Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Anularea unei tranzactii de catre instanta de judecata

26-Ian-2015
1267
Vom vedea cum se inregistreaza in contabilitatea vanzatorului suma reprezentand pretul unui bun (inclusiv TVA) pentru care instanta a anulat vanzarea si a dispus sa nu se restituie pretul cumparatorului, acest fiind de rea- credinta (art 83 din Legea 85/2006).

Nu am inteles exact speta dumneavoastra. Astfel, vom intelege ca o societate a efectuat o vanzare de bunuri si vom exemplifica cu un stoc de marfa. Aceasta a incasat pretul marfii, ulterior instanta anuleaza vanzarea, decide restituirea marfurilor dar nu decide restituirea pretului incasat de la cumparator.

Din punct de vedere fiscal si in special din punctul de vedere al TVA consideram ca aceasta situatie este reglementata de art. 138 lit. b din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:

"Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:

b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile sau in urma unui arbitraj;".
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

Astfel, societatea dumneavoastra va emite o factura de stornare pe care o va trimite cumparatorului conform art. 159 alin. (2) din Codul fiscal.


Daca decizia instantei se refera la o vanzare efectuata in exercitiul anterior, inregistrarile contabile sunt:

1174 "Rezultatul reportat – corectarea erorilor contabile" = 4111 "Clienti" cu valoarea pretului fara TVA;

4111 "Clienti" = 4427 "TVA colectata" cu suma pe minus aferenta TVA.

Repunerea pe stoc a marfurilor se realizeaza prin articolul contabil:

371 "Marfuri" = 1174 "Rezultatul reportat – corectarea erorilor contabile" cu valoarea costului initial de achizitie al marfurilor.

S-a utilizat in exemplul nostru rezultatul reportat deoarece se necesita respectarea principiului independentei exercitiilor.

Inchiderea contului 4111 "Clienti" se va efectua prin articolul contabil:

4111 "Clienti" = 758 "Alte venituri din operatii de gestiune" pe seama rezultatului curent deoarece nasterea acestui venit se realizeaza la data hotararii judecatoresti.

Daca vanzarea are loc in acelasi exercitiu cu hotararea judecatoreasca de anulare a tranzactiei, in monografia de mai sus vom folosi contul 607 "Cheltuieli cu marfurile" si 707 "Venituri din marfuri", dupa cum se impune.

Nota: din punctul de vedere al TVA, societatea va inregistra aceasta tranzactie la data emiterii facturii, declarand stornarea in decontul de TVA 300 si in declaratia 394 iar daca aceste tranzactii sunt aferente perioadei anterioare se necesita corectarea impozitului pe profit aferent anului la care s-a efectuat livrarea initiala

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Anularea unei tranzactii de catre instanta de judecata":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Dosar Impozit specific 2017: Norme, exemple, conditii impozit specific in regim mixt si toate informatiile in vigoare
    • Va oferim intr-un singur loc informatiile actualizate si de ultima ora privind impozitul specific, valabil din 2017. Incepem prin a va oferi doua materiale extrem de detaliate in care sunt incluse multe dintre informatiile de care aveti nevoie pentru a aplica in mod corect impozitul specific si pentru a evita orice sanctiuni din partea ANAF. Recomandam astfel urmatoarele doua materiale: Notificati ANAF pana la 31 martie daca platiti impozit specific in 2017! Amenzi de 5.000 lei in caz contrar!...» citeste mai departe aici

  • Ce rezolvari exista pentru facturile primite de la furnizori inactivi?
    • Problemele care apar in cazul facturilor trimise de catre un furnizor inactiv in prezent trebuie remediate imediat de firma care primeste aceste facturi. Vom vedea in ce masura se poate deduce TVA si daca se poate considera cheltuiala deductibila. Avem cazul urmator: "S-a primit factura cu TVA de servicii transport in data de 08.03.2017. Verificand in Registrul de inactivi s-a constatat ca aceasta firma este inactiva din 01.03.2017. Furnizorul a comunicat ca avea sediul expirat si astfel a fost...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei, gata pana la 1 aprilie. Unele contraventii privind casa de marcat ar putea fi iertate la prima abatere
    • Din momentul in care Legea preventiei va intra in vigoare, mai multe firme ar putea fi iertate pentru unele contraventii, daca sunt la prima abatere si daca vor aplica planul de conformare, indreptand neregulile in termenul dat de catre inspectorii fiscali. Daca pentru antreprenorii corecti aceasta lege ii poate scuti de multe sanctiuni care se dau in prezent ca urmare a interpretarii incorecte a unei legislatii stufoase, exista riscul ca multe firme sa profite de pe urma acestor noi prevederi...» citeste mai departe aici

  • Studiu EY: Directorii financiari sunt preocupati de impactul datelor asupra raportarilor
    • Ritmul si volumul crescut de date afecteaza capacitatea directorilor financiari de a furniza rapid si fara erori informatii relevante consiliilor de administratie, arata raportul How can reporting catch up with an accelerating world?, publicat de EY. 66% dintre respondentii de la nivel global considera ca aceasta problema va influenta semnificativ eficienta raportarii. Procentul este semnificativ mai mare decat cel de anul trecut (57%), arata acelasi studiu. Potrivit Mediafax, raportul are la...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.