistrat in 2019. Astfel, estimarea autoritatilor este ca masura va duce la o crestere a colectarii TVA si a impozitelor directe de cel putin 1,5 miliarde de euro. Avand in vedere ca bugetul de stat continua sa inregistreze dezechilibre mari si ca guvernul cauta solutii de consolidare fiscala, masurile de digitalizare si reforma a ANAF sunt cele care vor aduce beneficii reale pe termen lung pentru contribuabilii corecti”, a declarat Daniel Anghel, Partener si Liderul Departamentului de servicii fiscale si juridice al PwC Romania.
Cum decurge implementarea e-factura?
Conform sondajului, 58%, dintre companiile respondente au inceput pregatirea pentru implementarea RO e-Factura, dar dintre acestea 40% se afla in stadiul de analiza generala a datelor obligatorii.
Pana acum 17,5% au finalizat implementarea, instalarea si testarea unei solutii, iar 22% nu au facut niciun demers.
”Companiile din Romania trebuie sa-si adapteze sistemele interne pentru a emite facturile electronice si a le transmite prin RO e-Factura. Acest proces ar presupune o serie de analize interne, modificari de ordin tehnic, alocarea de resurse umane, dezvoltarea sau contractarea unor aplicatii, precum si de resurse financiare suplimentare. Imposibilitatea emiterii facturilor electronice in conformitate cu noua obligatie ar putea afecta procesele interne ale companiei, precum si relatia comerciala dintre parteneri, avand in vedere ca pot exista parteneri care ar putea refuza plata unei facturi daca aceasta nu a fost emisa si transmisa prin RO e-Factura”, a explicat Inge Abdulcair, Director Taxe, PwC Romania.
Inchiderea de luna si de exercitiu financiar Reguli de baza si proceduri obligatorii
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Principalele motive care conduc la intarzierea finalizarii procesului de implementare a e-Factura sunt, potrivit respondentilor: timpul necesar pentru adaptarea sistemului ERP si stabilirea regulilor de transformare a datelor (66%) si lipsa unor explicatii clare din partea autoritatilor privind obligativitatea RO e-Factura (43%).
Proiectul „E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronica“ a fost demarat in luna martie 2020 de catre Ministerul Finantelor si Agentia Nationala de Administrare Fiscala si va fi implementat etapizat, fiind initial obligatoriu pentru operatorii economici in relatia cu autoritatile contractante ale statului, B2G (business to government), ulterior devenind obligatorie si in contractele incheiate in relatia B2B (business to business), in masura in care acestea au ca obiect produse cu risc fiscal ridicat.
De la 1 ianuarie 2024, este obligatorie raportarea facturilor electronice pentru toate tranzactiile dintre companii, business to business (B2B).
Sondajul PwC Romania efectuat in septembrie 2023 a fost completat de 104 companii, marea majoritate fiind mari contribuabili la bugetul de stat.
Sursa: PwC Romania
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
E-FACTURA. ONG-urile au obligatia utilizarii sistemului incepand cu 1.07.2024?5 intrebari si raspunsuri ANAF in legatura cu factura electronicaBuletin informativ ANAF: 3 noutati fiscale publicate in Monitor in perioada 25 martie-5 aprilie 2024E-FACTURA: Are ONRC obligatia de a trimite facturile catre firme prin SPV?Facturi neinregistrate la timp in E-FACTURA. Amenzile se aplica pentru fiecare factura in parte?Ultimele articole
E-FACTURA: Este OBLIGATORIE pentru PFA-uri in 2025?Cartea Verde a Contabilitatii pentru anul 2025! Solutii pentru TOATE probleme fiscale cu care va confruntatiE-FACTURA ANAF. Facturile eronate trimise in SPV se corecteaza prin stornare?E-FACTURA: Raspunsuri ANAF cu privire la dublarea facturilor in SPVFacturile simplificate B2B si B2C vor trebui transmise in E-FACTURA incepand cu 2025Articole similare
Este OFICIAL! Din 1 iulie 2022 va fi obligatorie utilizarea E-Factura in relatia dintre firme si institutiile statuluiE-Factura: Contribuabilii trebuie sa se pregateasca de implementarea sistemului incepand cu 1 ianuarie 2024E-Factura: Din 1 iulie devine obligatorie utilizarea sistemului in relatiile B2B si B2GE-Factura in 2024: Operatorii economici NU vor fi sanctionati in primele 3 luni daca nu respecta prevederile de raportareE-Factura: Finantele lanseaza varianta simplificata a aplicatiei. De cand poate fi folositaArticole similare
Inspectii fiscale 2023: La inceperea controalelor organul de inspectie este OBLIGAT sa prezinte legitimatia si ordinul de serviciuCONTROALE ANAF in 2023: Firmele vor avea drepul de a solicita dosarul administrativ al actiunii de control fiscal. Exista si situatii cand documentele sunt anonimizateCONTROALE ANAF: 3 activitati preliminare sunt efectuate de fisc inainte de a verifica impozitul pe venit la persoanele fizice cu averi mariEste OFICIAL! ANAF va desfasura controale la operatorii de platforme online, pentru verificarea respectarii obligatiei de raportare DAC7Controalele ANAF continua. Sunt vizati operatorii economici care desfasoara activitati de comert cu produse textileUltimele articole
CONTROALE ANAF. Studii de caz privind inspectiile fiscaleCONTROALE MASIVE cu privire la Dosarul preturilor de transfer! Amenda pentru neprezentarea lui ajunge la 14.000 leiCONTROALE ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna augustInspectii ANAF in luna mai 2024. Au fost stabilite sume suplimentare de peste 600 mii leiColectare venituri in perioada ianuarie-mai 2024. Controalele antifrauda au avut implicatii fiscale de 1,24 miliarde leiSfaturi de la experti
Productie mezeluri. Inregistrari contabile
Intrebare: Suntemo SRL cu activitatea principala de comercializare si producere de mezeluri pe care le producem si le vindem in magazinul propriu. Achizitionam materie prima de la diverse abatoare (carcase diverse, pui) si diverse...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Emitere factura de avans. Servicii neprestate
Intrebare: SC primeste o comanda pentru executarea unei lucrari pentru care s-a eliberat o factura de avans lucrare, factura fiscala si nu proforma, dar care nu a fost achitata si nici lucrarea executata, din motive tehnice. Au trecut 6 luni...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA