Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sponsorizari acordate in bunuri produse de societate. Aspecte fiscale

11-Iul-2018
895

Sunt firme care ofera sponsorizari in bunuri produse de societate. In acest caz, la ce pret se face livrarea, la pret de productie sau la pret de vanzare? Aceasta este situatia pe care specialistul nostru o va lamuri in ceea ce urmeaza.

Raspunsul specialistului

Inainte de prezentarea monografiei contabile, facem precizarea ca operatiunea de sponsorizare nu este si nici nu poate fi asimilata unei livrari de bunuri, din punct de vedere juridic si comercial.

Livrarea de bunuri presupune transferul dreptului de proprietate cu obtinerea unei contravalori sau contraprestatii, in timp ce sponsorizarea presupune, potrivit art. 1 alin. (1) din Legea nr. 32 din 19 mai 1994 privind sponsorizarea – cu modificarile si completarile ulterioare – “transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.”

Potrivit normelor de aplicare a legii sponsorizarii:

“1. Conform prevederilor art.1 din Legea nr. 32/1994, sponsorizarea se realizeaza numai pe baza de contract incheiat intre sponsor si beneficiar, in care se vor consemna suma sponsorizarii, precum si durata efectuarii acesteia.

2. Bunurile materiale care fac obiectul sponsorizarii sunt evaluate prin contractul de sponsorizare astfel:
a) la pretul de vanzare al sponsorului, exclusiv T.V.A., in cazul in care bunurile sunt produse de catre acesta;

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
CD Proceduri contabile pentru societati comerciale 2018


Structura unei proceduri contabile ceruta de lege este una complexa si de-aceea elaborarea ei presupune un efort serios chiar si pentru un contabil experimentat care in plus trebuie sa tina cont si de modificarile legislative ale OMFP nr 1 802 2014 cu modificarile si completarile ulterioare; Legii contabilitatii nr 82 1991 cu modificarile...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

b) la pretul de cumparare de pe piata, exclusiv T.V.A., in cazul in care bunurile sunt achizitionate in scopul sponsorizarii, fapt dovedit pe baza facturii sau a chitantei fiscale de cumparare;
c) la valoarea in vama pentru bunurile materiale primite din strainatate cu titlu de sponsorizare, stabilita conform prevederilor legale.

3. Sponsorizarea in bani si/sau in bunuri materiale se va consemna in evidenta contabila a sponsorului si a beneficiarului sponsorizarii, daca prin lege acestia au obligatia organizarii si conducerii contabilitatii proprii, pe baza documentelor care atesta efectuarea platii sau predarea, respectiv primirea, bunurilor materiale.

4. Potrivit dispozitiilor art. 3 din lege, persoanele fizice si juridice nu pot efectua activitati de sponsorizare din sursele obtinute de la buget.”

Asadar, sponsorizarea presupune incheierea unui contract in acest sens, in care trebuie mentionate detaliat, intre altele, si bunurile care fac obiectul sponsorizarii si valoarea acestora, care este valoarea de vanzare a bunurilor produse de societate. Trebuie retinut faptul ca mentionarea acestei valori in contract pentru bunurile acordate gratuit, drept sponsorizare, este relevanta pentru beneficiarul sponsorizarii (pentru primitor), deoarece reprezinta valoarea la care acesta isi inregistreaza bunurile in contabilitatea proprie, si nu pentru sponsor (pentru societatea dvs).

Un alt document obligatoriu pe care societatea sponsor trebuie sa-l intocmeasca este avizul de insotire a marfii, in care la furnzior se trec datele sponsorului (ale dvs) si la cumparator se trec datele beneficiarului sponsorizarii.

De asemenea, in aviz se enumera fiecare bun in parte, cantitatea si valoarea, care este valoarea de vanzare a acestor bunuri practicata de societate.

Pe aviz se face mentiunea “fara factura – bunuri acordate spre sponsorizare conform contract nr … din data de ...”, conform instructiunilor de completare a avizului de insotire a marfii aprobate prin OMFP nr. 2634/2015.

In baza avizului, in contabilitatea dvs se scad din evidenta bunurile, la costul lor de inregistrare, care poate fi costul de productie sau costul standard.

Dar, daca utilizati ca metoda de evaluare costul standard, odata cu scoaterea din gestiune a produselor la costul standard, trebuie sa calculati si sa inregistrati si diferentele de cost aferente produselor iesite (calculul diferentelor de cost se face la finalul lunii, oadata cu calcularea diferentelor de cost pentru toate produsele iesite, indiferent de maniera de iesire: vanzare, sponsorizare, transfer in alta categorie etc).

Repetam, valoarea de vanzare a produselor acordate gratuit ca sponsorizare mentionata in contract si in aviz nu are nici un efect la societate, ci numai la beneficiar.

La societate, sponsorizarea se inregistreaza la cost de inregistrare (cost efectiv sau cost standard) ca iesire de produse finite, insa nu prin debitul contului 711 (ca la vanzare), ci prin debitul contului 6582 / analitic sponsorizare, potrivit functiunii contului 345 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014:

“In creditul contului 345 «Produse finite» se inregistreaza:
- valoarea produselor finite donate sau distruse prin calamitati (658).”
Nota: Reglementarea contabila nu face distinctie intre sponsorizare si donatie.

Asadar, monografia este urmatoarea:

- scoaterea din gestiune a produselor:
6582 / analitic sponsorizare = 345 cantitate din contract si aviz * costul de inregistrare (cost de productie sau cost standard)

si, la finalul lunii, se calculeaza diferentele de cost pentru intreaga valoare a produselor iesite in cursul lunii (pentru RC cont 345), care se inregistreaza:

711 = 348 cu plus sau minus, dupa cum diferentele sunt nefavorabile sau favorabile sau
711 = 348 cu plus daca sunt nefavorabile sau 348 = 711 daca sunt favorabile.

In ceea ce priveste TVA, potrivit art. 270 alin. (8) lit. c) din codul fiscal si punctului 7 alin. (12) din normele de aplicare, “b) bunurile acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau mecenat nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea totala in cursul unui an calendaristic se incadreaza in limita a 3 la mie din cifra de afaceri constituita din operatiuni taxabile, scutite cu sau fara drept de deducere, precum si din operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii este considerat a fi in strainatate potrivit prevederilor art. 275 si 278 din Codul fiscal. incadrarea in plafon se determina pe baza datelor raportate prin deconturile de taxa depuse pentru un an calendaristic. Nu se iau in calcul pentru incadrarea in aceste plafoane sponsorizarile si actiunile de mecenat, acordate in numerar, si nici bunurile pentru care taxa nu a fost dedusa. Depasirea plafoanelor constituie livrare de bunuri cu plata, respectiv se colecteaza taxa. Taxa colectata aferenta depasirii se include in decontul intocmit pentru ultima perioada fiscala a anului respectiv. “

Asadar, la finalul anului, se face incadrarea valorii bunurilor acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare (debit cont 6582 / analitic sponsorizare in corespondenta cu creditul contului 345) in plafonul maxim de 0.3% din cifra de afaceri totala anuala a societatii.

Daca valoarea sponsorizata se incadreaza in acest plafon, atunci nu se colecteaza TVA, daca valoarea sponsorizata depaseste acest plafon, atunci pentru valoarea care depaseste plafonul se colecteaza TVA prin aplicarea procentului de TVA de 19% (sau 9%, in functie de natuta bunurilor acordate gratuit ca sponsorizare).

Baza la care se aplica procentul de tva este “pretul de cost”, adica este costul efectiv de productie, al produselor obtinute de societate si acordate ca sponsorizare, potrivit art. 286 alin. (1) lit.l c) din codul fiscal.

Pentru acest TVA colectat trebuie intocmita o autofactura, potrivit punctului 92 alin. (5) din normele de aplicare a art. 319 din codul fiscal “In cazul depasirii plafoanelor stabilite la pct. 7 alin. (12) pentru operatiunile prevazute la art. 270 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal au obligatia sa intocmeasca autofactura conform prevederilor alin. (2) numai in scopuri de TVA. Autofactura va cuprinde la rubrica Cumparator informatiile de la alin. (3) lit. c), iar in cazul bunurilor acordate gratuit in cadrul actiunilor de protocol, sponsorizare, mecenat, in loc de denumirea si descrierea bunurilor livrate se poate mentiona, dupa caz: depasire plafon protocol, sponsorizare sau mecenat.”

Inregistrarea in contabilitate a TVA colectata se face astfel:
6588 = 4427.

De asemenea, la fiecare termen de calcul al impozitului pe profit, trebuie tinut cont de prevederile art. 25 alin. (4) lit. i) din codul fiscal referitoare la considerarea cheltuielii cu sponsorizarea (cont 6582 / analitic sponsorizare) ca nedeductibila, insa de scadere din impozitul pe profit datorat a sponsorizari, dar numai partea care se incadreaza in plafonul de minimum dintre 0.5% din cifra de afaceri si 20% din mpozitul pe profit.

Partea din sponsorizare care nu se incadreaza in acest plafon, ramasa la finalul anului, se recupereaza in ultimii 7 ani, potrivit celui de-al doilea paragraf al lit. i) a alin. (4) al art. 25 din codul fiscal.

Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sponsorizari acordate in bunuri produse de societate. Aspecte fiscale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • MFP a publicat Proiectul de modificare a legii insolventei. Schimbari de ultima ora
    • Ministerul Finantelor a lansat, marti, in dezbatere publica, proiectul pentru modificarea legii insolventei, cu o serie de modificari fata de varianta redactata cu cateva zile anterior. Intre principalele modificari operate se numara introducerea unui termen de 10 zile pe care administratorul judiciar le are la dispozitie pentru a analiza cererile de plati pentru creantele nascute ulterior datei de deschidere a procedurii de insolventa. Anterior publicarii Proiectului de modificare a legislatiei...» citeste mai departe aici

  • Ce contributii sociale trebuie sa plateasca un PFA cu activitatea intr-un stat UE?
    • Care este tratamentul fiscal in cazul unui cabinet medical individual (PFA), care incheie un contract de prestari servicii cu o clinica din Franta? Activitatea se desfasoara in Franta. Specialistii nostri ne vor explica daca taxele se platesc in Romania sau in Franta si vor arata care sunt taxele care se platesc. Raspunsul specialistului Conform art. 11 alin. (3) lit.a) din Regulamentul CE nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (Text cu relevanta pentru SEE si pentru...» citeste mai departe aici

  • Conditii de aplicare a cotei de 1% in cazul microintreprinderilor
    • Care sunt conditiile de aplicare a cotei de 1% in cazul unui SRL? In cele ce urmeaza vom vedea concret cum se aplica legea in cazul unei societati care a indeplinit conditia de minimum 1 salariat, pana la data de 13.07.2018, pentru a beneficia de cota de impozitare de 1% pe veniturile microintreprinderii. Pentru a beneficia fara intrerupere de aceasta cota de impunere, societatea trebuia sa angajeze un nou salariat in cursul trimestrului III (pana la 30.09 inclusiv), cu contract individual de...» citeste mai departe aici

  • Sectorul constructiilor din Romania, cel mai mare declin din UE
    • Romania a inregistrat cea mai mare scadere din Uniunea Europeana, in domeniul lucrarilor in constructii, in iulie, comparativ cu luna precedenta, potrivit datelor publicate miercuri de Oficiul European de Statistica (Eurostat). Lucrarile de constructii in Romania au inregistrat un declin semnificativ in luna iulie, de 9,1%, comparativ cu luna precedenta, aceasta fiind cea mai mare scadere lunara a lucrarilor de constructii din Uniunea Europeana. La nivelul Uniunii Europene, lucrarile de...» citeste mai departe aici

  • Studiu: Ce beneficii cer romanii la angajare?
    • Se pare ca intre primele locuri din topul cerintelor salariatilor la angajare se numara… masa de pranz, potrivit analistilor de la Frames. "Multinationalele, cu programul lor de munca infernal, cu taskurile multiple si subdimensionarea schemei de personal, au inceput sa nu mai reprezinte un target atat de important. Inclusiv munca la stat, altadata vazuta drept doar o solutie de avarie, a devenit atractiva, in conditiile in care salariile bugetarilor au crescut semnificativ, in unele...» citeste mai departe aici

  • Director ANRE: Clientii vor fi incurajati sa schimbe furnizorii de energie
    • Prin campaniile pe care le va derula, Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE) va incuraja schimbarea furnizorilor de energie de catre clienti, sustine directorul ANRE, Claudiu Dumbraveanu. „Noi am incurajat, vom incuraja si acum legea ne si permite, prin unele modificari facute anul acesta, sa popularizam si sa incurajam atitudinile clientilor de schimbare a furnizorilor. in opinia noastra, serviciul universal, asa cum este el definit pe partea de energie electrica, ar...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016