
Raportul Special
realizat de specialisti
Sunt firme care ofera sponsorizari in bunuri produse de societate. In acest caz, la ce pret se face livrarea, la pret de productie sau la pret de vanzare? Aceasta este situatia pe care specialistul nostru o va lamuri in ceea ce urmeaza.
Inainte de prezentarea monografiei contabile, facem precizarea ca operatiunea de sponsorizare nu este si nici nu poate fi asimilata unei livrari de bunuri, din punct de vedere juridic si comercial.
Livrarea de bunuri presupune transferul dreptului de proprietate cu obtinerea unei contravalori sau contraprestatii, in timp ce sponsorizarea presupune, potrivit art. 1 alin. (1) din Legea nr. 32 din 19 mai 1994 privind sponsorizarea – cu modificarile si completarile ulterioare – “transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.”
Potrivit normelor de aplicare a legii sponsorizarii:
“1. Conform prevederilor art.1 din Legea nr. 32/1994, sponsorizarea se realizeaza numai pe baza de contract incheiat intre sponsor si beneficiar, in care se vor consemna suma sponsorizarii, precum si durata efectuarii acesteia.
2. Bunurile materiale care fac obiectul sponsorizarii sunt evaluate prin contractul de sponsorizare astfel:
a) la pretul de vanzare al sponsorului, exclusiv T.V.A., in cazul in care bunurile sunt produse de catre acesta;
b) la pretul de cumparare de pe piata, exclusiv T.V.A., in cazul in care bunurile sunt achizitionate in scopul sponsorizarii, fapt dovedit pe baza facturii sau a chitantei fiscale de cumparare;
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
3. Sponsorizarea in bani si/sau in bunuri materiale se va consemna in evidenta contabila a sponsorului si a beneficiarului sponsorizarii, daca prin lege acestia au obligatia organizarii si conducerii contabilitatii proprii, pe baza documentelor care atesta efectuarea platii sau predarea, respectiv primirea, bunurilor materiale.
4. Potrivit dispozitiilor art. 3 din lege, persoanele fizice si juridice nu pot efectua activitati de sponsorizare din sursele obtinute de la buget.”
Asadar, sponsorizarea presupune incheierea unui contract in acest sens, in care trebuie mentionate detaliat, intre altele, si bunurile care fac obiectul sponsorizarii si valoarea acestora, care este valoarea de vanzare a bunurilor produse de societate. Trebuie retinut faptul ca mentionarea acestei valori in contract pentru bunurile acordate gratuit, drept sponsorizare, este relevanta pentru beneficiarul sponsorizarii (pentru primitor), deoarece reprezinta valoarea la care acesta isi inregistreaza bunurile in contabilitatea proprie, si nu pentru sponsor (pentru societatea dvs).
Un alt document obligatoriu pe care societatea sponsor trebuie sa-l intocmeasca este avizul de insotire a marfii, in care la furnzior se trec datele sponsorului (ale dvs) si la cumparator se trec datele beneficiarului sponsorizarii.
De asemenea, in aviz se enumera fiecare bun in parte, cantitatea si valoarea, care este valoarea de vanzare a acestor bunuri practicata de societate.
Pe aviz se face mentiunea “fara factura – bunuri acordate spre sponsorizare conform contract nr … din data de ...”, conform instructiunilor de completare a avizului de insotire a marfii aprobate prin OMFP nr. 2634/2015.
In baza avizului, in contabilitatea dvs se scad din evidenta bunurile, la costul lor de inregistrare, care poate fi costul de productie sau costul standard.
Dar, daca utilizati ca metoda de evaluare costul standard, odata cu scoaterea din gestiune a produselor la costul standard, trebuie sa calculati si sa inregistrati si diferentele de cost aferente produselor iesite (calculul diferentelor de cost se face la finalul lunii, oadata cu calcularea diferentelor de cost pentru toate produsele iesite, indiferent de maniera de iesire: vanzare, sponsorizare, transfer in alta categorie etc).
Repetam, valoarea de vanzare a produselor acordate gratuit ca sponsorizare mentionata in contract si in aviz nu are nici un efect la societate, ci numai la beneficiar.
La societate, sponsorizarea se inregistreaza la cost de inregistrare (cost efectiv sau cost standard) ca iesire de produse finite, insa nu prin debitul contului 711 (ca la vanzare), ci prin debitul contului 6582 / analitic sponsorizare, potrivit functiunii contului 345 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014:
“In creditul contului 345 «Produse finite» se inregistreaza:
- valoarea produselor finite donate sau distruse prin calamitati (658).”
Nota: Reglementarea contabila nu face distinctie intre sponsorizare si donatie.
Asadar, monografia este urmatoarea:
- scoaterea din gestiune a produselor:
6582 / analitic sponsorizare = 345 cantitate din contract si aviz * costul de inregistrare (cost de productie sau cost standard)
si, la finalul lunii, se calculeaza diferentele de cost pentru intreaga valoare a produselor iesite in cursul lunii (pentru RC cont 345), care se inregistreaza:
711 = 348 cu plus sau minus, dupa cum diferentele sunt nefavorabile sau favorabile sau
711 = 348 cu plus daca sunt nefavorabile sau 348 = 711 daca sunt favorabile.
In ceea ce priveste TVA, potrivit art. 270 alin. (8) lit. c) din codul fiscal si punctului 7 alin. (12) din normele de aplicare, “b) bunurile acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau mecenat nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea totala in cursul unui an calendaristic se incadreaza in limita a 3 la mie din cifra de afaceri constituita din operatiuni taxabile, scutite cu sau fara drept de deducere, precum si din operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii este considerat a fi in strainatate potrivit prevederilor art. 275 si 278 din Codul fiscal. incadrarea in plafon se determina pe baza datelor raportate prin deconturile de taxa depuse pentru un an calendaristic. Nu se iau in calcul pentru incadrarea in aceste plafoane sponsorizarile si actiunile de mecenat, acordate in numerar, si nici bunurile pentru care taxa nu a fost dedusa. Depasirea plafoanelor constituie livrare de bunuri cu plata, respectiv se colecteaza taxa. Taxa colectata aferenta depasirii se include in decontul intocmit pentru ultima perioada fiscala a anului respectiv. “
Asadar, la finalul anului, se face incadrarea valorii bunurilor acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare (debit cont 6582 / analitic sponsorizare in corespondenta cu creditul contului 345) in plafonul maxim de 0.3% din cifra de afaceri totala anuala a societatii.
Daca valoarea sponsorizata se incadreaza in acest plafon, atunci nu se colecteaza TVA, daca valoarea sponsorizata depaseste acest plafon, atunci pentru valoarea care depaseste plafonul se colecteaza TVA prin aplicarea procentului de TVA de 19% (sau 9%, in functie de natuta bunurilor acordate gratuit ca sponsorizare).
Baza la care se aplica procentul de tva este “pretul de cost”, adica este costul efectiv de productie, al produselor obtinute de societate si acordate ca sponsorizare, potrivit art. 286 alin. (1) lit.l c) din codul fiscal.
Pentru acest TVA colectat trebuie intocmita o autofactura, potrivit punctului 92 alin. (5) din normele de aplicare a art. 319 din codul fiscal “In cazul depasirii plafoanelor stabilite la pct. 7 alin. (12) pentru operatiunile prevazute la art. 270 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal au obligatia sa intocmeasca autofactura conform prevederilor alin. (2) numai in scopuri de TVA. Autofactura va cuprinde la rubrica Cumparator informatiile de la alin. (3) lit. c), iar in cazul bunurilor acordate gratuit in cadrul actiunilor de protocol, sponsorizare, mecenat, in loc de denumirea si descrierea bunurilor livrate se poate mentiona, dupa caz: depasire plafon protocol, sponsorizare sau mecenat.”
Inregistrarea in contabilitate a TVA colectata se face astfel:
6588 = 4427.
De asemenea, la fiecare termen de calcul al impozitului pe profit, trebuie tinut cont de prevederile art. 25 alin. (4) lit. i) din codul fiscal referitoare la considerarea cheltuielii cu sponsorizarea (cont 6582 / analitic sponsorizare) ca nedeductibila, insa de scadere din impozitul pe profit datorat a sponsorizari, dar numai partea care se incadreaza in plafonul de minimum dintre 0.5% din cifra de afaceri si 20% din mpozitul pe profit.
Partea din sponsorizare care nu se incadreaza in acest plafon, ramasa la finalul anului, se recupereaza in ultimii 7 ani, potrivit celui de-al doilea paragraf al lit. i) a alin. (4) al art. 25 din codul fiscal.
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
13 aspecte fiscal-contabile ale perioadei actuale. Raspunsuri la TOATE problemele specifice create de COVID-19Calendar obligatii fiscale martie 2012: Depune la termen declaratiile!ANAF: Lista intalnirilor cu contribuabilii, in luna mai, in vederea indrumarii privind obligatiile fiscaleCum ne organizam mai avantajos cand ne extindem societatea?Schimbare sediu social firma: documente de care ai nevoie pentru aceasta proceduraUltimele articole
Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele onlineLa multi ani de ziua contabilului! Pentru un 13 iulie de exceptie, ti-am pregatit cele mai tari oferte din anASPECTE FISCALE privind completarea Declaratiei Unice in cazul PFAFiscalitatea.ro si-a lansat canalul de WhatsApp. Aboneaza-te pentru a vedea TOATE noutatile fiscale chiar la tine pe telefonASPECTE FISCALE care se aplica din 2023 impozitului pe venit si contributiilor socialeArticole similare
Consumatorii casnici de energie pot reduce factura schimband furnizorul, fara a iesi pe piata liberaBulgaria - Romania: 1-0 in meciul arbitrat de FMISfaturi de la experti
Data inregistrarii diferentelor rezultate in urma inventarierii
Intrebare: Societatea noastra a efectuat inventarierea anuala in data de 03.01.2025. Listele de inventariere au fost predate cu intarziere la contabilitate, dupa data de 27.01.2025. Inregistrarea valorii marfii lipsa o putem face in luna...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intarziere declarare modificare perioada fiscala
Intrebare: O societate platitoare de TVA trimestrial in anul 2024 a depasit plafonul pentru TVA trimestrial in cursul anului 2024. Pana pe 15 ianuarie 2025, trebuia sa depuna formularul D700 pentru a trece la TVA lunar. Societatea nu a depus...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare
Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante
Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!
Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024
Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA