Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Amortizarea efectuata in cazul achizitiei unor utilaje subventionate

14-Sep-2011
7014
Valabil la 15.09.2011

Achizitia utilajelor prin tranzactii care au fost subventionate partial reprezinta un aspect important pentru numeroase societati, mai ales pentru societatile agricole, precum si pentru persoanele care au infiintat intreprinderi individuale sau familiale. O astfel de situatie este cea a unei persoane fizice care achizitioneaza un tractor in suma de 60.000 de lei, jumatate din aceasta suma fiind platita printr-un imprumut nerambursabil, restul din suma reprezentand bani proprii. In acest caz, se va vedea cum va fi tratata amortizarea tractorului din punct de vedere fiscal si in ce masura va putea fi deductibila suma in cazul in care achizitia se amortizeaza in 5 ani.

Potrivit dispozitiilor art. 48 alin. (8) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente trebuie sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila, si sa completeze Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte documente contabile prevazute de lege. Organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de persoanele fizice se face conform prevederilor OMFP 1040/2004.

Contabilitatea in partida simpla evidentiaza incasarile si platile efectuate, iar pe baza acestor informatii se calculeaza venitul net anual. Potrivit prevederilor pct. 51 din OMFP 1040/2004, orice suma platita, respectiv incasata, in numerar sau prin banca se inregistreaza cronologic, in Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b).

O persoana fizica inregistreaza veniturile in contabilitatea in partida simpla in momentul in care face incasari, pentru ca din punct de vedere contabil, venit brut este venitul incasat de aceasta, indiferent de perioada in care au fost prestate serviciile. De asemenea, persoana fizica inregistreaza cheltuielile doar in momentul in care a efectuat plati, cu exceptia cheltuielilor cu amortizarea mijloacelor fixe, inregistrate potrivit regulilor de impozit pe profit stabilite in Codul fiscal.

Venitul net se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii venitului, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, cu respectarea prevederilor art. 48. Cu privire la cheltuielile efectuate, din venitul brut realizat se admit la deducere numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, astfel cum rezulta din evidentele contabile conduse, cu respectarea prevederilor art. 48 alin. (4) - (7) din Codul fiscal.

Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile efectuate in scopul realizarii veniturilor pentru a putea fi deduse sunt:

a) sa fie efectuate in interesul direct al activitatii;

b) sa fie efective si sa fie justificate cu documente;

c) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;

d) sa respecte regulile privind amortizarea, asa cum este prevazut in titlul II, dupa caz.

Evidenta contabila in partida simpla a cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, in functie de natura lor, cheltuielile cu amortizarea fiscala fiind distinct prevazute.

Sunt amortizabile, in conformitate cu prevederile legale, numai bunurile inregistrare in Registrul-inventar (cod 14-1-2/a). In ceea ce priveste natura veniturilor din subventii, daca acestea sunt primite pentru achizitionarea de bunuri amortizabile pot fi considerate venituri neimpozabile in temeiul art. 42 lit. r) din Codul fiscal.

In contrapartida, potrivit prevederilor art. 48 alin. (7) lit. b) din Codul fiscal, cheltuielile corespunzatoare unor venituri neimpozabile ale caror surse se afla pe teritoriul Romniei sau in strainatate sunt tratate drept cheltuieli nedeductibile.

O alta varianta, cu acelasi rezultat poate fi aceea prin care inregistrati sumele primite drept subventie in registrul de incasari si plati si le tratati ca incasari (venituri impozabile), iar cheltuielile cu amortizarea le treceti la plati si le considerati cheltuieli deductibile.

Important este sa fie respectate prevederile Legii 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la stabilirea venitului net sau a pierderii fiscale. Conform acestor prevederi, din totalul sumelor incasate inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati, se scad toate cheltuielile aferente (inclusiv cele privind amortizarea fiscala a mijloacelor fixe) din acelasi Jurnal si se aduna sumele platite pentru cumpararea bunurilor amortizabile si totalul cheltuielilor nedeductibile.

In cazul de fata, cota parte din cheltuielile cu amortizarea tractorului, aferente imprumutului nerambursabil primit sunt cheltuieli nedeductibile, iar suma primita pentru achizitionarea acestuia este venit neimpozabil.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Studiu de caz: Amortizarea efectuata in cazul achizitiei unor utilaje subventionate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica in 2024. Cum se completeaza D212 pentru venituri obtinute din dividende

    • O persoana fizica, ce este si salariata, trebuie sa intocmeasca Declaratia Unica pentru venituri obtinute din dividende (sunt singurele venituri extrasalariale pe care le obtine). In anul 2023 a depus Declaratia Unica cu estimat de 100.000 lei la dividende, deci peste 24 salarii minime, rezultand astfel un CASS de 7.200 lei. Dupa incheierea anului 2023 a constatat ca a ridicat dividende brute in valoare de 64.768 lei (sub 24 salarii minime), practic trebuind sa plateasca CASS in valoare de 3.600...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura: Facturile de avans se inregistreaza in sistem?

    • Societatea noastra vinde fier vechi cu taxare inversa. Primeste avansul de la client cu o luna inainte. Factura de avans se inregistreaza in Ro e-Factura? In jurnalul de vanzari nu apar. Inregistrare facturi in E-Factura – raspunsul specialistului: In relatiile comerciale desfasurate intre persoane impozabile stabilite in Romania, de tip B2B conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, emitentul facturii electronice are obligatia de...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF. 10 declaratii trebuie depuse la fisc pana pe 27 mai 2024

    • Conform calendarulului oficial al ANAF, contribuabilii trebuie sa depuna mai multe declaratii fiscale pana pe data de 27 mai 2024. Depunere declaratii fiscale la ANAF Depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Formularul 212. Categorii de contribuabili Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania...» citeste mai departe aici

  • Reminder! Care Este Termenul pentru Depunerea Bilantului in 2024

    • In contextul crearii unor confuzii legate de termenul pentru depunerea situatiilor financiare anuale in 2024, prin introducerea OUG 115/2023, vom clarifica acest aspect in articolul care urmeaza. Care este termenul pentru depunerea Bilantului in 2024 Depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a raportarilor contabile anuale la 31 decembrie se efectueaza in termen de 150 de zile de la incheierea anului calendaristic. Adica in anul 2024 depunerea bilantului se face, mai precis,...» citeste mai departe aici

  • De cand pot trece firmele la impozit micro daca nu angajeaza cel putin un salariat in 30 de zile?

    • O firma noua, inregistrata in 12.04.2024, daca nu reuseste sa angajeze un salariat in 30 zile, dar angajeaza un salariat in lunile urmatoare, din ce perioada poate trece la platitor de impozit pe venit microintreprindere? Multumesc. Trecere la regimul micro si conditia unui salariat – raspunsul specialistului: Conform prevederilor Codului fiscal, modificat si completat, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o microintreprindere sunt mentionate la art.47: (1) In sensul...» citeste mai departe aici

  • OUG 43/2024: Prin casele de marcat electronice vor fi transmise informatii suplimentare catre ANAF

    • OUG 43/2024 a fost adoptata si aduce mai multe modificari in privinta caselor de marcat electronice. Astfel, prin casele de marcat electronice vor fi transmise informatii suplimentare catre ANAF. Este vorba despre ''alte date si informatii din bonul fiscal, precum si din raportul fiscal de inchidere zilnica''. Modificarile au fost necesare in vederea implementarii sistemului RO e-TVA care va genera decontul de TVA precompletat, fiind necesara efectuarea unor corelari intre RO...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016