Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Anularea unei tranzactii de catre instanta de judecata

26-Ian-2015
6168
Vom vedea cum se inregistreaza in contabilitatea vanzatorului suma reprezentand pretul unui bun (inclusiv TVA) pentru care instanta a anulat vanzarea si a dispus sa nu se restituie pretul cumparatorului, acest fiind de rea- credinta (art 83 din Legea 85/2006).

Nu am inteles exact speta dumneavoastra. Astfel, vom intelege ca o societate a efectuat o vanzare de bunuri si vom exemplifica cu un stoc de marfa. Aceasta a incasat pretul marfii, ulterior instanta anuleaza vanzarea, decide restituirea marfurilor dar nu decide restituirea pretului incasat de la cumparator.

Din punct de vedere fiscal si in special din punctul de vedere al TVA consideram ca aceasta situatie este reglementata de art. 138 lit. b din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:

"Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:

b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile sau in urma unui arbitraj;".


Astfel, societatea dumneavoastra va emite o factura de stornare pe care o va trimite cumparatorului conform art. 159 alin. (2) din Codul fiscal.


Daca decizia instantei se refera la o vanzare efectuata in exercitiul anterior, inregistrarile contabile sunt:

1174 "Rezultatul reportat – corectarea erorilor contabile" = 4111 "Clienti" cu valoarea pretului fara TVA;

4111 "Clienti" = 4427 "TVA colectata" cu suma pe minus aferenta TVA.

Repunerea pe stoc a marfurilor se realizeaza prin articolul contabil:

371 "Marfuri" = 1174 "Rezultatul reportat – corectarea erorilor contabile" cu valoarea costului initial de achizitie al marfurilor.

S-a utilizat in exemplul nostru rezultatul reportat deoarece se necesita respectarea principiului independentei exercitiilor.

Inchiderea contului 4111 "Clienti" se va efectua prin articolul contabil:

4111 "Clienti" = 758 "Alte venituri din operatii de gestiune" pe seama rezultatului curent deoarece nasterea acestui venit se realizeaza la data hotararii judecatoresti.

Daca vanzarea are loc in acelasi exercitiu cu hotararea judecatoreasca de anulare a tranzactiei, in monografia de mai sus vom folosi contul 607 "Cheltuieli cu marfurile" si 707 "Venituri din marfuri", dupa cum se impune.

Nota: din punctul de vedere al TVA, societatea va inregistra aceasta tranzactie la data emiterii facturii, declarand stornarea in decontul de TVA 300 si in declaratia 394 iar daca aceste tranzactii sunt aferente perioadei anterioare se necesita corectarea impozitului pe profit aferent anului la care s-a efectuat livrarea initiala

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016